Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[WP] Verdwijnende taxonomies & trage backend

Pagina: 1
Acties:

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-11 10:40
Sinds een weekje een redelijk forse WP site live staan, waar toch nog wat issues in lijken te zijn/ontstaan. Probleem is, ik weet ook niet meer waar ik moet zoeken.

Gaat om een WP 3.7.1 install, met custom Genesis 2 thema, WPML, cpt's en taxonomies dmv Types en nog wat andere fratsen, alles is up to date.
Wel loopt PHP al iets achter, ik meen 5.2.13 (aangepast), in ieder geval een 5.2 versie en MySQL draait 5.1.48(aangepast).

Probleem is dat er her en der wp queries in zitten die alle taxonomy terms ophalen en daaruit weer alle onderliggen taxonomies of posts. Het ene moment werkt alles, het andere moment is alles front-end verdwenen, zonder dat er code is aangepast. Ga ik naar een van de posts die in een van de taxonomies (of childs) zit en save ik de post (zonder wijzigingen), dan verschijnt die taxonomy weer. Ook lijkt eea ineens door elkaar heen te staan, zweedse categorieën tussen de engelse enz.

Vorige week een soortgelijk issue, alleen waren de child taxonomies toen ook back-end verdwenen, Wordpress gaf aan dat er bv 18 waren, maar liet er 6 zien in het overzicht. Opende je een andere taxonomy, en paste je de ID in de URL aan naar de ID van een child, dan kon je deze bewerken en na opslaan was deze ook weer zichtbaar.

Daarnaast was het saven in backend ook gruwelijk traag, zou deels te maken kunnen hebben met het cachen door W3TC, maar leek net of de bewerking ergens anders op vast liep en een timeout geeft. Ik heb die plugin op meer sites draaien zonder problemen en met dezelfde instellingen. Daarbij lijkt Apache hierdoor langzaamaan dicht te slibben, na een tijdje konden we de site (of andere sites op zelfde server) niet meer bereiken en gebruikte Apache 12 GB van de 16 beschikbare op de server.... Herstart Apache en MySQL en het werkt weer (voorlopig).

Hele server draait al enkele jaren in deze config zonder problemen, we hebben er ook (oa Wordpress en Magento) websites die 100en bezoekers per dag doen en dat liep allemaal soepel. Deze site doet een 500-700 bezoekers per dag, dus niet gek veel.

Ik ben al wat aan het pielen geweest door verschillende plugins uit te zetten, (zo'n beetje alles niet-noodzakelijk), WP_debug aangezet, maar die geeft geen fouten en apache logs nagekeken, maar ook daar komt niks in terug en uiteraard ook gezocht op Google en de WP fora.
We hebben een server meer, met recentere software, dus zal morgen een kopie maken en daarop testen en ook terug gaan naar de basis thema's en plugins uitschakelen, maar zijn er nog andere plekken en dingetjes die ik zo kan testen, goede debug plugins of dingen om te kijken of de database nog in orde is?

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:37
Hoe graag wil je het opgelost hebben? Voor problemen die niet direct te reproduceren zijn gebruiken wij altijd New Relic. Krijg je meteen leuke App/DB traces te zien voor requests die te lang duren / te zwaar wegen.

Kost wat, maar dan heb je ook wat.

• KeRsTmAnNeKe
Nouja, uh, het 'moet' opgelost worden, heb vorige week nog een trial account gemaakt daar, morgen eens kijken hoe of wat, moet toch software op de server zelf installeren?

Als ik daarmee ook kan vinden waar het probleem is en het weet te fixen zijn die kosten ook geen issue.

[ Voor 23% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 04-12-2013 20:14 ]

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:37
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 04 december 2013 @ 20:13:
Nouja, uh, het 'moet' opgelost worden, heb vorige week nog een trial account gemaakt daar, morgen eens kijken hoe of wat, moet toch software op de server zelf installeren?

Als ik daarmee ook kan vinden waar het probleem is en het weet te fixen zijn die kosten ook geen issue.
Ben zelf niet helemaal op de hoogte wat er allemaal wel/niet in een trial pakket zit. Ik gebruik het zelf voor Magento die er om bekend staat om redelijk 'resource-hungry' te zijn.

New Relic kan je inderdaad gewoon installeren als PHP module dus dat moet wel lukken.

Als je echt specifieke performance issues kan reproduceren (zonder al te grote load), dan zijn de goedkopere (lees: gratis) alternatieven xhprof of xdebug's profiler. Laatsgenoemde gebruik ik zelf bijna elke dag :)

• KeRsTmAnNeKe
New relic maar geinstalleerd, eerste 14 dagen van de gratis versie heb je volledige functionaliteit. W3TC plugin kan dan weer makkelijk gebruikt worden om een koppeling te maken voor alleen die website te maken.

Dacht gisteren alles achter de rug te hebben en weer een volledig functionerende site te hebben... tot mijn collega weer een nieuwe categorie aanmaakte en alles door elkaar sprong. Uiteraard niet kunnen vinden waar het door kwam.

Net een backup van het geheel van gisteren op een andere server gezet... uiteindelijk daar alle plugins op 2 na (WPML en Types) uitgezet, default 2013 thema aan en gaan testen... Nog steeds een error. Daarna maar 2 versies terug gegaan met WPML en de issue lijkt verholpen...

[ Voor 24% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 06-12-2013 15:19 ]

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
begin eens met een update naar php 5.4 indien mogelijk, dat scheelt al behoorlijk wat in de perfomance zonder dat je iets hoeft te doen.

Voor de rest zijn performance issues in WP 9/10 query/loop/memory/brakkeplugin issues. Misschien even je mysql slow log paar dagen laten schrijven en kijken wat je zware queries zijn en daar een explain tegen aan gooien.

Oh en ik mag toch hopen dat je wel iets van APC/OPCACHE hebt draaien? Anders is het sowieso een kansloze missie.

oh 2... als je met de php plugin van newrelic aan de gang gaat, zorg er dan voor dat je newrelic.framework setting op wordpress staat. Krijg je een beter overzicht wat er in je wordpress installatie gebeurt.

[ Voor 18% gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 06-12-2013 16:25 . Reden: Oh 2 ]

Driving a cadillac in a fool's parade.

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik ben benieuwd of WPML dit veroorzaakt. Ik vind het persoonlijk geen fijne plugin, alhoewel er niet veel alternatieven zijn..

• KeRsTmAnNeKe
qTranslate nog, maar dat werkt weer totaal anders... updaten naar een nieuwere versie dan 5.2 zijn we aan het bekijken, probleem is dat er nog wat ouwe troep op die server draait die we niet zomaar de nek om kunnen draaien.

APC staat ook al aan, maar nog niet goed ingesteld in die site, eerst zorgen dat alles eens goed werkt.

Stomme is dat versie 3.0+ van WPML al een hele tijd op die site gestaan heeft... maar de issues er nog niet eerder waren...

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 04 december 2013 @ 19:37:
Sinds een weekje een redelijk forse WP site live staan, waar toch nog wat issues in lijken te zijn/ontstaan. Probleem is, ik weet ook niet meer waar ik moet zoeken.

Gaat om een WP 3.7.1 install, met custom Genesis 2 thema, WPML, cpt's en taxonomies dmv Types en nog wat andere fratsen, alles is up to date.
Wel loopt PHP al iets achter, ik meen 5.2.2, in ieder geval een 5.2 versie en MySQL draait 5.1(? check het morgen even).
Dan zou ik beginnen met php upgraden, Worpress vereist minimaal php 5.2.4.
Probleem is dat er her en der wp queries in zitten die alle taxonomy terms ophalen en daaruit weer alle onderliggen taxonomies of posts. Het ene moment werkt alles, het andere moment is alles front-end verdwenen, zonder dat er code is aangepast. Ga ik naar een van de posts die in een van de taxonomies (of childs) zit en save ik de post (zonder wijzigingen), dan verschijnt die taxonomy weer. Ook lijkt eea ineens door elkaar heen te staan, zweedse categorieën tussen de engelse enz.

Vorige week een soortgelijk issue, alleen waren de child taxonomies toen ook back-end verdwenen, Wordpress gaf aan dat er bv 18 waren, maar liet er 6 zien in het overzicht. Opende je een andere taxonomy, en paste je de ID in de URL aan naar de ID van een child, dan kon je deze bewerken en na opslaan was deze ook weer zichtbaar.
Er moeten ergens fouten zitten. Laat eens zien welke plugins je allemaal gebruikt en zet in wp-config.php WP_DEBUG eens op true.
Daarnaast was het saven in backend ook gruwelijk traag, zou deels te maken kunnen hebben met het cachen door W3TC, maar leek net of de bewerking ergens anders op vast liep en een timeout geeft. Ik heb die plugin op meer sites draaien zonder problemen en met dezelfde instellingen. Daarbij lijkt Apache hierdoor langzaamaan dicht te slibben, na een tijdje konden we de site (of andere sites op zelfde server) niet meer bereiken en gebruikte Apache 12 GB van de 16 beschikbare op de server.... Herstart Apache en MySQL en het werkt weer (voorlopig).
Welke manier van cachen gebruik je bij W3 Total Cache?
Hele server draait al enkele jaren in deze config zonder problemen, we hebben er ook (oa Wordpress en Magento) websites die 100en bezoekers per dag doen en dat liep allemaal soepel. Deze site doet een 500-700 bezoekers per dag, dus niet gek veel.

Ik ben al wat aan het pielen geweest door verschillende plugins uit te zetten, (zo'n beetje alles niet-noodzakelijk), WP_debug aangezet, maar die geeft geen fouten en apache logs nagekeken, maar ook daar komt niks in terug en uiteraard ook gezocht op Google en de WP fora.
We hebben een server meer, met recentere software, dus zal morgen een kopie maken en daarop testen en ook terug gaan naar de basis thema's en plugins uitschakelen, maar zijn er nog andere plekken en dingetjes die ik zo kan testen, goede debug plugins of dingen om te kijken of de database nog in orde is?
Nogmaals, plaats eens een lijst van plugins en zet WP_DEBUG aan. Op de momenten dat je dan weer wat taxonomies mist, moet er haast wel een error in beeld komen. Ook zou je met de Wordpress Developer plugin eens kunnen gaan klooien. Niet handig op een live website natuurlijk, dus beter een kopie maken en in een testomgeving ermee aan de slag. De Developer plugin heeft een soort van 'stack traces' waardoor je zou moeten kunnen zien waar het mis gaat.

• KeRsTmAnNeKe
PHP versie is 5.2.13 ... iets beter, maar alsnog oud, update staat op de planning, maar komt wat meer bij kijken, draaien wat meer sites op die server, moet allemaal wel blijven werken. Ook nog 32 bits OS...

WP_DEBUG aanzetten levert niks op, was het eerste wat ik probeerde...

Verder heb/had ik in W3TC page caching aan staan, maar omdat mijn collega er een hoop content bij wilde zetten tijdelijk uitgezet, verder nog minify en browser cache. Maar op andere sites dezelfde instellingen, maar die blijven gewoon snel in admin...

Heb ondertussen wel een kopie getrokken van de site en op onze andere server gezet, die een stuk verder is qua software (wel PHP 5.4 bv), merk wel wat qua snelheid, hier ook de genoemde developer plugin opgezet, eens kijken of ik daar wat mee kan vinden.

Lijst'je' plugins:

Advanced Custom Fields
Advanced Custom Fields: Repeater Field
Akismet
Breadcrumb NavXT
Category Order and Taxonomy Terms Order
Debug Bar
Debug Bar Console
Debug Bar Transients
FacetWP
Genesis Simple Sidebars
Google Analytics for WordPress
Gravity Forms
Gravity Forms - Placeholders add-on
Gravity Forms Multilingual
InfiniteWP - Client
Installer
Kwayy HTML Sitemap
Media Library Assistant
Post Types Order
Redirection
Responsive Lightbox
Sane Widget Sidebar Management
SearchWP
SearchWP WPML Integration
Store Locator Plus
Store Locator Plus : Enhanced Map
Store Locator Plus : Enhanced Results
Store Locator Plus : Enhanced Search
Store Locator Plus : Pro Pack
Store Locator Plus : Tagalong
Store Locator Plus: Widget Pack
Types - Complete Solution for Custom Fields and Types
User Role Editor
W3 Total Cache
Widget Logic
Wordfence Security
WordPress SEO
WPML Media
WPML Multilingual CMS
WPML String Translation
WPML Translation Management

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:44:
PHP versie is 5.2.13 ... iets beter, maar alsnog oud, update staat op de planning, maar komt wat meer bij kijken, draaien wat meer sites op die server, moet allemaal wel blijven werken. Ook nog 32 bits OS...

WP_DEBUG aanzetten levert niks op, was het eerste wat ik probeerde...

Verder heb/had ik in W3TC page caching aan staan, maar omdat mijn collega er een hoop content bij wilde zetten tijdelijk uitgezet, verder nog minify en browser cache. Maar op andere sites dezelfde instellingen, maar die blijven gewoon snel in admin...

Heb ondertussen wel een kopie getrokken van de site en op onze andere server gezet, die een stuk verder is qua software (wel PHP 5.4 bv), merk wel wat qua snelheid, hier ook de genoemde developer plugin opgezet, eens kijken of ik daar wat mee kan vinden.

Lijst'je' plugins:

[waslijst]
Haha, hou maar op. Dit is zo'n grote lijst met plugins dat je niet eens hoeft te kijken waarom het zo traag is. Met ongeveer 40 plugins, voor ieder wissewasje een eigen plugin, moet je gewoon eens kijken wat er nou écht nodig is en wat niet. Alles uitzetten voor zover mogelijk en zien wanneer de snelheid acceptabel word.

[ Voor 27% gewijzigd door TheNephilim op 10-12-2013 13:37 ]

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Het is inderdaad best practices om zo kaal mogelijk te beginnen en dan één voor één te kijken wat er gebeurd als je thema, plugins, etc weer aan zet.

Overigens hoeven 40 plugins geen probleem te zijn. Ik draai zo vaak (alhoewel ik niet vaak aan 40 kom) een hoop plugins, velen site of plugin specifiek. Waar de één alles in een functions.php propt maakt de ander gebruik van plugins.

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Nedra schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:24:
Het is inderdaad best practices om zo kaal mogelijk te beginnen en dan één voor één te kijken wat er gebeurd als je thema, plugins, etc weer aan zet.

Overigens hoeven 40 plugins geen probleem te zijn. Ik draai zo vaak (alhoewel ik niet vaak aan 40 kom) een hoop plugins, velen site of plugin specifiek. Waar de één alles in een functions.php propt maakt de ander gebruik van plugins.
Het probleem is echter dat een plugin vaak meer doet dan waar je hem voor gebruikt. Als je bepaalde onderdelen gewoon zelf maakt voor Wordpress, dan heb je veel en veel minder overhead.

Er zijn ook uitzonderingen hoor, sommige plugins doen netjes wat ze moeten doen en meer niet. Daar zul je misschien weinig verschil merken met zelf geschreven functies op maat.

40+ is gewoon een heleboel, niet alle, maar een aantal komen me wel bekend voor. Veel plugins laten nog extra content zien voor (bijv.) donaties en er zijn plugins die (juist in de backend) naar huis bellen voor lictenties/adds/stats/etc. die het feest compleet maken.

• KeRsTmAnNeKe
Tja, maar iets als Gravity forms ga ik niet even namaken... WPML ook niet (dat zijn al 5 plugins), Store locator probeerde ik, maar liep vast op verschillende punten waarbij de aanschaf van deze plugin me tijd-> geld bespaarde, maar dat zijn ook alweer 7 plugins bij elkaar.

Het kan allemaal nog wel extremer hoor, heb echt steeds gewacht met installatie van een plugin tot het echt niet anders kon, of als dat gewoon zoveel tijd bespaarde vergeleken met zelf doen. Collega van me begint een WP installatie door eerst 10-15 'nuttige' plugins te installeren.

Types kan ik nog wel omzeilen door het aanmaken van posttypes en taxonomies in een losse plugin of functions.php te doen en debug bar en bijbehorende plugins kunnen nog weg... maar verder houdt et snel op.

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:52:
Tja, maar iets als Gravity forms ga ik niet even namaken... WPML ook niet (dat zijn al 5 plugins), Store locator probeerde ik, maar liep vast op verschillende punten waarbij de aanschaf van deze plugin me tijd-> geld bespaarde, maar dat zijn ook alweer 7 plugins bij elkaar.

Het kan allemaal nog wel extremer hoor, heb echt steeds gewacht met installatie van een plugin tot het echt niet anders kon, of als dat gewoon zoveel tijd bespaarde vergeleken met zelf doen. Collega van me begint een WP installatie door eerst 10-15 'nuttige' plugins te installeren.

Types kan ik nog wel omzeilen door het aanmaken van posttypes en taxonomies in een losse plugin of functions.php te doen en debug bar en bijbehorende plugins kunnen nog weg... maar verder houdt et snel op.
Dat snap ik, dat zijn dan nog steeds wel 'zware jongens', maar daar kun je inderdaad niet omheen. Plugins waarvan ik twijfel of ze nodig zijn:

Breadcrumb NavXT: Wordpress SEO?
FacetWP: Die gebruik je voor je webshop denk ik?
Genesis Simple Sidebars: Ik zie ook al vanalles voor widgets voorbij komen. Kun je dat niet combineren?
InfiniteWP - Client
Installer
Kwayy HTML Sitemap: Als je bezoekers een sitemap wil laten zien, prima. Anders gewoon Wordpress SEO?
Media Library Assistant
Redirection
Sane Widget Sidebar Management: Widget Logic?
SearchWP: Is de standaard zoekfunctie in Wordpress niet goed genoeg?
SearchWP WPML Integration
Types - Complete Solution for Custom Fields and Types: Advanced Custom Fields?
Pagina: 1