Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddy coupe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-10-2024
Allereerst excuus als dit topic verkeerd is geplaatst door mij. In de badkamer van mijn 5 jaar oude huis zitten op 1 wandschakelaar 2 plafondlampen ( 2x 40 W) en 1 tl bij de spiegel (40 W). Inmiddels is de elektronica in het vierde tl-armatuur doorgebrand (geen starters maar elektronische ontsteking of zoiets) terwijl de halogeen plafondlampjes het gewoon blijven doen. Het doorbranden gebeurt als ik per ongeluk het lichtknopje aan-uit en dan weer aan knip. Klunzig 8)7, maar zoiets moet toch kunnen gebeuren. De elektricien geeft de armaturen (overigens verschillende A-merken) de schuld. Wie heeft er een idee wat er aan de hand kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:59

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Made in china elektronische voorschakelapparaten met te goedkope elektronica is mijn eerste gok.

Kijk eens of je fatsoenlijke VSA's in kan bouwen.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddy coupe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-10-2024
mmm, armaturen zijn van Philips en Paulmann geweest en waren rond de 40 euro, je zou toch denken dat dat moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik kan me zo voorstellen dat de combinatie van een - waarschijnlijk electronische - halogeentrafo en een electronische TL-starter op dezelfde schakelaar, problemen geeft als je snel achter elkaar schakelt. Iets met de uitschakelpiek van de halogeentrafo die "versterkt" wordt in de TL starter, ofzo

Als je de schakelaar dubbel uitvoert; één voor de halogeen spotjes en één voor de TL dan zou er al voldoende tijdsverschil kunnen optreden om het effect op z'n minst te dempen. Zelfs in het geval je de verleiding niet kunt weerstaan om beide schakelaars tegelijk te bedienen, alhoewel je dan bijna letterlijk bezig bent met "pushing your luck". Idealiter worden de schakelaars een paar meter uit elkaar geplaatst.

Disclaimer: in bovenstaande gebruik ik "zou kunnen" om aan te geven dat mijn veronderstellingen gebaseerd zijn op mijn beperkte kennis van inductie. Als je meer theoretisch onderbouwde en op ervaring gestoelde reacties wilt hebben, moet je even een topic openen op circuits-online. Dat vinden ze daar ook leuk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 21:08
Gewoon je schakelaar vervangen door zo'n trekschakelaar die je vaak in natte ruimtes zien.
Die kun je niet snel aan-uit-aan doen.

Wat precies de oorzaak is durf ik niet te zeggen.
Ik kan je wel vertellen dat je TL starter een LC resonantie gebruikt om de lamp te starten.
Je TL armatuur heeft ook nog een grote condensator (C) als cos-phi compensatie. En je halogeentrafo wordt een grote spoel (L) als de lamp uit is. Je zou wel eens de pech kunnen hebben dat die combinatie de energie uit je starter net lang genoeg vast weten te houden om de boel te overbelasten als je de stroom meteen weer inschakelt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-10 10:27
Moderne vsa's gebruiken geen lc combinatie en hebben zeker geen condensator meer voor cos-phi verbetering. ;)
Pagina: 1