Hallo,
Ik heb een vraagje over mijn netwerkontwerp waar ik hoop wat hulp bij te kunnen krijgen. Ik ga volgend jaar veel thuis werken en wil daar een netwerk aanleggen waarmee ik uit de voeten kan. Tot nu toe heb ik een standaard netwerk (all-in-1 router, alles via wifi). Voor mijn werk ondersteun ik testers van onze nieuwe ERP apps. Die krijgen hardware van ons mee (windows laptopje) met een testomgeving. Ik help ze op de volgende manieren:
- Ik neem de computers mee naar mn labje
- Ik help op locatie en benader mn labje dmv VPN
- Ik ondersteun via RDS
Ik alle gevallen begint de workflow met het maken van een image op de server. Ik heb de volgende hardware die ik in mn netwerk wil proppen:
-Xserve met xraid op 2xgige
-Mac pro met 2x gige
-Macbook Air met 1x gige
-Mac mini server (doet sowieso web service en privé ook mailservertjeJ)
Wat ik wil:
Ik wil sowieso mijn lab splitsen van mn privé netwerk, zodat ik geen boze vriendin boven krijg omdat de boel plat ligt. Zo kan ik ook een beetje pionierenJ. Ik wil de macmini in een DMZ. Snelheid is leuk maar geen prio.
Dit is mn ontwerp tot nu toe:

Ik heb iig de volgende vragen:
1. Ik wil WOL (of WOD), heeft dat nog invloed op het uitzoeken van een switch?
2. Is er een router nodig voor zowel mn zakelijke netwerk als mn privé netwerk?
3. Kan de VPN via mn webserver lopen? Of is dat niet nodig?
4. Kan VPN op afstand WOL uitvoeren voor de Xserve om deze te kunnen laten slapen tot ik hem nodig heb om te backuppen?
5. Ben ik iets vergeten?
Zoals je ziet is networking niet mn expertise. Ik hoop van die van jullie gebruikt te mogen maken voor een goed ontwerp.
Alvast bedankt.
Theo
Ik heb een vraagje over mijn netwerkontwerp waar ik hoop wat hulp bij te kunnen krijgen. Ik ga volgend jaar veel thuis werken en wil daar een netwerk aanleggen waarmee ik uit de voeten kan. Tot nu toe heb ik een standaard netwerk (all-in-1 router, alles via wifi). Voor mijn werk ondersteun ik testers van onze nieuwe ERP apps. Die krijgen hardware van ons mee (windows laptopje) met een testomgeving. Ik help ze op de volgende manieren:
- Ik neem de computers mee naar mn labje
- Ik help op locatie en benader mn labje dmv VPN
- Ik ondersteun via RDS
Ik alle gevallen begint de workflow met het maken van een image op de server. Ik heb de volgende hardware die ik in mn netwerk wil proppen:
-Xserve met xraid op 2xgige
-Mac pro met 2x gige
-Macbook Air met 1x gige
-Mac mini server (doet sowieso web service en privé ook mailservertjeJ)
Wat ik wil:
Ik wil sowieso mijn lab splitsen van mn privé netwerk, zodat ik geen boze vriendin boven krijg omdat de boel plat ligt. Zo kan ik ook een beetje pionierenJ. Ik wil de macmini in een DMZ. Snelheid is leuk maar geen prio.
Dit is mn ontwerp tot nu toe:

Ik heb iig de volgende vragen:
1. Ik wil WOL (of WOD), heeft dat nog invloed op het uitzoeken van een switch?
2. Is er een router nodig voor zowel mn zakelijke netwerk als mn privé netwerk?
3. Kan de VPN via mn webserver lopen? Of is dat niet nodig?
4. Kan VPN op afstand WOL uitvoeren voor de Xserve om deze te kunnen laten slapen tot ik hem nodig heb om te backuppen?
5. Ben ik iets vergeten?
Zoals je ziet is networking niet mn expertise. Ik hoop van die van jullie gebruikt te mogen maken voor een goed ontwerp.
Alvast bedankt.
Theo