Ik beschouw mezelf redelijk technisch maar ik zit nu met een dermate merkwaardig probleem waar ik echt niet uit kom.
Sinds dat wij hier thuis zijn overgeschakeld van Tele2 ADSL naar UPC kabel hebben alle PC's hier last van hetzelfde probleem, namelijk dat de internet browser op compleet willekeurige momenten crashed/freezed.
Dit gebeurd in zowel IE als Chrome. Zodra ik met een laptop op een ander netwerk zit komt dit niet meer voor. Dit doet mij dus sterk vermoeden dat er ergens in het netwerk iets niet goed zit, maar ik zal niet weten wat dit kan veroorzaken.
Mijn netwerk setup (even sterk versimpeld) is als volgt:
UPC modem/router (incl. wifi) op de benedenverdieping met hieraan:
- één desktop PC
- één kabel naar boven toe die naar een 16p gigabit switch loopt
Aan deze switch zit vervolgens zo'n beetje de rest van het huis aangesloten:
- Een tweede router (Netgear WNDR4000) gebruikt als acces point voor wifi boven
- PC's, server, HTPC's, PS4, etc... etc...
Wat ik al geprobeerd/over nagedacht heb:
- Google, Google en nog een Google, maar niks nuttigs gevonden.
- Een software probleem lijkt uitgesloten, aangezien het op alle PC's/laptops speelt.
- Het ligt echt specifiek aan het netwerk thuis, op werk heb ik met mijn laptop nergens last van.
- Crash reports aangezet in Chrome, maar er vind blijkbaar zo'n onverwachtse freeze op dat er geen crash reports gegenereerd worden.
- Virus/Spywhere/etc. lijkt me ook uitgesloten. Werk laptop is aardig secure en het is op alle PC's begonnen na de overschakeling naar UPC.
- Ik heb mijn netwerk over moeten zetten van 192.168.1.*** naar 192.168.0.*** (hardcoded afgedwongen in UPC router
) Zover ik weet heb ik alles overgezet, maar wellicht iets hier nog roet in het eten gooit?
- Smokeping geïnstalleerd op mijn Ubuntu server (zit aangesloten op de 18p gbit switch). Maar hier zie ik geen rare pingtijden of packet loss.
Iemand suggesties? Nuttige monitoring/traces die ik op de achtergrond kan draaien voor meer duidelijkheid? Alles is welkom.
Sinds dat wij hier thuis zijn overgeschakeld van Tele2 ADSL naar UPC kabel hebben alle PC's hier last van hetzelfde probleem, namelijk dat de internet browser op compleet willekeurige momenten crashed/freezed.
Dit gebeurd in zowel IE als Chrome. Zodra ik met een laptop op een ander netwerk zit komt dit niet meer voor. Dit doet mij dus sterk vermoeden dat er ergens in het netwerk iets niet goed zit, maar ik zal niet weten wat dit kan veroorzaken.
Mijn netwerk setup (even sterk versimpeld) is als volgt:
UPC modem/router (incl. wifi) op de benedenverdieping met hieraan:
- één desktop PC
- één kabel naar boven toe die naar een 16p gigabit switch loopt
Aan deze switch zit vervolgens zo'n beetje de rest van het huis aangesloten:
- Een tweede router (Netgear WNDR4000) gebruikt als acces point voor wifi boven
- PC's, server, HTPC's, PS4, etc... etc...
Wat ik al geprobeerd/over nagedacht heb:
- Google, Google en nog een Google, maar niks nuttigs gevonden.
- Een software probleem lijkt uitgesloten, aangezien het op alle PC's/laptops speelt.
- Het ligt echt specifiek aan het netwerk thuis, op werk heb ik met mijn laptop nergens last van.
- Crash reports aangezet in Chrome, maar er vind blijkbaar zo'n onverwachtse freeze op dat er geen crash reports gegenereerd worden.
- Virus/Spywhere/etc. lijkt me ook uitgesloten. Werk laptop is aardig secure en het is op alle PC's begonnen na de overschakeling naar UPC.
- Ik heb mijn netwerk over moeten zetten van 192.168.1.*** naar 192.168.0.*** (hardcoded afgedwongen in UPC router
- Smokeping geïnstalleerd op mijn Ubuntu server (zit aangesloten op de 18p gbit switch). Maar hier zie ik geen rare pingtijden of packet loss.
Iemand suggesties? Nuttige monitoring/traces die ik op de achtergrond kan draaien voor meer duidelijkheid? Alles is welkom.
[ Voor 3% gewijzigd door Deismyna op 04-12-2013 19:53 ]