x86 based router, voeding en behuizing?

Pagina: 1
Acties:

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-02 22:22
Ik ga binnenkort op mezelf wonen, en wil dan eigenlijk een stevige x86 router hebben. De primaire reden hiervoor is dat het toch wel verdraaid leuk speelgoed is, en daar komt bij dat ik het leuk vind om met dingen als IPv6 tunnels, RADIUS servers (WPA2 Enterprise!). VPN e.d. te kunnen spelen. De binnenkomende lijn is een 150/15Mbps lijn van Ziggo, dus dat stukje zit wel goed.

Ik heb een leuk (en toch duurder dan gedacht) systeempje samengesteld, waarbij ik twee vragen heb, namelijk:
  • Is dit een fatsoenlijke picoPSU? (En wat voor adapter heb ik erbij nodig/is energiezuinig?)
  • Wat voor mITX kasten zijn er die wall mountable zijn?
In onderstaande tabel ontbreekt inderdaad een SSD of HDD, want ik ben van plan om op te laten starten van de USB stick. Wat betreft RAM, dit heb ik nog liggen. Ik heb namelijk het RAM van mijn laptop (DDR3 SO-DIMM :D) zelf geüpgrade, en dus nog 4GB aan RAM over. Voorlopig verwacht ik genoeg te hebben aan de twee 10/100/1000Mbps LAN poorten, 1 voor inkomend verkeer en de andere voor uitgaand. De bedoeling is om van deze beide poorten naar een patch paneel te gaan waar het verschil tussen extern en intern zichtbaar is/word :)

Het systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro X7SPA-HF-D525€ 228,69€ 228,69
1Kingston DataTraveler Micro USB 2.0 16GB Zwart€ 9,12€ 9,12
2Crucial CT25664BC1339A€ 12,84€ 25,68
1Mini-box picoPSU 80-WI-32V€ 55,10€ 55,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 318,59

Wel ben ik nog op zoek naar de juiste (Linux?) distributie om de router op te baseren, maar dat is iets voor een ander topic denk ik zo ;)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
No offense maar kan je niet beter gewoon een ESX door neerzetten Dan kan je daar nog meer op draaien. Vind het persoonlijk nogal behoorlijke overkill (en al helemaal in prijs) om dit in te zetten als router :)

https://discord.com/invite/tweakers

• Xudonax
ESXi heb ik ook aan zitten denken, maar dan kom ik al heel gauw uit op de nieuwe Atom C2550 moederborden. En hoewel dat me ook héél erg trekt, is de prijs daarvan nog weer een stuk hoger. Want eigenlijk is IPMI wel héél erg leuk dus zou ik op de Supermicro A1SAi-2750F, de ASRock C2550D4I of de ASRock C2750D4I uit komen... Maar geen van beide heeft prijzen in de Pricewatch...

De ASRock C2550 zou (met een snelle Google opdracht) op de $350 uitkomen, de ASRock C2750 op €360 en de Supermicro is bij de gelinkte Belgische reseller €325,- (als die aan particulieren leveren). Dat is wel een hoop extra geld voor iets wat niet direct nodig is. Maar het kan wél weer mooi gekoppeld worden aan mijn ZFS NAS voor de storage... :P En daar komt bij dat ik zojuist zie dat het moederbord hierboven ook enkel leverbaar is bij Centralpoint voor krap €300, dus dan valt de meerprijs an sich wel weer mee.

Maar, terwijl ik daarover nadenk, is de PSU een beetje fatsoenlijk, en waar haal ik een mooie (bij voorkeur passief koelbare) kast vandaan die ik tegen de muur aan kan plakken?

EDIT: Then again, met dat Supermicro bord zou ik geen picoPSU nodig hebben, wat natuurlijk wél weer een hoop geld scheelt. Dit omdat er een 12V aansluiting op zit (in de vorm van de 12V CPU aansluiting), en een molex plug voor peripherals. Ik zie het ook bij een Duitse distributeur staan voor €288, dus zeg met wat marge en BTW zou ik voor €375 het bord moeten kunnen hebben.

Als dat kan dan is het wel interessant. Misschien binnenkort maar weer eens de kleine PC winkel hier het leven zuur maken :+ Maar die zal met marge en alles waarschijnlijk wel weer heel erg duur zijn. Andere optie is om voorlopig nog maar even bij de Ziggo router te blijven hangen totdat dit moederbord verkrijgbaar (en betaalbaar) is.

[ Voor 20% gewijzigd door Xudonax op 04-12-2013 23:45 . Reden: Aargh! De Pricewatch linkjes werken niet over HTTPS! ]

• Xudonax
Even een bumpje, de Supermicro A1SAi-2750F staat nu ook in de Pricewatch voor een fatsoenlijke prijs :D

Alleen... Wat is handig als voeding? Ik zie twee oplossingen, namelijk:Bij de picoPSU vraag ik me alleen af, hoe zuinig is de combinatie?
Waarschijnlijk trek ik maximaal 30-40W aan energie na de voeding als ik het hele ding 100% belast (wat dus praktisch niet voor zal komen) volgens onderstaande grafiek. Sowieso is een 80W picoPSU dan overkill, maar ik kan geen 40~60W vinden in de Pricewatch. In het geval dat ik voor de 80+ gecertificeerde picoPSU (80-WI-32V) of 12V direct op het moederbord ga, wat is een efficiente 230V AC => 12V DC adapter?

De hele wereld van picoPSU's is relatief nieuw voor me, en het enige dat ik zo 1-2-3 weet is dat mux er een aantal blogs over geschreven heeft (die ik dus ook opnieuw aan het doorlezen ben)...

Afbeeldingslocatie: http://www.servethehome.com/wp-content/uploads/2013/09/Intel-Avoton-Power-Consumption-Compared-Supermicro-A1SAi-2750F-600x359.png
Bron: Intel Avoton / Rangeley Power Consumption - Real World C2750 Tested – ServeTheHome

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:45
Ik zou trouwens voor een setup als deze zeker een mobo met IPMI kopen (bij ieder eventueel probleem een scherm/tobo aan je router moeten hangen zuigt), en als je ervaring op wil doen eigenlijk altijd voor een ESX doos(je) gaan. zodat je ook kan experimenteren met bijv Radius/VPN vanaf een andere server (daar ik nu even aanneem dat je het lokaal wil draaien).

• Xudonax
De Supermicro heeft IPMI, dus dat komt helemaal goed :) Dat was ook een eis van mij bij dit hele ding.
En ESXi was inderdaad de planning, juist omdat ik met Radius/OpenVPN/IPSEC wil gaan spelen. 500GB schijfje eraan en klaar (ook die heb ik nog liggen).

Ik zit alleen héél erg met de voeding te twijfelen. Als ik er een ATX voeding in ga stoppen dan kom ik sowieso niet uit met het vermogen, de voeding is te sterk. Dat gaat dus nóóit efficient worden. :-(

[ Voor 0% gewijzigd door Xudonax op 06-12-2013 23:46 . Reden: Ooit ga ik de emoticons hier in 1x goed doen. Ooit. ]

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:14

K4F

Aangezien je primair een linux router wilt; Ipfire met KVM.
Pagina: 1