Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[auto] Economisch en toch ruim?

Pagina: 1
Acties:

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:18

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Hallo Gents,

Weer eens een topic sinds lange tijd ;) Hoop dat ik niet al te roestig ben :9..

Anyway... Begin volgend jaar moet ik afscheid nemen van mijn leasebak (Skoda Superb Estate) omdat ik voor mezelf ga beginnen. Ik zal dus op zoek moeten naar eigen vervoer voor in ieder geval de komende tijd. Aangezien ik de komende tijd ook niet onnodig veel kosten wil maken, en toch wel een grote auto gewend ben begint de zoektocht naar een auto die al te klein is, maar toch nog wel economisch.

't probleem is.. vind er maar een.. Budget is rond de 4k, liefst een diesel (rij ongeveer 30k per jaar). 370 liter kofferruimte is toch wel het minimum, dat had ik ook in mijn vorige lease auto (A3 sportback). Opel en Ford vallen af. Met beide merken heb ik helemaal niks :O .

Nu de Belastingdienst het weer "makkelijker" heeft gemaakt met de belastingen, vallen opeens diverse auto's af, zoals bijvoorbeeld een Prius en consorten, die nu opeens door zijn gewicht totaal niet meer interessant is. De grotere stations zijn allemaal behoorlijk zwaar: Renault Laguna, Mazda 6, Toyota Corolla Verso, Toyota Avensis, en ook niet al te zuinig.

Nu ben ik even wat verder gaan kijken naar de iets kleinere autotjes. Kom ik op Golf Variant. Een stuk zuiniger dat de eerder genoemden, en ook niet zo zwaar. Maar mijn oog viel ook op de Audi A2 1.2 TDI. Ding weegt niks vanwege de aluminium constructie en is super zuinig, en voldoet zelfs aan de 370 liter bagageruimte (390 Liter). Bovendien zijn de meeste occasions ook nog eens super netjes. Belasting is de helft van de grote jongens, en ook de brandstof kosten zijn bijna half zo veel. Al met al kost zo'n auto 100 tot 175 euro per maand minder dan de anderen (gekeken naar belasting, verzekering, banden, onderhoud en andere brandstof). En dat ondanks dat ik verwacht dat de onderhoudskosten van zo'n A2 ruim hoger zullen zijn (ik reken ongeveer dubbel zoveel als voor bijvoorbeeld een Toyota). 't is natuurlijk geen mega fancy mooie auto, maar wel praktisch en economisch. Ongetwijfeld zullen de meningen hier net zo divers zijn als elders op het internet :z

Maar nu vraag ik mij af of de A2 nu echt helemaal alleen is in deze specifieke niche :?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:19
1.2 TDI is alleen niet zo heel betrouwbaar dacht ik.

Wat voor ruimte zoek je (is die 370 liter een eis)? Ruimte in de vorm van de Superb Estate, die bijna een klasse apart is, of gewoon een relatief zuinige station?

K to the KillaZ

Verwijderd

Is een Skoda Fabia Combi niet iets voor jou? Die zijn voldoende in diesel te vinden (SDI en TDI) behoorlijk licht en toch nog voldoende ruimte. Ik denk dat je hiermee in dezelfde klasse valt qua ruimte en gewicht als de Golf Variant die je eerder noemt. Op Autoscout alleen staan er al 14 Fabia diesels tussen de 3-4k.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2013 10:40 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
KillaZ schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:02:
1.2 TDI is alleen niet zo heel betrouwbaar dacht ik.
Niet? Dacht juist dat dit een van de meest betrouwbare auto's waren, zeker de modellen vanaf 2003.
Wat voor ruimte zoek je (is die 370 liter een eis)? Ruimte in de vorm van de Superb Estate, die bijna een klasse apart is, of gewoon een relatief zuinige station?
De Superb heeft achterlijk veel ruimte, 603 liter (om nog maar te zwijgen over de achterbank). Ik heb niet de illusie dat ik dat terug ga krijgen :+. Dus nee, ik hoef niet de ruimte van de Superb terug, maar wel iets meer ruimte dan de gemiddelde microauto, de vrouw heeft immers al een Aygo ;)
Verwijderd schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:37:
Is een Skoda Fabia Combi niet iets voor jou? Die zijn voldoende in diesel te vinden (SDI en TDI) behoorlijk licht en toch nog voldoende ruimte. Ik denk dat je hiermee in dezelfde klasse valt qua ruimte en gewicht als de Golf Variant die je eerder noemt. Op Autoscout alleen staan er al 14 Fabia diesels tussen de 3-4k.
Nog niet aan gedacht. De SDI met 64PK en 1135KG lijkt me niet erg fris rijden (A2 heeft 61PK met 830KG), en een 1.9 TDI heeft energy label F, en het werkelijke verbruik wijkt zo'n 20% af van de fabrieksopgave 8)7 . Daar wordt je dan weer minder blij van.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:49
Economisch en ruim: Citroën ZX Break 1.9 (T)D. Onverwoestbaar blok, comfortabel, niet echt luxe, 1 op 19 haalbaar, idioot ruim.

Wil je iets sneller ga je voor de 1.8 benzine uitvoering. De variant met 8-kleppen heeft veel koppel onderin, de 16 klepper heeft 9pk meer, maar die heeft een hoger toerental nodig om lekker op te trekken. Qua verbruik doen ze allebei zo'n beetje 1 op 14 ofzo

Of een Peugeot 306 Break, zelfde auto, iets populairder en grotere kans dat je er eentje vind met dingen als airco enzo.

• Knul
  • Laatst online: 20-11 19:26
De Audi A2 1.2 TDI is inderdaad niet superbetrouwbaar, met name de automaat is een aandachtspuntje. Wat dat betreft kun je beter naar een 1.4 TDI kijken, die zijn voor zover ik weet een stuk betrouwbaarder.

Is een Golf IV variant niet wat voor je? Als je er een neemt met een 1.9 TDI zijn die vrij zuinig (hetzelfde blok deed in onze Passat 1:17) en ze zijn behoorlijk ruim. Mocht je dat niet wat vinden is een Peugeot 306 2.0 HDI Break ook wel iets voor je, 1:20 is goed mogelijk en die zijn ook ruim zat.

Je zou ook nog naar LPG kunnen gaan kijken, bijvoorbeeld naar een Mitsubishi Lancer Wagon. Het nadeel hiervan is dat je wel iets vaker staat te tanken.

Voor het verbruik kun je trouwens het beste op spritmonitor.de kijken :).

• FastFred
  • Laatst online: 20:49
Oeh, als je dan toch naar de 306 2.0 HDI Break gaat, dan kun je misschien ook de Xantia Break met 2.0 HDI overwegen.

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:32
voodooless schreef op donderdag 05 december 2013 @ 11:23:
[...]

Niet? Dacht juist dat dit een van de meest betrouwbare auto's waren, zeker de modellen vanaf 2003.

[...]

De Superb heeft achterlijk veel ruimte, 603 liter (om nog maar te zwijgen over de achterbank). Ik heb niet de illusie dat ik dat terug ga krijgen :+. Dus nee, ik hoef niet de ruimte van de Superb terug, maar wel iets meer ruimte dan de gemiddelde microauto, de vrouw heeft immers al een Aygo ;)

[...]

Nog niet aan gedacht. De SDI met 64PK en 1135KG lijkt me niet erg fris rijden (A2 heeft 61PK met 830KG), en een 1.9 TDI heeft energy label F, en het werkelijke verbruik wijkt zo'n 20% af van de fabrieksopgave 8)7 . Daar wordt je dan weer minder blij van.
Zo een 1.2 tdi oftewel een 3L is zo onbetrouwbaar als de pest. De zogenaamde automaat is onbetrouwbaar, versnellingsbak is zwak, koppelingscilinder is ruk, iig. Als je zo een ding koopt kan je rekenen op aardig wat reparaties.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

FastFred schreef op donderdag 05 december 2013 @ 13:01:
Oeh, als je dan toch naar de 306 2.0 HDI Break gaat, dan kun je misschien ook de Xantia Break met 2.0 HDI overwegen.
Dan kan je ook alweer kijken naar een Mazda 6 o.i.d, dat is net zo groot

Vaak bu'j te bang!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
FastFred schreef op donderdag 05 december 2013 @ 12:10:
Citroën ZX Break 1.9 (T)D. Onverwoestbaar blok, comfortabel, niet echt luxe, 1 op 19 haalbaar, idioot ruim.
Of een Peugeot 306 Break
Deze dingen zijn meer dan 10 jaar oud en design is nogal gedateerd... Daar ga ik niet aan beginnen. Ik zoek toch zeker wel iets vanaf 2003.
Knul schreef op donderdag 05 december 2013 @ 12:15:Je zou ook nog naar LPG kunnen gaan kijken, bijvoorbeeld naar een Mitsubishi Lancer Wagon. Het nadeel hiervan is dat je wel iets vaker staat te tanken.
Het model is (bijna) natuurlijk net zo gedateerd als de ZX en 306, maar wegenbelasting valt nog wel mee. Wellicht dat het een optie kan zijn.
Appleman schreef op donderdag 05 december 2013 @ 13:04:
Zo een 1.2 tdi oftewel een 3L is zo onbetrouwbaar als de pest. De zogenaamde automaat is onbetrouwbaar, versnellingsbak is zwak, koppelingscilinder is ruk, iig. Als je zo een ding koopt kan je rekenen op aardig wat reparaties.
Ik had niet voor niks al ongeveer dubbel zo veel onderhoudskosten gerekend ;) Maar dat de 1.2 dusdanig onbetrouwbaar zou zijn had ik nog niet echt gezien. De 1.4 is op zich ook wel een optie, is echter zo'n 75 euro per maand duurder (hij is een stuk zwaarder en minder zuinig). Voor 900 euro per jaar kun je best veel extra laten maken aan de 1.2 dacht ik zo. Maar het is de afweging wel waard denk ik.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 17:45

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Audi A2 is wel bizar licht. Andere auto's van na 2000 die nog wel in de range vallen:
Kia Rio, Dacia Logan, Honda Jazz (even lang als een A2 en meer bagageruimte), Yaris Verso, Polo Variant/Cordoba Vario, Clio Estate.

Signatures zijn voor boomers.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

voodooless schreef op donderdag 05 december 2013 @ 13:17:
[...]

Deze dingen zijn meer dan 10 jaar oud en design is nogal gedateerd... Daar ga ik niet aan beginnen. Ik zoek toch zeker wel iets vanaf 2003.

[...]

Het model is (bijna) natuurlijk net zo gedateerd als de ZX en 306, maar wegenbelasting valt nog wel mee. Wellicht dat het een optie kan zijn.

[...]

Ik had niet voor niks al ongeveer dubbel zo veel onderhoudskosten gerekend ;) Maar dat de 1.2 dusdanig onbetrouwbaar zou zijn had ik nog niet echt gezien. De 1.4 is op zich ook wel een optie, is echter zo'n 75 euro per maand duurder (hij is een stuk zwaarder en minder zuinig). Voor 900 euro per jaar kun je best veel extra laten maken aan de 1.2 dacht ik zo. Maar het is de afweging wel waard denk ik.
Lancer gedateerd? :?
Afbeeldingslocatie: http://images2.images-speurders.nl/images/12/1283/128340422_1_big.jpg

Vaak bu'j te bang!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 15:02
als ik jou was zou ik op een van de stellingen terugkomen, en dat is dat ford per definitie afvalt. Kijk eens naar de Focus II, vanaf 2006. Dit zijn zeer betrouwbare auto's met een nog steeds briljante wegligging. Mijn nieuwe Astra Sports tourer kan nog steeds niet tippen aan wegligging en stuurgedrag van die 7 jaar oude Focus. Als je een 1.6 TDCI (niet de 1.8 TDDI) met 109 pk weet te vinden dan heb je een:
- redelijk vlotte auto
- zuinige auto. met het nieuwe rijden haal je met gemak 1 op 22.

Zoek je in duitsland dan kom je er genoeg tegen tot 4000 euro, met een beetje importkosten hou je de kosten ook in de hand!

Ik zou zeggen, zet je bezwaren opzij, en maak een proefrit.

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:56
De Lupo/A2 1.2 TDI / 3L is helemaal zo slecht nog niet, er is een specifieke autoclub in Nederland met veel technische kennis en algemeen worden er veel kilometers gemaakt met deze auto, veelal met succes / plezier. Het kwetsbaarste punt is inderdaad de versnellingsbak.

De genoemde Honda Jazz lijkt mij een fijne en betaalbare auto in gebruik, ook de vaste lasten. Is voor mij een serieuze optie als opvolger van mijn Mitsubishi Colt (zijn overigens ook geen zware auto's).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Volgens mij niet als diesel, beetje gedateerde auto
Dacia Logan
Heb ik een keer een weekje gereden... nooit meer..
Honda Jazz
Geen diesel... Wellicht is LPG een optie
Yaris Verso
Beetje teveel bestelbus..
Polo Variant/Cordoba Vario
wat oud..
Clio Estate
Zou op zich wel een optie zijn, wat ik heb gezien is echter boven budget.
107mb schreef op donderdag 05 december 2013 @ 13:35:Ik zou zeggen, zet je bezwaren opzij, en maak een proefrit.
Zou ik kunnen doen, echter bij bijna 1300 kg valt ie zo'n beetje in de zelfde categorie als de auto's in mijn startpost. Aangezien ik daar genoeg opties heb, zie ik er denk ik toch vanaf 8)
't model is 13 jaar oud.. De A2 natuurlijk ook, maar je ziet het hem veel minder aan O-)

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 05-12-2013 14:37 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:59
107mb schreef op donderdag 05 december 2013 @ 13:35:
als ik jou was zou ik op een van de stellingen terugkomen, en dat is dat ford per definitie afvalt. Kijk eens naar de Focus II, vanaf 2006. Dit zijn zeer betrouwbare auto's met een nog steeds briljante wegligging. Mijn nieuwe Astra Sports tourer kan nog steeds niet tippen aan wegligging en stuurgedrag van die 7 jaar oude Focus. Als je een 1.6 TDCI (niet de 1.8 TDDI) met 109 pk weet te vinden dan heb je een:
- redelijk vlotte auto
- zuinige auto. met het nieuwe rijden haal je met gemak 1 op 22.

Zoek je in duitsland dan kom je er genoeg tegen tot 4000 euro, met een beetje importkosten hou je de kosten ook in de hand!

Ik zou zeggen, zet je bezwaren opzij, en maak een proefrit.
Dit. Ik ben ook geen fan van Ford, maar de focus is gewoon een erg goede auto. Stuurt ook nog eens erg goed!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

voodooless schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:11:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

wat oud..

[...]

[...]

Zou ik kunnen doen, echter bij bijna 1300 kg valt ie zo'n beetje in de zelfde categorie als de auto's in mijn startpost. Aangezien ik daar genoeg opties heb, zie ik er denk ik toch vanaf 8)

[...]

't model is 13 jaar oud.. De A2 natuurlijk ook, maar je ziet het hem veel minder aan O-)
Nogal ijdelheid allemaal...

Los daarvan, heb je vanuit kostenoogpunt LPG overwogen? Lagere wegenbelasting dan diesel (dus je kunt voor een zwaardere = grotere auto gaan voor zelfde geld) en kosten per km ook lager.

Enige wat je moet checken is dat je een model (+ uitvoering) neemt waar de blok+kleppen in staat zijn om LPG te overleven. Dan kun je bijv een Citroen C5 break (PSA blokken zijn in de regel nogal LPG-vriendelijk) nemen met alle toeters en bellen en nog qua wegenbelasting lager zitten dan een diesel van 200kg lichter; verbruik zal wel beroerd zijn (1:10 ofzo), maar tegen 70c/l zou je diesel 1:25 moeten doen om goedkoper uit te zijn.

Plus dat je met LPG een benzine-motor hebt, dus meer vermogen iha. IMHO mis ik de koppel op lage toeren van m'n oude SDI enorm, maar als je houdt van veel vermogen hoog in de toeren ben je beter af met LPG dan diesel.

Oslik blyat! Oslik!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
lol :+ Ik zal het ook niet ontkennen ;) Ik zoek inderdaad wel een wat nettere enigsinds representatieve auto. Als ik dan de keuze heb tussen een Dacia en een Audi... dan weet jij wel wat ik neem O-) En over smaak valt natuurlijk niet te twisten.
Los daarvan, heb je vanuit kostenoogpunt LPG overwogen? Lagere wegenbelasting dan diesel (dus je kunt voor een zwaardere = grotere auto gaan voor zelfde geld) en kosten per km ook lager.

Enige wat je moet checken is dat je een model (+ uitvoering) neemt waar de blok+kleppen in staat zijn om LPG te overleven. Dan kun je bijv een Citroen C5 break (PSA blokken zijn in de regel nogal LPG-vriendelijk) nemen met alle toeters en bellen en nog qua wegenbelasting lager zitten dan een diesel van 200kg lichter; verbruik zal wel beroerd zijn (1:10 ofzo), maar tegen 70c/l zou je diesel 1:25 moeten doen om goedkoper uit te zijn.

Plus dat je met LPG een benzine-motor hebt, dus meer vermogen iha. IMHO mis ik de koppel op lage toeren van m'n oude SDI enorm, maar als je houdt van veel vermogen hoog in de toeren ben je beter af met LPG dan diesel.
LPG heb ik ook nog op mijn lijstje staan om te bekijken. Dat had ik eigenlijk helemaal vergeten op te nemen in mijn startpost. Ik heb een mooie excel gemaakt met de kosten van diverse auto's waar ik mee zou kunnen leven om een idee te krijgen van de kosten. Ik zal eens kijken of ik die kan aanvullen met wat LPG modellen die in de smaak vallen.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Arosa schreef op donderdag 05 december 2013 @ 13:38:
De Lupo/A2 1.2 TDI / 3L is helemaal zo slecht nog niet, er is een specifieke autoclub in Nederland met veel technische kennis en algemeen worden er veel kilometers gemaakt met deze auto, veelal met succes / plezier. Het kwetsbaarste punt is inderdaad de versnellingsbak.
Prima blokjes inderdaad

[ Voor 198% gewijzigd door Slasher op 05-12-2013 20:26 ]

Elect a clown, expect a circus.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:32

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Skoda Fabia (Combi) 1.4 TDI (ik heb de 80pk/59kw versie 160.000km gereden). Erg fijne auto, niet moeders spannendste of mooiste maar oerdegelijk en met de 1.4 3-pitter een enorme tractor (helemaal bij koude start) maar eenmaal op temperatuur heerlijk snorrend met een leuke turbofluit (nee turbo was niet defect ;) ). Ook qua ruimte niets te klagen, tuurlijk het is geen O2 of superb, maar hij is ruimer dan hij lijkt.

Als ik in jouw situatie zat (en ik rij nu ook Skoda, een Octavia, dus weet waar het merk voor staat) zou dit zeker een auto op mijn lijstje zijn.

www.google.nl

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zou voor LPG gaan. Wordt al snel Frans met dit budget. Veel Franse blokken rijden ook erg goed op gas.

- Citroën C5 1.8/2.0
- Renault Megane 1.6/2.0
- Peugeot 307 1.6/2.0

Vooral die Megane is erg licht. Zeer goedkoop in wegenbelasting en verbruik. Alle drie deze auto's zijn vanaf 2005 betrouwbaar te noemen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik heb er even twee LPG autos bij gezet, de 307 en de Megane. De rest zijn allemaal diesels. De Megane komt behoorlijk in de buurt van de A2 1.2 TDI qua kosten. En dan heb je een auto die ongeveer 5 jaar jonger is, minder kilometers heeft, meer comfort en meer plek biedt.

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/download/autos.png

Op zich helemaal niet zo gek :)

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:32
Een a2 1.2 tdi is zeer kwetsbaar. Een revisie voor een versnellingsbak incl montage is om en nabij de 800 euro. Als je gangsteller lekt ben je 500 euro kwijt. Koppelingscilinder ben je ong 200 euro kwijt. En dan tel ik niet eens de 'normale' kosten voor zo een auto waaronder dus de lagers etc.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:12

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je kunt een diesel ook op lpi leggen :D niet volledig maar wel als hulp geeft een boost van +-25pk en je diesel verbruik daalt.

Heb trouwens les gehad van iemand dat les geeft bij VAG zelf en die zegt: "blijft weg van die motoren kleiner dan 1.3l, veel pk's uit een kleine blok kan nooit niet goed zijn."

Een Peugeot Partner/Citroen berlingo niets voor jou, maar dan lichte vracht (= geen achterbank)

[ Voor 13% gewijzigd door Damic op 05-12-2013 22:57 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Damic schreef op donderdag 05 december 2013 @ 22:55:
Je kunt een diesel ook op lpi leggen :D niet volledig maar wel als hulp geeft een boost van +-25pk en je diesel verbruik daalt.
Grappig. Weinig info over te vinden, en waarschijnlijk nog minder occasions ;)
Een Peugeot Partner/Citroen berlingo niets voor jou, maar dan lichte vracht (= geen achterbank)
Geen bestelbus achtige dingen! En zeker niet zonder achterbank ;) 't moet wel een soort van gezinsauto zijn.

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-11 05:38
Appleman schreef op donderdag 05 december 2013 @ 13:04:
[...]

Appleman schreef op donderdag 05 december 2013 @ 22:49:
Een a2 1.2 tdi is zeer kwetsbaar. Een revisie voor een versnellingsbak incl montage is om en nabij de 800 euro. Als je gangsteller lekt ben je 500 euro kwijt. Koppelingscilinder ben je ong 200 euro kwijt. En dan tel ik niet eens de 'normale' kosten voor zo een auto waaronder dus de lagers etc.
Dat is natuurlijk geheel relatief. Een versnellingsbak gaat 200.000km gemiddeld mee. Is deze net gereviseerd dan is er natuurlijk niks aan de hand. Na 2 ton weer eens een revisie a 1200,- totaal incl montage etc. is dan prima te overzien. Bij elke andere auto zal de bak ook kapot gaan, wellicht de een wat later als de ander (peugeot vs. volvo bijvoorbeeld) maar is niks anders als normaal hoor.

En wat kost een versnellingsbak bij elke andere auto?

Hydraulische systeem is niet zo spannend, als deze maar goed afgesteld wordt. Gaat er wat kapot kan het een duur geintje zijn, gangstellertje is best prijzig. Vroeger 2100,- bij de dealer. Tegenwoordig 600 bij de specialist (verbeterde versie)

En koppelingscilinder, tja. Bij mij (lupo 3l) zat de originele er nog in (bwjr. 2000, km: 240,000), die is 1 maand geleden vervangen kosten eur 275,- incl montage.

Allemaal relatief. Slechte gevallen staan er meer op internet dan de goede uiteraard. Slechtste geval ben je inderdaad 2000 euro lichter. Research voor het kopen doet wonderen. :) Koop je een goede hoeft er 200.000km niks aan de hand zijn. Is met elke auto zo, echter is het wel zo bij de 3l's dat er een hoop vage auto's in de handel zijn, geimporteerd, teruggedraait etc.

Als ik nu een andere auto zou moeten kopen zou ik wel weer diesel nemen. LPG is voor mij niet prettig te noemen. Te vaak tanken, lpg prijzen die in verhouding tot de rest sneller stijgen en vergeet onderhoudt niet. LPG vereist gewoon meer onderhoudt dan een benzineauto als je er langer mee wilt blijven rijden.

Verder is het koppel van een diesel natuurlijk totaal niet te vergelijken met een lpg systeem. Voor mij een van de hoofdredenen om diesel te blijven rijden.

Nu gooi ik er diesel in en rij ik 900-1000km. 2-3 beurten per jaar gemiddeld, elke 15.000km hou ik aan. 1 keer een goede beurt en de rest alleen olie wissel.

Moest ik nu kiezen zal ik kijken naar een
- ford 1.4tdci
- opel 1.3cdti
- toyota 1.4 d4-d
- audi a2 3l
- fiat 1.3 multijet,
- citroen 1.4hdi (twijfelgevalletje.)
- VAG 1.4tdi

Met elke diesel kan je extreem zuinig rijden. Praktijk leert beter, gemiddelden berekenen op spritmonitor.de is een goed begin.

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

even voor de goede orde, n.a.v. jouw lijstje:

Ford 1.4 tdci == PSA HDi en
Opel 1.3 cdti ==Fiat 1.3 MultiJet

En eens, iedere diesel is zuinig zolang de bestuurder maar verstandig met de diesel omgaat. Met een beetje verstand en gevoel is 1:20 makkelijk te halen met bovenstaande diesels.

www.google.nl

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-11 05:38
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 00:02:
even voor de goede orde, n.a.v. jouw lijstje:

Ford 1.4 tdci == PSA HDi en
Opel 1.3 cdti ==Fiat 1.3 MultiJet

En eens, iedere diesel is zuinig zolang de bestuurder maar verstandig met de diesel omgaat. Met een beetje verstand en gevoel is 1:20 makkelijk te halen met bovenstaande diesels.
Fiat - Opel wist ik inderdaad, ford - psa niet... Grappig want over ford hoor je een hoop goeds en psa juist het tegenovergestelde... Zegt ook niks dus :)

Met de 1.9tdi van vag zijn er ook mensen die 1:22 rijden, echt reëel is het niet, denk dat je met bovenstaande diesels inderdaad redelijk makkelijk 1:20 moet kunnen halen. Ben met een d4-d op vakantie geweest en daarmee haalde ik redelijk simpel 1:24 (yaris) uiteraard veelal snelweg. Oefening baart kunst. Met een benzine is het lastiger.

En de lupo wil ook best 1:40 als je geduld hebt. Maar 1:29 als je lekker doorkachelt op de snelweg met 90-130 is prima te noemen. In de winter is het allemaal ietwat minder rooskleurig, maar 1:25 blijf ik altijd onder.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DjGeRo schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 00:09:
[...]

Fiat - Opel wist ik inderdaad, ford - psa niet... Grappig want over ford hoor je een hoop goeds en psa juist het tegenovergestelde... Zegt ook niks dus :)
Als ik een stuiver had voor iedere ongefundeerde onderbuikmening over een auto (of moederbord :+ ) merk zou ik steenrijk zijn. Merk zegt weinig, je moet echt kijken per model, uitvoering en jaar.
Met de 1.9tdi van vag zijn er ook mensen die 1:22 rijden, echt reëel is het niet,
Valt mee. Een 1.9l dieselmotor is geen onderdeurtje die bij het minste of geringste in de turbo moet springen. Als je hem nooit zodanig op z'n staart trapt dat de turbo aan moet springen en verder op de snelweg 100km/u rijdt, is het prima mogelijk 1:22 te rijden ermee. Belangrijkste voorwaarde daarvoor is IMHO cruise control - zowel omdat je voet het niet fijn vindt om continu een scherpe hoek met been te maken (wat bij 100km/u onvermijdelijk is) als omdat je zelfs met beste voet toch af en toe gas bij en af doet en daarmee onnodig verbruik opdrijft.
denk dat je met bovenstaande diesels inderdaad redelijk makkelijk 1:20 moet kunnen halen. Ben met een d4-d op vakantie geweest en daarmee haalde ik redelijk simpel 1:24 (yaris) uiteraard veelal snelweg. Oefening baart kunst. Met een benzine is het lastiger.
Het verschil diesel - benzine is niet eens het relevante, het gaat om de motorisering. Als je motor te snel te hoog in de toeren moet schieten om je rijgedrag bij te houden (categorie eco-hok) ga je enorm verschil zien tussen rustig en pittiger rijstijl en moet je echt je best doen om verbruik laag te houden. Als het daarentegen ruim vermogen over heeft is het verschil tussen rustig en gematigd pittig veel kleiner, pas als je echt gaat scheuren ga je met zo'n grotere motor het verbruik om zeep helpen.

Kijk maar naar VAG diesels. Even los van de 3L-bakken, als je in praktijk de 1.2TDI BlueMotion gevallen vergelijkt met de 1.4TDI en 1.9SDI uitvoeringen van zelfde model zie je dat de spreiding in verbruik (op spritmonitor enzo) afneemt naarmate de motor groter wordt, waarbij opvallend genoeg gemiddeld verbruik nagenoeg identiek is. Je kunt met zo'n 1.2TDI veel zuiniger rijden, maar moet er echt je best voor doen. Met de 1.9SDI maakt het nauwelijks uit wat je doet, je zult toch uitkomen rond de 1:20.5, wat opvallend genoeg dus ook gemiddelde is die IRL met de op papier zuingiere 1.2 en 1.4TDI's gehaald wordt.
En de lupo wil ook best 1:40 als je geduld hebt. Maar 1:29 als je lekker doorkachelt op de snelweg met 90-130 is prima te noemen. In de winter is het allemaal ietwat minder rooskleurig, maar 1:25 blijf ik altijd onder.
Het blijft een mooi voorbeeld van wat mogelijk is (sterker nog, wat 15 jaar terug mogelijk was) als een fabrikant alles in het werk stelt om verbruik laag te houden :)

Oslik blyat! Oslik!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Wat ik nou eigenlijk mis hier in deze discussie is een auto op grijs kenteken. Waarom niet? Je betaald als ondernemer geen drol aan wegenbelasting per jaar (en bij een nieuwe auto kan je meteen de BTW en BPM aftrekken) en je rijdt toch een dieseltje.

Je kan dan kiezen voor een bestelbus of andere grote auto of 4x4 die op grijs kenteken is gezet. Reken dat maar eens uit bij de Belastingdienst wat het je op jaarbasis kan schelen met een geel kenteken versie. Zelfs een gezin mee moeten slepen is geen probleem, gewoon een bestelbus met dubbelcabine nemen. Heb je ook nog een zee aan ruimte achterin om spullen te vervoeren.

Het aanbod is reuze:
http://www.marktplaats.nl...rice&sortOrder=increasing

Zit toch vast nog iets leuks voor je tussen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Had ik al gezegd dat ik geen bestelbus wilde :? Ik wilde minimaal 370 liter bagage, niet 3700 :+

Met mijn huidige Skoda (1.6 TDI) kan ik ook prima 1:23 rijden als ik voorzichtig ben, 1:20 zonder al teveel moeite (en dat kon de A3 met 2.0 TDI ook). En dat is gewoon een zware lompe bak van 1400kg. Echt impressive vind ik het dan niet dat die kleine ukjes dat ook zouden kunnen ;)

Ik weet natuurlijk niet hoe blij ik ga worden van LPG..? Ik vergelijk nu natuurlijk wel een 1.2 TDI (61pk) met een 1.8 of 2 liter LPG motor met ruim 100 PK. Ongetwijfeld dat je beiden op de staart moet trappen voor wat koppel. Dus in die zin denk ik dat het wel vergelijkbaar is met elkaar. Proefritje zal denk ik uitwijzen wat of het goed rijden is.

Bij de A2 is het gewoon heel goed opletten met de onderhoudshistory en herkomst van de auto. Bepaalde dingen komen gewoon op je af en dat weet je. Niet voor niets reken ik in mijn overzicht met dubbel zo veel onderhoudskosten tov de anderen.

Ik ga dit weekeind nog even lekker dubben en zoeken naar alternatieven (o.a. lijstje van DjGeRo). Jullie hebben al enkele goede tips gegeven en het helpt zeker bij het maken van verdere afwegingen :)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Een klein eco-dieseltje vergelijken met een smeurige 1.8 of 2 liter benzine is idd niet eerlijk, want de benzine rijdt gewoon 10x fijner :P

Vaak bu'j te bang!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

-tom-562 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 08:16:
want de benzine rijdt gewoon 10x fijner :P
Mening. Geen feit. (overigens wil ik niet zeggen dat je geen gelijk hebt, maar het is wel wat genuanceerder dan dat).
MisteRMeesteR schreef op donderdag 05 december 2013 @ 20:32:
Als ik in jouw situatie zat (en ik rij nu ook Skoda, een Octavia, dus weet waar het merk voor staat) zou dit zeker een auto op mijn lijstje zijn.
Met het budget van TS geen optie, of hij moet interesse hebben in het oudste model met drie ton op de klok.

Verder fijne wagens, heb hem zelf ook O+

[ Voor 61% gewijzigd door Gunner op 06-12-2013 08:54 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
Als je 'best of both worlds' wilt zoek je een geblazen benzine op LPG. En veel kracht en koppel onderin, afhankelijk van de constructeur. Mocht je LPG willen gaan rijden doe dan wel een fatsoenlijke research of de auto in kwestie wel echt goed op LPG wil, er zijn nog steeds veel blokjes, daarom vind ik zo'n uitspraak over PSA blokken gevaarlijk( phase1 van de C5 lopen schijnbaar matig op LPG bijvoorbeeld), die matig tot slecht op LPG rijden, en ik heb gezien dat die Vialle/Prins lijstjes niet helemaal correct zijn...
Daarnaast is het verstandig om de onderhoudshistorie op te vragen aangezien veel LPG rijders schijnen te denken dat aangezien ze goedkoop rijden, onderhoud ook niks mag kosten. LPG kan heel plezierig rijden en zonder problemen, mits onderhoud fatsoenlijk is uitgevoerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Saab op 06-12-2013 08:26 ]

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Met LPG heb je er een extra systeem bij zitten in je auto en dat zorgt voor iets hogere onderhoudskosten, hoewel het reuze meevalt. Wat Saab hierboven al zegt: als je de trekkracht bij lage toeren zoekt, maar geen diesel wil rijden, is LPG + turbo/compressor een goede optie. Ik rijd nu zelf een Saab 9-5 2.3T met LPG G3 installatie en dat rijdt goddelijk. Veel koppel al vanaf zo'n 1500 rpm, maar wel doortrekken tot 6500 rpm als je dat wil (eigenlijk is dat nooit nodig). Aan de pomp blijft het lachen als je voor 30-35 euro de tank weer vol hebt. Daar kan ik dan zo'n 450 km mee rijden, afhankelijk van hoe ik rijd. Met een verbruik van 1:9 - 1:10 (het blijft een auto van bijna 1600kg) blijven de kosten netjes binnen de perken zo. Qua onderhoudskosten ben ik tot nu toe niks extra kwijt geweest aan de LPG-installatie, hoewel er nu wel een motorstoring optreedt iedere pakweg 1000 km.

Maar goed, die heeft dan ook 325k km gereden met de originele motor, versnellingsbak, enzovoorts. Overigens wil ik niet meegaan in het argument dat LPG-rijders bezuinigen op onderhoud. Als je daar statistieken van hebt, ben ik benieuwd, maar het klinkt als een onderbuikgevoel / borrelpraat.

Gezien je eisen zou ik voor een Volvo met turboblok gaan op LPG. Doorgaans oerdegelijk, bepaalde Volvo-blokken kunnen prima op LPG en qua status/aanzien helemaal in jouw straatje denk ik :)

[ Voor 19% gewijzigd door Grrrrrene op 06-12-2013 08:42 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
voodooless schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 07:36:
Had ik al gezegd dat ik geen bestelbus wilde :? Ik wilde minimaal 370 liter bagage, niet 3700 :+
Ik zeg het nog niet eens om de vrachtruimte, maar om de kosten. Er is een verschil tussen een Sprinter die 3,5 ton mag vervoeren en iets als een Vito of Viano met dubbelcabine.

Je betaald je scheel om op geel kenteken te mogen dieselen. Als je grijs kenteken kan rijden scheelt het je een bak aan centen. Alle beetjes helpen als je budget klein is of je nog je bedrijf aan het opstarten bent.

Neem bijvoorbeeld een bestelwagen in de categorie 1451 t/m 1550kg betaal je 356 euro per jaar. Neem een vergelijkbare auto met dieselmotor op geel kenteken en je betaald ineens 1568 (verschilt natuurlijk nog per provincie dit bedrag, naam voor het gemak Utrecht even...) Het is even zo goed een verschil van ongeveer 1200 euro.
-tom-562 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 08:16:
Een klein eco-dieseltje vergelijken met een smeurige 1.8 of 2 liter benzine is idd niet eerlijk, want de benzine rijdt gewoon 10x fijner :P
Ik denk dat we hier beter kunnen zeggen dat elke groter bemeten motor prettiger rijdt dan zo'n klein eco blokjes. Ik heb ook ervaring met die 1 liter 3-cylinder brommermotoren en die moeten hard werken soms op de snelweg. Daar waar een groter blok rustiger rijdt, met minder toeren per minuut en toch voldoende kracht.

Je kan dan ook je nog afvragen hoe de blokken slijten over de jaren. Die kleine motoren moeten gemiddeld veel harder werken om hetzelfde te bereiken. Dan moet ook zijn tol eisen. Je zou dan nog kunnen zien dat die kleine turbo motoren bij 200.000 compleet gaar zijn en een wat normaler bemeten blok nog prima kan zijn.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
@Grrr, een Saab turbo blok gaat ook prima op LPG. Ik heb zelf twee keer de historie van de vorige eigenaar op LPG geërfd en dat was niet best. Laat ik het algemener stellen. Veel mensen bezuinigen helaas op hun onderhoud, kwik fit meuk etc, supermarkt motorolie, en dat komt bij LPG eerder aan het licht dan bij een benzine/diesel motor. Maar goed, het is idd misschien onderbuik want ik er verder geen statistieken van.
Mijn laatste Saab in Nederland(150pk LPT) waar ik zelf een Vialle LPI installatie in heb laten leggen met 160K op de klok reed prima en comfortabel op gas.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zie dat je allerlei irrationele argumenten aanhaalt om bepaalde auto's uit te sluiten. Daarmee maak je het jezelf erg moeilijk.

Zoals:
Opel en Ford vallen af. Met beide merken heb ik helemaal niks :O .
... de vrouw heeft immers al een Aygo ;)
... en design is nogal gedateerd
... En over smaak valt natuurlijk niet te twisten.
In mijn niet-zo-nederige opinie zijn dat kul-argumenten. Waarom hou je je niet primair bij de hoofdzaken: de functionele eisen en je huidige en toekomstige budget. Het gaat voornamelijk om je werk, je gaat er 30M/jr in rijden. Dan heb je een veilige, comfortabele, zuinige auto nodig, en blijkbaar moet die ook nog ruim zijn.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Er zitten idd een hele hoop redenen tussen die op mij over komen als 'Ik moet een betere/mooiere/nieuwere auto als m'n buurman hebben' :P

Vaak bu'j te bang!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Gunner schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 08:19:

[...]

Met het budget van TS geen optie, of hij moet interesse hebben in het oudste model met drie ton op de klok.

Verder fijne wagens, heb hem zelf ook O+
Mijn laatste zin had betrekking op de Fabia 1.4 TDI welke ik daarboven aanprijs ;)

Idd fijne auto's, die Octavia's, mijn 1.6 TDI Elegance BusinessLine is alweer bijna einde contract, leve de nieuwe Octavia ;)

www.google.nl

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
joopv schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 09:04:
Ik zie dat je allerlei irrationele argumenten aanhaalt om bepaalde auto's uit te sluiten. Daarmee maak je het jezelf erg moeilijk.
Als ik het me makkelijk wilde maken, dan had ik geen topic hoeven openen natuurlijk :+ Ik zie trouwens niet in waarom ik het mezelf makkelijk zou willen maken? Als ik binnen deze kaders iets moois kan vinden, vind ik dat toch prima :). Bepaalde keuzes herzien kan altijd nog.
In mijn niet-zo-nederige opinie zijn dat kul-argumenten. Waarom hou je je niet primair bij de hoofdzaken: de functionele eisen en je huidige en toekomstige budget. Het gaat voornamelijk om je werk, je gaat er 30M/jr in rijden. Dan heb je een veilige, comfortabele, zuinige auto nodig, en blijkbaar moet die ook nog ruim zijn.
Van die 30k rij ik er zo'n 15k privé. Als de auto echt alleen voor het werk was, was het veel makkelijker geweest. Daar heb ik geen grotere kofferbak voor nodig, dus veel meer aanbod. Een bestelauto past gewoon niet in dat verhaal. Temeer omdat wegenbelasting natuurlijk niet de enige factor in het hele verhaal is.

Ik vind het raar dat mensen het blijkbaar geen valide argument vinden dat een auto ook nog een beetje mooi moet zijn. Je moet er notabene ieder dag naar kijken en in zitten. Als je daar geen goed gevoel bij hebt, dan is dat gewoon niet fijn. Ik denk dat bij dit soort keuzes het hart net zoveel te zeggen heeft als het verstand.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

offtopic:
Yup, die heb ik ook deze zomer gekocht. Een hatchback met de ruimte van een station O+

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Grrrrrene schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 08:39:
Met LPG heb je er een extra systeem bij zitten in je auto en dat zorgt voor iets hogere onderhoudskosten, hoewel het reuze meevalt. Wat Saab hierboven al zegt: als je de trekkracht bij lage toeren zoekt, maar geen diesel wil rijden, is LPG + turbo/compressor een goede optie. Ik rijd nu zelf een Saab 9-5 2.3T met LPG G3 installatie en dat rijdt goddelijk. Veel koppel al vanaf zo'n 1500 rpm, maar wel doortrekken tot 6500 rpm als je dat wil (eigenlijk is dat nooit nodig). Aan de pomp blijft het lachen als je voor 30-35 euro de tank weer vol hebt. Daar kan ik dan zo'n 450 km mee rijden, afhankelijk van hoe ik rijd. Met een verbruik van 1:9 - 1:10 (het blijft een auto van bijna 1600kg) blijven de kosten netjes binnen de perken zo. Qua onderhoudskosten ben ik tot nu toe niks extra kwijt geweest aan de LPG-installatie, hoewel er nu wel een motorstoring optreedt iedere pakweg 1000 km.

Maar goed, die heeft dan ook 325k km gereden met de originele motor, versnellingsbak, enzovoorts. Overigens wil ik niet meegaan in het argument dat LPG-rijders bezuinigen op onderhoud. Als je daar statistieken van hebt, ben ik benieuwd, maar het klinkt als een onderbuikgevoel / borrelpraat.

Gezien je eisen zou ik voor een Volvo met turboblok gaan op LPG. Doorgaans oerdegelijk, bepaalde Volvo-blokken kunnen prima op LPG en qua status/aanzien helemaal in jouw straatje denk ik :)
Laatst zag ik ergens een 9-7X te koop staan, ding ging in verhouding tot de nieuwprijs voor een prikkie weg. Dacht dat er al LPG in lag, wat met een 5.3 liter V8 wel zo economisch is ;)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heee voodoo! Long time no see zeg!

Ga je een prive auto zakelijk gebruiken? Waarom dan geen 15 jaar oude auto ivm de bijtelling over de dagwaarde?

Of ga je zakelijk in je prive auto rijden?

Seat ibiza? Superleuk ding.
Grande punto?

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 08-12-2013 20:45 ]

Wise enough to play the fool

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-11 18:34
Outsider die ik paar keer heb gezien in de stationwagonklasse is de chevvy nubira op LPG. Worden trouwens veel astra g en astra h dan wel focus 1 stations aangeboden op diesel.

De wijzen komen uit het Oosten!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
teacher schreef op zondag 08 december 2013 @ 20:08:
Heee voodoo! Long time no see zeg!
Hallo *O*
Ga je een prive auto zakelijk gebruiken? Waarom dan geen 15 jaar oude auto ivm de bijtelling over de dagwaarde?
Bijtelling over een auto die ik gewoon zelf koop :? Dat krijg je als je de auto op de zaak koopt inderdaad. Ik koop de auto gewoon prive, en gebruik hem dan zakelijk. Zo kan ik 19 cent/km aftrekken, en ook onderhoud (deels) verrekenen. Volgens mij veel beter dan bijtelling gaan betalen.
Seat ibiza? Superleuk ding.
Grande punto?
Die voldoen niet echt aan de eis kwa bagageruimte.. Verder op zich wel mooie bakkies :)

Ik heb dit weekeind nog eens even rond gekeken. Alle alternatieven voor een A2 zijn gewoon flink duurder, of hebben veel minder bagageruimte. Dat kwalificeer ik niet echt als een alternatief. Wil ik daarmee zeggen dat ik een A2 ga kopen? Ik denk het niet... De meningen zijn dusdanig uiteenlopend, en de issues die alle modellen hebben zijn gewoon niet leuk (oa. snelle slijtage banden en remmen), los van de issues van specifieke modellen. Al met al is het me een te grote gok.

.. dus eigenlijk geen alternatieven. Wat betekend dat mijn horizon moet verbreden.

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 09-12-2013 09:29 ]

• NoepZor
Meest ideale lijkt me een B segment stationwagen op diesel of LPG, deze bieden relatief veel ruimte tegen een redelijk beperkt gewicht. Bijvoorbeeld een Peugeot 206 SW, weegt met 2.0 HDI 1090 kilo. Enige nadeel is dat ik ze zo snel niet zie staan met een lage km stand < 4000 euro. Voorbeeldje

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Verkijk je je niet een beetje op de A2 qua ruimte? Die kofferbak is echt niet zo groot hoor, misschien is die 390 liter gemeten tot aan het dak ofzo?

Afbeeldingslocatie: http://img2.netcarshow.com/Audi-A2_2000_800x600_wallpaper_24.jpg

Dat is zeker niet groter dan wat en A3 sportback heeft (naast m'n SLK heb ik een A3 SB). Het is wel relatief groot zo te zien maar niet echt flink groter dan de meeste B segmenters.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Peugeot 206SW met LPG hebben wij hoog op ons lijstje gehad toen we vorig jaar naar een station op LPG zochten. Is het toch niet geworden, niet eens zozeer ivm prijs, maar ivm betrekkelijk kleine kofferbak die met LPG inbouw nog kleiner wordt. Kanttekening is dat wij wel met kinderen en bijbehorende zitjes zitten en als eis hadden om comfortabel met drie volwassenen (de grootste kind telt gewoon mee als volwassene ;) ) en baby en volledig kampeeruitrusting te kunnen rijden zonder zicht uit achterruit te belemmeren. Dat lukt dus niet met een 206SW, maar de vraag is of TS zoveel ruimte nodig heeft. De 206SW is iig qua koffer zelfs met LPG minimaal even ruim als de A2 (wat stiekem wel een onderdeurtje is).

206SW LPG is schaars, maar is wel erg comfortabel om in te rijden (zowel voorin als achterbank) en is een van de twee zuinigste stations die je kunt kopen binnen dit budget (alternatief: de ruimere maar minder 'hippe' Suzuki Baleno). 1:12.5 op LPG (a EUR 0.75/l) betekent dat je 6c/km aan brandstof kwijt bent. Dat is nog steeds marginaal meer dan de A2 (waar je 5.5c/km mee redt), maar het zit in zelfde ballpark.

Oslik blyat! Oslik!

• NoepZor
Als je een diesel neemt dan rij je erg zuinig (door het lage gewicht is 1:20 denk wel haalbaar). Daarnaast verlies je geen kofferruimte door een LPG inbouw. Enige nadeel is de hogere wegenbelasting (2.0 Diesel 1024 euro p/j, een op G3 496 euro p/j)

206SW op G3

[ Voor 13% gewijzigd door NoepZor op 09-12-2013 11:16 ]

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-11 12:56

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

voodooless schreef op donderdag 05 december 2013 @ 22:03:
Ik heb er even twee LPG autos bij gezet, de 307 en de Megane. De rest zijn allemaal diesels. De Megane komt behoorlijk in de buurt van de A2 1.2 TDI qua kosten. En dan heb je een auto die ongeveer 5 jaar jonger is, minder kilometers heeft, meer comfort en meer plek biedt.

[afbeelding]

Op zich helemaal niet zo gek :)
Misschien even half off-topic, maar zijn deze prijzen van verzekering niet heel hoog?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
ETzPliskin schreef op maandag 09 december 2013 @ 11:12:
Misschien even half off-topic, maar zijn deze prijzen van verzekering niet heel hoog?
All-risk met twee jaar schadevrij. Is dus wel een beetje worst case, omdat je wellicht niet altijd all-risk neemt, en omdat ik wat meer schade vrije jaren heb.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 17:45

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sick Nick schreef op maandag 09 december 2013 @ 10:54:
Verkijk je je niet een beetje op de A2 qua ruimte? Die kofferbak is echt niet zo groot hoor, misschien is die 390 liter gemeten tot aan het dak ofzo?
Als ik me niet vergis heeft die kofferruimte een dubbele bodem omdat er geen reservewiel in zit. Dan krijg je opeens een stuk meer ruimte. Het volume van de bak van een reservewiel is al gauw 60 liter, en dat is als cirkel gemeten. Als je dat over de volle breedte hebt dan heb je al gauw 100-120 liter extra.

Signatures zijn voor boomers.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Is een auto in dat budget all risk verzekeren niet een beetje zonde van het geld?

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:10
Als je de Grande Punto mooi vindt, is een Fiat Bravo dan niets? Qua ruimte 400L, misschien alleen net buiten budget.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 09 december 2013 @ 10:57:
Kanttekening is dat wij wel met kinderen en bijbehorende zitjes zitten en als eis hadden om comfortabel met drie volwassenen (de grootste kind telt gewoon mee als volwassene ;) ) en baby en volledig kampeeruitrusting te kunnen rijden zonder zicht uit achterruit te belemmeren.
lol, dat kunnen we met de Superb nu al niet, en dan zijn we met z'n tweeën (en natuurlijk de Teckel) :+ 't punt is daar, dat je altijd met zoveel meeneemt, als dat past. Vroeger, met mijn Peugeot 205 naar Noorwegen paste ook alles. Dus ik verwacht dat dat nu met een wat kleinere auto ook wel te doen is.

206SW: is niet zo mega gedateerd als enkele van die andere suggesties, ondanks dat het toch een erg oud model is. Helaas weinig exemplaren van te vinden, LPG in ieder geval, dieseltjes zijn er meer. Wel lekker licht :) Met 313 liter standaard wel wat weinig ruimte lijkt me?

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 09-12-2013 16:25 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Erg oud" is wat overdreven. Die 205 zou je 'erg oud' kunnen noemen, de 206SW is de helft van de leeftijd daarvan en heeft zonder meer ruim twee keer zoveel baggageruimte.

Qua formaat moet je echt zelf beslissen, iig is dat ding ruimer dan een A2, maar veel kleiner dan je Superb natuurlijk. Onze Volvo V40 (oud model, niet die van afgelopen jaar) heeft een vrij bescheiden kofferbak voor z'n formaat (al helemaal met 'bult' ivm LPG tank eronder), maar is heerlijk ruim voorin en nog goed te doen op achterbank, wat voornaamste issues waren met vorige auto (Seat Cordoba, met barslechte stoelen voor en te weinig ruimte achterin voor babyzit). Wij zijn er al een keer goed mee op reis geweest wat prima ging. Hoe jullie teckel vs onze baby is qua ruimte? Geen idee :P

Wat je kunt overwegen is om er zelf LPG in een 206SW te laten zetten als je wel een goedkope op benzine kunt vinden (reken EUR 1500 ofzo daarvoor). Dan weet je ook gelijk dat je een nieuwe installatie met garantie hebt.

Oslik blyat! Oslik!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dat is sterk afhankelijk van je eigen referentiekader. Het staat de topicstarter geheel vrij om auto's uit een bepaald jaar als 'erg oud' te bestempelen.

• NoepZor
Op autotrack kun je ook zoeken op gewichtklassen, maar kom daar eigenlijk geen goede suggesties tegen tot 1150 kilo. De 206SW is de enige auto die ik kan bedenken welke nog redelijk licht is, ruimte heeft (station), geen opel of ford is en er niet bedaagd uit ziet. De fabia combi is ook een optie nog.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Mazda 323 Fastbreak komt ook in aanmerking imo
Afbeeldingslocatie: http://media.autoweek.nl/m/m1fyhk2botpd_800.jpg

Vaak bu'j te bang!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Moderne auto's hebben flink last van obesitas... kijk maar naar verschil Golf I vs Golf VI :z

Zoals gezegd, enig alternatief voor de 206SW met minder gewicht en meer ruimte is de Suzuki Baleno, maar "niet bedaag uitzien" kun je daarbij wel vergeten. Die 323 Fastbreak zit gelijk een gewichtscategorie hoger en heeft aardig dorst, al is het wel een betrouwbare nette auto.

Dat is denk ik ook wat TS moet doen - kiezen voor bepaald formaat en/of verbruik en vervolgens kijken wat daarbinnen past. Die 206SW is zowel in diesel als LPG moeilijk te kloppen, of je moet idd naar de A2 gaan, maar dat is duurder in aanschaf en kleiner (plus dat de koppeling in de 3L onderhoudsgevoelig = duur is)

Oslik blyat! Oslik!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

De 323F zit zelfs met een 2 liter motor op de 1130 kg
De 1.6 zit op de 1085 kg (dezelfde klasse dus als de 2 liter) en zal niet heel veel verbruiken imo. Ik denk dat je daar een technisch beter auto aan hebt als een 206 :P

[ Voor 61% gewijzigd door -tom-562 op 10-12-2013 20:28 ]

Vaak bu'j te bang!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

dion_b schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 20:20:
Moderne auto's hebben flink last van obesitas... kijk maar naar verschil Golf I vs Golf VI :z
Verschuiving van de segmenten :z

De Golf mk1 is qua ruimte te vergelijken met de hedendaagse up! en dat is naar moderne maatstaven al klein te noemen :z

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:14:
Die 205 zou je 'erg oud' kunnen noemen, de 206SW is de helft van de leeftijd daarvan en heeft zonder meer ruim twee keer zoveel baggageruimte.
Ik zei niet voor niks vroeger. Die 205 was 10 jaar geleden echt een prachtauto O-) Veel plezier mee gehad _/-\o_
Wat je kunt overwegen is om er zelf LPG in een 206SW te laten zetten als je wel een goedkope op benzine kunt vinden (reken EUR 1500 ofzo daarvoor). Dan weet je ook gelijk dat je een nieuwe installatie met garantie hebt.
Beetje zonde niet? Voor 1.5k een auto kopen, om er vervolgens ongeveer het zelfde bedrag een LPG in te laten zetten?

Ik denk dat ik toch ga nadenken om een gewichtsstapje hoger te gaan. Te weinig keuze is gewoon niet fijn. Als de 206 en 323f (toch ook wel wat gedateerd, en diesels zijn amper te vinden) de enige opties zijn naast de A2, vind ik dat wel erg mager.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
joopv schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 09:04:

Zoals:

[...]

Dat is jouw mening en dat kan. Voor anderen is uiterlijk echter wel belang en soms zelf doorslaggevend. Het is alleen lastig iets te vinden dat mooi, practisch en betaalbaar is. Vaak moet je concessies doen aan een van die aspecten.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, even kort een update. Ik heb de knoop doorgehakt: Budget heb ik wat verhoogt en heb dit weekeind een Toyota Avensis Wagon gekocht (2005, 2.2 liter diesel), nadat ik er zo'n 5 gezien heb. We hebben nog even naar een Honda Civic gekeken (spacy model ;) ), maar die ging er bij de vrouw niet in. Misschien niet de meest economische keuze, maar wel een auto waar ik me prettig bij voel en degelijk is.

Ik moet nu alleen nog even een nieuwe dual-DIN radio scoren met navi mogelijkheid. Ik heb op ebay way Chineese zooi gezien met Android 4.x erop. Eens kijken of daar al wat topics over zijn 8)

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 13-01-2014 18:49 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[quote]voodooless schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:11:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

wat oud..

[...]

[...]

[...]

[/quote]
Z'n Honda Jazz op LPG, niet aan beginnen.
Neem dan alsnog z'n 1.4 benzine en zet die op LPG (hoewel ik NIET weet hoe deze specifieke versie het op LPG doet, veel 1.4tjes van die tijd van VAG doen het wel goed op LPG)

Overigens is er een reden dat Audi weer overwogen heeft dat ding te produceren, erg zuinig zeker voor z'n tijd.

Overigens zou ik voor z'n Lancer LPG met een 2.0 gaan, hondsbetrouwbaar op LPG

Anders voor minder geld naar z'n 306break, wat ouder, hoewel de laatste er nog wel ok uit zien imho met heldere lichten maar wel lekker goedkoop.

Had je update ff gemist maare wtf 8)7

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 15:23
voodooless schreef op maandag 13 januari 2014 @ 18:48:
Zo, even kort een update. Ik heb de knoop doorgehakt: Budget heb ik wat verhoogt en heb dit weekeind een Toyota Avensis Wagon gekocht (2005, 2.2 liter diesel), nadat ik er zo'n 5 gezien heb. We hebben nog even naar een Honda Civic gekeken (spacy model ;) ), maar die ging er bij de vrouw niet in. Misschien niet de meest economische keuze, maar wel een auto waar ik me prettig bij voel en degelijk is.

Ik moet nu alleen nog even een nieuwe dual-DIN radio scoren met navi mogelijkheid. Ik heb op ebay way Chineese zooi gezien met Android 4.x erop. Eens kijken of daar al wat topics over zijn 8)
Kan je imo beter een nexus 7 in je auto leggen :+
Pagina: 1