Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chryxer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-02-2024
Beste Lezers,

Ik snap iets niet en ik zou heel graag willen weten wat er aan de hand is
Het gaat om mijn laptop.
Specs
CPU: Intel Core I7 2630QM @2.00GHz
moederbord: Asus N53SN
GPU: Nvidia geforce GT 550M 2GB
RAM: 6GM (1x 2GB + 1x 4GB) DDR3 667MHz
HDD: 500GB sata western digital caviar
640GB Sata Western DIgital
.
Mijn laptop heb ik pasgeleden geformateerd en daarna via de automatische asus recovery
(die er al op zit) alles er weer op gezet.
Maar nou merk ik dat mijn laptop nog steeds traag is, ik kan niet eens wat mapjes open zonder dat mijn laptop er een seconde over doet.

De vraag:
1. Kan ik gewoon mijn originele windows 8 CD gebruiken en heel mijn laptop leeghalen en dan kijken of hij sneller is met windows 8 (alsof de fout ligt bij de asus recovery)

2. Is er een bepaalde tweak die ik misschien kan hanteren waardoor mijn laptop weer wat sneller is?

3. Wat moet ik benchmarken om erachter te komen waar het probleem lzich bevindt?

Bedankt voor de aandacht

WIllem Heesakkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 05:22
SSD kopen. Daar krijgt je laptop sowieso een flinke snelheidsboost van. Gewoon een clean install van Windows op de SSD, en de benodigde drivers downloaden. Zet de meestgebruikte programma's ook op de SSD, en eventuele games. Als ik het goed begrijp heb je twee harde schijven, vervang de HDD waar Windows op staat door een SSD en de andere HDD die je hebt gebruik je gewoon voor opslag van afbeeldingen en muziek et cetera. Een goede SSD is deze: pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB
Maar de 240GB versie is prijstechnisch wat interessanter, en dan hoef je je ook minder snel zorgen te maken over of je SSD niet snel vol raakt.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chryxer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-02-2024
@MartijnLoarne

Dankjewel voor je reactie!

Ik ben echt helemaal niet bekend met het vervangen van laptop onderdelen, Het ziet er inderdaad niet zo moeilijk uit, heb ik gezien op youtube. Maar waar wil ik die 2e HDD dan eigenlijk laten want die kan ik niet in de laptop plaatsen dan toch? en om een externe HDD mee te nemen vind ik niet zo handig voor mijn werk.
Hoe zou ik dit dan het beste aan kunnen pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Laatst online: 10-09 05:22
Inderdaad, het is niet zo moeilijk, je hebt alleen een schroevendraaier nodig. Je kunt je HDD in een caddy zetten, die op de plek van de DVD speler komt. Je DVD speler raak je dus kwijt, maar daarvoor zou je een externe USB variant kunnen aanschaffen. In het primaire HDD slot zet je dus de SSD. Zorg ervoor dat je de Sata poorten in AHCI mode draait, dat levert je extra snelheid op. Meestal (bij oudere laptops) staan deze in IDE. Dit kun je veranderen in de BIOS/UEFI (bij opstarten druk je op Delete of F2 of een andere knop, staat wel aangegeven bij het opstarten). Verder, omdat je je DVD speler niet meer hebt, kun je een bootable USB stick maken met Windows, en booten vanaf USB. Dit kun je ook in de BIOS/UEFI doen. Als Windows geïnstalleerd is zet je de SSD weer als eerste boot device. Zorg er wel voor dat je van tevoren de Windows activatie key bij de hand hebt.
Eventueel kun je ook je harde schijf (waar nu Windows opstaat) formatteren, dan is 'ie weer lekker snel en schoon. Maak van je bestanden dus even backup (dat is sowieso altijd een goed idee).

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:53

P_Tingen

omdat het KAN

Met specs als dit zou het moeten gaan als de brandweer lijkt me. Maar misschien is het helder om eerst duidelijk te maken wat
nog steeds traag
is. Ik lees dat openen van een map een seconde duurt. Maar is dat op je primaire schijf? Als je eenmaal iets open hebt, is het daarna dan wel snel. Het /klinkt/ alsof er iets is met (benadering van) de schijf.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 10:26
ik zou eerst eens een simpele kale w8 install doen en even wat rondklieren om te zien of dat wel soepel werkt. het kan goed zijn dat je laptop traag is door alle asus software die continu draaid.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanush
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 09:30

Amanush

Saai persoon.

Ik zou eerst eens een eenvoudige Debian 7.2 of Ubuntu installatie doen en even wat rondklieren om te ervaren hoe soepel dat werkt. Het kan goed zijn dat je laptop traag is doordat je Microsoft software, een virusscanner en updaters hebt die continu draaien.

Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:49
Amanush schreef op donderdag 05 december 2013 @ 22:46:
Het kan goed zijn dat je laptop traag is doordat je Microsoft software, een virusscanner en updaters hebt die continu draaien.
Updates die continue draaien? In welke wereld leef jij?

Start de pc is "clean" op, door in msconfig alle (niet-microsoft) onderdelen uit te schakelen, en kijk dan of het probleem nog bestaat. Schakel je av ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanush
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 09:30

Amanush

Saai persoon.

Als je je Anti-Virus uitschakelt op Windows, maak je (de) Windows(-kernel) kwetsbaar voor virussen. Wil je dat? Nee.

Als je je updaters uitschakelt en je update niet, maak je 'je computer' kwetsbaar voor potentiele kwetsbaarheden en kwetsbaarheden die ontdekt worden in bijvoorbeeld Adobe software of Java. Wil je dat? Nee.

Ik leef in de realiteit. Jij ook?

[ Voor 16% gewijzigd door Amanush op 05-12-2013 23:16 ]

Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Laatst online: 10:53

TommieW

Numa numa.

Amanush schreef op donderdag 05 december 2013 @ 23:15:
Als je je Anti-Virus uitschakelt op Windows, maak je (de) Windows(-kernel) kwetsbaar voor virussen. Wil je dat? Nee.

Als je je updaters uitschakelt en je update niet, maak je 'je computer' kwetsbaar voor potentiele kwetsbaarheden en kwetsbaarheden die ontdekt worden in bijvoorbeeld Adobe software of Java. Wil je dat? Nee.

Ik leef in de realiteit. Jij ook?
Je begrijpt het doel van het (tijdelijk) uitzetten van anti-virus niet. Dit wordt heel vaak gedaan om te troubleshooten. Als hij wel snel is zonder anti-virus weet je waar het probleem zit. Als je echt voor zeker wil gaan, moet je dan even de WiFi uitzetten/internetgebruikers eruit halen.
Er is nog nooit iemand doodgegaan van even de antivirus van z'n PC uit te zetten.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:21
MartijnLoarne schreef op donderdag 05 december 2013 @ 11:00:
SSD kopen. Daar krijgt je laptop sowieso een flinke snelheidsboost van. Gewoon een clean install van Windows op de SSD, en de benodigde drivers downloaden. Zet de meestgebruikte programma's ook op de SSD, en eventuele games. Als ik het goed begrijp heb je twee harde schijven, vervang de HDD waar Windows op staat door een SSD en de andere HDD die je hebt gebruik je gewoon voor opslag van afbeeldingen en muziek et cetera. Een goede SSD is deze: pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB
Maar de 240GB versie is prijstechnisch wat interessanter, en dan hoef je je ook minder snel zorgen te maken over of je SSD niet snel vol raakt.
Laten we voordat we de TS gaan aanraden om een SSD te kopen en installeren eerst even uitzoeken wat er daadwerkelijk traag is. Nogal zonde om geld uit te geven als dat niet nodig is. Dat een SSD alles sneller maakt is zo, maar deze configuratie hoort - ook zonder SSD - niet traag te zijn.
Amanush schreef op donderdag 05 december 2013 @ 22:46:
Ik zou eerst eens een eenvoudige Debian 7.2 of Ubuntu installatie doen en even wat rondklieren om te ervaren hoe soepel dat werkt. Het kan goed zijn dat je laptop traag is doordat je Microsoft software, een virusscanner en updaters hebt die continu draaien.
Met zo'n post lijkt het wel alsof je zieltjes aan het winnen bent voor het Linux kamp ofzo. Beetje jammer. De Windows updates en antivirus is totaal niet vertragend. Daar merk je helemaal niets van.

Nee, voordat je Linux gaat proberen of geld uitgeven aan een SSD eerst maar even in taak manager rondkijken. Druk op Ctrl+Shift+Escape om daar te komen.

Kijk bijvoorbeeld of je CPU niet overbelast is door iets. Kijk of de CPU op de verwachtte snelheid draait. Misschien wordt de laptop te heet? Kijk met CPUTemp.

Volgende stap is het geheugen. Is dat niet te vol? Ik zou zeggen hoger dan 75% is te vol, dan zal je moeten kijken wat er veel geheugen in neemt en of je die kan stoppen/uninstallen.

Volgende stap is de harddisk. Klik onderaan in de task manager op "Open resource monitor", klik op de tab "memory" (ja dit is onlogisch maar trust me) en kijk dan naar het grafiekje genaamd "hard faults". Deze grafiek geeft aan hoe vaak er naar de hard-disk geswapt wordt door een programma. En sinds een harddisk veel en veel trager is dan geheugen kost dit swappen performance. In dit geval kan het een kwestie van toch te weinig geheugen zijn of zelfs een kapotte harde schijf. Daar heb je ook weer allerlei tooltjes voor om dat te testen.

Wat ik als laatste nog kan bedenken is codec packs die ingeladen worden tijdens het gebruik van verkenner. Dan is de vraag wat heb je allemaal geïnstalleerd staan? Je kan ook even kritisch kijken naar eventuele troep die Asus mee levert, daar kan vast ook een hele hoop van weg. Denk alleen niet dat dat erg veel impact zal hebben.

Ben ook wel even benieuwd of je laptop misschien tegelijkertijd nog andere taken aan het doen is. Klein voorbeeld: Toen ik een jaar of 8 geleden nog een 100mbit verbinding had en ik met 10MB/s een torrent aan het downloaden was die ook tegelijkertijd geupload werd kon ik op die schijf waar die torrent stond eigenlijk niets anders meer doen, omdat torrents allemaal in kleine stukjes gaan en de schijfkop dan enorm druk is dat de hele schijf écht sloom wordt. Maargoed dit was al een hele tijd geleden, ik weet niet in hoeverre dat nu nog zou spelen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je geen ASUS programma's wilt verwijderen maar ze gewoon wilt uitschakelen kun je dit doen via msconfig of via het programma CCleaner. De processen die bij de ASUS programma's horen moet je dan uitschakelen. Pas als je het programma zelf opent start het proces. Verder staan in de post boven mij ook al een hoop tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimothyW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 08:34
Ja, wellicht is een checkdisk ook geen gek idee?
Met admin rechten het volgende uitvoeren op in ieder geval je windows partitie:
chkdsk c: /f

(als C: die schrijf is, meestal wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerman40
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-01-2024
Killdisk is handig pakt alles grondiger aan de helle hhd wordt leegemaakt daarna zouw ik kiezen voor windows 8 dan wel schoon insterlatie van windows 8 en drivers via de website van asus en hou de laptop. En pc zo schoon mogelik belangrijke drijvers via asus en zorg dat je laptop up te date is dan je voozien bent update van alle divers en dan je een goede virus scanner er op heb mijn advies is via de website van asus asus cd of dvd die meestal bij zit ik vaak oudere software zit vaak oudere drivers op via asus krijg je gelijk als je die download gelijk de nieuwste driver noet voa zo cdrom schijfje maar via de fabrikant zelf dit is mijn oordeel

[ Voor 21% gewijzigd door computerman40 op 19-09-2014 12:48 . Reden: moederbord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:51
computerman40 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 12:40:
Killdisk is handig pakt alles grondiger aan de helle hhd wordt leegemaakt daarna zouw ik kiezen voor windows 8 dan wel schoon insterlatie van windows 8 en drivers via de website van asus en hou de laptop. En pc zo schoon mogelik belangrijke drijvers via asus en zorg dat je laptop up te date is dan je voozien bent update van alle divers en dan je een goede virus scanner er op heb mijn advies is via de website van asus asus cd of dvd die meestal bij zit ik vaak oudere software zit vaak oudere drivers op via asus krijg je gelijk als je die download gelijk de nieuwste driver noet voa zo cdrom schijfje maar via de fabrikant zelf dit is mijn oordeel
Je weet dat je reageerd op een topic van bijna een jaar oud he?

Computer says no

Pagina: 1