Zakelijk wifi netwerk kantoor en magazijn

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Momenteel hebben we draadloos op kantoor en magazijn. Het is al een tijdje oud, hoger als WEP kan niet, en de switch om deze AP's te bedienen dien je IE 8 te hebben met Java 7, dus op 1 bepaalde pc kun je het spul nog aansturen. Betreft bereik; sommige periodes staat magazijn iets minder vol hier en daar, dan is er niets aan het handje. In drukke tijd dat er bijna geen plek is begint de ellende voor de handscanners en termininals, Echter met mijn laptop heeft zowel vol of half leeg magazijn minimaal 5 AP's (gemeten via Wi-Spy)

Hoe dna ook tijd voor wat nieuws!

Mij even hier ook ingelezen Opzet groot draadloos netwerk. Mooi topic voor erbij.

Wat zijn de wensen:
Betere dekking/bereik handscanners en terminials (al heb ik op laptop prima ontvangst/dekking...)
Betere beveiliging WPA2 ipv WEP
Gasten netwerk voor de mobieltjes en tablets en bezoekers (tijdelijke access key als dat mogelijk is). Komt in ander VLAN
Centrale bediening AP switch, hebben we nu ook, ideaal dienen we niet 10 of meer AP's los in te loggen en we hebben centraal overzicht.
AP's via PoE of PoE+
Aantal AP's nodig 4 kantoor (op kantoor hebben we wel wat dode hoeken dus met 6 of 8 is dat weg) 14 in magazijn (of het bereik moet vele malen beter/meer zijn dan die we nu hebben.

Nu heb ik wat rond gekeken. Ik kom van alles en nog wat tegen.
Routerboard, Meraki, Unifi, ...

Nu zijn Routerboard, Meraki in de cloud, ik ben daar nogal huiverig voor, als ze daar morgen mee stoppen dan ben je dus mooi de sjaak of is het lokaal in the cloud? Liever iets wat we zelf in beheren. Met Unifi kan dat, ergens setup op een server dumpen en hij gaat die dingen zoeken. Kost het ook geen extra switch want we hebben al PoE switches.

Echter geen idee wat de kwaliteit is, ik zou zeggen AP's met pijp antennes zijn toch stukken beter dan zonder, deze heeft Unifi niet.

Dus mijn vraag. Iemand ervaring met een groot wifi netwerk? Welk merk? Wat is een goede aansturing? Zelf realiseren of externe partij die met een of ander pakket komt....

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-10 22:40
Ik heb geode ervaringen met Ruckus Wireless en heb hier een paar jaar geleden ook een netwerk mee gemaakt in een groot magazijn, waar veel vloeistoffen opgeslagen worden. Door de speciale antennetechniek die Ruckus toepast is het bereik altijd goed. Een aparte controller unit kan de access points aansturen. Laat je eens informeren door een partner...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:18
Routerboard heeft niet echt een could oplossing. Dus niet direct een Centrale Management.
Unifi (en routerboard) hebben wel eigen POE, dus waarschijnlijk kan je je huidige switches daar niet direct voor gebruiken.

Routerboard heeft wel een mooie hotspot mogelijkheid, al zou ik hiervoor eerder iets van pfsense gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:40

ResuCigam

BOFH

Wij hebben een HP MSM controller met AP's. Vast niet de goedkoopste oplossing maar werkt goed en kan alles wat jij opnoemt.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Alvast bedankt voor feedback Ruckus Wireless even gekeken, komt aardig in de buurt. In elk geval hoe je de AP's aanstuurt zo moet ik het in elk geval hebben.

HP MSM controller ziet er ook wel mooi uit. Krijg helaas niet zo 123 info gevonden.

Geen idee wat HP kost maar Ruckus Wireless zit je ook al snel tegen de 10K aan.

[ Voor 7% gewijzigd door RobbyTown op 05-12-2013 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kijk eens naar een aruba oplossing. Manageable,zelf lerend, poe zenders. Etc, etc, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RobbyTown schreef op donderdag 05 december 2013 @ 15:25:
Nu zijn Routerboard, Meraki in de cloud, ik ben daar nogal huiverig voor, als ze daar morgen mee stoppen dan ben je dus mooi de sjaak of is het lokaal in the cloud? Liever iets wat we zelf in beheren.
Cisco heeft Meraki recent overgekocht en daar gaan ze niet zomaar mee stoppen. Ik denk zelfs dat Meraki het hele MKB portfolio gaat wegvagen wat betreft Cisco classic. (2500 controllers, 1600 AP's, etc.) Je moet Meraki beheren via een Webportal. Vanuit de cloud wordt de configuratie gepushed naar de netwerkapparatuur. Is er even geen internetverbinding, dan kan je het niet configureren maar alles blijft wel doordraaien. Alleen configuratie en netwerkstatistieken staan in de cloud; er wordt geen user-trafic naar de cloud gestuurd. Er is geen command line bij Meraki. Het is ook HIPAA (Amerikaanse gezondheidszorg) en PCI compliant. (Creditcard, Payment Card Industrie.)

Het is erg schaalbaar. Ze hebben het geïmplementeerd bij Motel 6. Deze Amerikaanse hotelketen is onderdeel van Accor Hotels. Het is een netwerk voor 70.000 hotelkamers en dit wordt beheerd door 1 FTE. ( Nu is dit wel een vrij plat netwerk alleen voor gasten. )

Verder heeft Meraki gratis Mobile Device Management erbij zitten, zodat je smartphones en tablets kan beheren. Bij Cisco classic heb je hier nog ISE met MobileIron of AirWatch voor nodig.

Thuis setup:
Meraki Setup

Hier heb ik m'n thuis netwerk op draaien en toegang voor gasten.
( Nadat ze mijn Facebook pagina geliked hebben. / Of een pre-shared key hebben ingevuld op het splashscreen. )

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:35

CasGas

.

Rolfie schreef op donderdag 05 december 2013 @ 16:38:
Routerboard heeft niet echt een could oplossing. Dus niet direct een Centrale Management.
Unifi (en routerboard) hebben wel eigen POE, dus waarschijnlijk kan je je huidige switches daar niet direct voor gebruiken.

Routerboard heeft wel een mooie hotspot mogelijkheid, al zou ik hiervoor eerder iets van pfsense gebruiken.
Ubiquiti gebruikt standaarden wat PoE betreft, dus dat mag geen probleem zijn, daarvoor kan je de huidige switches ook gebruiken.

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Let op dat geldt alleen voor de unifi pro apparaten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 10:40:
Let op dat geldt alleen voor de unifi pro apparaten.
Klopt zijn de blauwe varianten :) was mij opgevallen.

Meraki gaat het denk ik niet worden, speciale switch nodig om ze op aan te sluiten. Die van HP en Aruba scannen naar de AP's. Dat hebben we nu ook (WS 5000 Wireless Switch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:10
Als je budget wat beperkt is idd Unifi. Dan heb je ook dingen als seamless roaming enz.

Heb je een wat groter budget en wil je bv ook authenticatie tegen een AD dan zou je ook Aerohive kunnen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
DJSmiley schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 12:30:
Als je budget wat beperkt is idd Unifi. Dan heb je ook dingen als seamless roaming enz.

Heb je een wat groter budget en wil je bv ook authenticatie tegen een AD dan zou je ook Aerohive kunnen bekijken.
Er is geen budget _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
RobbyTown schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 11:57:
[...]
Meraki gaat het denk ik niet worden, speciale switch nodig om ze op aan te sluiten.
Dat is onzin. Een standaard PoE switch voldoet. Non-PoE kan ook, maar dan moet je een voeding per AP meebestellen. Als je een webinar van ze volgt krijg je een gratis exemplaar opgestuurd.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
RobbyTown schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 11:57:
[...]

Klopt zijn de blauwe varianten :) was mij opgevallen.

Meraki gaat het denk ik niet worden, speciale switch nodig om ze op aan te sluiten. Die van HP en Aruba scannen naar de AP's. Dat hebben we nu ook (WS 5000 Wireless Switch)
De pro varianten hebben idd normaal PoE, de overige hebben een andere (ook wel standaard) PoE variant, echter matchen die niet echt :P

Wanneer je een laag budget hebt en geen hele hoge aantallen clients per AP (zeg minder dan 40) is Unifi een perfecte oplossing. Zelf te managen, dus niet afhankelijk van een clouddienst (openmesh heeft dat bijvoorbeeld wel, maar wat als hun ermee stoppen?)

Op een klus waar ik nu zit heb ik ook met Ruckus te maken, ja je kan er meer mee instellen, maar an sich vind ik t bereik in de ruimtes waar t hangt nogal tegenvallen... imho hadden ze beter voor minder dan de helft van t bestede geld Unifi kunnen gebruiken.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58
Als er weinig budget is, misschien gewoon een setje Cisco 1041 AP's, PoE switch en een Cisco 2504 WLC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
CasGas schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 09:43:
[...]
Ubiquiti gebruikt standaarden wat PoE betreft, dus dat mag geen probleem zijn, daarvoor kan je de huidige switches ook gebruiken.
Let op dat de Ubiquiti UniFi AP géén PoE volgens de 802.3af standaard (48V) ondersteund, maar een zogenaamde Passive PoE (12-24V). Met de UniFi AP wordt een Passive PoE injector (UBI-POE-24-5) meegeleverd. Hiervoor heb je dus wel een 220v stroomaansluiting nodig.

Indien een losse stroomvoorziening niet wenselijk is, kan er gebruik gemaakt worden van een converter die PoE 802.3af omzet naar Passive PoE. Dit brengt echter wel extra kosten met zich mee, maar dan kan de UniFi AP wel aangesloten worden zonder losse 220v stroomvoorziening.

De UniFi AP Pro en AP AC accesspoints ondersteunen overigens wel de PoE standaard 802.3af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:19
Wij verkopen op de zaak producten van Fortinet aan onze klanten...
Voornamelijk firewalls van dat merk, Fortigates genaamd.
Dit zijn high end firewall producten en in combinatie met hun AP's kun je ook een professioneel netwerk opzetten ermee.
Via een zo'n firewall kun je alle AP's bedienen.
http://www.fortinet.com/solutions/wireless.html

Wellicht is dit te hoog gegrepen? Ik weet het niet, maar alle info is op dit punt voor jou welkom niet?

[ Voor 14% gewijzigd door toxict op 07-12-2013 09:29 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-10 16:30

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Wat ik gebruik in dergelijke gevallen is lancom. Ik heb bijvoorbeeld een groot bedrijf van wifi voorzien die in pur zit en andere kitten met groot magazijn en diverse productielijnen en inpak lijnen voorzien van robots. En veel pickers met terminal en heftrucks

Lancom accesspoints en 1 controller . Via traditionele poe . Controller voorzien van config , iedere accesspoint wordt na goedkeuring geprovisiond en geupdate. Controller voert regelmatig een frequentiescan uit op de achtergrond en zorgt dat de accesspoint optimaal ingesteld staan.

Meerdere ssid en wpa2 geen probleem. Eventueel een hotspot funcionaliteit met vangpagina en authenticatie. .

Mooi systeem en ik moet zeggen zeer stabiel. De controller kan ook als goede firewall gebruikt worden voor het hele netwerk en ondersteunt vlans ed. Ook voor wifi.

Als de controller uit zou vallen oid , kan je een tijd ingeven hoelang de ap zonder controller kan door boijven werken dit is beperkt tot herstart. Dus zolang de ap niet herstart blijft hij zijn config handhaven

Ik heb deze trouwens ook gebruikt met meerdere ap over de wereld. Alle locaties verbonden met ipsec.
Hoofdkantoor nederland , kleine kantoren in shanghai , hongkong , singapore, usa, en duitsland. Allemaal met controller in het datacenter. Klant vond het makkelijk ieder kantoor in te kunnen wandelen met de laptop en telefoons en niets meer in hoeven te stellen. Authenticatie via ad verloopt echter niet zo goed

[ Voor 16% gewijzigd door DutchITMaster op 07-12-2013 10:52 ]

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
RedShift schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 13:38:
Als er weinig budget is, misschien gewoon een setje Cisco 1041 AP's, PoE switch en een Cisco 2504 WLC?
De 1040 is sinds oktober End-of-Sale

Je kan ook een Wireless LAN controller virtueel draaien op VMware ESXi. Je betaalt dan alleen voor de software. Cisco classic heeft iets wat FlexConnect heet. Er wordt vanuit en AP een tunnel opgezet naar de WLAN controller. Dit is handig als je locaties hebt waar maar een paar AP's geplaatst moeten worden.

Met behulp van drie-punts meting kan je met Wifi ook locatie bepaling doen. Binnen de gezondheidszorg kan je hiermee bijvoorbeeld behalen waar insuline pompen zich bevinden en of ze geserviced moeten worden. Binnen retail kan je bepalen waar klanten in je winkelcentrum bevinden. ( En daarop de winkelinrichting finetunen. ) Binnen logistiek kan je locatie koppelen aan ERP software. Met passieve Wifi tags kan je bijvoorbeeld bepalen waar vorkheftrucks en pallets zich bevinden.

Bij Cisco classic (1600 AP, 2500 WLAN controller) heb je hier een dure MSE appliance voor nodig. Bij Meraki heeft een standaard API wat erbij zit. 3rd Party applicaties kunnen hier tegenaan praten. Cisco classic kan je ook in de lease gooien, zodat je een vast bedrag per maand betaald. Of dit al met Meraki kan, weet ik niet. Meraki staat nog niet bij Cisco op de prijslijst.

Presence Meraki

Ik woon boven een winkelcentrum en hierboven zie je het bezoekgedrag. Op zondagen is het winkelcentrum gesloten. (Bijvoorbeeld 20 & 27 Okt, 3 & 10 Nov.) Op vrijdag en zaterdag is het iets drukker met bezoekers. Op 20 Okt. t/m 10 Nov. had ik het AP op de betonnen vloer gelegt, waardoor het bereik minder was. ( Hij ligt nu weer in de vensterbank. ) Je ziet ook hoe hoe lang mensen gemiddeld blijven en hoe vaak ze terug komen. (Engagement en Royalty) Wifi gaat tegenwoordig veel verder dan alleen infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Bl@ckbird schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 13:16:
[...]

Dat is onzin. Een standaard PoE switch voldoet. Non-PoE kan ook, maar dan moet je een voeding per AP meebestellen. Als je een webinar van ze volgt krijg je een gratis exemplaar opgestuurd.
Als ik naar Meraki site ga zie ik een swtich maar dat is dus een PoE switch van Cisco, ik dacht dus dat is 1 speciale switch om dat spul aan te sturen. We hebben zelf PoE switches. Nog een nadeel Meraki werkt via de cloud, mocht er net een storing zijn met de AP's en de lijn ligt er even uit dan ben je wel mooi de sjaak. Dus in de cloud zijn we niet zo kapot van (je zult maar net zien). Meraki ziet er wel gelikt uit de rest heb ik nog niemand beken. Alvast bedankt voor de feedback over de keuze die er op de markt is.

Betreft budget, daar is geen hard limiet.
Als ik voor lancom kies dien ik te kunnen verantwoorden waarom juist dat en niet voor vele malen minder juist een ander pakket. Het is toch alle 2 draadloos? Waarom zit er zoveel verschil in? Sommige kijken naar de pegels maar niet de techniek ;).

[ Voor 14% gewijzigd door RobbyTown op 09-12-2013 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Wat je nodig hebt is een managed switch, zodat je een trunk vauit het AP naar de switch kan bouwen en met VLANs verkeer kan scheiden. Huidige N access points halen meer dan 100 Mbps dus een gigabit switch is ook handig. Maar de fabrikant maakt niet uit. De meeste AP's gebruiken de IEEE 802.3af standaard (Max. 15.4W) sommige AP's gebruiken IEEE 802.3at standaard (Max. 30W per poort.) Even iets om rekening mee te houden.

Als de internetlijn er uit ligt, kan je het Meraki AP even niet configureren en monitoren. Verkeersstatistieken worden dan ook niet verzamelt. Maar traffic forwarding loopt gewoon door. (Hoewel concurrenten als Aruba anders beweren.) De configuratie van het AP staat lokaal op het AP.

Gebruik je als bedrijf in het algemeen steeds meer cloud diensen, dan is het handig om naar een redundant internet lijn te kijken. Vroeger konden mensen even niet internetten en mailen, maar tegenwoordig ligt dan ook het online CRM pakket of online boekhoud software plat. Je kan dan beter mensen naar huis sturen om thuis te werken. Een consumentenlijntje als backup is vaak al voldoende. Gebruik je glasvezel of kabel, zorg dan dat de backup een ander fysiek lijntje is. (ADSL/VDSL bijvoorbeeld.)

Hoe het met andere fabrikanten zit weet ik niet, maar Cisco classic zou je kunnen overwegen om dit door een Cisco partner aan te laten leggen. Meraki is puur web interface en iedereen met een beetje kennis van netwerken kan dit aanleggen. Kosten van installatie en support moet je ook meewegen.

Pagina: 1