Rock solid WiFi router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voor mijn thuisnetwerk ben ik op zoek naar een nieuwe WiFi router. Ik heb een 5 tal WiFi apparaten (telefoon, printer, tablets) en 1 bekabeld apparaat.
Belangrijkste features: rock solid zijn en een gastennetwerk kunnen maken ( vanuit de standaard interface, dus zonder zotte ingrepen zoals ddr wrt ,...)

Prijs is eigenlijk niet van belang, maar om te voorkomen dat we over enterprise oplossingen gaan beginnen :) , laat ons zeggen tot +- 250€.

Ter info: nu heb ik een 3Com OfficeConnect WiFi router, die ik tot op vandaag (al bijna 9 jaar inmiddels?) nog nooit heb moeten resetten. Dat is ook de belangrijkste feature die ik zoek in de nieuwe router: stabiliteit en betrouwbaarheid (snelheid is ondergeschikt).

Ik zoek eerder in de business oplossingen dan bij home producten en ben op volgende gekomen:

zyxel usg 20w
http://www.zyxel.com/prod...s_100_50_20w_20.shtml?t=p
Opvallend: deze kreeg nog steeds geen hardware update. Sommige andere usg modellen al wel...

Dlink dsr 250n
http://www.dlink.com/be/f...-n-unified-service-router

De bovenstaande specifieke modellen heb ik geen ervaring, echter wel met de series. Ik installeerde reeds enkele dsr100n's, en lang geleden een usg 100.

Welke plaatsen jullie bv. bij kleine zelfstandigen? Of is er een thuis product dat toch degelijk is?
Doorgaan plaats ik pfsense firewall met aparte AP, maar voor thuis wil ik een al in one WiFi router.

[ Voor 3% gewijzigd door hanzer op 05-12-2013 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-05 21:29
Rock solid? Asus RT-AC68U. Period :p.

Ik heb hem zelf ook, ik heb hem 2 maanden geleden gekocht en is geen een keer uitgevallen. En je krijgt er nog een flink bereik, hoge snelheid en een heleboel fatures bij :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Balance schreef op woensdag 04 december 2013 @ 21:39:
Rock solid? Asus RT-AC68U. Period :p.

Ik heb hem zelf ook, ik heb hem 2 maanden geleden gekocht en is geen een keer uitgevallen. En je krijgt er nog een flink bereik, hoge snelheid en een heleboel fatures bij :).
Not to rain on your parade, maar na twee maanden kun je niet echt zeggen dat ie rock solid is.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Ik heb geen slechte ervaringen met de Zywall's en mijn USG50 draait al langere tijd (twee jaar zeker) uiterst stabiel.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:10

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
"zonder zotte ingrepen zoals ddr wrt "

Sorry hoor, maar het klinkt nu alsof je iets wil wat DD-WRT is, maar dan zonder dat het DD-WRT is...
Je kan niet verwachten dat een stock consumenten WiFi AP 'rock solid' is met de standaard software die je er bij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:36

M-ThijZ

Riding on Rails

Dat kan zeker wel. Ik heb hele goede ervaringen met UniFi AP's van Ubiquiti Networks.

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Niet online
Bedankt iedereen, ik check de links dadelijk!
johnkeates schreef op woensdag 04 december 2013 @ 21:56:

Sorry hoor, maar het klinkt nu alsof je iets wil wat DD-WRT is, maar dan zonder dat het DD-WRT is...
Je kan niet verwachten dat een stock consumenten WiFi AP 'rock solid' is met de standaard software die je er bij krijgt.
Dat kan wel degelijk. Ik gaf in de begin post dan ook al een voorbeeld: de oude 3com.
Daarboven gaf ik ook duidelijk mee dat het geen product hoeft te zijn voor particulieren, business oplossingen zijn ook ok.

Ddrwrt is geen issue voor mij wat betreft het te kunnen installeren/gebruiken, maar ik zoek naar een oplossing dat degelijk is, out of the box.

In het dagelijkse leven installeer ik regelmatig de 'betere' apparaten, ik ga er dan ook vanuit dat mijn kennis toereikend is. Die toestellen zijn echter meestal zonder WiFi, te duur, te groot (letterlijk dan).
Probleem is nu dat ik voor mezelf, thuis, een WiFi router zoek tot 250/300 euro, die rock solid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk13139
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-05 16:03
johnkeates schreef op woensdag 04 december 2013 @ 21:56:

Je suggereert nu dat een router enkel stabiel is als het DD-WRT draait.
DD-WRT was stabiel in het Broadcom tijdperk, nu bijna alle routers Atheros chipsets hebben is DD-WRT alles behalve stabiel met hun out-dated drivers.

En waarom mag je niet verwachten dat stock firmware stabiel is? Van de fabrikant mag je gewoon verwachten dat het product werkt toch? Anders is het gewoon een gevalletje RMA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk13139
hanzer schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:12:
Bedankt iedereen, ik check de links dadelijk!

[...]

Probleem is nu dat ik voor mezelf, thuis, een WiFi router zoek tot 250/300 euro, die rock solid is.
Kijk eens naar Cisco, EnGenius, Ubiquiti, of eventueel Microtik. Dat zijn in algemene zin goede stabiele routers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
mk13139 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:14:
En waarom mag je niet verwachten dat stock firmware stabiel is? Van de fabrikant mag je gewoon verwachten dat het product werkt toch? Anders is het gewoon een gevalletje RMA...
Met de kanttekening dat je dan geen Haleluja 3 spul moet kopen.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Niet online
Ik ga me even verdiepen in mikrotik en engenius.
In alle eerlijkheid zijn hun producten redelijk onbekend voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-05 21:29
Gravit0n schreef op woensdag 04 december 2013 @ 21:49:
[...]

Not to rain on your parade, maar na twee maanden kun je niet echt zeggen dat ie rock solid is.... :P
Daar heb je zeker een punt, maar de high-end Asus RT lijn heeft nogal een reputatie, en na 2 maanden geeft ook dit model geen enkele reden waarom dat nu niet zo zou zijn.

Microtik, EnGenius en Ubiquiti hebben ook hardstikke mooi spul, maar voor een thuissituatie lijkt me een RT-AC68U toch een van de beste opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:55
of een embedded monowall router met los AP er naast

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:42

FreakNL

Well do ya punk?

Volgens mij bedoelt hij dat met een "persende" firewall. Zal wel pfsense zijn, en dat wil hij dus niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

M-ThijZ schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:00:
Dat kan zeker wel. Ik heb hele goede ervaringen met UniFi AP's van Ubiquiti Networks.

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro
Prima spul maar 't zijn geen routers.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-01 18:25

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik raad de Mikrotik aan, niet het makkelijkste spul overigens, maar je kan er wel alles mee :)

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Niet online
ShadowAS1 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:30:
Ik raad de Mikrotik aan, niet het makkelijkste spul overigens, maar je kan er wel alles mee :)
Inmiddels al wat gelezen over die toestellen. Lijkt me zeer tof materiaal en die staat nu dan ook op de eerste plaats.(Ik zoek een model met 2 externe, rsma antennes. bv Klik!) Best betaalbaar. Ik hoop dat ze dan ook rock solid zijn. Dus instellen en nooit hoeven te resetten of iets dergelijks.
FreakNL schreef op donderdag 05 december 2013 @ 00:08:
Volgens mij bedoelt hij dat met een "persende" firewall. Zal wel pfsense zijn, en dat wil hij dus niet :)
Lol, had ik nog niet gezien. Fixed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

hanzer schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:05:
[...]

Inmiddels al wat gelezen over die toestellen. Lijkt me zeer tof materiaal en die staat nu dan ook op de eerste plaats.(Ik zoek een model met 2 externe, rsma antennes. bv Klik!) Best betaalbaar. Ik hoop dat ze dan ook rock solid zijn. Dus instellen en nooit hoeven te resetten of iets dergelijks.

[...]

Lol, had ik nog niet gezien. Fixed :-)
MikroTik heeft de reputatie dat je 'm maar 1x hoeft te configureren en er dan nooit omkijk naar hebt :)

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Niet online
RouterOS is best wel moeilijk zo blijkt... :-)
Nu goed, ik heb voldoende info voor een all-in-one toestel.

De mikrotik RB2011UAS-2HnD-IN: moeilijk maar rocksolid. Voor 110 euro al te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Moeilijk is niet het goede woord. Het is meer dat je meer mogelijkheden hebt en tegelijkertijd minder aan het handje gehouden wordt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:23

lier

MikroTik nerd

hanzer schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:52:
De mikrotik RB2011UAS-2HnD-IN: moeilijk maar rocksolid. Voor 110 euro al te verkrijgen.
Check even deze site :)
Goede ervaringen mee!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Niet online
Wow!
Die is wel opvallend goedkoop...
thx! (tenzij er een catch is :-) )

[ Voor 122% gewijzigd door hanzer op 05-12-2013 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Hanzer, als je iets meer zou willen bijleggen zou ik een RB2011UAS-2Hnd-IN doen.
http://www.interprojekt.c...n-level-128mb-p-1282.html
Ik heb er zelf zo een (de non-wireless dan) draaien op een 100/100 zakelijke glasvezel, nooit problemen met troughput gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03 03:12
Al gekeken naar de WNDR-serie van Netgear?

“Advertising says to people, 'Here's what we've got. Here's what it will do for you. Here's how to get it.'”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:10

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

lier schreef op donderdag 05 december 2013 @ 15:14:
[...]
Goede ervaringen mee!
ShadowAS1 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 16:17:
Hanzer, als je iets meer zou willen bijleggen zou ik een RB2011UAS-2Hnd-IN doen.
http://www.interprojekt.c...n-level-128mb-p-1282.html
Ik heb er zelf zo een (de non-wireless dan) draaien op een 100/100 zakelijke glasvezel, nooit problemen met troughput gehad :)
Volgens mij kijken we allemaal naar hetzelfde ding... :?

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Als je niet vies bent van wat configureren, neem dan de Mikrotik (alhoewel, ze hebben nu een voor geconfigureerde pagina die alles instelt voor jou. Jij hoeft alleen een IP adres opgeven aan de AP, de gateway, DNS en AP selecteren als modus. En uiteraard SSID + wachtwoord).

Alles wordt getoond in één pagina.

Als je voor "mooi spul" gaat neem dan de Ubiquity Unifi. Is ook solid.

Engenius (die dan op DD-WRT draait) is ook goed (heeft bij mij 5 jaar gedraaid. Nu een Ubiquity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:23

lier

MikroTik nerd

ElMacaroni schreef op donderdag 05 december 2013 @ 16:38:
Volgens mij kijken we allemaal naar hetzelfde ding... :?
Jep...en de TS nu ook vast!
:9

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Niet online
Anoniem: 203842 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 00:03:
Als je niet vies bent van wat configureren, neem dan de Mikrotik (alhoewel, ze hebben nu een voor geconfigureerde pagina die alles instelt voor jou. Jij hoeft alleen een IP adres opgeven aan de AP, de gateway, DNS en AP selecteren als modus. En uiteraard SSID + wachtwoord).

Alles wordt getoond in één pagina.

Als je voor "mooi spul" gaat neem dan de Ubiquity Unifi. Is ook solid.

Engenius (die dan op DD-WRT draait) is ook goed (heeft bij mij 5 jaar gedraaid. Nu een Ubiquity.
Heb je mee info over die voor geconfigureerde pagina? Ik kan nergens iets vinden over die config pagina. Dat zou mooi zijn om toch al te kunnen starten. Ik kan trouwens ook niet veel vinden over de guest wifi mogelijkheden. Dadelijk wat verder zoeken. --> Gevonden: http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Quickset

Btw: welke engenius router zou je vandaag de dag aanraden? Lijken me allemaal basic dingen?

[ Voor 3% gewijzigd door hanzer op 06-12-2013 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Deze heb ik gehad (alleen de b/g versie):

http://www.wifishop.nl/en...sspoint-11b-g-n/pid=27178

Daar draaide DD-WRT op. Aangezet, en nooit meer naar omkijken. LET OP: Deze heeft een 100 Mbps LAN poort. Dus hoger dan 100 bps gaat hij niet ook al "belooft" de n-standaard 300 Mbps.

Anders moet je voor dit model gaan:

http://www.wifishop.nl/en...b-poort-11b-g-n/pid=27053

Kijk maar op andere websites, misschien kan je het goedkoper krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk13139
lier schreef op donderdag 05 december 2013 @ 15:14:
[...]

Goede ervaringen mee!
Ik kende deze site nog niet, nice!
Heb er zelf ook gelijk een gekocht voor die prijs :P

Moet me nog wel even inlezen in RouterOS. Ik ben OpenWRT wel gewend, maar dit is even andere koek :P
Pagina: 1