Toon posts:

Upgrade Macbook Pro 2009, wat is sneller?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goede middag dames en heren,

Ik heb een paar vraagjes, ik heb gering verstand van wat sommige specs inhouden dus vandaar dat ik jullie om hulp vraag. Ik heb nu een macbook pro (2009) en wil upgraden omdat mijn huidige setup te langzaam is.

Mijn huidige setup:
Macbook pro mid 2009
Processor 2,8 GHz Intel Core 2 Duo
Geheugen 8 GB 1067 MHz DDR3
Videokaart NVIDIA GeForce 9400M 256 MB
Software Mac OS X Lion 10.7.5 (11G63b)
Opslag 500 GB 5400rpm

Setup die ik op het oog heb:

Mac mini mid 2011
Processor 2,3 GHz i5
Geheugen 16GB SO-DIMM PC10600 1333MHz
Videokaart Intel HD Graphics 3000 384 MB
Software Mac OS X 10.9
Opslag Mercury Extreme Pro SSD 120GB 6G + 500 GB 5400rpm

Wat ik hier zelf uit kan opmaken is dat de upgrade van 8gb naar 16gb RAM beter is en de upgrade van 500gb HDD naar 120 GB SSD + 500GB HDD ook beter is.

Wel heb ik vragen over de video kaart en de processor, heeft dat veel invloed op mijn snelheid?
Is dit een goede upgrade?

Graag hoor ik jullie mening!

Thanks!

Wouter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Ja de videokaart en processor hebben invloed op de snelheid.
En zoals ik het zo zie is het een goede upgrade.

Maar:
Ik zou de upgrade naar 16GB zelf inbouwen. Gaat heel makkelijk. Klepje open en module inklikken.
De upgrade naar SSD kan je in principe ook zelf doen. Veel goedkoper, maar iets lastiger om in te bouwen. Als je geld hebt deze build aanhouden.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-10 21:59
Wat is te langzaam? Doe je werkzaamheden die je CPU niet meer kan bijbenen of is hij sloom met het openen van mappen, programma's en dergelijke? In dat laatste geval kan een SSD goed helpen. Een 5400rpm HDD van 4 jaar oud is niet zo snel, dus een SSD kan wel uitkomst bieden. Mocht je toch wat nieuws willen zou ik inderdaad zelf geheugen en SSD erin zetten, als dat kan bij dat type laptop van Apple. Apple zelf vraagt er woekerprijzen voor (net als de meeste andere fabrikanten).

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks guys!

Kleine info erbij was misschien wel handig inderdaad, ik ben een mode fotograaf (www.woutervanderlinde.com). Ik werd met steeds grotere files in photoshop, en wat vroeger snel ging gaat tegenwoordig rete langzaam. Ik weet niet hoe je dat in computer taal noemt? Het uitrekenen van dingen?
In iedergeval, tijdens het werken is die super langzaam, als je daar dan ook nog eens Itunes of Safari bij aan doet kan je soms wel letterlijk 5 min wachten tot hij een nieuw tabblad heeft geladen.

De update naar 16 GB RAM en een SSD was ik inderdaad van plan om zelf te doen. In het verleden heb ik ook 8GB RAM in mijn mackbook gedaan en dat was peanuts, SSD zag ik in een filmpje van OWC dat het iets lastiger gaat, maar moet lukken volgens mij.

Ik hoor graag van jullie! Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Halve middag lopen googlen.. Het is me allemaal nu iets duidelijker, maar alsnog een vraag:

Ik heb nu een Intel Duo Core 2, zou dan een mac mini i5 kopen. Nu las ik weer in een ander forum dat mensen dat afraden voor grafische programma's en dat je zeker een i7 moet hebben.
Maar van Intel Duo Core 2 naar i5 is toch al een snellere upgrade? of zou ik dat nauwelijks merken?
i7 is namelijk in eens 300 euro duurder :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 09:38
en wat vroeger snel ging gaat tegenwoordig rete langzaam.
Dat zinnetje viel me op, als hetzelfde werk voorheen sneller ging dan zal het geen hardware probleem zijn.
Die I5 zal zeker sneller renderen in photoshop maar de impact op je probleem zal niet zo groot zijn.

Ik neem aan dat je raw bestanden bewerkt, staan die op de interne HD op het moment dat je die bewerkt of haal je die van de externe schijf (firewire/usb)?
En nog veel belanrijker: waarom geen 10.9 op die macbook pro (geheugen compressie is zeker iets waar je baat bij hebt), afgezien van de veiligheid (apple heeft een slechte trackrecord als het gaat om security patches op oudere versies) draait 10.9 sneller op vergelijkbare hardware dan 10.7.

Ik vermoed dat het plaatsen van een ssd in de macbook pro al flink wat verschil zal maken.

[ Voor 5% gewijzigd door blouweKip op 06-12-2013 07:20 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:48
Qua GPU ga je niet veel vooruit.
2009==>2013 = 4 jaar.
2011==>2015 = 4 jaar.
De verwachting is dat je over 2 jaar weer een 2e hands mac moet gaan zoeken, omdat die dan ook weer "retelangzaam" is.

Aangezien het op professioneel niveau is moet je lekker een nieuwe kopen (BTW terughalen) en 4 jaar vooruit kunnen. Een tipje: Wehkamp 15% kortingsbonnen nu bij de Albert Heijn. Koop ter waarde van de benodigde computer de bonnen.

Dan vervolgens bij Wehkamp inwisselen en je hebt al 15% korting. Het mooie is dat Wehkamp "denkt" dat je gewoon het normale betaald en over het normale krijg je dus een BTW factuur. Kortom. Je krijgt meer BTW terug dan dat je werkelijk betaald. Niets illegaal aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je een beetje pro fotograaf bent en met flinke RAW's werkt in Ps of Li dan vind ik het allebij wat karig. Je wilt eigenlijk iets met een beetje up to date quadcore, i5 of i7.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Heb je weleens gecontroleerd of de harde schijf nog goed is?

Wat zegt de SMART info in diskutil?

Als iets vroeger snel ging en nu erg langzaam, dan verdenk ik meestal als eerste de harde schijf. Een clean install doen op een nieuwe schijf (wellicht SSD) zal het meeste effect geven (voor het minste geld).

Uiteraard zal die mac mini met i5, ssd en 16gb geheugen ook een mooie upgrade zijn.

Punt is alleen dat ik hier nog PC's heb staan met een core2duo die echt een 2e leven hebben gekregen na een upgrade met SSD. Hetzelfde effect zal je ook bij jouw macbook pro hebben.

Misschien moet je eens Activity Monitor laten draaien terwijl de laptop traag is? Dan kun je zien wat de bottleneck is.

[ Voor 94% gewijzigd door Lethalis op 06-12-2013 10:59 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:59
Verwijderd schreef op donderdag 05 december 2013 @ 20:32:
Halve middag lopen googlen.. Het is me allemaal nu iets duidelijker, maar alsnog een vraag:

Ik heb nu een Intel Duo Core 2, zou dan een mac mini i5 kopen. Nu las ik weer in een ander forum dat mensen dat afraden voor grafische programma's en dat je zeker een i7 moet hebben.
Maar van Intel Duo Core 2 naar i5 is toch al een snellere upgrade? of zou ik dat nauwelijks merken?
i7 is namelijk in eens 300 euro duurder :/
Je zou kunnen kijken naar de Mac Mini Server editie. Die is voor een goede prijs te krijgen met een i7 Quad, heb je meer aan dan de Dual Core in de 2012/2011 modellen waar geen server op draait.
Als je daarna het model gewoon installeert met Mountain Lion ipv de OSX server erop draait heb je een stevigere machine dan je nu kan hebben met je laptop of de Mini die je nu aandraagt.

Ik denk dat je daar tevredener mee zal zijn, voornamelijk omdat de GPU hetzelfde is als de mini die je al zelf noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,

Ik kwam ook deze nog tegen, echter staat er geen jaartal bij..
Is dit nog een goede upgrade?
Of toch beter een mac nieuwe mac mini i7? :)

https://leapp.nl/mac/mac-...intel-xeon-3550.html?sku=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Volgens mij kan die de laatste mavericks niet draaien, weet ik niet zeker echter. Maar persoonlijk zou ik gaan voor een mac mini i7 omdat die ook nog eens fluisterstil is echt heerlijke machine. Daarnaast, die mac pro is toen der tijd meer bedoelt voor hele zware taken. Maar komt volgens mij de mac mini van nu wel redelijk in de buurt qua kracht.

Ik zou gaan voor iets nieuws, ipv blijven rommelen met 2e hands apparatuur. 2e hands is niet slecht natuurljik, maar ik denk dat voor het dagelijks gebruik voor werk enzovoort, je best mag investeren in een goede computer ipv zo goedkoop mogelijke mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mag ik je een advies geven? Koop voor deze Macbook die je hebt gewoon een SSD. Zit er zo in en levert een hele grote snelheidswinst op tegen minimaal budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:17

Coffee

Coffee

een upgrade naar 16 gb ram is echt zonde, tenzij misschien je van plan bent alle programma's tegelijkertijd te draaien. Ik zou een ssd nemen, dit bevordert de algehele snelheid van je systeem. Alles gaat sneller, de graphics gaan smoother, wisselen tussen applicaties, opstarten (van applicaties), etc, etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Coffee op 01-01-2014 13:05 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Pagina: 1