microATX mobo VS. ATX mobo + nieuwe kast

Pagina: 1
Acties:

• E.Otten
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-02 22:53
Beste tweakers,

Ik ontvang graag jullie advies over het volgende:
Ik heb een oude miniATX behuizing staan en wil een game PC bouwen. Ik heb dus de keuze om een microATX mobo te kopen en goed opletten of ik genoeg ruimte heb voor een grote videokaart etc. De andere optie is om voor een paar tientjes een simpele big tower te kopen zodat ik genoeg ruimte heb voor een standaard ATX bord en alle andere componenten.

Ik wil trouwens een moederbord die voorbereid is op de toekomst zodat ik niet over 3 jaar een nieuwe nodig heb. Ik weet niet of een grotere kast veel invloed op warmtemanagement waardoor ik een minder krachtige koeler nodig heb?

alvast bedankt!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:06
Als je een mITX behuizing hebt, dan past daar geen microATX moederbord in. ;)

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:03
de wat duurdere kasten hebben over het algemeen betere airflow en dus betere koeling.

Voor een game pc zou het handig zijn om na een jaar of 3 nieuwe componenten aan te schaffen. Zeker als je van plan bent nieuwere games te spelen en hier ook een redelijke grafische kwaliteit wil verwachten.
Je kan natuurlijk wel het beste van het beste op dit moment nemen. Dan kan je pc wel langer mee als 3 jaar, maar dan ben je wel aardig wat kwijt.

• E.Otten
Thanks voor jullie reacties!
GioStyle schreef op donderdag 05 december 2013 @ 16:14:
Als je een mITX behuizing hebt, dan past daar geen microATX moederbord in. ;)
Is mini-ATX hetzelfde als mini-ITX dan? Van die verschillende maten heb ik niet veel kaas gegeten ;)
lordprimoz schreef op donderdag 05 december 2013 @ 16:16:
de wat duurdere kasten hebben over het algemeen betere airflow en dus betere koeling.

Voor een game pc zou het handig zijn om na een jaar of 3 nieuwe componenten aan te schaffen. Zeker als je van plan bent nieuwere games te spelen en hier ook een redelijke grafische kwaliteit wil verwachten.
Je kan natuurlijk wel het beste van het beste op dit moment nemen. Dan kan je pc wel langer mee als 3 jaar, maar dan ben je wel aardig wat kwijt.
Nieuwe componenten aanschaffen is niet zo erg, maar een moederbord hoeft toch niet zo vaak geüpdate te worden als een GPU?

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02 09:00

henwy

Meh

Hier heb je een serie formaten: Form Factors, mini-ATX 150 × 150 mm, mini-ITX 170 × 170 mm .

GPU's gaan vaak minder lang mee dan de combinatie moederbord/cpu/ram. Let op, het is hier de combinatie van. Over 3 jaar is de kans groot dat we bij bijv. bij DDR4 zitten en wellicht andere CPU sockets gebruiken.

ATX moederborden hebben vaak standaard meer geheugenbanken of PCI-(E) sloten, zo heb je later misschien iets meer uitbreidingsmogelijkheden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De kans dat je een miniATX kast hebt is bijzonder klein, gezien dat een vrij proprietair formaat is van Aopen, dat niet heel erg veel gebruikt is. miniATXborden of iets dat daar inpast ga je eigenlijk ook niet zomaar vinden.

• E.Otten
Die form factor lijst is wel handig, ik ga nog eens meten. Ik nam namelijk aan dat mini-ATX groter was dan micro-ATX. Maar als ik het zo lees kan ik beter een big tower kopen, eentje met een handgreep zou handig zijn, nog tips voor semi-portable behuizingen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

mATX is 150x150mm, µATX is 244x244mm, een flink stuk groter dus. µATX lijkt mij een prima grootte zolang je niet met multiGPUsetups gaat werken. Wil je echt veel hardware, dan is een ATXkast wel het beste.
Pagina: 1