• jarrin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-01 15:26
Beste Tweakers,

Zoals de titel al duidelijk genoeg maakt, denk ik, ben ik op zoek naar een camera voor mijn moeder.

In januari op vakantie in Afrika, en wilt dit natuurlijk goed kunnen vereeuwigen. Ik ben ICT'er en heb geen kaas gegeten van fotografie. Daarom hoop ik dat jullie mij op weg kunnen helpen.

Wensen/eisen
  • Budget 200 t/m 350 euro, minder is (bijna altijd) beter 1
  • Ze is geen professionele fotografe. Daarmee wil ik zeggen dat ze niet oefen-loos instellingen wil/kan veranderen. Tuurlijk is ze wel bereid hiermee te oefenen. Ook 10 verschillende lenzen zijn niet nodig
  • Liefste met LCD, waar mee je ook kan zoeken. 2
  • Als ze lenzen neemt, wilt ze graag close-ups en veraf kunnen fotograferen.
Ze kwam zelf met de volgende camera aanzetten:
http://tweakers.net/product/325410/nikon-coolpix-l820/
Dit valt alleen onder het rijtje thuis van compact camera's.

Kan iemand aanbevelen welke serie ik zou moeten bekijken? Wat zijn de belangrijkste punten om op te letten?
Kan ik beter voor een spiegelreflex gaan? Of is een compactcamera, zoals de eerder aangegeven link, ook voldoende om aan 3/4 puntjes te voldoen?

Hoor graag jullie advies.
1 Tweedehands mag ook.
2 Klopt het nog steeds dat spiegelreflexcamera's niet kunnen zoeken via het digitale scherm?

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10-2025
Je met je moeder eerst maar eens afstemmen wat ze zelf wil, niet iedereen wil op vakantie een grote tas meesleuren en lenzen vervangen...

Voor dit budget kijk je zowieso best niet meer daar DSLRs, de prijs van een goede lens alleen al ligt al hoger dan je budget.

Met jouw budget in het achterhoofd en een Safari als reisdoel zou ik eens kijken naar een Canon Powershot SX280 HS. Compact, grote zoomrange, geen gedoe met lenzen, makkelijk in gebruik, goede reviews...

Mijn vriendin gebruikt eentje van enkele generaties ouder (SX240) en het is een leuk dingetje dat goede foto's maakt. Je moet er wel niet veel van verwachten bij slechte lichtomstandigheden... maar dat is bij alle camera's van dit budget een feit.

Verwijderd

Wellicht is een Nikon 1 wat voor je moeder (de J2 of J3 bijvoorbeeld). Daar hoor ik qua bediening en snelheid goede verhalen over. Ga anders met je moeder eens naar een foto speciaalzaak en zoek daar samen wat uit met behulp van een medewerker. Kan ze het voor aanschaf ook proberen.

• jarrin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-01 15:26
Oke, jongens, thanks. Ik dacht mij moeder wel even te kunnen helpen, maar moet zeggen dat de fotografie wereld veel dieper gaat dan ik verwacht had, dus vandaar dat ik even een opstappretje nodig had.

Ik ga me in ieder geval verder verdiepen in de info die jullie gegeven hebben. En even langs de winkel gaan is ook geen slecht idee. Hoewel ik het advies dan altijd wel met een korrel zout neem.

i.i.g bedankt!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:03
Voor jou / je moeder zouden 4 soorten camera's interessant kunnen zijn.
  1. Travelzooms (compacte camera met ongeveer 20x zoom bijvoorbeeld een canon SX270) mooi formaat voor een niet al te kleine broekzak.
  2. Bridge camera's Grote camera's met vaste lens. Meestal hebben ze veel zoom 12 tot 50x en een iets lichtsterkere/betere lens of grotere sensor waardoor de beeld kwaliteit iets beter is als van de travelzooms.
  3. ILC's al vind ik een klene ILC met een forse lens niet zo prettig werken. Tevens is het formaat voordeel tegenover een DSLR dan een stuk minder. Binnen je budget gaat dit moeilijk worden.
  4. DSLR's + glas moeilijk binnen je budget te passen.
Met een budget van max 350 euro wordt je een beetje beperkt tot een camera uit een van de eerste 2 groepen hou dan ook rekening met extra accu's, geheugenkaartjes en tasje.

[ Voor 13% gewijzigd door martijn_tje op 07-12-2013 14:56 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
Als ik op safari zou gaan, zou ik deze camera kopen denk ik: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ200 Zwart

Lichtsterke lens over het hele bereik, groot bereik, beeldstabilisatie. Wel iets over het max. budget heen, maar dat zou ik er voor over hebben.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-01 22:09
Ramon schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 15:03:
Als ik op safari zou gaan, zou ik deze camera kopen denk ik: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ200 Zwart

Lichtsterke lens over het hele bereik, groot bereik, beeldstabilisatie. Wel iets over het max. budget heen, maar dat zou ik er voor over hebben.
Sluit me daar bij aan. Beter dan de Lumix DMC-FZ200 ga je inderdaad niet krijgen voor een safari vakantie. Uniek is aan deze camera dat hij in deze prijsklasse een lens heeft die over het hele zoom bereik evenveel licht vangt. Bij veel andere camera's vangt de lens steeds minder licht naarmate je verder inzoomt, maar daar heeft deze geen last van. Ook is 24x optische zoom redelijk wat, heeft hij optische stabilisatie en is het ook een goede filmcamera.

Alternatieven? In dezelfde klasse de Sony Cyber-shot DSC-HX300. Heeft een iets betere sensor en groter zoombereik (50x), maar vangt veel minder licht als je ver gaat inzoomen.

Als je een kleinere camera wilt kan je denken aan de Sony HX50V. Dit is wel een klasse lager, maar misschien is de kwaliteit nog wel voldoende voor haar doeleinden.

Als ze van Android/Samsung/Touchwiz houdt en haar foto's meteen wilt kunnen delen, en verder niet al te hoge eisen stelt is de Samsung Galaxy Camera misschien ook een optie. Kwalitatief iets minder qua fotografie, maar wel het voordeel dat ze haar foto's meteen kan delen.
Pagina: 1