Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 23:24
We werken via een Citrix VM die draait in Seattle. Deze doos is meestal traag en soms poeptraag. Aangezien we ofwel van de VM's af willen ofwel een serieuze upgrade van de capaciteit krijgen wil ik gaan aantonen wat deze bakken zo traag maakt.

Ik heb al het een en ander geprobeerd aan benchmarks maar dat is erg onduidelijk. PCMark 7 gaf bijvoorbeeld een score aan van ergens laag in de 300 maar een harddisktest gaf aan dat de harddisks enorm snel waren.

Hoe kan ik benchmarken wat de performance van zo'n VM is en hoe vergelijk ik de resultaten met "de gemiddelde VM" om te zien of er ergens in de VM afregeling iets schort, het de internet verbinding is of het gewoon een slecht idee is om te beginnen om mensen meer dan incidenteel werk via een VM te laten verrichten?

iOS developer

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat bedoel je met Citrix VM?
  • Een server die gevirtualiseerd wordt op Citrix's Xenserver platform?
  • Een OS waar een Citrix applicatie op aangeboden wordt? (Xendesktop bv)
  • Hoe wordt deze machine benaderd, via wat voor netwerk en/of protocol
Die informatie maakt het beeld even wat completer, en kan wat beter gefocussed worden op de onderliggende oorzaak.

Wat is overigens je definitie van poeptraag? (wat is nu eigenlijk exact je probleem?)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 20:44

_Arthur

blub

BikkelZ schreef op woensdag 04 december 2013 @ 15:20:
We werken via een Citrix VM die draait in Seattle.
Begin dan eerst eens met hoeveel netwerk bandbreedte er is en wat is de netwerk latency richting Seattle is.

Verder wat QM hier boven zegt.

[ Voor 5% gewijzigd door _Arthur op 04-12-2013 15:28 ]

• BikkelZ
Question Mark schreef op woensdag 04 december 2013 @ 15:25:
Wat bedoel je met Citrix VM?
  • Een server die gevirtualiseerd wordt op Citrix's Xenserver platform?
  • Een OS waar een Citrix applicatie op aangeboden wordt? (Xendesktop bv)
  • Hoe wordt deze machine benaderd, via wat voor netwerk en/of protocol
Die informatie maakt het beeld even wat completer, en kan wat beter gefocussed worden op de onderliggende oorzaak.

Wat is overigens je definitie van poeptraag? (wat is nu eigenlijk exact je probleem?)
Ik launch via XenApp een volledige VM op die ik compleet zelf kan beheren inclusief Windows Updates en het installeren van third party software. Dus geen applicatieserver waar ik het vroeger van kende. Het gaat gewoon over internet. Latency kan een issue zijn maar Visual Studio 2013 is vrijwel niet responsief op het moment dat ik daar een project in open, dat is zeker niet aan de bandbreedte te wijten aangezien je gewoon aan het wachten bent tot de applicatie klaar is.

Als er een tooltje is waarmee ik de performance van het tussenliggende netwerk kan meten, dus vanaf de klik vanaf mijn machine hier tot de response die de Citrix server terug stuurt dan zou dat goed van pas komen.

Poeptraag: VS 2013 is te langzaam om te te gebruiken, dit kán ook aan een conifguratiefout en/of een plugin als ReSharper liggen maar VS 2012 komt bij processor of diskintensieve taken ook maar heel langzaam op gang. Vandaar dat ik de diskperformance ook getest heb die dus op de VM beter lijkt te zijn dan lokaal. Echter heb je ook dagen dat VS 2012 je twee tot vijf seconden aankijkt voordat dingen als code completion wat tonen, text geknipt wordt of dat soort basiszaken.

Op dat soort dagen is het handig om te kunnen meten of er een bepaald netwerkprobleem is, waar dat ligt of dat juist de servers erg traag zijn. Maar ook zou ik alle individuele componenten zoals geheugenbandbreedte, processorcapaciteit en GPU op een correcte manier willen testen en willen vergelijken tegen een soort standaard voor VM's.

[ Voor 4% gewijzigd door BikkelZ op 04-12-2013 20:11 ]

iOS developer

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Perfmon is your friend... :)

Use PerfMon to Diagnose Common Server Performance

Overigens ben ik van mening dat je ook absoluut op de Hypervisor/virtualisatielaag moet gaan kijken/testen. Niet alle effecten van virtualisatie zijn goed meetbaar vanuit een VM.

[ Voor 37% gewijzigd door Question Mark op 05-12-2013 13:27 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• BikkelZ
Ik ga er vandaag mee aan de slag :)

iOS developer

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:20

mutsje

Certified Prutser

Zoals Question Mark al zegt laat ook die blades of whatever ze hebben staan met de hyper visor testen. Wordt de AV op de VM afgehandeld of op de hypervisor host? ook al iets dat behoorlijk performance kan schelen. Er zijn zoveel factoren die een VM stroperig kan maken en je zit gevirtualiseerde hardware te benchmarken wat niet zoveel zegt natuurlijk.
Pagina: 1