Advies game setup ~ 2000 eur

Pagina: 1
Acties:

• Replacement
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08-2023
Hallo mede-tweakers,

Omdat mijn desktop wat oud geworden is, en toch graag wat meer zou willen gamen. Zou ik een nieuwe pc aankopen.
Na wat opzoekwerk en kom ik op de volgende setup en had ik graag jullie advies gevraagd.

•Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

- Voornamelijk gamen
- Litecoins minen + programmeren (.NET)

•Wat mag het systeem gaan kosten?

- ~ 2000 euro, maar liefst waar mogelijk beste prijs/kwaliteit

•Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master HAF 932€ 0,-€ 0,-
1Antec TruePower Quattro 850€ 0,-€ 0,-
1Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

+ nog oude harde schijf voor opslag.

•Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 187,-€ 187,-
1Asus Z87-A€ 114,90€ 114,90
2Sapphire R9 290 4GB GDDR5€ 344,50€ 689,-
1LG 27EA83R-D Zwart€ 528,65€ 528,65
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU€ 113,40€ 113,40
1Samsung 840 EVO 120GB€ 80,05€ 80,05
2Arctic Accelero Xtreme III€ 50,06€ 100,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.813,12

•Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

- AMD GPU
- Beste prijs kwaliteit componenten

•Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

- Geluidsniveau onbelangrijk
- 27" scherm
- Gamen op 1440p

Verder heb ik nog de volgende vragen :

- Aparte koeler op CPU nodig?
- Zou een i7 interessanter zijn en/of mss OC voor betere prestaties?

Alvast bedankt voor jullie hulp. :)

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Waarom zo'n duur moederbord, dat is wel erg duur, ook voor overclocken. Verder inderdaad een koeler, ook al maakt het geluidsniveau niet uit, koelt het alsnog beter. Zeker met zo'n budget kan dat makkelijk. En als je later wilt overclocken heb je die alvast. Ik zou het dus doen.

Verder is een i7 voor jou niet interessant, als je iets gaat doen in de trant van videobewerking, anders is het meestal geldverspilling. Goede CPU die je nu hebt uitgezocht, ik zou het niet veranderen.

Misschien ook een nieuwe voeding kopen, voor zover ik kan beoordelen is dat geen goede voeding. Als je het zeker kan weten kan je het in het voedingen-topic vragen, maar er is denk ik wel ruimte voor een moderne voeding van een goed merk. Hmm, misschien is die zo slecht nog niet.

Waarom trouwens zoveel RAM, dat is in ieder geval niet nodig voor gaming.

Fractal Design Core 1100 review

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Ziet er wel ok uit. Het heeft echter geen zin om een 4xxx processor in een Z87-moederbord te steken. Dan zul je een 4xxxK processor moeten pakken. Tenminste, ik ga ervanuit dat je een Z87 moederbord pakt omdat je wil gaan overklokken. Daarnaast is je moederbord ook enigszins overpriced: pricewatch: MSI Z87-G41 PC Mate kan hetzelfde voor minder geld :)

Waarom in hemelsnaam 2x R9 290? Geld over? Ik denk niet dat je dat met Litecoins ooit terug gaat verdienen, en een single 290 is prima voor 1440p gaming volgens mij.

Waarom wil je 16GB ram hebben? Tenzij het voor litecoin minen belangrijk is (wat me sterk lijkt) denk ik dat je met 8GB ruim voldoende te pakken hebt.

Ik zou met dit budget trouwens ook de 250GB versie van die SSD pakken :+

Zeker gezien je wil gaan overklokken (zo te zien?) is het wel handig om een losse CPU-koeler te pakken ja.

[ Voor 12% gewijzigd door Esumontere op 05-12-2013 20:05 ]

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Daarnaast is je moederbord ook enigszins overpriced: pricewatch: MSI Z87-G41 PC Mate kan hetzelfde voor minder geld :)
Dat is niet waar hoor. Het Asus Z87-A bord heeft SLI ondersteuning en ookal heeft hij dat met twee R9 290 kaarten niet nodig, twee PCIE x8 poorten lijken mij toch geen overbodige luxe.
Verder is dat bij veel games idd overkill voor 1440p gaming, maar bij sommige veeleisende games zoals Crysis 3, Metro Last Light, de nieuwe Assassins Creed en zelfs Skyrim met ENB mods, is het toch leuk om alles vloeiend op maximum settings te kunnen spelen. ;)

Aangezien het Asus bord 3 slots GPU's aankan, denk ik dat de Accelero koeler net zal passen. Ik weet echter niet of ze dan nog zo efficiënt kunnen werken (de bovenste dan) omdat de ruimte erg beperkt is voor de fans om lucht aan te zuigen. Aan de andere kant zal het waarschijnlijk nog altijd beter werken dan de stock koeler. ;)

Je lijstje ziet er volgens mij dus best goed uit. Het enige dat ik zou veranderen:
  • Vervang de CPU door Intel Core i5 4670K Boxed, dan kan je later altijd no overklokken en voor het prijsverschil moet je het niet laten.
  • Neem een CPU koeler
  • Neem een grotere SSD zodat je meer games kan installeren. (grotere SSD's leveren ook meer GB/€)
  • Als je voeding al oud is (meer dan 5 jaar), neem dan ook een nieuwe. En als je veel wilt minen, is een platinum voeding trouwens wel de moeite ivm met energieverbruik: Corsair AX860

• Replacement
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08-2023
Bedankt voor het advies!
Ik heb geheugen naar 8GB gebracht, processor gewijzigd en koeler toegevoegd.
De SSD heb ik dan ook wat groter genomen.
En de voeding is idd ouder dan 5j, dus heb ik die aangeraden voeding er bij geplaatst ;).

Hier de nieuwe lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 193,99€ 193,99
1Asus Z87-A€ 114,90€ 114,90
2Sapphire R9 290 4GB GDDR5€ 344,50€ 689,-
1LG 27EA83R-D Zwart€ 528,65€ 528,65
1Scythe Mugen 4€ 31,-€ 31,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,-€ 65,-
1Corsair AX860€ 153,-€ 153,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 139,64€ 139,64
2Arctic Accelero Xtreme III€ 50,06€ 100,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.015,30
Robbedem schreef op donderdag 05 december 2013 @ 23:26:
Aangezien het Asus bord 3 slots GPU's aankan, denk ik dat de Accelero koeler net zal passen. Ik weet echter niet of ze dan nog zo efficiënt kunnen werken (de bovenste dan) omdat de ruimte erg beperkt is voor de fans om lucht aan te zuigen. Aan de andere kant zal het waarschijnlijk nog altijd beter werken dan de stock koeler. ;)
Misschien het moederbord nog wijzigen, maar die ruimte er tussen zal bij alle moederborden wel zo weinig zijn zeker?

• jadatmag
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-03 20:46
Heb je gegoogeld op 'Arctic Accelero Xtreme III en r290'?

Het lukt veel mensen succesvol om dit te doen, maar je leest ook veel gekloot van de VRAM modules goed te koelen (koelribben etc die er van af vallen en er eigenlijk permanent op gelijmd moeten worden)

Het is zeker te doen, maar je raakt je garantie kwijt en het is niet risicoloos.

Als je nog even kan wachten zou ik een non-reference model kopen. Als je niet kan wachten zou ik zoveel mogelijk informatie zoeken over hoe je dat goed moet doen.

• GHE
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-04 07:53

GHE

Ik zou zeker met dit budget overwegen om voor een i7 4770K te gaan. Bij Battlefield 4 is er al sprake van een CPU bottleneck met een high end videokaart van hetzelfde kaliber als die in jouw gekozen setup, zie voor de testresultaten deze link. Mocht je niet willen overclocken (en nog iets wilt bezuinigen), dan zou je ook nog een Xeon kunnen overwegen in plaats van een i7.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Er is sprake van een CPU-bottleneck ja. Er is altijd wel iets dat bottleneckt in je machine, anders zou je oneindig hoge aantallen frames halen. Echter, de vraag is hoe erg dat is. Het verschil tussen 95 fps (i5 4670K) en 115 fps (4770K) zie je namelijk niet.

• jadatmag
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-03 20:46
en hoe vertaald dat zich naar een eyefinity set-up,
ligt de bottleneck dan weer bij je GPU?

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Hoogstwaarschijnlijk wel. Aangezien je videokaart(en) dan 3 keer zo hard moet(en) werken. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Robbedem op 06-12-2013 15:57 ]

Pagina: 1