Netwerk in een Studentenhuis!

Pagina: 1
Acties:

• chocolatethunda
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-09 20:36
Hey!

Ik heb jullie hulp nodig!!
In mijn huis woont 1 voetbal fanaat (best a-technisch) een meisje, en een 40 jarige restaurant kok oid.
Ik ben de enige die het internet echt intensief gebruikt (af en toe ook games speelt)
Toch heb ik enorme last van flinke lagspikes met 700 ping~ Door deze topic te maken hoopte ik dat jullie me konden helpen met mijn modem in te stellen :)

Acties ondernomen tot nu toe:
Wireless wpa2 + whitelist
Poging tot QoS instellen

Internet provider: Online.nl "Supersnel 30mbit Download | 3mbit upload" (Ik haal max 1.5mb download)
Modem: HG655d
Firmware: V100R001C02B050 (word onderhouden door Online.nl dacht ik)
(Ik ben de enige met toegang in de modem)

Na veel googlen enzo kwam ik er uit dat je QoS kon instellen maar hier begrijp ik om eerlijk te zijn niet heel veel van.. De uitleg die ik kan vinden is ook niet heel duidelijk :(

Zal hier ook een screenshot toevoegen van de modem met QoS
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/5CcU7/b03a9c411d.png

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Is er een mogelijkheid om te testen met een kabel? Gewoon kabel lang genoeg maken en dan over de vloer leggen enzo :)

[ Voor 40% gewijzigd door Damic op 04-12-2013 22:04 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• chocolatethunda
Damic schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:03:
Is er een mogelijkheid om te testen met een kabel? Gewoon kabel lang genoeg maken en dan over de vloer leggen enzo :)
Heb een kabel tot mijn kamer! en deze in een splitter gestopt en met mijn computer verbonden en andere apparaten in mijn kamer

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dus je zit niet op wifi en wat is die splitter en hoeveel apparaten? Eventueel geef een tekening/foto van de situatie/onderdelen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• chocolatethunda
Hier! een mooie foto :)
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/5Cg2w/34fbb9cf26.png

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Okay... Je zien in die webinterfaces 2 tabs: Classification en QoS.

Classification is het uitvogelen wélk inkomend verkeer in welke Queue (1 of 4?) thuishoort.

Uiteindelijk gaat het verkeer je router weer uit, en dan kan het dus zijn dat er verkeer uit Queue 1 én uit 4 tegelijkertijd staat te wachten om verzonden te worden over 1 bepaalde kabel. Dan moet je kiezen welke belangrijker is, en dus eerder verzonden moet worden. (Scheduling).

Heb je een screenshot van de andere tab?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mooie foto' heel degelijk 10op10
internet > dsl/splitter > modem > lan 3 > switch > pc's + wireless switch

Als je met je ps3 online aan het gamen bent gaat die *ping dan ook omhoog soms?

• chocolatethunda
webfreakz.nl schreef op woensdag 04 december 2013 @ 23:20:
Okay... Je zien in die webinterfaces 2 tabs: Classification en QoS.

Classification is het uitvogelen wélk inkomend verkeer in welke Queue (1 of 4?) thuishoort.

Uiteindelijk gaat het verkeer je router weer uit, en dan kan het dus zijn dat er verkeer uit Queue 1 én uit 4 tegelijkertijd staat te wachten om verzonden te worden over 1 bepaalde kabel. Dan moet je kiezen welke belangrijker is, en dus eerder verzonden moet worden. (Scheduling).

Heb je een screenshot van de andere tab?
Natuurlijk!
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/5CjBC/704da8053b.png
Damic schreef op woensdag 04 december 2013 @ 23:51:
Mooie foto' heel degelijk 10op10
internet > dsl/splitter > modem > lan 3 > switch > pc's + wireless switch

Als je met je ps3 online aan het gamen bent gaat die *ping dan ook omhoog soms?
Heb mijn ps3 omgebouwd :X gebruik de kabel om via lan ftp spellen er op te zetten

[ Voor 22% gewijzigd door chocolatethunda op 04-12-2013 23:54 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
word er in huis ook gebruik gemaakt van analoge telefonie?

anders zou je het modem ook rechtstreeks op de isra aan kunnen sluiten met een kort kabeltje

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• chocolatethunda
shure-fan schreef op woensdag 04 december 2013 @ 23:54:
word er in huis ook gebruik gemaakt van analoge telefonie?

anders zou je het modem ook rechtstreeks op de isra aan kunnen sluiten met een kort kabeltje
Er word geen gebruik gemaakt van de telefoon! *begint met googlen naar isra!*
/edit Aha! Zal binnenkort onderzoeken hoe ik dit kan doen, wist niet dat dit mogelijk was! Bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door chocolatethunda op 04-12-2013 23:57 ]

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-11 09:41
Als je (bekabeld) maar 1,5 van de 30 mbit/s haalt dan zou ik de monteur even terug laten komen.

De tip van shure-fan is sowieso het proberen waard. De vuistregel is dat de kabel tussen ISRA (zit ergens in de zwarte kast zo te zien) tot het modem max 2mtr mag zijn. Hoe korter hoe beter! Deze dunne analoge kabels zijn namelijk heel gevoelig voor storing. Na je router kun je tot 100m lange CAT5e UTP kabels gebuiken zonder dat er een switch tussen hoeft.

Mijn tip: test eerst zonder de splitter. Als dat werkt, maar nog steeds traag bel dan de helpdesk, die kunnen zien of de verbinding tot jou router in orde is. Eventueel zullen zij KPN aansturen mocht er iets mis zijn met je ISRA-punt.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

chocolatethunda schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:01:
Toch heb ik enorme last van flinke lagspikes met 700 ping~ Door deze topic te maken hoopte ik dat jullie me konden helpen met mijn modem in te stellen :)
Als je die ping pieken hebt, kan je dan eens andere PCs afkoppelen en / of WiFi uitschakelen en dan opnieuw testen?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
chocolatethunda schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:01:
Acties ondernomen tot nu toe:
Wireless wpa2 + whitelist
Nou daar ga je al...

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan het hele snelheids/lag verhaal vergeten met je HG655d. Dat ding is gewoon slecht.
Er zit een belachelijk slechte NAT engine in, en hoewel het Linux is hebben ze hem verschrikkelijk slecht geconfigureerd en slecht geheugengebruik tot resultaat gekregen.

Het enige wat je kan doen om goed te internetten is hem in bridge mode zetten en een degelijk apparaat aan de ETH1 hangen.

Ik heb ook Online gehad, ook met een HG655d, en het enige wat je kan doen is de HG655d zo veel mogelijk overslaan. Ideaal zou je hem weggooien en een normaal ADSL2+ modem aan de lijn hangen, maar je kan hem dus ook in brugmodus zetten en dan met een appraat op ethernet poort 1 je externe IP ontvangen en vanaf daar verder gaan. Instant problemen opgelost.

Er zit SSH / Telnet op, dus als je het niet gelooft kan je inloggen en even top/free/dmesg langs gaan, dan zie je waarom het huilen is met dat apparaat.

Ik heb zelf eerst een tijdje het ding in brugmodus gezet en met diverse routers gebruikt, dat ding altijd perfect. (TP Link, 2x LinkSys en een pfSense firewall), en daarna eens gekeken of met een DrayTek alles nog beter ging, en dat ging het. Een vigor 120 gebruikt, en daar weer pfSense aan geknald, perfect internet voor iedereen.

En als je daarna nog QoS / tc wil doen, dan kan dat altijd nog.

Oh, en als je wil weten wat je haalt, ga dan even naar de WAN/ATM/DSL pagina en check wat je speeds daar zijn. En zet QoS maar niet aan, want daar gaat het alleen maar langzamer van.

Ik zie trouwens dat je twee ISRA's hebt. En vrij moderne ook nog ;) Bedrijfspand geweest?
Je hoeft in elk geval niet je modem nog dichter bij het ISRA aan te sluiten, dat zou je pas moeten doen op het moment dat je modem in je Huawei slecht intraint (lage speeds, veel lijnfouten etc).
Nou, dat is dus onzin, want hij zit met een direct lijntje aan het modem. Ethernet. Geen wifi dus.

[ Voor 21% gewijzigd door johnkeates op 05-12-2013 17:45 ]

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-11 09:41
johnkeates schreef op donderdag 05 december 2013 @ 17:42:
Ik zie trouwens dat je twee ISRA's hebt. En vrij moderne ook nog ;) Bedrijfspand geweest?
Je hoeft in elk geval niet je modem nog dichter bij het ISRA aan te sluiten, dat zou je pas moeten doen op het moment dat je modem in je Huawei slecht intraint (lage speeds, veel lijnfouten etc).
Lol ik had ze nog niet eens gezien, vielen wat weg tegen de achtergrondkleur :)

• chocolatethunda

Ik heb ook Online gehad, ook met een HG655d, en het enige wat je kan doen is de HG655d zo veel mogelijk overslaan. Ideaal zou je hem weggooien en een normaal ADSL2+ modem aan de lijn hangen, maar je kan hem dus ook in brugmodus zetten en dan met een appraat op ethernet poort 1 je externe IP ontvangen en vanaf daar verder gaan. Instant problemen opgelost.
Top verhaal erg duidelijk, ben ook blij dat je er zelf ook ervaring mee heb! Ik heb wat modems gezocht en omdat ik natuurlijk een student ben ga ik wel voor de goedkoopste optie! Is deze goed genoeg? pricewatch: Konig CMP-ADSL2ROU20
Dat zou best kunnen! Woon er pas 4 maanden, wel een oud gebouw!
Pagina: 1