Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pianist1985
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-10-2022
Hey,

ben al 10 jaar actief met muziekproductie, in FL. Het programma ondersteunt multithreaded processing voor VST plugins..Heb nu een:
AMD FX-6100
Asrock 970 DE3
8 GB DDR3 1333 mhz
M-Audio Audiophile Delta 192 geluidskaart

Rekenkracht van de PC is al sinds 'n jaar of 5 nooit geen beperkende factor meer om platen te maken (je kan ze zo complex maken als je wil, mits niet te veel plugins layeren per geluid), maar als je ipv 2, voortaan 4 verschillende plugins voor 1 geluidje gaat gebruiken natuurlijk wel.

Nu ben ik sinds kort weer aan het gamen geslagen, en heb ik een nieuwe videokaart gehaald (voor muziekproductie niet relevant, wel voor totaalplaatje van de PC) een HD 7790 2GB.

M'n doel is om deze PC te upgraden zodat FL Studio optimaal draait, maar ook met best mogelijke compatibiliteit met toekomstige upgrades, met name qua graphics en RAM.

Is het nodig om het MB te vervangen, de chipset is wel al achterhaald maar geen flauw idee in hoeverre dat echt boeit met upgraden van andere componenten? Ten tweede, is FL beter af met een multicore CPU met meer cores, of een multicore met minder, maar snellere cores?

Kijkend naar benchmarkscores bij Passmark scoort de 8350 of zelfs de 8320 veel beter qua prijs/kwaliteit, energieverbruik daargelaten, dus m'n voorkeur gaat uit naar AMD. Enige euvel is het niet ondersteunen van PCIe 3 door de meeste AMD boards.

Of misschien zoek ik het wel verkeerd en heb ik gewoon een andere geluidskaart nodig.

Ben benieuwd naar input van jullie kant uit, aangezien ik ondanks wat onderzoek doen niet echt wijzer ben geworden ;) B.V.B.D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even uit eigen ervaring: ik heb hier een aparte pc staan voor geluidsbewerking. Op de andere game ik, de reden voor deze keuze is dat ik een stroomvreter zoals een zware grafische kaart niet nodig heb voor de audiozaken.
Verder denk ik dat jouw pc in de huidige configuratie ruim voldoende is voor audiobewerking, eventueel als je daar tegen aan loopt kun je nog ram bijplaatsen.
Wat betreft gaming: dat is geheel afhankelijk wat je speelt en met welke kwaliteit je tevreden bent.
Bedenk ook dat bij de prijs / kwaliteit verhouding die je noemt niet gekeken wordt naar het stroomverbruik op lange termijn, daar zou je ook nog over na kunnen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:09
Pianist1985 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 00:17:
M'n doel is om deze PC te upgraden zodat FL Studio optimaal draait, maar ook met best mogelijke compatibiliteit met toekomstige upgrades, met name qua graphics en RAM.
Waaruit maak je op dat FL Studio nu niet optimaal draait?
Je kunt via een taakbeheer o.a. kijken waar de bottleneck ligt. Is dat je CPU? Geheugen vol?
Zonder de bottleneck te vinden is het random componenten bijprikken.

http://support.image-line...ase/base.php?id=55&ans=82
http://support.image-line...se/base.php?id=55&ans=214

Afgaande op de KB zou je dus naar je geheugen (indien grote samples??) of harde schijf (7200/5400 rpm) moeten kijken en zal een processor upgrade niet veel winst geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:01
Verwijderd schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 07:03:
Even uit eigen ervaring: ik heb hier een aparte pc staan voor geluidsbewerking. Op de andere game ik, de reden voor deze keuze is dat ik een stroomvreter zoals een zware grafische kaart niet nodig heb voor de audiozaken.
De kosten van een tweede systeem wegen eigenlijk nooit op tegen de energiekosten van een videokaart in idle (15 euro per jaar als hij 24/7 aan staat).
http://www.techpowerup.co...re/HD_7790_Dual-X/24.html

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 06-12-2013 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pianist1985
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-10-2022
Miyamoto schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 09:57:
[...]

Waaruit maak je op dat FL Studio nu niet optimaal draait?
Je kunt via een taakbeheer o.a. kijken waar de bottleneck ligt. Is dat je CPU? Geheugen vol?
Zonder de bottleneck te vinden is het random componenten bijprikken.

http://support.image-line...ase/base.php?id=55&ans=82
http://support.image-line...se/base.php?id=55&ans=214

Afgaande op de KB zou je dus naar je geheugen (indien grote samples??) of harde schijf (7200/5400 rpm) moeten kijken en zal een processor upgrade niet veel winst geven.
Thanks voor je reactie.

Waarom FL niet optimaal draait? Omdat het geluid hapert als ik eenmaal me te buiten ga aan flink veel sounds op elkaar knallen en er veel fx overheen gooien. De CPU-meter zit meestal rond de 70% maar raakt met enige regelmaat de 100 en dat hoor je ook omdat het geluid dan gaat horten en stoten.Vroeger nooit last van maar naar rato dat je platen complexer worden, en je meer en zwaardere plugins gaat gebruiken en via automation clips ook continu knopjes van je plugins blijft verdraaien, komen de grenzen van je systeem zo toch dichtbij... harddisk zou volgens mij niet zoveel uit moeten maken, geheugen ook niet, omdat ik vooral met plugins en samples werk, en weinig tot niet met audiosporen.

Een optie is langere latency instellen, maar omdat ik veel live in speel in plaats van het in te tekenen, is dat erg onpraktisch.

Maar wat ook kan, is dat het aan mn geluidskaart ligt. Heb alleen geen flauw idee hoeveel krachtiger nieuwe geluidskaarten zijn, en hoeveel meer werk die, met ASIO, de CPU uit handen nemen t./o.v. een ASIO-geluidskaart van 7 jaar terug. Videokaarten zijn stormachtig ontwikkeld laatste jaren maar daarvan kan ik benchmarks vinden, van geluidskaarten niet. Heb je daar misschien enig idee van?

[ Voor 3% gewijzigd door Pianist1985 op 07-12-2013 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 12:23

De Nelis

en anders maar niet...

Laad je de samples van dezelfde hdd als waar je os en fl op draait of heb je een aparte schijf hiervoor? Dit kan ook zorgen voor de haperingen als je helemaal los gaat. Een SSD voor je samples is hier helemaal ideaal voor.

Welk OS draai je? (32bits of 64bits, 64bits wil ook nog wel eens problemen veroorzaken met VST omdat de meeste plugins 32bits zijn en de conversie vaak niet optimaal werkt) In Windows: zorg dat de powermanagement ingesteld staat op hoge prestaties(high performance), zo draait je pc in ieder geval optimaal. Zijn je driver up to date? Bekijk ook je power management instellingen in de bios eens, zorg dat deze allemaal uitgeschakeld zijn (voor zover mogelijk).

Schakel background services uit zoals Windows update etc., deze kunnen ook dergelijke problemen veroorzaken.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Er is gen enkele CPU/ram opstelling waarbij er niet uiteindelijk audiobuffer problemen voordoen bij intensief gebruik. Ik weet niet hoe hoog je audiobuffer nu staat, maar deze 1 of 2 stapjes verhogen kan voor je latency niet echt kwaad maar kan wonderen doen bij een buffer underrun probleem.. Van 10 naar 20ms valt bijvoorbeeld te overzien en merk je nagenoeg niet.

Volg voor fruity deze link en je snapt hoe je moet afstellen: http://www.image-line.com...elp/html/app_underrun.htm

Voor de rest kan je windows wat beter configureren voor muziek op de volgende wijze:

http://www.native-instrum...Tips+for+Audio+Processing

En als laatst, je gebruikte audiokaart is best een leuk instapkaartje, maar een betere kaart zou wel helpen met een lagere buffermogelijkheid.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pianist1985 schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 11:45:
[...]
Waarom FL niet optimaal draait? Omdat het geluid hapert als ik eenmaal me te buiten ga aan flink veel sounds op elkaar knallen en er veel fx overheen gooien. De CPU-meter zit meestal rond de 70% maar raakt met enige regelmaat de 100 en dat hoor je ook omdat het geluid dan gaat horten en stoten.
Misschien moet jij je afvragen waar al die plugins voor nodig zijn. Ik stapel praktisch nooit en gebruik hooguit een enkel effect + compressor en equalizer. Je raakt al snel de weg kwijt en het komt de dynamiek ook niet ten goede. Hou het geluid puur en helder, anders loop je vaak bij het masteren tegen ellende aan (brei), zoek anders andere samples als het niet klinkt zoals gewenst.
Maar wat ook kan, is dat het aan mn geluidskaart ligt. Heb alleen geen flauw idee hoeveel krachtiger nieuwe geluidskaarten zijn, en hoeveel meer werk die, met ASIO, de CPU uit handen nemen t./o.v. een ASIO-geluidskaart van 7 jaar terug. Videokaarten zijn stormachtig ontwikkeld laatste jaren maar daarvan kan ik benchmarks vinden, van geluidskaarten niet. Heb je daar misschien enig idee van?
Ik gebruik zijn voorloper hier ook nog, de 2496. Fantastische kaart met een geweldige frequentie karakteristiek. 256 Samples met een latency van 6 ms.
Als je rond kijkt op het net naar andere (externe) geluidskaarten zul je merken dat de specificaties nog niet veel verbeterd zijn. 24 bit is ook meer dan voldoende bij 96KHz.
Pagina: 1