Render/game PC +-1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• broodje_ei
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01-2024
Hoi,

Ik ben op zoek naar een pc die goede render prestaties levert,
waar tevens een nieuw(er) spel (bv. BF3 op hoge resolutie) op kan worden gespeeld.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Vooral renderen met 3Ds MAX (render meestal met de mental ray renderer)
Maar tevens game, zoals BF3, op hoge resolutie kunnen spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
tussen de 900-1100 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Weet niet zeker maar denk dat de Intel core I4770 een degelijke processor is om te renderen.
16 GB (of meer, maar zal denk ik niet lukken met dit budget) Aangenomen dat veel RAM nodig is om "snel" te kunnen renderen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een SSD, denk dat 120 GB genoeg zal zijn, om hier de render programma's op te installeren.
1 TB aan Harddisk om de bestanden op te kunnen slaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nvidia videokaart, deze heeft goede videokaarten voor te renderen (ook de niet speciaal hiervoor ontworpen videokaarten, quadro serie)?
Ik weet niet welke videokaart ik zal moeten kiezen voor mijn pc, weet dat er speciale render videokaarten zijn maar deze aanschaffen zal denk ik niet lukken met dit budget.

Wenslijst tot nu toe:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 257,50€ 257,50
1ASRock H87 Pro4€ 68,09€ 68,09
1MSI N760 Twin Frozr Gaming 2GD5/OC€ 219,-€ 219,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 71,-€ 71,-
1Cooler Master Silencio 652€ 88,50€ 88,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU€ 115,60€ 115,60
1Seasonic M12II 520W€ 57,20€ 57,20
1Samsung 840 EVO 250GB€ 139,64€ 139,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.016,53

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Giel

[ Voor 52% gewijzigd door broodje_ei op 16-12-2013 17:47 ]

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Nou, ik trap hem maar even af.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 257,90€ 257,90
1ASRock H87 Pro4€ 69,49€ 69,49
1MSI N760 Twin Frozr Gaming 2GD5/OC€ 218,04€ 218,04
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 73,50€ 73,50
1Cooler Master Silencio 652€ 87,-€ 87,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU€ 113,40€ 113,40
1Seasonic M12II 520W€ 55,-€ 55,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 139,64€ 139,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.013,97

Lijkt mij heel compleet. Je zou evt. Even kunnen kijken naar:

pricewatch: Asus GTX670-DC2-2GD5

Weet niet wat de voorkeur heeft voor 3Ds Max.

Leuke kast welke ik onlangs in gebruik heb genomen (reviews zat ook), grotere SSD (wel zo handig voor je actieve werk), grotere HDD dan je aan gaf. En zit op een tientje of 2 op je budget. Je kan deze laatste 2 eventueel toch laten schieten en dan een iets zwaardere GPU pakken, maar dit speelt nieuwe games ook uitstekend weg.

• broodje_ei
Bedankt voor de reactie.
Ben zeer tevreden over de uitgezochte onderdelen.
Denk inderdaad dat deze computer prima zal voldoen aan mijn eisen,
Alleen weet dus niet en kan ook nergens vinden of de videokaart het goed (snel) werkt bij renderen.
Hij heeft bijvoorbeeld minder Cores en texture units als bij de GTX 660 Ti, maar weer meer Rops, hogere GPU-clock, Boost-clock, geheugenbandbreedte en een hogere busbreedte (256-bit tegen 192-bit).
Zijn Cores en texture units belangrijk bij renderen of zijn de andere eigenschappen belangrijker?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als jij gewoon in de normale mental ray rendert (op de cpu dus) dan is het enige wat je videokaart doet in 3dsmax je viewports versnellen. Dat zal al prima gaan met een gtx 660/760

ALS je gpu-renderd met Iray (of andere gpu render software), DAN is het wel belangrijker wat jij noemt en wil je in princiepe een zo snel mogelijke nvidia kaart.

Maar je hebt nog wat budget, zet er dan een gtx 770 in. En je kunt ook een goedkopere xeon 1240v3 nemen.

specs

• broodje_ei
Dus als ik het goed begrijp, is opzich de gtx 760 ook goed genoeg om de nieuwe games mee te spelen, maar ook goed genoeg om mee te renderen.

Mental ray maakt dus gebruik van CPU en RAM, daarom is het dus goed dat er gekozen is voor 16 GB ram en voor een Core I7-4770.

Of is het slimmer om een hogere Core I7-4xxx te pakken en een slechtere videokaart, omdat videokaart toch weinig wordt gebruikt bij renderen? Dus dat het renderen beter zal gaan, of gaat het nieuwe games spelen op de hoge kwaliteit dan niet meer?
Of zal dat niet zo'n groot verschil uitmaken, omdat ik toch maar 16 GB ram heb en kan ik dus beter RAM verhogen ipv processor.

Heb wel gelezen dat CPU meeste gebruikt wordt bij het renderen met mental ray, maar dat RAM ook belangrijk is.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je cpu is het allerbelangrijkste in jouw geval. Punt is dat op standaard snelheid bij werken en renderen van plaatjes een i7 4770, i7 4770k, i7 4771, xeon 1230v3 en xeon 1240v3 allemaal ongeveer bij elkaar in de buurt liggen. (een xeon is een i7 zonder geintegreerde grafische kaart en met wat andere features) Dus welke je ook kiest, het is in princiepe goed. De enige manier om echt meer snelheid te krijgen is of overclocken of een veel duurdere 6-core.

Maar nou kan bij 3d max singlecore snelheid ook erg belangrijk zijn, dus ik zou de singlecore snelheid maximaal willen hebben. Dan wil je dus de cpu met de hoogste turbo. Toevallig stond die al in Foritain's setup, de i7 4770 met een turbo van 3,9ghz. Een 1230v3 is goedkoper en het is maar 5% extra, maar toch, je hebt het budget dus waarom niet.

Ram wordt pas belangrijk als je er te weinig van hebt ;) 16 is zat om mee te beginnen.

En als gamer zou ik wel voor een 770 gaan ipv de 760, maar dat is persoonlijk, je moet gewoon dan benchmarks naast elkaar leggen. Maar voor jou heeft de videokaart geen invloed op de uiteindelijke snelheid van het renderen van plaatjes, alleen op de snelheid van games en het werken met de 3d modellen in de viewport van 3dsmax. Maar dat laatste is ook heel afhankelijk van je cpu als de scenes zwaarder worden.

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 06-12-2013 14:59 ]

specs

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

maratropa schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 14:58:
... De enige manier om echt meer snelheid te krijgen is of overclocken of een veel duurdere 6-core.

...16 is zat om mee te beginnen....

En als gamer zou ik wel voor een 770 gaan ipv de 760...
3 goede punten. Ik bleef bewust rond de 1000 euro, maar als je inderdaad toch wat meer uit wilt geven denk ik dat je inderdaad het volgende zou kunnen doen:

1) Kiezen voor de 4770k met een z87 mobo en een 3rd party cpu koeler. Je single-core prestaties en render kracht neemt dan nog een stuk(je) toe. Maar dan moet je zelf aan het overclocken gaan. Het is eenvoudig, maar het is het vermelden waard. De 6+ core Intels zijn m.i. gewoon te duur tenzij je die grotere investeringen vlot terug gaat verdienen

2) Kiezen voor een 770, is vooral wat meer game-kracht en die paar tientjes ook wel waard, maar voor je 3Ds/render taken zal het niet zo'n spannende toevoeging zijn. Lager gaan dan de 760 en toch op lekkere settings / resolutie willen gamen zou ik persoonlijk niet aanraden.

• broodje_ei
Dan blijf ik gewoon bij 4770, wil namelijk niet hoger gaan dan 1000 euro en geen ervaring met overclocken dus wil dat risico ook niet nemen en ik denk dat de 760 voor mij hoog genoeg zal zijn.
Alles is nu stuk duidelijker en ben er wel uit nu denk ik. Bedankt voor de duidelijke uitleg en reacties

• broodje_ei
Ik heb hem nu samengesteld via internet
Heb de SSD verlaagd naar 120 en de moederbord verandert vanwege prijs.
Zal het hier evengoed mee gaan en heb ik het via een veel te dure site geregeld?
Er zit nu ook windows 7 (kosten ong. 100 euro)
Hier een afbeelding van de prijs en de samenstelling
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/29xbr01.png

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Dus een kwalitatief minder systeem (minder mobo, mindere voeding, kleinere SSD, stuk minder kwaliteit kast) als wat ik je als eerste linkte, waarschijnlijk met Stock 760 GPU oftewel iets minder snel, en luider, voor ca 100 euro meer, maar dan met bouwen/installatie.

Ik zie niet hoe dat een verbetering is. Wenslijstje maken op Tweakers, dan via de wenslijst kan je een voordelige shop vinden (met goede reputatie uiteraard). Ik denk niet dat je hier nu op vooruit bent gegaan. Mijn lijstje zie ik dan bijvoorbeeld (inclusief assemblage en windows) ook voor 1200 euro mogelijk. Mocht het toch goedkoper moeten kan je inderdaad een kleinere SSD pakken, en dan ben je nog goedkoper uit dan je laatste lijstje, met een flink beter systeem.

Aan jou :)

• broodje_ei
Ik zal is een wenslijstje maken via tweakers, kun je dan ook voor assemblage kiezen? Want dat zou namelijk wel handig zijn.
Ik probeerde eigenlijk hetzelfde systeem te creëren zoals jij het had voorgesteld, maar dat is dut niet gelukt. Zal het nu is via tweakers proberen.
Bedankt voor weer een reactie

[ Voor 5% gewijzigd door broodje_ei op 11-12-2013 21:54 ]

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Bekijk producten / Importeer selectie (staat onder mijn lijst?) -> bestelkosten berekenen. Aanpassen naar alles bij 1 winkel. Vervolgens kan je bij de winkel welke jouw voorkeur heeft de onderdelen in het winkelwagentje zetten, en dan assemblage en installatie erbij zetten? Als je er niet uit komt DM gerust voor wat extra hulp.

• broodje_ei
Jep, het is gelukt om hem samen te stellen met assemblage via een site, precies zoals jij het zei. Alleen moet ik nog een geluidskaart toevoegen of zit die er al in?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:44
Welk moederbord?
Zit in 99,99% van de gevallen op het moederbord, hoeft er dan dus niet los bij.

• broodje_ei
ASRock H87 Pro4

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:34
zoals je kunt zien zit er op het moederbord gewoon audio en is die geluidskaart niet nodig als je geen studio kwaliteit wilt en dat is in dit geval niet nodig. pricewatch: ASRock H87 Pro4

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Ga je RAID gebruiken? Als je dat niet nodig hebt, kan je een B85 moederbord nemen.
bvb: ASRock B85 Pro4

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor CPU is volgens Toms Hardware Guide de i7 3930 sneller dan de i7 4770 voor 3Ds MAX.
Is het dan niet interessanter om die te pakken? Voor gaming zit je an sich met een i5 al goed. :)

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 13-12-2013 00:42 ]

• broodje_ei
Klopt, het zou misschien slimmer zijn om de i7 3930 te pakken, maar de prijs scheelt nogal wat. Deze is namelijk 487 euro en de i7 4770 is 257 euro, dus ik denk dat die andere niet zal passen in mijn budget.

Wat is RAID, ik heb op internet opgezocht wat het is, maar wordt niet helemaal duidelijk. Moet ik dit dan apart ergens instellen? Anders aansluiten dan normaal?

[ Voor 28% gewijzigd door broodje_ei op 13-12-2013 10:38 ]

• Robbedem
RAID is als je meerdere HDD's combineert tot één grote HDD. Deze combinatie kan op verschillende manieren gebeuren. (raid 0, 1, 5 en 10 zijn de belangrijkste)
Bij 0 wordt de informatie over beide HDD's verdeelt waardoor lezen en schrijven tot dubbel zo snel gaan. Het nadeel is dat als één van beide HDD's crashed, je alles kwijt bent.
Bij 1 krijgen beide HDD's dezelfde data. Het voordeel is dat lezen tot dubbel zo snel gaat en je je data nog hebt als één van beide schijven crashed. Het nadeel is dat je maar de helft van de opslag overhoudt.
Bij 5 wordt data dubbel op meerdere schijven gezet, maar niet op alle schijven. (je hebt minimaal 3 HDD's nodig voor RAID 5). als je bijvoorbeeld data a, b en c hebt. Wordt het als het ware zo verdeelt:
HDD1: a, b
HDD2: b, c
HDD3: a, c
Als één van de HDD's crashed heb je nog steeds je data en lezen gaat tot dubbel zo snel. Je behoudt 2/3 van je opslag.
RAID 10 is letterlijk een combinatie van RAID 1 en 0. Je hebt minimaal 4 HDD's nodig. (dan krijg je 2 keer 2 HDD's)

Een uitleg met meer details vind je op de Engelse Wikipedia: Wikipedia: RAID

Als je het budget hebt, is een SSD echter veel sneller dan eender welke HDD RAID opstelling. ;)
(trouwens, een SSD maakt intern meestal gebruik van RAID 5)

[ Voor 11% gewijzigd door Robbedem op 13-12-2013 11:41 ]

• broodje_ei
Bedankt voor de uitleg. Denk niet dat ik dat zal gebruiken.
En het prijsverschil tussen de H87 pro 4 en B85 pro4, is maar een paar euro.
Misschien dat ik de toekomst toch RAID ga gebruiken, dus denk niet tactisch is om die paar euro te besparen terwijl ik het in de toekomst misschien toch ga gebruiken.
Toch heel erg bedankt voor de reactie en uitleg.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Robbedem schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:38:
RAID is als je meerdere HDD's combineert tot één grote HDD.
Dat is een van de mogelijkheden. RAID zorgt ervoor dat als een harde schijf uitvalt, je niet gelijk de data ook nog eens kwijt bent. Het is dus achtervang voor harddisks bij (hardware) falen ervan. En er zijn ook wel meer modi beschikbaar dan jij omschrijft.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 13-12-2013 20:26 ]

• Robbedem
Daarom heb ik er bijgeschreven:"0, 1, 5 en 10 zijn de belangrijkste". ;)

• broodje_ei
Had nog een vraagje over deze samenstelling, heb ik geen processor koeler/ventilator nodig?
Was niet van plan om te gaan overclocken, maar is het niet verstandig om deze toch erbij aan te schaffen?

• Robbedem
Als je niet gaat overklokken en stilte niet zo belangrijk is, kan je de stock koeler gebruiken.
Heb je het liever wat stiller, kan je een goedkope CPU koeler nemen, bvb: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

• broodje_ei
Die is niet meer voorradig bij de winkel waar ik hem wil bestellen
De volgende wel: Cooler Master Hyper TX 3 Evo

Zal deze ook voldoen voor mijn samenstelling?
Hoe kan ik dit controleren, hij is namelijk wel compatibel met core I7.

• Robbedem
De Cooler Master Hyper TX3 Evo is minder goed dan de Gelid, maar wel nog altijd beter dan de standaardkoeler.
Pagina: 1