Backup maken van RAID1 onder Mac OSX server?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-09 18:40
Wat is de beste manier om een backup te maken van een 6TB NAS (thunderbolt) geconfigureerd met 2 schijven in RAID1 (3TB elk)? Dit alles onder Mac OSX Server.

Ik dacht zelf aan het clonen van de NAS op een externe hardeschijf van 3TB met Carbon Copy Cloner. Maar ik las dat het terugzetten van een dergelijke backup van een externe schijf via Carbon Copy Cloner een probleem kan vormen, met name het opbouwen van RAID1 op de NAS zou dan fout gaan. (ivm software raid).

Zijn er betere alternatieven? Zowel kwa software als een hardwarebackup solution?

Alvast mijn dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grootstyr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-08 19:40
Het is mij niet geheel duidelijk welk apparaat de RAID verzorgt, de Mac of de NAS. Voor zover ik kan opmaken uit de website is het de Mac. Het is overigens DAS(direct attached storage), aangezien het niet over het netwerk aangesloten is.

Aangezien het om een DAS oplossing gaat, en je v.z.i.w. niet je primaire OS hier vanaf draait neem ik aan dat het om een backup van de bestanden gaat, en niet persé om een exacte kopie welke je kunt restoren? In dat geval zou ik persoonlijk de bestanden backuppen door een van de beschikbare tools, en niet op blockniveau de gehele schijf gaan clonen.

Op het moment dat je de schijf in RAID hebt ingesteld ontstaat er een volume. Op het moment dat je dit volume cloned een 1 op 1 kopie van het volume. Op het moment dat je de backup terug moet zetten zou je dus eerst weer de RAID opnieuw aanmaken, om vervolgens het volume te restoren. In theorie zou het moeten werken, maar om m'n backup er van af te laten hangen...

TL;DR
De beste backup oplossing hangt dus af van het doel van je backup. Het veilig stellen van bestanden, of het creëren van een 1 op 1 kopie om bijvoorbeeld een besturingssysteem inclusief instellingen terug te zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Grootstyr op 06-12-2013 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-09 18:40
Ik wil inderdaad een backup maken van de bestanden en niet van het OS. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Intego Backup Manager Pro, welke zeer gebruikersvriendelijk is. Zo kan er gekozen worden om meerdere versies van de bestanden te bewaren, scedule mogelijkheid, draaien van additionele scripts etc.