Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Krachtige alleskunner (€1000,-)

Pagina: 1
Acties:

• YoeriGod
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-11 10:12
Dag allen,

Nadat gisteren mijn huidige laptop (MSi CX640) zijn kuren tot een hoogtepunt heeft gedreven (1 uur bezig geweest om hem weer aan de praat te krijgen) heb ik na bijna 3 jaar trouwe dienst het stemmetje weer in mijn hoofd dat er iets nieuws moet komen.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik doe wat grafisch design als hobby (Adobe CS6, Cinema4D), verder game ik regelmatig (League of Legends), en gebruik ik wat zwaardere programma's voor mijn studie (ArcGIS). Dit gaat met mijn huidige laptop allemaal nog maar net, maar het is voor een groot deel een oefening van geduld.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Ik heb een budget van 1000 euro voor ogen, alles daar boven is eigenlijk te veel, 800 à 900 euro zou helemaal geweldig zijn.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ja, ik studeer en ga volgend jaar op stage naar het buitenland. Het liefst houd ik het bij een 15.6` scherm, maar bij een wat lichter gewicht zou ik eventueel een 17` overwegen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik ben fan geworden van MSi, ben erg tevreden over de prijs-kwaliteit verhouding die ik in mijn, weliswaar onervaren, ogen bij deze laptop getroffen heb.

Ik zou het echter wel fijn vinden om een iets stevigere behuizing te hebben, en de koeling van mijn huidige laptop is erg weinig waard (ik hou hem eigenlijk altijd verhoogd, anders lijkt het wel een stofzuiger). Een SSD voor windows zou ik prettig vinden (32gb is al genoeg lijkt me). Ik heb een slecht idee van Asus/Acer, maar dat is alleen maar een gevoel (vraag me niet waar ik het vandaan heb haha).

Zelf dacht ik dat deze pricewatch: Dell XPS 15 (Ci7 4702HQ, 16GB, 1TB, GF750M) een prima laptop was, maar daar ben ik voor het touchscreen en het 'design' aan het betalen. Is er iets wat qua specificaties bij deze XPS 15 in de buurt komt rond mijn budget? Ik ben al een ochtend aan het zoeken, maar zodra ik videokaarten of iets dergelijks ga vergelijken gaat het me duizelen van de 'benchmarks', waar ik eerlijk gezegd maar heel weinig van begrijp. Ondertussen zoek ik verder, updates volgen maar tips zijn al erg gewaardeerd.

Groetjes,
-Yoeri

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:52
Heb je al eens gekeken naar de Best Buy Guide? Misschien wordt je daar wat wijzer van! :)

• YoeriGod
Exception schreef op woensdag 04 december 2013 @ 11:32:
Heb je al eens gekeken naar de Best Buy Guide? Misschien wordt je daar wat wijzer van! :)
Bedankt voor de snelle reply! Dat heb ik gedaan, ik heb alleen het gevoel (misschien is dit misplaatst) dat het bij een 'multimedialaptop' toch net wat meer op schermgrootte e.d. gekeken wordt, wat bij mij niet erg van belang is (zoals ik al zei heb ik het liefst iets van 15.6"). Verder zijn het meerendeel van de alternatieven mij wat te duur, en heb ik het gevoel dat ik voor opties (pricewatch: Asus N550JV-CN270H) betaal die ik niet echt nodig heb (het touch scherm daar, bedoel ik dan).

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 13:22
Onderschat niet hoe prettig het touchscreen kan zijn met Windows 8. Ik persoonlijk wil niet meer zonder.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
Die xps is echt mooi. En met die hardware echt een hele mooie machine..

Zelf ben ik in bezit van de
pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54208G50aii
En super tevrede.. Schitterend ips scherm. Gt750m is snel zat.. Jmmer van de dualcore i5 ulv. Maar evengoed nog snel genoeg.

Stop er een goede ssd in.. En je hebt een heerlijk laptopje. Die ook lekker portable is (dun en 2kg)

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• YoeriGod
Streup schreef op woensdag 04 december 2013 @ 12:15:
Onderschat niet hoe prettig het touchscreen kan zijn met Windows 8. Ik persoonlijk wil niet meer zonder.
Ik weet niet, misschien is het wel leuk om te hebben, maar ik heb het idee dat het de prijs al snel een paar honderd euro opschroeft en dat vind ik het niet waard.
aron225 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 12:30:
Die xps is echt mooi. En met die hardware echt een hele mooie machine..

Zelf ben ik in bezit van de
pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54208G50aii
En super tevrede.. Schitterend ips scherm. Gt750m is snel zat.. Jmmer van de dualcore i5 ulv. Maar evengoed nog snel genoeg.

Stop er een goede ssd in.. En je hebt een heerlijk laptopje. Die ook lekker portable is (dun en 2kg)
De XPS is zeker mooi, maar helaas ruim boven mijn budget. Die acer ziet er inderdaad mooi uit, maar is dat glanzende scherm geen probleem? Ook lijkt me 1.6GHz wat langzaam, maar ik weet niet hoe ik dat moet vergelijken met andere technologieën. Zelf hardware in een laptop bouwen heb ik 0 ervaring in en lijkt me een moeilijk proces, of is dit vergelijkbaar met hardware in een desktop zetten?

[ Voor 5% gewijzigd door YoeriGod op 04-12-2013 12:35 ]

Verwijderd

Misschien is de Lenovo Thinkpad E540 iets voor je. Zit onder je budget en geconfigureerd met: i7 full voltage, 8gb ram en 1tb hardeschijf zit je op: 972,-. Ook heb je dan een Full HD scherm en een nvidia 740 gtm GPU. Je kunt er later (als je budget het toelaat) altijd nog 8gb aan RAM bijprikken (iets wat je prestaties qua cinema 4d en adobe after effects bijvoorbeeld gaat beïnvloeden) en je kunt een caddy kopen om de 1TB hard disc in te stoppen en op die manier een SSD bij te zetten.

Hardeschijven bijplaatsen is vrij makkelijk te doen in een laptop, kijk maar eens wat tutorials op internet.

• YoeriGod
Ik kan die E540 niet in de PW vinden helaas, alleen pricewatch: Lenovo Thinkpad S540 (20B30059MH), wat me een redelijk alternatief lijkt, ik betaal in ieder geval niet voor een touch scherm, maar ik vind de afwezigheid van SSD wel weer jammer, aan de andere kant zit er wel 8gb ram in. Ook scoort de AMD Radeon HD 8670M een stuk lager als ik FPS bij games vergelijk op notebookcheck.net

[ Voor 11% gewijzigd door YoeriGod op 04-12-2013 14:47 ]

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 13:22
Kijk even op de Lenovo website. Daar kan je je E540 samenstellen.

[ Voor 28% gewijzigd door Streup op 04-12-2013 15:03 ]

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

• YoeriGod
Streup schreef op woensdag 04 december 2013 @ 15:02:
Kijk even op de Lenovo website. Daar kan je je E540 samenstellen.
Bedankt! Ik heb er even naar gekeken, ik vraag me hierbij een aantal dingen af:
- Een keuze bij het RAM geheugen: 8GB PC3-12800 DDR3L (2 DIMM) of
8GB PC3-12800 DDR3L SDRAM 1600MHz SODIMM, wat is het verschil? (2 DIMM/SODIMM, wat Googlen leert dat dit verschil ligt in de grootte, maar wat is een argumentatie om voor het grotere DIMM geheugen te kiezen?)
- De grafische eigenschappen, ik kan niet uit een andere kaart kiezen dan de standaard "E540 NV N14P-GV2+ Graphics,2GB" maar hier kan ik geen verdere informatie over vinden qua prestatie, hoe presteert deze chip/kaart?
- De mogelijkheid om SSD in te bouwen als ik voor een 1TB HDD zou gaan, hoe weet ik of dit dan nog kan?

Verwijderd

Om antwoord te geven op je vragen:

vraag 1. je kunt kiezen uit 2 soorten 8GB ram geheugen, de eerste die je aangeeft bezet 2 DIMM sloten, dat zijn dus 2 x 4GB modules, de 2de die je aangeeft bezet slechts 1 DIMM slot, dat is dus een module van 8GB. Qua prijs maakt het volgens mij niets uit wat je doet, dus ik zou kiezen voor de 8GB module, omdat je daar in de toekomst dan altijd weer makkelijker 8 of 4 gig bij kunt prikken, dan hoef je niet gelijk 2 nieuwe modules te kopen als je bijvoorbeeld 16GB wilt.

Vraag 2: Het gaat om een Nvidia GTM 740 2 GB kaart, zoek maar eens een beetje op google op de laptop (en anders hier een link: https://www.bluelink.nl/product/20C6003QMH), dan kun je zien dat het om die videokaart gaat. Volgens mij presteert deze kaart beter dan de AMD kaart in de andere laptop die je voordroeg, maar dit kun je makkelijk opzoeken door naar benchmarks te kijken op bijvoorbeeld notebookcheck.net (google is your friend).

Vraag 3: Dit kan sowieso. Wat je dan doet is het volgende: je schroeft de onderkant los, dan haal je de hardeschijf uit de laptop, die plaats je in een zogeheten caddy. Je haalt de DVD recorder eruit en plaatst de caddy op deze plaats. Dan neem je een SSD en die monteer je op de plek van de hardeschijf uit de laptop. Ik weet het .. klinkt ingewikkeld, maar dat is het dus absoluut niet. Mocht je alsnog een DVDrom/brander willen, dan kun je die extern kopen, kost tegenwoordig 25-30 euro geloof ik. Op deze manier heb je veel opslag in combinatie met de snelheid van een SSD.

• YoeriGod
Bedankt! Dit is zeker een goede optie geworden.
Ik twijfel nog vanwege het toetsenbord en de 'One Link Technology' (lijken me niet het handigste maar heb er geen ervaring mee), ik denk dat ik er maar eens een paar nachtjes over ga slapen. Mochten er nog aanvullende reacties/opmerkingen zijn dan hoor ik deze graag!

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Voor die prijs kun je beter een Asus N56 kopen. Die heeft een veel beter scherm dan de Lenovo en dat komt bij grafisch design toch wel heel goed van pas. Hier kun je dan zelf nog eventueel RAM en SSD bijplaatsen :)

• Majesteit
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:16
Zelf heb ik de Asus N550JV-CN270 deze versie is juist zonder touchscreen. Heb hier een 250GB Samsung 840 EVO SSD ingebouwd en dat is echt een top combinatie. Al met al zou je dan zo'n 1150 euro kwijt zijn.

In dat geval zou ik voor de N56 serie gaan wat eigenlijk de voorganger van de N550JV is. Uiteraard wel de HDD vervangen door een SSD en eventueel de HDD in plaats van de optische drive gebruiken. Deze gebruikt 'men' zelden.

Verwijderd

lucash schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:47:
Voor die prijs kun je beter een Asus N56 kopen. Die heeft een veel beter scherm dan de Lenovo en dat komt bij grafisch design toch wel heel goed van pas. Hier kun je dan zelf nog eventueel RAM en SSD bijplaatsen :)
Hier ben ik het deels mee eens, toch zou ik voor de Lenovo kiezen, omdat die een langere accuduur heeft (en ik weet niet of er eventueel nog een 9 cell batterij te krijgen is voor de Lenovo, zoja .. dan heb je helemaal een lange accuduur) en aangezien de TS hem toch wel gaat meeslepen, kan dat fijn zijn.

Daarnaast, als het als "hobby" is en geen zwaar professioneel werk is, zou ik kiezen voor het mindere scherm als de prestaties toch iets beter zijn en je de stevigheid hebt waar Lenovo om bekend staat. Daarnaast krijg je er voor 70 euro meer 3 jaar on site garantie op, iets wat ook fijn kan zijn.

+ Accuduur
+ Stevigheid thinkpad
+/- Eventuele garantie
- Scherm

Mocht je nou eventueel wel zwaar professioneel werk er op gaan doen, kun je hem altijd nog aan een extern scherm hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2013 11:00 ]

• YoeriGod
Wat is het verschil in schermkwaliteit dan precies? Ik bedoel, het scherm wat in mijn MSi CX640 zit gebruik ik al jaren voor grafische dingen, en daar heb ik nog nooit klachten over gehad (kleurverschillen e.d. kunnen voorkomen worden door instellingen). Zo lang ik er niet op achteruit ga vind ik het wat dat betreft prima! :)

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
YoeriGod schreef op woensdag 04 december 2013 @ 12:34:
[...]

Ik weet niet, misschien is het wel leuk om te hebben, maar ik heb het idee dat het de prijs al snel een paar honderd euro opschroeft en dat vind ik het niet waard.

[...]

De XPS is zeker mooi, maar helaas ruim boven mijn budget. Die acer ziet er inderdaad mooi uit, maar is dat glanzende scherm geen probleem? Ook lijkt me 1.6GHz wat langzaam, maar ik weet niet hoe ik dat moet vergelijken met andere technologieën. Zelf hardware in een laptop bouwen heb ik 0 ervaring in en lijkt me een moeilijk proces, of is dit vergelijkbaar met hardware in een desktop zetten?
de ene schreeuwt heel hard.. deze i5 gaat wel tot 2.6 ghz.. de ander zegt 1.6ghz
de nieuwe intel cpu's die klokken zichzelf over, op basis van vraag en temperatuur..
komt er op neer, hoe beter de koeling, des te hoger de kloksnelheid (of duur van het vasthouden van goede kloks)

de i5 in de acer v5 loopt tot 2.6 ghz, dit kan hij door goede koeling voor lange tijd vasthouden..

neem je bijvoorbeeld een asus n550, deze heeft slechte koeling en houdt dit niet vast!

het scherm is mat van de acer.. een mat 1080p ips paneel, met SUPER goeie kijkhoeken, echt absurd mooie kleuren (en kleurecht)... dit panel is niet te vergelijken met de concurentie, en simpelweg echt veel beter (asus / lenovo e540 / asus n550)

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• YoeriGod
Aangezien ik nu op een 1366x768 resultie alles doe lijkt het me dat ik er toch op vooruit zal gaan qua scherm, of ik nu voor de Lenovo of de Asus ga, maar de Lenovo is verder hardwarematig beter voor zo ver ik kan zien (of zit ik er dan naast?). Dat lijkt me dus de betere kandidaat in mijn geval.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:39
aron225 schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 15:42:
[...]
de i5 in de acer v5 loopt tot 2.6 ghz, dit kan hij door goede koeling voor lange tijd vasthouden..

neem je bijvoorbeeld een asus n550, deze heeft slechte koeling en houdt dit niet vast!
Op accu loopt de i5 gewoon op.... 1.6 Ghz. Turbo staat dan uit. Dat is dus maar 60% van de 2.6 Ghz die je zou verwachten.

http://www.notebookcheck....aii-Notebook.99264.0.html

De n550 heeft geen goede koeling, maar dat komt eigenlijk pas naar boven als een quad-core in zit. De dual-cores draaien zonder veel problemen.
Pagina: 1