Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Alleskunner, max. 2000 euro

Pagina: 1
Acties:

• GeertLitjens
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-08-2024
Beste collegae-tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop, aangezien mijn oude Asus het langzaamaan een beetje op begint te geven.Budget is redelijk groot (werkgever betaald een gedeelte), maar toch wil ik graag onder de 2000 euro blijven.

De eisen:

- Ten minste een FullHD IPS (of IGZO, of iets anders met goede kijkhoeken) beeldscherm
- Ten minste 8GB ram (voor virtual machines)
- SSD (of HDD die vervangbaar is door een SSD)
- Backlit toetsenbord (ik tik veel in het donker)
- Full voltage quad-core processor (ik codeer en compile veel)
- Redelijke grafische kaart (minimaal GT 650m niveau of vergelijkbaar)
- Geen throtheling bij normaal gebruik (dus gamen/visual studio)

De bijkomende pluspunten gegeven de eisen:
- Zo lang mogelijke batterijduur
- Zo stevig mogelijke bouwkwaliteit

Zo ver ik weet komen er eigenlijk maar twee laptops in aanmerking, namelijk de nieuwe Dell XPS15 of de Macbook Pro. Nou ben ik sowieso een Windows/Linux-man, dus ik zal waarschijnlijk zo min mogelijk OS/x draaien, dus eigenlijk valt de Macbook een beetje af. Daarnaast kan ik nog met 10% VIP korting de XPS15 voor 1799 krijgen. (als iemand nog tips heeft voor extra korting zijn die natuurlijk welkom).

Mijn vragen zijn eigenlijk eenvoudig:
- Zie ik een goed (mogelijk goedkoper) alternatief over het hoofd?
- Gezien de review van notebookcheck.com (throthling van XPS15 bij gelijktijdig gebruik van Prime95 en Furmark, maar niet bij normaal gebruik zoals gamen of los gebruik van Prime95 of Furmark), zouden jullie de XPS15 afraden?

Verwijderd

Wat ga je er allemaal mee doen? Misschien een tip om naar de zakelijke lijnen van diverse fabrikanten te kijken, bijvoorbeeld die van Dell, HP en/of Lenovo. En anders naar gaming machines, zoals de Asus ROG of Dell Alienware.

• GeertLitjens
De dingen die ik er mee ga doen zijn voornamelijk:

- Visual Studio (development)
- Virtual machines (Linux, voor cross-platform development)
- Light gaming (Diablo 3, Starcraft 2)
- Internet etc.

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:03
Ongeveer hetzelfde als wat ik ermee gaat doen...
Iets meer gaming hier ...

Ik heb gekozen voor de Asus ROG (zie mijn topic hier in deel van het forum)

MuziekLiefhebbert

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

GeertLitjens schreef op donderdag 05 december 2013 @ 11:19:
Beste collegae-tweakers,

De eisen:

- Ten minste een FullHD IPS (of IGZO, of iets anders met goede kijkhoeken) beeldscherm
- Ten minste 8GB ram (voor virtual machines)
- SSD (of HDD die vervangbaar is door een SSD)
- Backlit toetsenbord (ik tik veel in het donker)
- Full voltage quad-core processor (ik codeer en compile veel)
- Redelijke grafische kaart (minimaal GT 650m niveau of vergelijkbaar)
- Geen throtheling bij normaal gebruik (dus gamen/visual studio)

De bijkomende pluspunten gegeven de eisen:
- Zo lang mogelijke batterijduur
- Zo stevig mogelijke bouwkwaliteit

Mijn vragen zijn eigenlijk eenvoudig:
- Zie ik een goed (mogelijk goedkoper) alternatief over het hoofd?
- Gezien de review van notebookcheck.com (throthling van XPS15 bij gelijktijdig gebruik van Prime95 en Furmark, maar niet bij normaal gebruik zoals gamen of los gebruik van Prime95 of Furmark), zouden jullie de XPS15 afraden?
Ga eens kijken bij de HP Elitebook serie. Met name de 8540w is denk ik interessant. 15.6", full-hd scherm. K2000M videokaart die ongeveer vergelijkbaar is met de 650M. De bouwkwaliteit is prima. Ik heb nu al jaren een Elitebook 8530w en die is na 4 jaar continu (mis)gebruik nog steeds prima in orde.

Als je gaat kijken naar de i7 variant ( LY574ET#ABH ) met een 3840QM i7 processor kom je inclusief BTW ongeveer rond de 2000 euro uit.

En waarom ik dit weet? Ik ben zelf na 4 jaar ook op zoek naar een nieuwe laptop en heb nagenoeg dezelfde eisen als die jij hebt :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• GeertLitjens
Bedankt voor de reacties, maar volgens mij niet helemaal mijn ding:

Voor de Asus RoG serie, heel mooie goede laptops, maar alhoewel draagbaarheid niet op 1 staat is een 17inch laptop van 4kg toch iets teveel van het goede.

Over de Elitebook kan ik weinig vinden, alleen van oudere series. Daarnaast zijn de laptops die ik wel kan vinden zonder SSD, dus daar komt dan nog een aanzienlijk bedrag bij vergeleken met de XPS15. Maar nogmaals bedankt voor de reactie

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik had ongeveer dezelfde eisen als jou en ben voor een Samsung Ativ Book 8 gegaan. Enige nadeel is dat je er zelf een SSD moet(laten) inzetten, verder voldoet hij out-of-the-box aan al je eisen.

Verwijderd

Wachten op de Lenovo W540 is geen optie? Of een Dell Precision M4800? Dan heb je een retesnelle lapotp met een redelijke GPU (afhankelijk van welk model quadro k1100m of k2100m).

Volgens mij wordt die XPS redelijk warm ..

• EXpaND
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-08 13:20
De ativ book 8 is inderdaad het eerste wat in mij opkomt net als EddoH, Het is een echte multimedia / grafische alleskunner.

-Backlight toetsenbord
-FullVoltage i7, 3,2 GHZ
-8 GB 1866 Ram, kan 16 in
-1 TB 5400RPM HDD voor opslag (ik heb hem vervangen voor een SSD, en de HDD in een casing gedaan als externe Opslag HDD voor games die ik af en toe speel)
-een FULL-HD PLS scherm, is samsungs variant van IPS, heeft volledige kijkhoeken, en kan heeft een kleurbereik van 97%, dit is een beter scherm dan die van Apple's macbook én daarbij touchscreen, wat zo zijn voordelen heeft met windows 8
-én een krachtige videokaart, de 8870M met 2 GB aan GDDR5 met powerplay voor goeie accuduur
-accu die onder volledige belasting (gaming) 3 uur mee gaat, normaal gebruik 6/7 uur, energiebesparing 8/9 uur.

zeker het overwegen waard :)

[ Voor 5% gewijzigd door EXpaND op 06-12-2013 11:08 ]

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

• GeertLitjens
De Ativ Book 8 is inderdaad een aardig alternatief. Ik ben nu dan ook een beetje in dubio, de kosten zullen ongeveer gelijk zijn (Ativ Book 8 moet nog een 512 GB SSD bij). Bij de Ativ Book krijg je dan een iets betere videokaart en koeling (zo ver ik kan inschatten). Bij de Dell krijg je een beter scherm, meer geheugen en een nieuwere generatie processor (alhoewel dat qua snelheid niet veel zal schelen).

Ik neig dus een beetje naar de Dell, maar ik maak me een beetje zorgen of je de koelingsissues die hij onder full load heeft (Prime95 + Furmark) last gaan veroorzaken bij normaal gebruik (zover ik de resultaten van Notebookcheck kan interpreteren heeft hij bij normale belasting geen last van throttling). Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

• Zalmanman
  • Laatst online: 16:33

Zalmanman

So long,

En is iets als BTO wat voor je? Dat zijn ook stevige beesten, al ben ik niet geheel bekend met hun prijzen.

and thanks for all the fish.

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

GeertLitjens schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 11:21:
De Ativ Book 8 is inderdaad een aardig alternatief. Ik ben nu dan ook een beetje in dubio, de kosten zullen ongeveer gelijk zijn (Ativ Book 8 moet nog een 512 GB SSD bij). Bij de Ativ Book krijg je dan een iets betere videokaart en koeling (zo ver ik kan inschatten). Bij de Dell krijg je een beter scherm, meer geheugen en een nieuwere generatie processor (alhoewel dat qua snelheid niet veel zal schelen).

Ik neig dus een beetje naar de Dell, maar ik maak me een beetje zorgen of je de koelingsissues die hij onder full load heeft (Prime95 + Furmark) last gaan veroorzaken bij normaal gebruik (zover ik de resultaten van Notebookcheck kan interpreteren heeft hij bij normale belasting geen last van throttling). Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Ik zou het persoonlijk wel zonde vinden als mijn nieuwe laptop niet volledig kan presteren omdat door een brak koelingsysteem de GPU en CPU zwaar throttelen. Dan betaal je voor iets wat je uiteindelijk niet kan gebruiken... Volgens mij is de accuduur van de Dell ook veel minder?

De garantieafhandeling van Dell is wel altijd goed, dus als je dat belangrijk vind is dat iets om rekening mee te houden.

• GeertLitjens
Ja, het is een beetje een lastige keuze. Zover ik kan inschatten uit de reviews heb je er tijdens normaal gebruik geen last van (ook niet tijdens gaming). Als je alleen de CPU bijv vol belast draait ie toch op 2.3Ghz continue, en als je alleen de GPU vol belast draait die gewoon rond de 1Ghz. En naar mijn gevoel krijg je net wat meer waar voor je geld bij de Dell ten opzichte van de Samsung. Toch bedankt voor al het advies!

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
Mijns inziens is het grootste verschil tussen de Ativ Book 8 en de Dell XPS 15 wel de dikte en het gewicht: 2,5 kg voor de Ativ Book tov slechts 2,0 kg voor de XPS. Ook 23mm dik tov 18mm.

Daarnaast heeft de Ativ Book op papier wel een betere accuduur (91Whr batterij tov 65Whr voor de XPS). De eerste reviews zijn ook niet zo lovend over het touchpad van de Dell XPS. Alle reviews zijn haast unaniem lovend over de bouwkwaliteit, touchpad, etc. van de Ativ Book 8.

Ik twijfel ook tussen deze (en de Macbook pro retina), maar ik neig toch meer naar de Ativ Book eigenlijk. Ook het numpad is handig..

[ Voor 12% gewijzigd door lazershark op 09-12-2013 14:50 ]

Pagina: 1