Aanschaf van een netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:

• YorisM
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-01 13:28
Hallo,

Als eerste wil ik zeker weten of dit het goede forum is om advies te vragen voor het aanschaffen van een nieuwe netwerk kaart, ik heb getwijfeld tussen hier en het componenten aankoop advies, maar zag in beide fora vergelijkbare topics.

Ik ben sinds een week op kamers gaan wonen en in mijn studentenhuis wordt netwerkapparatuur buiten de meterkast niet getolereerd, dus ook geen bedrading (vraag me niet waarom), bovendien zouden er gaten geboord moeten worden om een internetkabel van het modem in de meterkast (een Huawei HG655D) naar mijn desktop te krijgen. Ik moet het dus helaas doen met wifi, echter heb ik, zoals de titel suggereerd geen netwerkkaart.

Zoals gezegd staat de router in de meterkast, vanaf daar moet er een betonnen muur en hemelsbreed ongeveer 10 meter overbrugd worden om bij mijn PC te komen. De snelheid van het abonnement is bij mij niet bekend en ook niet bij de meeste huisgenoten, mijn telefoon (SGS3) geeft een verbinding aan van 64mbps als ik naast de router sta.

Intiutief gaat mijn voorkeur uit naar een kaart met PCi aansluiting, omdat het lijkt dat deze kaarten een beter ontvangst hebben, echter suggereerd het grote aanbod van USB kaarten dat dit niet het geval is. Dus het maakt mij niet erg veel uit wat voor kaart ik koop, zo lang hij niet erg opvalt. Ik heb verder geen speciale wensen, ik host ook niks. Ik wil enkel een zo goed mogelijk bereik met een zo snel mogelijke verbinding waardoor ik ongestoord kan gamen/ downloaden.

Zelf heb ik al wat gekeken naar reviews in de pricewatch en was mijn oog gevallen op een van deze modellen;

#ProductPrijsSubtotaal
1EnGenius EUB-9603H€ 39,-€ 39,-
1Xtreamer Wireless USB Antenna€ 19,50€ 19,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 58,50

Waarbij de Xtreamer een goede review kent, mooie prijs en straight forward is. En de EnGenius een stuk duurder, maar wellicht de moeite waard aangezien deze ook een erg positieven review heeft. Echter wel een lagere wifi snelheid. Vind het erg jammer dat er weinig reviews beschikbaar zijn voor kaarten.

Ik weet verder bijzonder weinig hier vanaf, nooit echt verdiept in netwerken en doordat ik het erg druk heb heb ik daar ook niet veel tijd voor, maar ik doe mijn best. Zo weet ik ook niet hoeveel verschil er is in alle modellen.

Tot slot ligt mijn budget-richtlijn rond de 20-30 euro, maar meer betalen zou ik niet erg vinden als dat de moeite waard is.

Alvast bedankt,

Opmerking: In mijn kast heb ik een ASrock z77 extreme4 mobo zitten met twee dikke Asus HD7950 videokaarten die ieder drie sloten in beslag nemen, daardoor heb ik nog een slot over. Ik kan op het moment geen foto uploaden van de situatie mocht dit erg krap worden. Als dit erg belangrijk is zal ik hier vanavond op terugkomen. Ik meen dat de ventilatoren van de GPU's de andere kant op staan dus een eventuele netwerkkaart ook geen invloed zal hebben op de luchtstroom/koeling.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het 'nadeel' van PCI(e)kaarten is dat ze de antenne er direct achterop geschroefd hebben, dus je hebt niet heel veel vrijheid om die te richten zoals je wilt. USBdingetjes hebben vaak een wat langere antenne, die je wat makkelijker kunt plaatsen. Dus daar heb je iets meer vrijheid in.

Je zou als alternatief nog kunnen kijken naar powerline, mits je dat kunt plaatsen in de meterkast (maar dat blijft een beetje een gok of dat werkt, omdat dat heel erg afhangt van hoe het stroomnet eruit ziet).

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:30
Asus PCE-AC68, period. Kost wat maar heb je jaren plezier van. Goede antennes die je kan opstellen waar je wilt, PCIe en werkt met alle standaarden (a/b/g/n/ac) op de hoogst mogelijke snelheid.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Balance schreef op woensdag 04 december 2013 @ 14:33:
Asus PCE-AC68, period. Kost wat maar heb je jaren plezier van. Goede antennes die je kan opstellen waar je wilt, PCIe en werkt met alle standaarden (a/b/g/n/ac) op de hoogst mogelijke snelheid.
Eens, dit ding wordt als reference-design gebruikt voor WiFi-performance metingen.

Kanttekening: voornaamste reden waarom dit ding zo ongelofelijk goed werkt is de combo van 3 goede antennes met 3 goede radio's en een flink stuk intelligente firmware om daarmee om te gaan (o.a. met softwarematige beam forming). Mooi, maar je gaat alleen de max eruit halen als je router ook 3 radio's heeft en 3 physical streams aankan. Heb 1-2-3 de specs van die modem/router niet kunnen vinden op dit vlak, maar no way dat een massaproduct voor een ISP 3x3:3 aankan. In het beste geval kan het 2x2:2 aan en het zou zomaar 1x2:1 kunnen zijn.

Maw sneller dan deze PCE-AC68 ga je niet vinden, maar de meerwaarde ervan kan ook erg beperkt zijn tov een minder goddelijk apparaat. Wat dat betreft is ieder PCIe-WNIC met losse antennes waarschijnlijk goed genoeg voor je in deze situatie.

Oslik blyat! Oslik!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-12 16:03
dion_b schreef op woensdag 04 december 2013 @ 15:25:
[...]
Wat dat betreft is ieder PCIe-WNIC met losse antennes waarschijnlijk goed genoeg voor je in deze situatie.
En ook voor een lagere prijs.

• YorisM
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-01 13:28
Wat zou dan überhaupt de weerbaarder zijn van een kaart met pci aansluiting? Want als ik kijk in de pricewatch naar kaarten met pci aansluiting is de Asus de enige met losse antennes.

Wellicht is het de moeite waard als toekomstige investering. Een betere modem kan altijd gekocht worden. Dus hoe future proof is deze kaart? Hoe lang mag ik verwachten dat hij mee gaat?

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:30
YorisM schreef op woensdag 04 december 2013 @ 18:23:
Wat zou dan überhaupt de weerbaarder zijn van een kaart met pci aansluiting? Want als ik kijk in de pricewatch naar kaarten met pci aansluiting is de Asus de enige met losse antennes.

Wellicht is het de moeite waard als toekomstige investering. Een betere router kan altijd gekocht worden. Dus hoe future proof is deze kaart? Hoe lang mag ik verwachten dat hij mee gaat?
De PCE-AC68? Zeker 6 jaar, misschien langer. Een netwerkkaart meer future-proof dan dit ga je niet vinden, en dat is deels waar je ook voor betaald. Ondersteund 3x3 MIMO, 256-QAM, 802.11a/b/g/n/ac. Alles erop en eraan.

Deze kaart heeft twee grote voordelen tegenover goedkopere concurrenten. De eerste is dat je hem aanzet, de drivers installeert en er nooit meer naar hoeft te kijken (super stabiel) en ten tweede dat je over een paar jaar niet gaat merken dat je netwerkkaart niet meer de snelheden haalt die je wilt halen. Bovendien zit je in een druk studentenhuis, met heel veel wifi-netwerken en -apparaten, dus dan helpt een stevige netwerkkaart behoorlijk. Ik ken je financiële situatie niet, maar als je die paar extra tientjes kan missen is dit een pracht aankoop.
Pagina: 1