• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om een nieuwe videokaart te gaan bestellen. Nu zit ik aan een budget en kan ik écht maximaal 300 euro uitgeven aan een grafische kaart, maar moet hier volgens mij toch wel een mooi exemplaar voor kunnen kopen.

Nu heb ik wel erg veel smoel op de MSI R9 280x gaming 3G kaart. Ik wil hier onder andere mee op een HD resolutie kunnen gamen (1920x1200), blue ray / 3d films mee kunnen kijken op een 42" scherm op de hoogst mogelijke resolutie (5600x1440?, zonder LAG!! :))

Natuurlijk heb ik heel wat benchmarks bekeken en zie ik dat deze kaart wel écht best bang for buck moet zijn. Maar, is het too good to be true? Ik heb echt 0 ervaring met MSI kaarten en hoorde vroeger altijd dat ze cheapy hardware maken. Als ik alle reviews van nu mag geloven, zijn ze rete goed bezig met het aan de weg timmeren op het gebied van Gaming expierence.

Verder valt het me op dat de MSI 280x kaart de enige kaart is met meest lage clocks, ik heb niet erg veel interesse in overclocken van mijn hardware maar sta hier wel voor open.

Over hardware informatie:
AMD FX-6300
MSI R9-280X
8GB RAM
Asrock Extreme 3 R2.0 Motherboard (PCi-e 2.0 ipv 3.0, volgens mij BW compatible?)
600W OCZ PSU

Graag jullie antwoord en motivatie :)

Thnx!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als het over merken gaat ga je verschillende meningen krijgen. Sommige mensen zweren bij Asus, terwijl anderen er niets dan last mee hebben gehad.

Uiteraard zijn er ongetwijfeld merken met minder uitval dan anderen, maar dat kan je pas bepalen als je de RMA cijfers ziet van een grotere groep.

MSI is in mijn ogen in ieder geval prima.

Verder loopt de kaart wellicht op standaard kloksnelheden terwijl veel andere merken uitpakken met kaarten die vanuit de fabriek al sneller lopen. Daar heb je dan ook garantie op. Dit wil echter niet zeggen dat je deze kaart niet zelf kunt overklokken. De fabrikant garandeert echter niet dat je hogere kloksnelheden kunt halen.

• Dr.Root
Bedankt voor je reactie. Nu kom ik een volgende vraag tegen.

Ik zie dat deze videokaart 1x6 pin en 1x8 pins PCI-e power vereist.

Ik heb mijn OCZ powersupply even bekeken:
OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT

Ik heb écht de ballen verstand van Powersupplies.. maar kom dit tegen wat van belang is voor de videokaart:

PCI-E 6 pin cable modular cable: 1
PCI-E 6+2 pin cable modular : 1

Ter verificatie: Die 6+2 pin modular cable is dus de 8 pin connecter, die dan samen met de 6 pin cable in de GPU gaan?

Dus in totaal 3 kabel? :|

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
Uhmmmm volgens mij kan die resolutie helemaal niet op je tv.... En is het gewoon een full hd scherm. Dus denk wel dat het gaat werken dan op 3d. Google zegt iig dat er GEEN tv's zijn met zo'n resolutie. En al mocht het een 4k tv zijn dan klopt die resolutie nog niet.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Dr.Root
Joenino schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:21:
Uhmmmm volgens mij kan die resolutie helemaal niet op je tv.... En is het gewoon een full hd scherm. Dus denk wel dat het gaat werken dan op 3d. Google zegt iig dat er GEEN tv's zijn met zo'n resolutie. En al mocht het een 4k tv zijn dan klopt die resolutie nog niet.
Bedankt voor je reactie. Ik dacht dat de maximale resolutie afhankelijk was van de videokaart :x (me=noob)

Ik doelde op de resolutie:
5760 x 1440p (zoals ik wel eens lees in benchmarks)

Bedankt.

[ Voor 7% gewijzigd door Dr.Root op 05-12-2013 09:43 ]

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-01 10:11

Silence

Godlike

boeles schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:40:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik dacht dat de maximale resolutie afhankelijk was van de videokaart :x (me=noob)

Ik doelde op de resolutie:
5760 x 1440p (zoals ik wel eens lees in benchmarks)

Bedankt.
Nee je tv is waarschijnlijk gewoon 1080. 5760 x 1440p is meestale een setup van meerdere monitoren

Inventaris - Steam

• Dr.Root
Thnx.

En met een MSI R9 280X zit ik op het goede spoor als we het over future proof hebben en het onder de 300€ houden?

Dit vindt ik een raar overzicht:
http://game.msi.com/produ...card/gaming-series/models

De 270x ziet er sneller uit dan de 280x ??? Terwijl de 280x beduidend sneller uit de benches komt :/

[ Voor 46% gewijzigd door Dr.Root op 05-12-2013 11:09 ]

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-02 13:10
je vergelijkt hier de 270x gaming 2g editie met de 280x.

Ik kan die 4gb editie van de 270x niet zo snel vinden, maar de 280x is wel degelijk sneller. De memory draait op een hogere frequentie, de memory interface is groter, dus er kan meer data overheen. Verder heeft de 280x 3gb, wat wel handig is voor de nieuwere games( als ik kijk naar de 2gb versie van de 270x).

hier kan je verschil/specs vinden tussen de twee:
270x: http://www.legitreviews.c...-video-card-review_128803

280x: http://www.techpowerup.com/reviews/Gigabyte/R9_280X_OC/

Wat futureproof betreft, zoiets bestaat eigenlijk niet en is totaal afhankelijk van jouw definitie. Wil je iedere game die uitkomt op Ultra kunnen spelen dan zal deze kaart het waarschijnlijk niet 3 jaar uithouden.
Met deze kaart kan je wel voor de komende jaren de games blijven spelen. Alleen zal je met iedere nieuwere game je settings beetje bij beetje aan moeten passen.

• Dr.Root
Thnx Lordprimoz.

Ik zie ook allerlei andere aanbieders van de R9 280x maar volges mij heb ik bij MSI wel de beste kwaliteit voor de laagste prijs.. Zo zag ik bij mycom ook nog een Sapphire R9 280x Dual-x OC 3GB voor 249,- Terwijl die van MSI 271 euro is ongeveer.

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-02 13:10
de keuze qua merk ligt geheel aan je smaak. Daar kan ik zelf niks over zeggen en is helemaal aan jezelf.

Wat ik wel zie aan de verschillen tussen de kaarten die je aangeeft is dat de MSI kaart standaard op 1GHz draait en de Sapphire op 870MHz.
De boost frequentie van de MSI ligt op 1.05ghz en de Sapphire op 1.02ghz.

Ik persoonlijk vindt die MSI kaart er gewoon veel mooier uitzien. Maar hoe de aftermarket coolers van de kaarten het doen weet ik verder niet. Zal vast wel een review te vinden zijn.

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
De MSI R9 280x gaming 3G is een erg snelle kaart. De koeler die er op zit is één van de betere qua geluidsproductie en qua koelvermogen. Alleen hij is niet/nauwelijks leverbaar dus je moet waarschijnlijk wel lang wachten totdat je hem binnen hebt.

• Dr.Root
Zo, heb me even kapot gelezen op allerlij reviews en ben maar gaan turfen. Ben uitgekomen dat de MSI R9 280x meer aan mijn wensen voldoet dan andere kaarten. De levertijd, DAMN dat is inderdaad lang. Deze kaart is als een warm broodje over de toonbank gegaan bij ongeveer alle winkels in NL (Lees: ook webwinkels) Ik ben niet van plan om 40 euro extra gaan te betalen ipv 1 maandje langer wachten.

Heb deze kaart nu gereserveerd bij Mycom.nl voor 271,99 (prima prijs voor zo'n kaart :))

Ben als een kind zo blij, helaas kan ik hem pas gaan bewonderen op de 7e van Januari :)

Bedankt voor al jullie reacties en de hulp met het beantwoorden van mijn nogal ''noobie'' vragen.
De reviews die ik o.a. heb gelezen zijn te vinden op:
Hardware.info (nederlandse site)
Tomshardware
Guru-3d
overclockers.net (ofzo)
Tweakers uiteraard ;)

In deze reviews werden er diverse kaarten tegen het licht aangehouden, Allen R9 kaarten van 270 tot de 280 modellen, erg leuk om te lezen ook trouwens ;) Overal ongeveer de zelfde conclusies die me ook hebben geholpen met de beslissing.

Tevens staat er schijnbaar ook shit loads aan informatie op youtube met benchmarks! Heel cool :)

• Dr.Root
Ik heb even naar het formaat gekeken van de videokaart:

Kaart is maarliefst 26.7 cm lang... Ik heb een Cooler Master Cavalier 3 - Black ATX Mid-Tower

Gaat dit passen? o,O
Pagina: 1