Upgrade advies - stereo en surround

Pagina: 1
Acties:

• Erik-1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-01 11:14
Ben al geruime tijd op zoek naar het upgraden van mijn geluidsinstallatie. Mijn huidige set up bestaat uit een AV receiver (sony str 2400ES) waar ik een apple tv aan heb gekoppeld om audio te luisteren. Aan mijn av receiver heb ik b&w speakers (cm 8) voor stereo geluid waar ik tevens een subwoofer aan heb gekoppeld.

Nu wil ik graag upgraden waarbij ik in ieder geval komend jaar de opvolger van de marantz sr7008 (ivm hdmi 2.0 aansluitingen) wil kopen.
Graag zou ik jullie ervaring vernemen en of bovenstaande een significante verbetering zal betekenen voor mijn stereo geluid (streamen via de apple tv of rechtstreeks via marantz receiver) of dat een stereo versterker, aangesloten via pre out, een betere investering is. Zelf zat ik hierbij te denken aan de Marantz PM KI Pearl Lite.

Ik vraag me hierbij ook af of de subwoofer mee blijft spelen als ik de stereo versterker ga gebruiken icm een receiver.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:29

VPI

Als je het alleen gaat om 2 kanaals muziek luisteren kun je beter een stereo versterker aanschaffen.
Wat voor subwoofer gebruik je?

• Erik-1980
VPI schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 09:33:
Als je het alleen gaat om 2 kanaals muziek luisteren kun je beter een stereo versterker aanschaffen.
Wat voor subwoofer gebruik je?
Gebruik nu nog een kef subwoofer (behorend bij kef 2005.1).

Ik luister zowel veel stereo maar daarnaast kijk ik ook veel films. Een nieuwe receiver wordt het dus sowieso.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:34

CeesKees

I rest my Kees

Die Sony is toch prima?

Waarom niet eerst je speakers uitbreiden naar 5.1?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Erik-1980
CeesKees schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 11:43:
Die Sony is toch prima?

Waarom niet eerst je speakers uitbreiden naar 5.1?
Heb al 5.1 opstelling maar wil juist ook goede combi van surround en stereo. Sony is op zich ok, maar kan altijd weer ff beter.

[ Voor 8% gewijzigd door Erik-1980 op 06-12-2013 13:00 ]

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:34

CeesKees

I rest my Kees

Ik zou dan mijn verbetering(en) eerst zoeken in het upgraden van mijn bekabeling.... Eventueel accoustische aanpassingen... Eventueel met een extra stereo versterker en pre-out gaan werken.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:41

FeaR

In GoT we trust

Erik-1980 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 10:50:
[...]
Gebruik nu nog een kef subwoofer (behorend bij kef 2005.1).
Geld opzij zetten voor een subwoofer dan, de subwoofers van KEF zijn qua betrouwbaarheid niet de beste :P
CeesKees schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 13:39:
Ik zou dan mijn verbetering(en) eerst zoeken in het upgraden van mijn bekabeling.... Eventueel accoustische aanpassingen... Eventueel met een extra stereo versterker en pre-out gaan werken.
Die bekabeling is een gevaarlijke om hier te roepen ;) Sowieso is het gebruiken van een stereoversterker puur voor de fronts ook dubieus: in blind ABX-testen worden verschillen nooit aangetoond maar er zijn ook genoeg voorbeelden/gebruikerservaringen te vinden waarin een dergelijke aankoop een verbetering brengt. Dus de fronts op de - in dit geval - PM Pearl en dan de rest op de Marantz SR700x, stereobronnen dan op de Pearl aangesloten anders heb je nog niets aan het idee dat de voorversterker in dit soort apparaten beter is.

Ik vind dit soort dingen (dus scheiden van stereo en home cinema) altijd interessant en qua looks ziet het er imposant uit, maar de meerwaarde is dus - net als met kabels - per persoon verschillend.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Erik-1980
hmmm, dus als ik het goed begrijp, zal een stereoversterker aangesloten op een av receiver middels pre out geen winst opleveren?

Ben al aantal keer bij audio zaak langs geweest om verschil tussen diverse stereoversterkers te beluisteren maar hier hoor je wel degelijk verschillen.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:58
Erik-1980 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 15:40:
Ben al aantal keer bij audio zaak langs geweest om verschil tussen diverse stereoversterkers te beluisteren maar hier hoor je wel degelijk verschillen.
Indien die allemaal precies even hard afspeelden met geen enkele vorm van toonregeling lijkt mij dat sterk :)

Nickname does not reflect reality

• john keats
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
Oh dus alle stereo versterkers klinken hetzelfde ondanks dat zij verschillende ontwerpen gebruiken om het zelfde te bereiken ? Een slecht ontworpen klasse D versterker heeft wel wat tekortkomingen in vergelijk tot een goede klasse A opgebouwde versterker. En die verschillen hoor je zeker mits je hier geen low butget computer speakers aan hangt.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:41

FeaR

In GoT we trust

Erik-1980 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 15:40:
hmmm, dus als ik het goed begrijp, zal een stereoversterker aangesloten op een av receiver middels pre out geen winst opleveren?

Als je de bron niet op de stereoversterker aansluit heb je niets aan het idee dat de voorversterking in een stereoversterker beter is. Je gebruikt de stereoversterker dan puur als eindversterker en dat kan goedkoper. Maar ik vind puur en alleen vermogen toevoegen dus niet zaligmakend.

Betreffende de klankverschillen, daar zal je nooit over eens worden op een forum. De één hoort het en de ander niet, wat dan ook weer los staat van of je het zou moeten horen aangezien een goede versterker alleen versterkt en niets toe zou moeten voegen. Let wel dat gelijk afgestemde versterkers alleen met een dB-meter getest kan worden, volume gelijk stellen is niet gelijk afgesteld.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:58
john keats schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 23:49:
Oh dus alle stereo versterkers klinken hetzelfde ondanks dat zij verschillende ontwerpen gebruiken om het zelfde te bereiken ? Een slecht ontworpen klasse D versterker heeft wel wat tekortkomingen in vergelijk tot een goede klasse A opgebouwde versterker. En die verschillen hoor je zeker mits je hier geen low butget computer speakers aan hangt.
Een goed apparaat klinkt beter dan een slecht apparaat, echt waar? :P

Een goede klasse A versterker van X euro klinkt eender aan een goede klasse A versterker van 3X Euro.

Een "goede" versterker van 750 Euro is op het oor niet zomaar van een van 2500 Euro te onderscheiden, als ze gewoon in een gemiddelde huiskamer staan te spelen op gemiddelde luidsprekers op een gemiddeld volume.

Excessen heb je altijd, en dan heb je inderdaad een wat betere (c.q. zwaardere) versterking nodig.

Nickname does not reflect reality

Pagina: 1