Heb 20x2 lcd gekocht bij conrad en heel het ding met potmetertjes en al aan elkaar gesoldeerd (volgens dat bekende schema met 10k en 100 ohm potmetertjes) nou zet ik mn pc aan en verschijnt er gelijk op de bovenste rij allemaal zwarte vierkantjes, is er nou iets fout aan elkaar gesoldeerd of is die lcd gewoon defect ??
Het lcd hoeft niet kapot te zijn. Vaak komt dit door statische ontladingen in de omgeving. Als je de module een reset commando geeft is het vaak opgelost. Is het een blijvend fenomeen dan moet je even kijken of je mischien niet gemorst hebt bij het solderen aan de pinnen van de module (kortsluiting).
Hoe geef ik hem die reset commando, rare is dat het moment dat ik pc aanzet die blokjes er al in staan dus heeft weinig te maken met proggies die ik ervoor gebruik. (smartie,lcd driver). (dat soldeervet geleid toch niet, wel?)
Verwijderd
ohh dat kan heb je het contrast wel goed staan dat ie een zwarte balk geeft das normaal die gaat pas weg zogauw je hem geinitializeerd hebt
Je moet even kutten met je potmeter had ik ook!! Het kan ook zijn dat je je mobo instellingen niet goed hebt!! Ik weet niet welke OS je draait maar op mijn win2k machine heb ik alleen een winamp plugin goed aan het werk!! 
PS je hebt toch wel een HD44780 Controller??
PS je hebt toch wel een HD44780 Controller??
Verwijderd
ben ik blij met mijn crystal fontz serial daar heb je dat gekut niet mee al heb ik ze zelf vaak zat gebouwd
Heb net de lpt kabel los gehaald en dus alleen even op voeding aangesloten maar nu ook alleen maar zwarte blokjes in bovenste balk.
Verwijderd
ik zei toch al dat hoort zo !!!
die gaan pas weg zogauw hij geinitializeerd is check software
die gaan pas weg zogauw hij geinitializeerd is check software
Dat klopt wel omdat hij geen singalen krijgt heeft elke lcd met HD44780 Controller!!
Op de site van conrad kun je het datasheet van dit lcd scherm downloaden, daarin staat alles duidelijk uitgelegt. Je kunt wel snel even een testproggie maken in visual basic of iets dergelijks.
Bitpatroon naar de printerpoort sturen voor reset en daarna een klokpuls geven zodat de modules de data van de printerpoort leest
Bitpatroon naar de printerpoort sturen voor reset en daarna een klokpuls geven zodat de modules de data van de printerpoort leest
dus is normaal dat alleen in de bovenste balk maar blokjes komen ? moeten niet ook in de onderste balk? (ik ben nieuwbie op dit gebied normaal soldeer ik niets maar dit heb ik toch zeer netjes gedaan en soldeerpunten maken geen contact met elkaar).
contrast maakt alleen blokjes transparanter
welk proggie zou dit ding gegerandeerd mee moeten werken? en hoe geef ik hem een reset? (ik ben irritant ik weet het maar moet het effe aan de gang hebben)
smartie, en lcd driver heb ik geprobeerd maar krijg bij beide niks op het scherm.
Verwijderd
smartie weg mikken
hoe heb je lcddriver ingesteld staan ga een naar het config scherm en druk eens op unlock
hoe heb je lcddriver ingesteld staan ga een naar het config scherm en druk eens op unlock
LCD Config ->
poort en lines/chars staat goed, als ik op reset lcd of op terminate druk gebeurt er niks.
poort en lines/chars staat goed, als ik op reset lcd of op terminate druk gebeurt er niks.
op mb staat paralel ingesteld als epp op 378 irc 7, heb dat in smartie ook ingesteld.
jij hebt com poort, dat proggie ondersteund toch geen paralel zei je net?
jah oke die screenies heb ik al 100 keer gezien, maar daar heb ik weinig aan als ik een ding heb dat op lpt aangesloten zit.
Die blokjes hoort volgens mij zo.. ik heb het op meerdere displays gezien.... Na een softwarematige initialisatie (door een lcd proggie dus) zijn die blokjes weg.
Op een 4 regel display staan er na aanzetten blokjes op regel 1 en 3.
www.bosselaar.net/lcd
www.bosselaar.net/lcd
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Verwijderd
ja dat heb ik net ook pa 3 x gezechtOp donderdag 07 juni 2001 14:02 schreef Creepy het volgende:
Die blokjes hoort volgens mij zo.. ik heb het op meerdere displays gezien.... Na een softwarematige initialisatie (door een lcd proggie dus) zijn die blokjes weg.
www.bosselaar.net/lcd
ik zeur ook niet over blokjes, maar over proggies
naja ik ga zelf wel even prutsen nog, in ieder geval bedankt zover
Ah. boeie.. ik moest gewoon ff reclame maken voor mijn LCD proggie
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
en waarschijnlijk heeft tec meer aan dat proggie dan aan jouw hulp met je seriele crystalfontz (die je al 3 jaar ofzow hebt .... blah blah blah)
(sorry maar dit moest er even uit)
(sorry maar dit moest er even uit)
Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW
Hij had em toch 4 jaar?
lang in ieder geval, heeft hij jullie al verteld dat het van cristalfrontz komt?????
Verwijderd
Ik heb ook een display van conrad 4 x 16!!!
Blokjes op regel 1 en 3 is normaal.
Om het aan te sturen ga naar deze site voor een progje :
http://www.markuszehnder.ch/projects/lcdplugin
Blokjes op regel 1 en 3 is normaal.
Om het aan te sturen ga naar deze site voor een progje :
http://www.markuszehnder.ch/projects/lcdplugin
WaaromOp donderdag 07 juni 2001 13:35 schreef sub-zero het volgende:
smartie weg mikken
met papier mache kun je alles maken!!
Hahah ik was dus niet de enige die het opgevallen wasOp vrijdag 08 juni 2001 07:55 schreef -Avenger- het volgende:
lang in ieder geval, heeft hij jullie al verteld dat het van cristalfrontz komt?????
Ow en trouwens niet fokken met Smartie he ! Die gasten hebben vet mooi proggie gemaakt en jij kan alleen maar zeggen : weg met smartie. Ik wil het jou nog wel es zien maken.
ja, ik vind het ook vet stoer programma
jammer dat ik (nog) geen lcd heb
jammer dat ik (nog) geen lcd heb
Verwijderd
ohw Ok, thxOp vrijdag 08 juni 2001 16:30 schreef HitmanWVU het volgende:
Voedingsfanz zijn vaak errug stil
Hij doet het nu, had lpt stekker verkeerd om aangesloten dacht dat ze met de pinnentjes op het schema de pinnetjes bedoelde waar je op moet solderen.
Bleken dus de pinnetjes van de connector te zijn... Zzzz stupid me
Verwijderd
Ziet dr goed uit, maar had je niet wat rechter kunnen zagen.... verder lijkt het wel op de bovenkant van je LCD net wegvalt...
ja kan bij winamp verschillende vis-plug-ins downloaden die een lcd ondersteunen. Zo heb ik mijn scherm getest. Ik krijg ook balken, totdat de plug-in start en dan doet ie het goed. daar staan ook wat links naar test proggies
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Verwijderd
Zou je een keer een schema kunnen laten zien van hoe jij het hebt aangesloten..
kheb nl hetzelfde probleem. en de schemaatjes die ik hier zie kom ik niet echt veel verder mee.
kheb nl hetzelfde probleem. en de schemaatjes die ik hier zie kom ik niet echt veel verder mee.
Pagina: 1