3TB hardeschijf geeft maar 2TiB bruikbare ruimte

Pagina: 1
Acties:

• jantje_04
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-01 19:12
Tweakers,

Heb gisteren mijn nieuwe htpc in elkaar gezet, heb als boot schijf een 128Gb Samsung ssd en 2 Western Digital 3Tb hdd's,

Nu werkt alles perfect alleen krijg ik de 3Tb schijven niet werkend zoals het hoord, Ze doen het wel, het probleem is dat ik bij schijf beheer in Windows 7 maar 2048Gb kan toewijzen en de overige 746,52Gb kan ik niks mee doen.

Heb gewoon windows 7 Pro 64-bit geinstalleerd, bios heb ik geupdate naar de laatste beschikbare versie van Asus (Asus z-77a Mobo) Heb ook in de bios gekeken maar kan zo niet 1 2 3 iets vinden wat het zou kunnen zijn.

Hoop dat jullie me voorruit kunnen helpen!

Verwijderd

Convert to GPT, dan kan je de extra ruimte gebruiken. Weet dat GPT boot support onder Windows tricky is, maar aangezien je van je Samsung SSD boot zou dat geen probleem mogen zijn.

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-01 19:07
Met HDDLow-level-format (kan je vinden op internet) even een quick wipe uitvoeren. Zorg dat er geen data op staat, dat wordt gewist. Hierna in Schijfbeheer nieuwe partities aanmaken met een GPT tabel i.p.v. MBR.

Verwijderd

Dat hoeft echt niet. Je kunt dit gewoon doen via Disk Management. Geen noodzaak om je hele hardeschijf te zero-writen, dat duurt uren! Overigens is de naam van de utility misleidend, want een echte low-level format bestaat allang niet meer.

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-01 19:07
Was me nooit opgevallen, maar een quick wipe is letterlijk 1 sec.

Verwijderd

Volgens mij werkt het zo:
1. verwijder alle partities op de schijf in Disk Management (Schijfbeheer)
2. klik rechts op het blok precies links van waar de partities staan, daar kun je dan kiezen Convert to GPT

Lukt dat, jantje_04?

• jantje_04
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-01 19:12
@CiPHER, alles werkt nu perfect, hardstikke bedankt!
Pagina: 1