"Stille" home en media desktop

Pagina: 1
Acties:

• Boedieee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09-2024
Dag tweakers , ik heb nood aan een nieuwe desktop die moet voldoen aan volgende voorwaarden

- Stil
- Zuinig verbruik
- Snel
- moet de komende 4-5 jaar probleemloos overleven

De computer wordt gebruikt voor (en moet dit op bepaalde momenten allemaal tegelijk probleemloos en vlot kunnen verwerken)

+ Browser (meerdere tabs)
+ Skype
+ VLC
+ Torrent downloaden
+ Mediacenter

Hiervoor heb k ik dus geen al te zwaar systeem nodig dus maar wel een die aan men voorwaarden voldoet, ik vraag echter nog jullie hulp voor de meeste onderdelen aangezien ik maar niet kan beslissen welke de beste zijn in mijn geval (dualcore of quadcore, welke grafische kaart is nodig, wat is een stille voeding, enz.)

Dit zijn slechts de onderdelen die ik al zou kiezen

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 73,50€ 73,50
1Cooler Master Silencio 652€ 87,-€ 87,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 80,05€ 80,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 240,55

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:09
neem een amd a6, goede cpu cooler er op, 4gb geheugen. Dan ben je al een heel eind. geloof dat Be quiet wel een goede 300w voeding heeft die redelijk stil is.

android since G1.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04 13:36
Je zou in principe prima af kunnen met een AMD A6 quadcore voor dit doeleinde. Eventueel kan je een A8 kiezen als je wat meer grafische kracht wil (mocht je nog incidenteel een game willen spelen) of een i3 als je wat meer rekenkracht wil (bijvoorbeeld voor het verwerken van je torrents); allemaal zullen ze de taken die je beschrijft af kunnen handelen. De voornaamste bottleneck die ik verwacht is de software-configuratie. Indien je dit goed inricht, is het voor al deze processoren geen enkel probleem.

iRacing Profiel

• kroegtijger
coredalae schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:39:
neem een amd a6, goede cpu cooler er op, 4gb geheugen. Dan ben je al een heel eind. geloof dat Be quiet wel een goede 300w voeding heeft die redelijk stil is.
:Y inderdaad. 4GB is voldoende. Je kan 8GB kiezen, maar eigenlijk is het een overkill voor de beschreven taken.

iRacing Profiel

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 98,89€ 98,89
1Asus Q87T€ 128,35€ 128,35
1Hitachi Travelstar 5K1500, 1.5TB€ 95,13€ 95,13
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 93,10€ 93,10
1Corsair CMSO4GX3M1A1333C9€ 34,19€ 34,19
1Crucial mSata M500 120GB€ 87,50€ 87,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 537,16

Echt still en snel, kastje is de cpu koeler en msata ssd omdat je dan ruimte hebt voor een hdd. De gekozen hdd is erg stil waardoor die het niet verknalt voor de rest van de totaal niet bewegende onderdelen.

[ Voor 26% gewijzigd door Flaat op 05-12-2013 14:49 ]

• Boedieee
Bedankt flaat maar me deze onderdelen ben ik helemaal niet bekend.

Een AMD A8-5600k leek me goed maar de laatste haswell processor Intel Core i3-4330 komt er toch een pak beter uit in deze comparison . Bijna de helft minder verbruik en wat betere performance bij single én multithreading. Het prijs verschil is ong +- €30.
Zou een aparte videokaart nodig zijn bij een i3 aangezien ik bijna elke avond wel een 1080p film bekijk?

En iemand de me nog verder kan helpen met een specifieke voeding , moederbord (met usb 3.0) enz?

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 20:27

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Misschien niet erg tweaker-waardig, maar waarom pak je voor dat soort dingen geen NUC of vergelijkbaar systeem?
Kastje kopen, mSATA (of tegenwoordig gewone SATA) en geheugen er in en klaar. Veel kleiner en stiller dan dat ga je het niet krijgen, en ik verwacht dat het de komende paar jaar nog prima doet wat je wil.

Voor iets meer uitbreidbaarheid zal je wel naar iets groters toe moeten. Ik heb zelf het volgende setje
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 101,50€ 101,50
1MSI FM2-A75IA-E53€ 72,90€ 72,90
1Western Digital Green WD30EZRSDTL, 3TB€ 139,95€ 139,95
1Lian Li PC-Q03A€ 65,50€ 65,50
1Iiyama ProLite E2200WS-B1 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Ultimate (NL OEM 64bit)€ 174,95€ 174,95
1Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile€ 25,30€ 25,30
1Microsoft Wireless Comfort Desktop 5000€ 57,27€ 57,27
1Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz CL9€ 86,76€ 86,76
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 39,52€ 39,52
1Kingston SSDNow V300 Upgrade kit 120GB€ 87,-€ 87,-
1LG GT-80N slimline DVD-RW----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 850,65

Maar dat is voor jou misschien al overkill.
We hebben op het werk NUC's van de vorige generatie met een i3 (DC3217IYE). Deze is voor bureauzaken ruim snel genoeg, en komt alleen grafisch wat te kort ten opzichte van mijn eigen systeem.

• kroegtijger
Boedieee schreef op donderdag 05 december 2013 @ 16:17:

Een AMD A8-5600k leek me goed maar de laatste haswell processor Intel Core i3-4330 komt er toch een pak beter uit in deze comparison . Bijna de helft minder verbruik en wat betere performance bij single én multithreading. Het prijs verschil is ong +- €30.
Zou een aparte videokaart nodig zijn bij een i3 aangezien ik bijna elke avond wel een 1080p film bekijk?
Deze compare maakt een vergelijk tussen de TDP's, wat totaal niet relevant is. Wat betreft verbruik is er dus amper reden om de i3 boven de A8 te verkiezen. Wel is de i3 op pure rekenkracht sneller, terwijl de A8 grafisch weer (aanzienlijk) sneller is.
Bij geen van 2 processoren is een aparte GPU nodig.
En iemand de me nog verder kan helpen met een specifieke voeding , moederbord (met usb 3.0) enz?
Moederbord kan pas bepaald worden nadat je een architectuur gekozen hebt natuurlijk.

iRacing Profiel

• Boedieee
Okay dit tot nu toe beslist, geen grafische kaart nodig dus maar wie helpt me verder met de voeding, het moederbord en welke 4GB ramlatjes? :P

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 101,50€ 101,50
1Samsung 840 EVO 120GB€ 80,05€ 80,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 342,05

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

Boedieee schreef op donderdag 05 december 2013 @ 16:17:
Is dat erg? Ik heb dat kastje en ben er erg fan van. De voeding is een kwalitatief erg goed en efficient 19V stekkerblok (zoals bij een laptop) en het kastje is door het dikke aluminium erg chic. Ik vind het een briljant ding in elk geval en hij staat bij mij vol trots te mediacenteren (ik heb ook die review geschreven). De HD krijgt SATA voeding via het moederbord (als je thin-mini-itx neemt).

Verder prima adviezen. De A6 is snel genoeg, maar de i3 is overdreven snel, dus over vijf jaar (als dat echt een eis is) een stuk couranter. Ik heb zelf voor overdreven snel gekozen (i3 3225) en heb er zeker geen spijt van. De HD4000 videochip van intel is ook meer dan snel genoeg voor een 1080p stream (kan er meerdere tegelijk als het moet), alleen 3d gaming is die niet echt heel sterk in. Dan kan je beter de AMD nemen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Boedieee
Is goed maar ik ga toch liever verder met de setup die ik voorstel :p

• kroegtijger
Boedieee schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 13:50:
Is goed maar ik ga toch liever verder met de setup die ik voorstel :p
Bedenk wel dat je met de A10 voornamelijk grafische kracht in huis haalt voor een incidentele game, en met de i3 rekenkracht in huis haalt voor bijvoorbeeld het verwerken van data. Als je nu die grafische kracht niet nodig hebt, zou ik ofwel voor een A6 kiezen als je geen behoefte hebt aan extra rekenkracht in de nabije toekomst, of voor de i3 als je dat wel verwacht te gaan hebben. Nu investeren in grafische kracht die je eventueel in de toekomst gaat gebruiken is meestal niet zo heel handig, aangezien de ontwikkelingen op dat gebied wel heel hard gaan.

iRacing Profiel

• Boedieee
Bedankt , heel goed punt, de Haswell I3 zal dan toch beter zijn voor mijn doel.

• Boedieee
Bump?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-04 21:33
Welke vragen staan er nog voor je open? In principe nog een stille CPU koeler op je systeem bijvoorbeeld pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 Daarnaast nog een socket 1150 moederbord zoals pricewatch: ASRock B85M Pro4

Voeding: pricewatch: be quiet! System Power 7 300W of pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt voor hogere efficiëntie (prijsverschil ga je alleen terug verdienen bij 24/7 gebruik).

Geheugen maakt niet zoveel uit, bandbreedte is niet zo relevant met een Intel CPU. Single channel of dual channel afhankelijk van de prijs van het geheugen. Bijvoorbeeld pricewatch: Corsair CMV4GX3M2A1333C9

pricewatch: Intel Pentium G3220 Boxed erbij in en je hebt een snel office systeem.

• Boedieee
Bedankt! Is een aparte cpu cooler echt nodig aangezien ik geen games ga spelen maar gewoon ga torrenten en internetten? Of volstaan een casefan alleen niet?

• kroegtijger
Boedieee schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:12:
Bedankt! Is een aparte cpu cooler echt nodig aangezien ik geen games ga spelen maar gewoon ga torrenten en internetten? Of volstaan een casefan alleen niet?
Alleen een casefan volstaat niet nee. Een CPU-koeler is zeker noodzakelijk. Je zou mogelijk zonder casefan af kunnen, alhoewel ook dat niet echt aan te raden is. Wel zou ik een aftermarket CPU-koeler adviseren (met name bij AMD) ter bevordering van geluidsreductie. De boxed koelers zijn relatief luidruchtig.

iRacing Profiel

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:47
kroegtijger schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:25:
[...]
Wel zou ik een aftermarket CPU-koeler adviseren (met name bij AMD) ter bevordering van geluidsreductie. De boxed koelers zijn relatief luidruchtig.
Heb je daar een bron bij? Ik kan helaas niks vinden met de stock koelers.
Misschien dat full load de amd wat meer verbruikt, maar dan nog is volgens mij de koeler efficienter (visueel gezien). Daarnaast gaat deze pc waarschijnlijk nooit full load draaien.

Wat betreft verbruik scheelt het in idle nog geen 5W (en zijn beiden fluisterstil):
http://nl.hardware.info/r...-stroomverbruik-igpu-idle
Tijdens stresstests (renderen) en 3dmark (gamen) scheelt het meer, maar hoe vaak is dat nu?

Als je de grafische prestaties niet nodig hebt kun je inderdaad beter voor de i3 kiezen, maar mocht je wel ooit een spelletje willen spelen is de A10 de betere keus.

• jaapsander
mitsumark schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:50:
[...]

Misschien dat full load de amd wat meer verbruikt, maar dan nog is volgens mij de koeler efficienter (visueel gezien). Daarnaast gaat deze pc waarschijnlijk nooit full load draaien.

Wat betreft verbruik scheelt het in idle nog geen 5W:
Tijdens stresstests (renderen) en 3dmark (gamen) scheelt het meer, maar hoe vaak is dat nu?

Als je de grafische prestaties niet nodig hebt kun je inderdaad beter voor de i3 kiezen, maar mocht je wel ooit een spelletje willen spelen is de A10 de betere keus.
Persoonlijk denk ik dat de geluidsproductie tussen de Intel en AMD stock koelers niet zo heel verschillend is. Idle zal er dus ook weinig verschil zijn. Echter (je geeft het zelf ook al aan) een AMD wordt onder wat hogere CPU belasting wel wat warmer. En met een vergelijkbare koeler resulteert dat in een hogere geluidsproductie. Nu zal dit in de praktijk niet zo heel veel verschillen, maar wanneer je systeem stil moet worden...

Bij mij is de eerste stap naar een stiller systeem altijd de CPU fan vervangen door een aftermarket exemplaar. Aangezien de CPU fan in een home en media desktop 1 v/d weinige fans is (of hoeft te zijn) is deze samen met een stille voeding zo goed als onmisbaar. Ik zou eerder investeren in een CPU koeler dan in een stille behuizing.

• kroegtijger
mitsumark schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:50:
[...]

Mijn bron is met name ervaring met AMD-koelers ;)
Overigens zou ik met álle koelers adviseren om eerst te kijken hoe het met stock koeling bevalt, en later eventueel te vervangen. Irritatie mbt geluid is dermate persoonlijk dat je eigenlijk eerst moet ervaren of het irriteert of niet.
Misschien dat full load de amd wat meer verbruikt, maar dan nog is volgens mij de koeler efficienter (visueel gezien).
:? wat bedoel je hiermee??
Daarnaast gaat deze pc waarschijnlijk nooit full load draaien.

Wat betreft verbruik scheelt het in idle nog geen 5W (en zijn beiden fluisterstil):
Klopt inderdaad. Bedenk dat 1Watt per jaar 24/7 gebruik net geen 2,- kost en je dus pakweg 10,- per jaar bespaart. Niet echt de moeite om dan voor een andere processor te kiezen dan wat je echt zou willen imho.
Heel kort door de bocht komt het daar wel op neer, tenzij er dus aparte software-wensen zijn die een i3 wel weer rechtvaardigen. Het is iets te simpel gesteld om de keuze bij wel/niet gamen te laten en verder niet te kijken naar wat andere software-toepassingen zouden kunnen gaan vragen. Vandaar ook dat ik de uiteindelijke keuze dan liever bij de gebruiker laat liggen, aangezien die alleen een echte inschatting van het gebruik kan maken, en wij af moeten gaan op hetgeen ons verteld wordt.

iRacing Profiel

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik denk dat hij bedoelt dat de AMD koeler eruit ziet dat hij beter kan koelen dan de Intel. Daarin moet ik hem ook wel gelijk geven, Intel koelers zijn nauwlijks veranderd, terwijl die van AMD al heatpipes enzo heeft gekregen.

People as things, that’s where it starts.

• Boedieee
Ziet dit er uit als een systeem dat bij elkaar aansluit ? Is er dan een specifieke case en/of cpu fan die goede reviews haalt die jullie zouden aanraden?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 111,50€ 111,50
1ASRock B85M Pro4€ 59,80€ 59,80
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 39,90€ 39,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 34,-€ 34,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,65

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ligt er ook aan hoe klein je wilt gaan. Zelf vind ik bijvoorbeeld de Fractal Node kasten erg mooi. Maar de grote is vrij duur, en de 304 is een ITX kastje.

Als je echt voor stilte wilt gaan is een Fractal Design R4 een erg goede kast, maar die is ook vrij groot. pricewatch: Fractal Design Define Mini is de kleinere variant.

• Boedieee
Mijn voorkeur gaat dan toch uit naar de silencio 652 maar ik zag net dat de Silencio 452 er in januari aankomt. En die voldoet waarschijnlijk ook wel. Ik zie niet direct waar het verschil em net inzit.

• kroegtijger
VasZaitsev schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:23:
Ik denk dat hij bedoelt dat de AMD koeler eruit ziet dat hij beter kan koelen dan de Intel. Daarin moet ik hem ook wel gelijk geven, Intel koelers zijn nauwlijks veranderd, terwijl die van AMD al heatpipes enzo heeft gekregen.
Ah op die manier, ja dat is inderdaad wel waar. Wat me dan weer wat minder bevalt is dat AMD die ontwikkeling destijds bijna wel noodgedwongen moest inzetten vanwege de enorme warmte-ontwikkeling die ze hadden. Dat is inmiddels wel achter de rug met de huidige APU's gelukkig.
Neemt overigens niet weg dat ik me toch niet aan de indruk kan onttrekken dat de, zeker wat ouder wordende, koelers van AMD wat luidruchtiger zijn dan die van Intel, met ongeveer dezelfde leeftijd. Alsof de slijtage wat harder gaat (mogelijk wat mindere componenten erin verwerkt?). Maar het is zeker niet dat daarmee de AMD-stock-koelers enorme herrie produceren of iets dergelijks; het is allemaal vrij relatief.

iRacing Profiel

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Een vriend van me heeft de stockoeler van mijn 1100T op zijn x3 720 gezet, en dat werkt helemaal prima. De stock koeler van de x3 was wel vrij ruk, maar de koeler van de 1100T houdt die veel koelere 720 lekker koel en stil.

Die Silincio is opzoch wel een aardige kast, maar is een beetje té dichtgetimmerd, waardoor de tempraturen toch behoorlijk oplopen, waardoor je cpu fan weer harder moet werken.

• kroegtijger
VasZaitsev schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 18:35:
Ligt er ook aan hoe klein je wilt gaan. Zelf vind ik bijvoorbeeld de Fractal Node kasten erg mooi. Maar de grote is vrij duur, en de 304 is een ITX kastje.

Als je echt voor stilte wilt gaan is een Fractal Design R4 een erg goede kast, maar die is ook vrij groot. pricewatch: Fractal Design Define Mini is de kleinere variant.
ik zou niet al te klein gaan als dat niet nodig is. Hoe kleiner, hoe moeilijker het is om de boel koel te houden en daarmee hoe harder de fan moet gaan draaien en dus hoe meer geluid. Het is dus zaak om het oppervlakte van de koeler zo groot mogelijk te maken, waarbij er ook nog voldoende lucht omheen vrij blijft om de warmte aan af te staan. Zodoende kan je met een heel minimaal RPM met een grote fan (bij voorkeur 120mm of groter) vrijwel volledig stil de boel koel houden. (zelfs passief zou nog mogelijk zijn, mits je het oppervlakte maar groot genoeg maakt en de warmte-productie laag houdt).
Ook voor de casefan geldt hoe groter de diameter, hoe stiller het kan.
De 2e bron van geluidsproductie is de voeding. De beste manier om dit te elimineren is een passief gekoelde voeding of een externe voeding.
In een dergelijke build zou ik niet zo snel voor een externe voeding kiezen, dus zou een passief gekoelde voeding hier ideaal in zijn. Zo kan je bijvoorbeeld voor een pricewatch: Silverstone Nightjar ST50NF kiezen (500Watt is eigenlijk veel te veel voor deze build, maar de kleinere pricewatch: Silverstone Nightjar 400W gaat zn meerprijs niet opleveren) maar er zijn ook andere fabrikanten die vergelijkbare voedingen hebben. Lijkt me zeker even de moeite om in te duiken.
De laatste geluidsbron is de HDD. Een 5400RPM geeft je een wat stiller systeem, maar met een enkele 7200RPM schijf valt imho prima te leven. Zorg wel dat je ruim storage inkoopt; een 2e schijf geeft ook meer geluid, meer warmte etc, dus liever zo groot mogelijk. De gekozen seagate-disk is in principe prima. Ik gebruik zelf nu 2x de 3TB-variant tot volle tevredenheid (en vallen me qua geluid behoorlijk mee).

iRacing Profiel

• Boedieee
Ja maar die voeding kost wel al een €60 meer dan de be quiet. Dan lever ik wel wat stilte in voor bedrag ;)
En qua case dacht ik nu net dat ik goed zat maar qua koeling zal ie toch wat te warm worden dan??

• jaapsander
Ik denk dat de advies tot nu toe een beetje de praktijk uit het oog verliezen... Een systeem met een i3 zal echt maar heel weinig energie verbruiken en warmte produceren, zeker zonder discrete videokaart. Een kleinere kast zal totaal geen probleem zijn (met een beetje airflow). Wanneer je bijvoorbeeld bij die fractal mini kast (zo klein is die helemaal niet) voor en achter een stille casefan op laag rpm hebt en een goede CPU koeler, dan is het systeem fluisterstil.

Hetzelfde met de voeding. Natuurlijk kun je voor volledig passief gaan, maar 100 euro voor de voeding van een simpele desktop? Bij zware belasting zal bijvoorbeeld de bequiet niet helemaal stil zijn. Maar het systeem zal helemaal niet veel stroom gaan verbruiken. Dus draait die (vrij stille) ventilator op een laag toerental.

Echte tweakers grijpen natuurlijk gelijk naar de wat exotische oplossingen (die het beste van het beste zijn) maar volgens mij schiet dit het doel behoorlijk voorbij.

• kroegtijger
Boedieee schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 19:35:
Ja maar die voeding kost wel al een €60 meer dan de be quiet. Dan lever ik wel wat stilte in voor bedrag ;)
Klopt; de prijs stijgt naarmate het systeem stiller wordt. Voor compleet stil zal je flink wat kosten zien.
En qua case dacht ik nu net dat ik goed zat maar qua koeling zal ie toch wat te warm worden dan??
Daar ben ik niet heel bang voor hoor; het is maar een i3 die incidenteel eens wat te verwerken krijgt, maar het grootste deel van de tijd idle draait. Zoals Jaapsander ook al aangeeft is theorie en praktijk niet altijd gelijk met elkaar. De basis-principes zoals ik die hierboven aangeef gaan natuurlijk nog steeds op (dus vergroten van oppervlakte e.d.) maar dat hoef je niet in het extreme door te voeren om een uiterst acceptabel systeem te bouwen. Bedenk dat écht stil eigenlijk het geld niet waard is.

iRacing Profiel

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Is een oplossing aka een barebone geen optie voor je? Denk b.v. aan het merk shuttle. Heb er 1 gehad met standaard/light hardware en voldeed prima. Bijkomend voordeel is dat het degelijk uit ziet en stil is.
Nadeel is toch wel de (hoge) prijs.

• Boedieee
Neen toch maar niet , ik ben vrij zeker dat het deze setup gaat worden nu.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 111,50€ 111,50
1ASRock B85M Pro4€ 59,80€ 59,80
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 39,90€ 39,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 34,-€ 34,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,65

Nog iemand die hier iets tegenin wilt brengen? Alles past bij elkaar (processor op moederbord etc)? :p

• jaapsander
Ik zou er nog een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 bij op zetten en de kast vervangen door de Fractal mini. Echter is bovenstaande setup al redelijk goed.
Pagina: 1