EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Qua launch line-up: het klopt wat je zegt. De PS4 heeft, als je alle PSN-titels meerekent, uiteindelijk meer games. Wij hebben vooral gekeken naar de boxed line-up, en dan noemen we de Xbox One-line up met Forza 5, Dead Rising 3 en Ryse diverser dan die van de PS4 met Killzone en Knack. Op Tweakers hebben we de afgelopen 6 a 7 jaar zelden aandacht besteed aan het downloadable aanbod op de Xbox 360 en de PS3, dus ook bij de reviews van deze consoles hebben we daar in mindere mate (uitzonderingen zijn Resogun en Killer Instinct) naar gekeken. Voor iemand die de digitale line-up op waarde weet te schatten heeft de PS4 inderdaad een uitgebreider aanbod.
Wat Xbox Live en PSN betreft: het is bij de PS4 nieuw dat PS+ verplicht is om online te kunnen spelen. Oké, niet bij F2P-games, maar 9 op de 10 gamers zullen een Killzone of Battlefield in huis halen en dan moet je dus wel betalen. Dat is bij de Xbox One inderdaad ook zo, maar dat is niet nieuw. Het is overigens geen bewuste keuze geweest om dat niet te vermelden, het is meer dat we er zelf niet bij stil hebben gestaan omdat het (denk ik) gewoon als 'normaal' aanvoelt. Of het na 10 jaar nog steeds een minpunt is weet ik niet, maar het had er op zijn minst wel ergens bij vermeld moeten worden. Er zijn immers ook mensen die geen Xbox-console hebben die wellicht wel een Xbox One overwegen, en die moeten die informatie mee kunnen nemen in hun overweging.
Over dat laatste punt gaan we even kijken wat we er mee kunnen doen. Het zal het eindoordeel over de console niet beïnvloeden, maar in een ideaal geval had ik het nog wel als minpunt op willen schrijven. Helaas laat het systeem dat nu (doordat de scorekaart ook in de video zit en die niet zomaar aan te passen is) niet meer toe. Ik denk dat we er zo even een notitie bij plaatsen, iets in die richting.
(was voorheen JJJur, nickchange 4-8-2014)
Maar dan gaan jullie in de beoordeling toch voorbij aan een van de grootste features die simpelweg niet goed werkt, de HDMI in.JJJur schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 10:04:
Wat betreft de features: bij de Xbox One zijn veel van de features, waarvan ook een aantal niet expliciet benoemd zoals de instant resume-functie, al wel actief. Er komen er nog wel een aantal aan, maar niet het merendeel. Voice navigatie, cloud computing, instant resume: ze zijn er al en werken. Bij PS4 waren er meer features waarop gerekend was, die er uiteindelijk nog niet in zitten. Vandaar dat verschil.
Wat dan van de instant game collection en de maandelijkse titels die je bij PS+ krijgt? True, ook Microsoft geeft tegenwoordig titels weg, maar dat zijn doorgaans titels van 2 a 3 jaar oud. Waar op PS+ de titels nog geen jaar oud zijn. Toch is het op de Playstation als minpunt vermeld, waar het bij de Xbox niet genoemd wordt.Qua launch line-up: het klopt wat je zegt. De PS4 heeft, als je alle PSN-titels meerekent, uiteindelijk meer games. Wij hebben vooral gekeken naar de boxed line-up, en dan noemen we de Xbox One-line up met Forza 5, Dead Rising 3 en Ryse diverser dan die van de PS4 met Killzone en Knack. Op Tweakers hebben we de afgelopen 6 a 7 jaar zelden aandacht besteed aan het downloadable aanbod op de Xbox 360 en de PS3, dus ook bij de reviews van deze consoles hebben we daar in mindere mate (uitzonderingen zijn Resogun en Killer Instinct) naar gekeken. Voor iemand die de digitale line-up op waarde weet te schatten heeft de PS4 inderdaad een uitgebreider aanbod.
Wat Xbox Live en PSN betreft: het is bij de PS4 nieuw dat PS+ verplicht is om online te kunnen spelen. Oké, niet bij F2P-games, maar 9 op de 10 gamers zullen een Killzone of Battlefield in huis halen en dan moet je dus wel betalen. Dat is bij de Xbox One inderdaad ook zo, maar dat is niet nieuw. Het is overigens geen bewuste keuze geweest om dat niet te vermelden, het is meer dat we er zelf niet bij stil hebben gestaan omdat het (denk ik) gewoon als 'normaal' aanvoelt. Of het na 10 jaar nog steeds een minpunt is weet ik niet, maar het had er op zijn minst wel ergens bij vermeld moeten worden. Er zijn immers ook mensen die geen Xbox-console hebben die wellicht wel een Xbox One overwegen, en die moeten die informatie mee kunnen nemen in hun overweging.
Top.Over dat laatste punt gaan we even kijken wat we er mee kunnen doen. Het zal het eindoordeel over de console niet beïnvloeden, maar in een ideaal geval had ik het nog wel als minpunt op willen schrijven. Helaas laat het systeem dat nu (doordat de scorekaart ook in de video zit en die niet zomaar aan te passen is) niet meer toe. Ik denk dat we er zo even een notitie bij plaatsen, iets in die richting.
Deze reactie in de videoreview is m.i. ook erg treffend:
AYCE in 'video: Xbox One'
[ Voor 3% gewijzigd door AllSeeyinEye op 06-12-2013 10:17 ]
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
HDMI-in werkt prima, alleen niet in combinatie met ons televisiesignaal. De Xbox One maakt er 60hz van, terwijl ons tv-signaal op 50hz zit. In combinatie met andere apparaten werkt HDMI-in prima. In de tekst wordt dit overigens ook uitgelegd.AllSeeyinEye schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 10:14:
[...]
Maar dan gaan jullie in de beoordeling toch voorbij aan een van de grootste features die simpelweg niet goed werkt, de HDMI in.
Zie ook deze reactie:
arendjr in 'reviews: Xbox One: console met potentie'
Deze review leest sowieso nogal alsof hij in een isolement geschreven is. Gewoonlijk schrijf je een review om de lezer te informeren, maar waar wel en waar niet over geïnformeerd wordt is nogal selectief.
Het gaat al mis met enkele misleidende suggesties in de inleiding:
Het schrappen van de eis om altijd online te zijn betekende bijvoorbeeld dat ontwikkelaars er niet meer vanuit konden gaan dat gebruikers toegang hebben tot de cloud. Een bijproduct van de wijzigingen is verder dat gebruikers fysieke dragers in hun console moeten blijven stoppen, wat in de originele plannen onnodig zou kunnen zijn door drm.
Ehm, pardon? Hier worden door Tweakers op subtiele wijze twee claims gemaakt. Ten eerste suggereren ze dat als de 24-uurs check in stand zou zijn gebleven dat games dan beter gebruik zouden kunnen maken van online functionaliteit. Dit is een valse suggestie omdat die 24-uurs check nog steeds niet garandeert dat gebruikers de benodigde bandbreedte of latency hebben om effectief van deze functionaliteit gebruik te maken, maar ook omdat systemen zonder 24-uurs check geen enkel probleem hebben om wel van online functionaliteit gebruik te maken.
Ten tweede suggereren ze dat de DRM fysieke media overbodig zou hebben gemaakt. Dit klopt ook niet aangezien Microsoft vanaf het begin al had aangekondigd om ook met Blu-Ray te gaan werken. Misschien dat Tweakers hier doelt op het wisselen tussen discs terwijl het spel dat je wilt spelen al geïnstalleerd is, maar bijvoorbeeld PS+ biedt weldegelijk spellen ter download aan (zelfs KillZone van 40GB) die dan speelbaar is zonder enige disc. Het een sluit het ander dus niet uit.
Maar erger is het stukje over de hardware:
De Xbox One heeft vrijwel dezelfde apu als de PS4, maar heeft enkele opmerkelijke verschillen. De One-apu heeft acht Jaguar-cores die vergeleken met de PS4 iets sneller op 1,75GHz worden geklokt. De gpu heeft 768 streamprocessors die op 853MHz, weer iets hoger dan de PS4 dus, worden geklokt. De apu van de Xbox One heeft een trucje achter de hand; net als de Xbox 360 heeft de One een stukje snel geheugen dat de gpu-prestaties verbetert.
Hier wordt haarfijn de hardware benoemd, terwijl iedere vergelijking met de PS4 angstvallig uit de weg wordt gegaan - behalve waar dit een klein voordeel voor de Xbox One betekent. Op basis van alleen deze review van Tweakers zou je nu kunnen concluderen dat de Xbox One sneller is dan de PS4, terwijl natuurlijk niets minder waar is.
Ook wordt in de conclusie weer eens haarfijn verteld dat de hardware "zeer vergelijkbaar" is met die van de PS4, maar het verschil in performance van games zoals Call of Duty, Battlefield en Assassin's Creed, welke allemaal een aanzienlijk hogere resolutie en daarbij ook vaak nog betere framerates hebben wordt over gezwegen. Zowel theorie als praktijk laten zien dat deze "zeer vergelijkbare" hardware toch duidelijk beter uit de verf komt bij de PS4. Als je het mij vraagt zou dat overduidelijk als minpunt benoemd moeten worden, maar Tweakers kiest er kennelijk voor om daar liever over te zwijgen.
Nu weten we natuurlijk dat Microsoft een van de voornaamste adverteerders is op Tweakers. Ik hoop ten zeerste dat Tweakers bij dit soort reviews niet bewust maar het halve verhaal verteld in een poging zijn adverteerder niet voor de schenen te schoppen.
Is het wellicht een idee om een topic te maken waarin alle track IDs neergezet kunnen worden, of een soundcloud iets om te delen? Het overkomt me met regelmaat dat ik een fijne track hoor onder een review, en telkens erom moeten vragen is.. een drempel
Hierbij gaan jullie voor het gemak even voorbij aan het feit dat de PS4 anderhalf keer zoveel streamprocessors heeft en GDDR5 ipv DDR3 wat toch wel voor duidelijk betere prestaties zorgt.De Xbox One heeft vrijwel dezelfde apu als de PS4, maar heeft enkele opmerkelijke verschillen. De One-apu heeft acht Jaguar-cores die vergeleken met de PS4 iets sneller op 1,75GHz worden geklokt. De gpu heeft 768 streamprocessors die op 853MHz, weer iets hoger dan de PS4 dus, worden geklokt. De apu van de Xbox One heeft een trucje achter de hand; net als de Xbox 360 heeft de One een stukje snel geheugen dat de gpu-prestaties verbetert.
Deze tekst suggereert dat de XBONE betere hardware heeft dan de PS4, wat gewoon simpelweg niet waar is.
Er zit natuurlijk gewoon een Blu-Ray speler in. Het hier over DVD-speler hebben werkt imho alleen maar verwarrend.Naast de lade van de dvd-speler zit bovendien een minuscuul knopje waarmee de schijf uitgeworpen kan worden
Pagina 4:
Sorry hoor maar hoe kun je dat nou beweren. Jullie hebben nota bene zelf bericht over de research die ze erin hebben gestoken. Ter waarde van $100 miljoen. Achterover zitten? Kom nou tochMicrosoft kon wat dat betreft achteroverleunen en heeft dat ook een beetje gedaan

[ Voor 124% gewijzigd door .oisyn op 06-12-2013 12:26 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Dat het resultaat niet is wat je verwacht impliceert niet dat er niets is gedaan om een beter resultaat te behalen. Alle berichtgeving spreekt je tegen daaromtrent.Paul Hulsebosch schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 13:06:
@ .oisyn - Microsoft mag dan 100 miljoen dollar in de ontwikkeling van de controller gestoken hebben, het heeft wat ons betreft niet eenzelfde mate van verbetering opgeleverd als bij de PlayStation 4-controller. Wat dat betreft heeft Microsoft zich er makkelijk vanaf gemaakt, met een controller die sterk lijkt op de voorganger.
Ik kan ook een week spenderen om een bepaald stuk code te optimaliseren, zonder dat dat bijzonder veel resultaat boekt. Heb ik dan een week lang uit mijn neus zitten eten?
[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 06-12-2013 13:23 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Maar waarom dan toch gebrekkig hierop terugkomen in deze review, en daarbij het doen laten overkomen of de Xbox one hardwarematig de betere console is?Paul Hulsebosch schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 13:14:
@wjvds - Het complete technische verhaal is inderdaad wat complexer dan in de Xbox One-review staat. Vandaar dat we daar al eerder een compleet artikel aan geweid hebben. Zie reviews: PlayStation 4 en Xbox One: de hardware vergeleken. Daar komt ook het verschil in aantal streaming processors in naar voren.
[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 06-12-2013 13:27 ]
Staat dat ergens geschreven? Ik denk niet dat wij dat gezegd hebben. De Xbox One is hardwarematig niet beter dan de PS4. Maar zo veel doet de console ook weer niet onder voor de PS4.AllSeeyinEye schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 13:19:
[...]
Maar waarom dan toch gebrekkig hierop terugkomen in deze review, en daarbij het doen laten overkomen of de Xbox one hardwarematig de betere console is?
We (Paul en ik) hebben ook Titanfall al een paar keer gezien. Ik wil niet heel 'fanboy' gaan doen wat die game betreft, maar dat is so far het meest indrukwekkende dat ik op de next-gens heb gezien, en dat draait toch echt ook op een Xbox One.
Een titanfall erbij halen is in zo'n situatie niet goed, je zou nu juist naar de multi platform titels moeten kijken. En daarin scoort de ps4 in alle gevallen gelijk of beter.
En zoals het nu in de review staat, wordt er ten onrechte geinsinueerd dat de Xbox beter zou zijn op hardware gebied.
Nogmaals: waar staat dat dan? In dat geval zou ik het namelijk direct weghalen of herschrijven, maar volgens mij staat nergens dat de Xbox One beter is.AllSeeyinEye schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 13:36:
Met alle respect, je houdt jezelf voor de gek.
Een titanfall erbij halen is in zo'n situatie niet goed, je zou nu juist naar de multi platform titels moeten kijken. En daarin scoort de ps4 in alle gevallen gelijk of beter.
En zoals het nu in de review staat, wordt er ten onrechte geinsinueerd dat de Xbox beter zou zijn op hardware gebied.
edit: ik denk dat ik de bewuste passage gevonden heb op de hardwarepagina. De verantwoordelijke redacteur is helaas niet aanwezig, maar een andere hardwareredacteur brengt asap een nuance aan. We snappen dat de tekst die er nu staat over kan komen als 'Xbox One is sneller'. Dat staat er niet letterlijk, maar ik snap je punt wel.
Punt is dat de hardwarematige plussen en minnen uitgebreider zijn uitgelegd in het vergelijkingsartikel. reviews: PlayStation 4 en Xbox One: de hardware vergeleken
[ Voor 32% gewijzigd door Tweakjur op 06-12-2013 13:45 ]
Dit staat er helaas nog wel:
In cursief mijn suggestie die ook hier de waarheid beter naar voren laat komen.Met een rekenkracht die minstens vijfmaal die van de Xbox 360 bedraagt, moet de Xbox One games stukken mooier weergeven in vergelijking met de vorige generatie consoles. Dit neemt niet weg dat in potentie de PS4, met bijna 50% meer rekenkracht dan de Xbox One, hier nog overheen gaat.
Verwijderd
- Zijn er (nieuwe) koppelingen tussen de Xbox One en Windows RT/8/Phone? (Smartglass)
- Hoe is de webbrowser? Met Kinect en Voice moet dat toch wel een betere internetervaring op de TV opleveren. Presteert deze beter of slechter dan die van de PS4? Hoe veel mogelijkheden heb je met de browser.
- Kan ik e-mails lezen op de Xbox One?
- Welke multimediafunctionaliteit biedt het apparaat? Kan ik wel vanaf een USB-stick foto's, films e.d. afspelen? Kan ik vanaf een iPhone of Windows Phone foto's of video's laten afspelen? Kan ik films vanaf een NAS afspelen?
- Welk friendmatch-makingsysteem werkt beter? Dat van de PS4 of de Xbox?
- Hoe moet ik spelletjes kopen? Kan dit via iDeal? Paypal? Of nog steeds verplichte Xbox Points?
- Hoe lang duurt het installeren van een game? Kan ik gelijk gamen als bijv 10% is geïnstalleerd? Wordt de hele game op je Xbox gezet of kun je ook -vanwege ruimtebesparing- een deel van de Bluray laten spelen?
- Hoe zijn de laadtijden van een game? Hoe werkt voice/videochat-in-game? Kwaliteit? Lag?
- Kan ik game-demo's downloaden? Of trails? Van full aangeboden store games downloaden (try before your buy). Kan ik Xbox360-games spelen? (backwardscompatibility was altijd een aspect dat uitgebreid werd belicht en als min en pluspunten bij eerdere consoles).
- Kunnen meerdere spelers (gezin) gemakkelijk 1 spel delen? Dus ik koop Forza 5 kan dan ieder gezinslid met een eigen Xbox Live ID deze spelen?
- Waarom wordt er niet kritischer gekeken naar het ontbreken van functionaliteit? Microsoft heeft 6+ jaar de tijd gehad voor z'n opvolger. Het is volstrekt belachelijk dat delen dan nog niet werken. Dit had gewoon een dikke minpunt moeten zijn!
- Hoe snel kan ik multitasking van de ene game naar de andere game?
- Hoe werkt het notificatiesysteem (zeer belangrijk tijdens het gamen bij invites en dergelijke).
en dit snap ik ook niet:
Het lijkt veel op Windows 8. Hoe kan het dan ook veel lijken op Xbox360? Wat is er precies nog te herkennen van de Xbox360 interface en is dat goed of slecht?Voor wie Microsoft de laatste jaren heeft gevolgd, kan het geen verrassing zijn dat de user interface van de Xbox One veel lijkt op Windows 8, al is er ook veel van de Xbox 360-interface te herkennen in de menu's. Mede daardoor zullen Xbox 360-gamers snel gewend zijn aan de nieuwegeneratieconsole van het Amerikaanse bedrijf.
Als pluspunt wordt Kinect 2.0 genoemd, maar in de review staat:
. Toch achten wij het de meerprijs niet waard. Een microfoon zonder camera, ingebouwd in de console zelf, had vrijwel dezelfde functionaliteit geboden, tegen een fractie van de kosten. Het had bovendien een extra apparaat en snoer gescheeld, en problemen met het plaatsen van de camera voorkomen
Dan zou die dus -op dit moment- gewoon de stempel Voldoende moeten krijgen. Echt goed is hij niet: want hij doet nog lang niet alles wat hij kan.Ook voor de Xbox One geldt dat het een console is met veel potentie, die er momenteel nog niet wordt uitgehaald.
Het gebrek aan een killer-app voor Kinect is gewoon een keihard minpunt. Wii (en u) hadden gelijk een killer app voor hun nieuwe controller. Hieruit blijkt maar weer dat Microsoft nog niets heeft geleerd van Apple: gewoon een goed uitontwikkeld product neerzetten en anders niet (afgezien van de Apple Maps fuck up).
Ook had ik ergens gelezen dat de eerste games van de Xbox One niet op FullHD draaien, en dat games voor de PS4 over het algemeen in iets hogere resoluties draaien. Waarom lees ik hierover niets terug in de review? Als er een next-genconsole verschijnt: is het dan niet een minpunt dat de nieuwste generatie nog steeds geen Full-HD er uit pompt bij kaskrakers terwijl iedereen FullHD heeft staan?
Ook heb ik niets gelezen over 3D gaming of 3D films. Werkt dat?
Ook de prijs is aan de hoge kant: het is de duurste console van allemaal (Wii U 239,- PS4 399,-). Leuk dat er een Kinect bij zit (die dus bijna niet wordt gebruikt) maar de Wii U heeft ook een gamepad verplicht er bij en blijft toch goedkoop. Ik vind in de huidige crisis 499,- behoorlijk veel geld.
Ook weet ik niet of er een gratis game bij zit, zoals bijvoorbeeld bij de Wii U. Ik hoor iets over Kinect Fitness maar is die gratis? Hoe duur zijn de games gemiddeld? et cetera.
En tot slot snap ik ook niet hoe er maar 3(!) minpunten bestaan voor de Xbox One. Er was op Reddit.com een draadje waar mensen feedback konden geven: er bleek echt nog heel veel te verbeteren. Super raar dat Tweakers.net niet verder komt dan maar 3 minpunten te kunnen benoemen.
etc...ik vind het echt jammer dat de UI/Softwarekant zo onderbelicht is gebleven.
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2013 14:45 ]
ZeroSect0r, je maakt een heel aantal heel sterke punten en ik vind dat je absoluut gelijk hebt. Ik kan niet anders dan toegeven dat we een heel aantal van die zaken niet getest of besproken hebben en ik zie diverse noemenswaardige zaken die helemaals langs ons heen zijn gegaan. Wat had dat kunnen verbeteren/op kunnen lossen/voorkomen? Misschien nog meer tijd nemen, nog meer overleg, misschien in een eerder stadium aan de community vragen wat zijn belangrijkrijk vinden bij een nieuwe console.
Er zitten helaas teveel manuren in de review om hem opnieuw te doen, maar jouw post maakt goed duidelijk dat we de UI/software-kant veel diepgaander hadden kunnen (moeten) testen. Het enige dat ik voor nu kan zeggen is dat de Xbox One natuurlijk nog een Nederlandse introductie krijgt, en dat we bovenstaande aspecten rond die tijd alsnog kunnen tackelen, maar ik ben het met je eens dat dat eigenlijk nu al had gemoeten.
Nu kan je over elk aspect wat niet of weinig besproken is wel een discussie voeren, maar die kan je daarna dezelfde kant opgooien van de review van de PS4.
Al blijft mijn hoofdvraag, waarom hebben jullie reacties toegelaten? Goed, het is een makkelijke manier om er even wat +3's te scoren (ondanks er bij diverse gewoon wordt gezegd dat hele review gesponsord is door Microsoft). GoT is momenteel 'het kamp van de PS4', wat je in je review had neergezet, er zou commentaar op gaan komen (behalve misschien als je dat ding gigantisch had afgekraakt).
Ik was van gedachte dat jullie pas een review zouden doen als hij hier zou uitkomen, achteraf gezien.. zou dat de betere oplossing zijn geweest. Het is nu allemaal nog te vers.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.