Bijna alle kanalen bezet, veel storing, 5Ghz dan maar?

Pagina: 1
Acties:

• Nick Boots
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-05-2024
Hoi, ik woon zelf in een studenten complex en het stikt hier van de draadloze netwerken... Nou leer ik net over kanalen waarop netwerken kunnen uitzenden en het probleem lijkt hier te zijn dat zo'n beetje alles met elkaar overlapt wat zorgd voor klapperende Wi-Fi verbindingen... Dit is echter op de 2,4Ghz band, nou vraag ik mij af, of dit opgelost zou kunnen worden door op 5Ghz over te stappen, of is er misschien een simpelere oplossing. (Heb al nagedacht over vragen aan de buren of ze een ander kanaal kunnen kiezen maar er zijn bijna net zo veel netwerken hier als dat er kanalen zijn.) Op 5Ghz band is het rustig, misschien maar een of twee apparaten die daar op uitzenden.

Dit is hoe het nu is op de 2,4Ghz band, vreemd genoeg heeft overschakelen naar kanaal 13 voor meer stabiliteit gezorgd, ook al zegt het programma dat er veel overlapping is en de score is laag, maar ik vermoed dat er meer speelt:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/10009928/in_ssid_er_channel_5.png

Kanaal zes leek het meest logische, score was hoog, ruis was laag, maar m'n computer kreeg nauwelijks verbinding en mijn telefoon al helemaal niet.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Ja, als al je apparaten 5 GHz ondersteunen ben je daarmee van de overlast af.
Of het simpeler is weet ik niet, maar je kunt de kanalen ombeurten proberen en kijken waarbij je (in de praktijk) minste interferentie hebt. Als je buurman het kanaal niet gebruikt, heb je er minder last van dan wanneer het kanaal actief gebruikt wordt.

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 14:36
Probeer anders eens een hele sterke zender (bijvoorbeeld de EnGenius ECB 150 / 300 / 350 afhankelijk van je budget). Daar kan je het zendvermogen redelijk mee omhoog halen. Dit zijn zakelijke en ook stabiele zenders. ;)

Je hebt nu namelijk de standaard KPN modem als WIFI zender en dat is op zich een goede zender, maar vanzelfsprekend niet de beste.

[ Voor 37% gewijzigd door Red-Front op 05-12-2013 14:22 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06
Het lijkt erop dat je 40mhz hebt ingeschakeld op de 2.4Ghz (er vanuitgaande dat jij Gastnetwerk van Cas van de Sande hebt)? Dat is sowieso veel gevoeliger voor storingen en kan je beter uitschakelen. Je haalt dan waarschijnlijke wel een lagere (maar stabielere) snelheid.

Maar de echte oplossing hier is idd 5Ghz

CISSP! Drop your encryption keys!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Een 'sterkere zender' is de oplossing niet. Dan ga je harder 'schreeuwen' maar niet harder 'luisteren' op je clients...

De enige manier om een goede verbinding te hebben is een frequentie gebruiken die niet gestoord wordt.
En als 5Ghz niet veel gebruikt wordt is dat dus een goede kandidaat.

• Nick Boots
Ah thanks, en het netwerk wordt geregeld via een Apple Airport Extreme (de eigenaar is een echte Apple fanaat) ik weet alleen niet hoe die qua uitzend kracht zitten. Maar zoals John al zei, kracht is niet de oplossing. Ik kan eventueel nog aan de eigenaar vragen over het 40Mhz gebeuren, maar anders wordt het toch 5Ghz. Zit ik alleen nog met twee dingetjes, ondersteund mijn telefoon dat (Samsung Note 3) en zijn er überhaupt ontvangers te koop met 5Ghz voor gewone computers? (Heb ze nog niet gevonden.)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06
Apple spul schreeuwt/ontvangt per definitie geen 40Mhz op de 2.4Ghz precies om het probleem wat jij schetst. Het verziekt de toch al overbevolkte 2.4Ghz band.

Dat gezegd hebbende, dat gastnetwerk is dus waarschijnlijk van een buurman. Die zou je nog wel vriendelijk kunnen vragen om om dat uit te zetten.

Of je Samsung Note 3 5Ghz ondersteunt weet ik niet, ik ben namelijk net zo lui als jou om dat te googlen ;)
Voor je computer heb je gewoon 5Ghz stickjes/kaarten

CISSP! Drop your encryption keys!

• Nick Boots
Het is meer dat Google alles filterd op populariteit, dus zoek iets wat niet popiejopie is en je zult een moeilijk tijd vinden hebben. :| Blijkt dus bij de computer kaartjes dat het Dual Band heet, zoeken op 5Ghz lijkt niks op te leveren. Tevens lijkt het vinden van info voor mijn Note ook niet al te makkelijk...

Edit: Ah, keek op GSMArena voor mijn telefoon specs, zag Dual-Band staan bij WiFi connectiviteiten, dus die ondersteund het. :D

[ Voor 17% gewijzigd door Nick Boots op 07-12-2013 13:04 ]

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:01

thijsco19

KTM 990 SMT

Klik en klik.

Je hebt het al gevonden ziet ik.

[ Voor 9% gewijzigd door thijsco19 op 07-12-2013 13:09 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

laurens0619 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:20:
Het lijkt erop dat je 40mhz hebt ingeschakeld op de 2.4Ghz (er vanuitgaande dat jij Gastnetwerk van Cas van de Sande hebt)? Dat is sowieso veel gevoeliger voor storingen en kan je beter uitschakelen. Je haalt dan waarschijnlijke wel een lagere (maar stabielere) snelheid.

Maar de echte oplossing hier is idd 5Ghz
waaruit trek jij die conclusie dan. ik zie namelijk een 20Mhz brede band.
Terminis de onthaarde zitzak zit wel op 40Mhz (7+3)

edit:
aha "max rate: 300N" die zal dan idd wel swappen tussen 20 en 40 naar 20 forceren kon idd best wel een beetje helpen, mischien net genoeg

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 07-12-2013 13:15 ]

Iperf

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nick Boots schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:15:
Hoi, ik woon zelf in een studenten complex en het stikt hier van de draadloze netwerken...
Is dat lijstje op de screenshot alles? Vind ik erg weinig namelijk :+
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/wifi2013-scan.jpg
Dit is nog van voor de hotspots werden aangezet bij Ziggo abonnees, nog niet een nieuwe scan gedaan.

Overstappen op 5GHz zou kunnen, mits alle apparaten dat ondersteunen. Anders misschien een gek idee: er bestaat volgens mij een soort behang dat wifi-signalen binnen en buiten de deur houd, had daar eens iets over gelezen. Zie http://whatsnext.blogs.cn...s-in-a-snowflake-pattern/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dat is lichteijk fucked up man :o

Iperf

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

't kan nóg erger :+ CyBeR in "Hoeveel stoorzenders/SSID's kun je ontvangen?"

Maar zal binnenkort nog eens meten, kijken hoeveel hotspots er bij zijn gekomen.

[ Voor 28% gewijzigd door Raven op 07-12-2013 15:41 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raven schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 13:51:
[...]

Dit is nog van voor de hotspots werden aangezet bij Ziggo abonnees, nog niet een nieuwe scan gedaan.
Dat maakt nou net niets uit, aangezien die hotspots uitgezonden worden met dezelfde radio als de 'gewone' WiFi van dezelfde modem. Je hebt dus een extra SSID, maar geen extra netwerk in de lucht, op fysiek niveau is het gewoon zelfde netwerk, pas op layer 2 komt er onderscheid.
Overstappen op 5GHz zou kunnen, mits alle apparaten dat ondersteunen. Anders misschien een gek idee: er bestaat volgens mij een soort behang dat wifi-signalen binnen en buiten de deur houd, had daar eens iets over gelezen. Zie http://whatsnext.blogs.cn...s-in-a-snowflake-pattern/
Wat totaal funest is voor WiFi is thermische isolatie voor onder een laminaatvloer. Als je dat op je muren plakt kom je een eind, HR++ coating op glas eveneens.

Maar goed, lijkt mij stuk eleganter om gewoon naar 5GHz over te stappen. Ook goedkoper trouwens dan alle buitenmuren van je huis met isolatiemeuk behangen.

Oslik blyat! Oslik!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb ik geluk op 25% zend vermogen nog 75% ontvangst :p nu zit ik wel maar een meter van de zender af :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1