Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dijsselbloem is dus van mening van dat er 'gewoon' belasting moet worden betaald over Bitcoin inkomsten. Soms lijkt het er inderdaad op dat Nederlanders heel graag belasting betalen. Veel protest is er niet terwijl de Tax Freedom Date van Nederland inmiddels al in juli ligt. We zijn dus ongeveer negen maanden aan het werk om onze belastingen te verdienen. Dan zijn er nog drie maanden om nog wat voor onszelf te verdienen. Als de overheid al ons geld pakt, zijn we dan slaven? En bij welk percentage zijn we dan geen slaven meer? De econoom Tinbergen vond meer dan 15% belasting diefstal.

Ons Dijselbloemetje kan dat wel vinden maar heeft hij dan ook een nog zo'n uitgesproken mening over het feit dat de rijken en grote bedrijven geen/nauwelijks belasting betalen? Nederland is n.b. een belastingparadijs voor veel grote ondernemingen. Een maatschappelijk probleem is dat de middenklasse het steeds zwaarder te verduren krijgt als gevolg van het feit dat onze overheid een alsmaar toenemend deel aan belastinginkomsten uit de inkomstenbelasting wil halen. De hoge belasting zorgt ervoor dat arbeid als productiefactor steeds meer wordt uitgeschakeld. Het aantal zelfmoorden van werklozen stijgt op een zorgwekkende manier. Neemt ons Dijselbloemetje daar ook verantwoordelijkheid voor? Of gaat hij op kosten van de Nederlandse belastingbetaler nog een innovatie bedenken op de Dutch Sandwich constructie.

IJsland geeft een beter voorbeeld. Daar worden hypotheekschulden kwijtgescholden omdat de regering daar zich realiseert dat de banken verantwoordelijk zijn.

Richard Stallman heeft m.i. een betere kijk op Bitcoin en belastingen.
YouTube: Richard Stallman on good things and bad things about Bitcoin

Als Nederlander betaal ik natuurlijk zeer graag belasting maar m.b.t. Bitcoin kan het zomaar voorkomen dat ik even dat ene Bitcoin adres vergeet waarop ik mijn Bitcoins heb geparkeerd.

De te voeren discussie is dus niet of mensen hun Bitcoin inkomensten moeten opgeven. De discussie die allereerst gevoerd moet worden is of rijken en grote bedrijven ook een beetje mee kunnen betalen. Dat hoeft niet veel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Het loon wat iemand verdient is volgens mij vooral het produkt van marktwerking en overheidsingrijpen, en dus niet het directe gevolg van iemands talenten of arbeid, dus iemands salaris staat niet in directe relatie tot de hoeveelheid arbeid die iemand verzet. Daarnaast is "ons" geld ook een illusie want dat geld iemands bezit is, is puur een afspraak die mensen hebben verzonnen en geen natuurwet. Rijken krijgen sowieso hogere belastingen en als grote bedrijven teveel belasting moeten betalen, dan peren ze 'm.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit heeft niets met Wetenschap of Levensbeschouwing te maken, maar zou beter passen in Werk en Inkomen of Actualiteit, Sport & Politiek. Ik ga het echter niet verplaatsen, omdat de chargerende en denigrerende toonzetting in de startpost de discussie een te slechte start geeft. De topicstarter kan een nieuw topic in een van de bovengenoemde subforums openen, maar laat dan svp teksten als "Dijselbloemetje", "slaven" en het suggereren dat de staat verantwoordelijk is voor zelfmoorden onder werklozen achterwege (zeker als die claim als feit wordt gemaakt zonder onderbouwing).

Oftewel: als je een goede discussie wilt, dan is het belangrijk een betere startpost te maken, zonder de insteek om te ranten en te doen alsof de staat diefstal pleegt. Hou het neutraal, en splits eventueel je eigen mening af zodat die de startpost niet verpest :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Dit topic is gesloten.