Phase-change koeling. Iemand al geprobeerd?

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:30
Hey.

Ik was van plan eens een keer te proberen of ik geen huisgebouwde phase-change koeling kan maken (Kryotech/Asetel Vapochill achtig spul dus) uit een ouwe koelkast en een custom evaporator. Heeft iemand ervaring met dit soort dingen?

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 16:50
Wauw , het zal jasper niet eens zijn.
als je dit gaat doen, maak er dan ook een site over dit is echt interesant. maar ik denk niet dat het gaat werken. Maar als ik jouw was zal ik me eerst eens in de werking van het koelkast systeem verdiepen (de techniek waarom het koelt etc_, maar kijk je wel uit met dat FREON, spul, is een gevaarlijk goedje ! s6

Verwijderd

Kijk, daar dacht ook al aan. Zat eerder te denken aan een compressor van een campingkoelkast van 12 volt. Alleen weet nog niet waar je die kan kopen. Ik wil er wel eens met je over lullen..

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 07:38
campingkoelkasten kan je kopen bij caravandealers.

Verwijderd

Ik had een link hierover van iemand die zoiets had gebouwt. Helaas ben ik hem kwijt, ik zal nog ff zoeken.

Waar wil je eigenlijk zulke extreme koeling voor gebruiken? De Duron @ 1Ghz ? Werkt een peltier met flinke heatsink niet genoeg?

• aatos
trash ik kan het me goed voorstellen dat iemand gewoon gek wordt van het idee dat het allemaal nog kouwer en sneller kan. het is gewoon leuk om te kijken hoe ver je kan gaan... deze koelingen zijn waarschijnlijk de prijs ook niet meer waard, je kan voor dat geld waarschijnlijk beter gewoon een snellere proc kopen.. maar leuk is het wel.

en HOE stoer als je op een lanparty aankomt met een koelkast vol computer en bier!! ;)

Verwijderd

nee inderdaad heeft dit niet met geld te maken, maar wel een mogelijkheid om de eerste van je vrienden ze zijn met een cpu die +1050MHz draait. Je kan het ook met Peltiers en water proberen, maar dan ben je opeens 300 watt peltier aan het gebruiken.. kost STROOM.

Ok, dus weet ook iemand een caravan dealer online ?

• aatos
e-tech die campingdingen zijn reteduur want ze zijn bijna altijd ook voor gas ipv stroom geschikt. er zitten dus twee verschillende koelinstallaties op.

er bestaam ook koelboxen die actief koelen op 12 v. misschien is dit een idee.

Verwijderd

Ik had juist begrepen dat die campingkoelkasten los werden verkocht van de compressor, zodat ie zowel een gascompressor als een electrische kon inbouwen. of is dit onzin.

Die 12V koelboxen werkten geloof ik op peltier elementen, daar wilde ik juist vanaf !

• aatos
e-techz ik heb alleen campingkoelkasten gezien die zowel op gas als elektra konden maar zoveel heb ik er nou ook weer niet gezien.. Het is goed mogelijk dat er ook zijn die alleen op elektra kunnen.

ik heb wel es koelboxen gezien die ook phase-changing waren.. waarschijnlijk de grotere professionelere dingen.

• aatos
is dit een ideetje: omdat de meeste koelboxen topladers zijn, kan je er een kopen die net iets groter is dan je mobo, mobo erin en van die lekkere vage vloeistof van 3m.. dat zal wel lekker koelen denk ik, en je hebt geen gezeik met lekkage.

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
losse koelcompressors kun je kopen bij watersportzaken en worden o.a in de jachtbouw gebruikt voor koel of vriesvakken, prijzen kunnen zomaar fl 600,00 -1000,00 zijn afhankelijk van merk, type en vermogen.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59
(e-techz, was ik weer, en m'n SL2W8 draaid monster op 450 MHz)
Ik heb gister ( toevallig) een wat uodere koelbox gekregen voor in de auto. 12 v dus en geheel demontabel. kan bij de fan komen die de lucht inzuigt. het grootste probleem is dat de zooi onder druk staat. Maar deze heeft allemaal losse slangen en hoeft misschien niet uit elkaar.

Verwijderd

Wat koel.. kun je er een foto van maken ?

of een tekening en wat maten...?

Verwijderd

Vergeet niet dat met die manier van koelen ook condensatie ontstaat... niet echt top voor je PC =)

• Jasper Janssen
  • Laatst online: 01-08 13:30
Man, deze thread heeft bijna een maand lang volledig stilgelegen, ik had de hoop al opgegeven dat het nog wat zou worden ;)

Die 12V koelboxen gebruiken meestal peltiers inderdaad, die kun je vooral gebruiken als een source voor goedkope TEC elementen ;)

Die campingkoelkasten zijn meestal Ammonia koelkringen, die Ammonia dingen hebben de grappige eigenschap dat je er aan de ene kant hitte instopt, en dat hij dan op een andere plek hitte weghaalt, en vervolgens alletwee die hittes samen aan de lucht afgeeft (als je volgt wat ik bedoel)

Normale koelkasten, en dat lijkt mij het geschiktst, gebruiken een Freon kringloop met een compressor die het werk doet.

• the noise
foto's,eh eerst ff aan het draaien maken. en wat betreft condens; ik heb liever dat er condens aan mijn kast zit dan aan slangen, die lekken zo maar ergens. En kastcondens is op te vangen door isolatie, wat bij een kast beter gaat dan bij slangen ed.

Verwijderd

snpa nog steeds niet wat voor slangen je bedoelt, kan me eigenlook ook geen voorstelling van maken hoe het eruit ziet.

• the noise
nou, van die fanatiekelingen met een visekom en waterkoeling richting, en in de pc-kast

Verwijderd

Oooh.. je wilt die Koelemmer van je volgooien met water en antivries ? Das wel lekker ja...

Verwijderd

icq me es op 19521154 dat gaat makelijker

• the noise
ok ff duidelijk; er zijn 12v koelboxen met een slangensysteem. de lagedrukkantradiateur plaats je bij je lucht inlaatfan. de hogedrukkant radiateur ergens anders, met ook een fan. pomp er tussen, that's it
HET probleem is dat je de zooi eerst moet loshalen om het te installeren, aan 1 kant moet je continue druk houden..

Verwijderd

Ik ken een truck met koolzuursneeuw. Dat komt met -60C uit een spuitbus, kun je daarmee het freon niet bevriezen en dan alles loshalen ?

• the noise
mmm, smart-ess ff poosje denken, en biertje halen, jij krijgt er trouwens ook nog biertjes van mij;
Kooiweg 10 Renswoude-->bij Veenendaal :) :)

Verwijderd

Je mag ze komen brengen, naar Ibiza volgende week hahahahahaaaa

Ja sorry, sinds ik die Asus P3V4x heb in plaats van die brakken LX ben ik gewoon LOS.

Alles moet sneller, kouder en gekker.

• the noise
sneller? stabieler als t ff kan

• aatos
dat gaat helaas niet lukken e-techz. het smeltpunt van freon ligt bij 123 K, dus 150 graden C onder 0. dat valt dus niet makkelijk te bevriezen, zeker niet met spul van -60.

wat wel kan denk ik: als de slangen waarmee de zut aan mekaar zit flexibel zijn, kan je ze eerst op twee punten afklemmen en dan daartussen doorknippen. nadat je alles weer hebt bevestigd maak je er een koppelstukje tussen en klemt dat vast, en maakt de twee afgeklemde punten weer los. dan zou het weer moeten werken.

Verwijderd

Auto-airco's moeten om de zoveel tijd worden bijgevult met freon.. hoe gaat dat dan ?

• Unico
  • Laatst online: 30-07-2025
Dit gaat moeilijk worden
het hele sys zit vol met freon
bijvullen is er waarschijnlijk niet bij
want freon wordt overal geregistreerd
Ik kan je misschien helpen de freon naar 1 gedeelte van het systeem te brengen
maar ik moet hem eerst zien
kan je geen foto of zo van dat ding maken

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 16:50
wal als ik jouw was zal ik gewoon op marktplaats.nl of in de krant opzoek gaan naar een tweede hands camping koelkastje. ik kan me nog herineren dat mijn ouders 3 jaar geleden voor de camping (z'n staan hut daar in het bos) een oude 2ehands koelkast gekocht hebben was geloof ik 50 of 75 piek (dus gewoon z'n anderhalfe meter ding) draaid nu nog steeds prima)

Verwijderd

`Ja ik heb de ViaVia al afgespeurd, er worden verschillende electrische koelboxen aangeboden voor enkele tientjes. Maar ik denk dat het allemaal TEC exemplaren zijn. Echter, de meeste zijn hooguit 120 watt... das niet genoeg.

wel ff op de achterkant gekeken van onze diepvriezer gekeken. Die compressor is 115 watt. Als ie me pc moet viezen staat ie constant aan. Kan ik ook gewoon een 120 watt tec kopen en het werk laten doen.

Een 120 Watt Tec kan een temperatuur-verschil van MINIMAAL 30C houden op een voledig belaste Pentium 3 of Celeron. Als je dan waterkoeling gebruikt met koelwater van 10C (is dat moeilijk ?) kan je al -20C proberen te halen. Hmmz... toch maar een waterkoeling rig gaan bouwen... en een electrische koelbox op freon scoren.

Verwijderd

Okee dan.. de strijd is weer open, bekijk allemaal deze link en verzin ff allemaal vragen zodat we de importeur ermee kunnen bombarderen.
http://www.veco.net/paris35f.htm

Dit is exact het merk en type uit de AseTek Vapochill. Gaaf he. Alleen weet ik niets van diepvriezers dus hebben we een iemand nodig die er meer van weet. Hoe sluit je hem in godsnaam aan ?

• aatos
120 watt is misschien niet genoeg als je tec elementen hebt, maar als je een normale phase-changing koeling hebt die 120 watt opneemt, is dat genoeg voor een pc.

Verwijderd

Aatos nevermind de TEC's check die link hierboven. Die is 30 watt en ik snap er al meer van.

Ze worden blijkbaar geleverd met een plaat met daarin de koperen "vaporizer" . De kleinste is 330mm x 250mm. Dat past wel op je cpu met een copper coldplate !

Verwijderd

Alweer een update, die "vaporizer" past dus nooit op een cpu, vergissinkje, het leuke is wel dat je er water doorheen kan laten stromen, Ik zat dus te denken om er antivries+water doorheen te laten lopen en dat op een temperatuur van -10C of -20C !!!

ff wat over antivries opzoeken.

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:54

Animal_X

Rodin

Ik heb m'n water resevoir in een mini koelkast naast m'n buro staan.

Water blijft 8/10 graden, 80W peltier en m'n cellyII 566 loopt op 1130 Mhz :) (8,5*133).

Werkt prima!!!

Greetz Animal_X

P.S. heb ik hier een record mee gehaald????

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Recept:
Koop een vobenlader vrieskist.
Plaats pc in vrieskist
Doe klep v.d. vrieskist zover mogelijk dicht
Plak de open rand af met tape.

Totale kosten:
Aankoop nieuwe diepvrieskist ± 400,-

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Ja lekker... je pc word warm en er komt meer water uit de lucht. drup... drup... ZAPP ! weg pc

• Juup
  • Niet online
Ja lekker... je pc word warm en er komt meer water uit de lucht. drup... drup... ZAPP ! weg pc
Huh?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

Verwijderd

Boodschappenlijstje:

-Autoradiateur uit een kleine auto (vw golf)
-Aquariumpomp
-Tuinslang
-koperen koelblok
-compressor van de Heineken Cooltap
-veel tape
-fles Spa blauw

kost wat, maar dan heb je ook wat!

btw: gebruik GEEN anti-vries in je compo! dit geleid stroom!!! Dan kun je na een half uur je computer weggooien !!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Ja jaaap wanneer je comp dan weer warm wordt (en dat wordt ie ook in een vriezer) ontstaat er nog condens

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• aatos
fragman waarom geen antivries? het is toch niet de bedoeling dat de vloeistof of je mobo etc komt?

die heineken cooltap is een idee... wat is de borg+1dag huur van zo'n ding? ;)

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Anti vries neemt de warmte slechter op!!!!!
Neem gewoon gedestiliseert water, dit geleid geen stroom!!

• Juup
  • Niet online
Animal_X:
Dat is niet waar. Als je een warm element in en koude omgeving zet dan wordt de relatieve luchtvochtigheid rond het warme object lager.

Alleen als je warme LUCHT door een koude omgeving laat stromen kan het vocht uit die warme lucht condenseren op het koude oppervlak.

Verwijderd

Wat nou geen antivries ?? Als ik het water tot 0C ga koelen MOET ik wel antivries gebruiken.. zeker als ik -20C wil gaan.

Duh.. Maar goed.. ik ga dus toch maar eerste een watercooling bouwen..

Verwijderd

anti-vries is eigenlijk niet zo,n slecht idee. het verminderd corrosie en zorgt voor meer viscositeit.

jammer dat het stroom geleid, je zou het in combinatie met gedistileerd water kunnen gebruiken.

• Animal_X

Animal_X

Rodin

JAAAP: als jij je comp in een vriezer gaat zettten grijg je zeker rond de videokaart/cpu "Warmere" lucht, dus dat bedoelde ik.

E-Techz: Je krijgt je Water/antivries nooit 20 graden onder nul!!!!!

En het bij waterkoeling zou ik echt geen antivries(of zo weing mogelijk) gebruiken, dit neemt echt veel minder warmte op!!!!!
, vergeet niet dat stromend water minder snel bevriest dus met een klein resevoir valt dat wel mee!!!

Vergeet ook niet dat een koelkast/vriezer goed koel kan houden zolang er geen warmte in de koelkast/vriezer wordt gebracht, maar zodra jij warmte in koelkast/vriezer gaat brengen, en dat doe je wanneer je je comp in een vriezer zet of wanneer je resevoir er in staat zul je zien dat ze goed koud kunnen houden maar niet goed koud maken!!!!
Dit scheelt echt veel en -20 kan je wel op je buik schrijven!!!

ik kan het weten want ik heb het allemaal al geprobeerd!!!! :)

Greetz Animal_X

• Animal_X

Animal_X

Rodin

P.S. hiervoor kan je ook naar Herman's site!!
http://www.waterkoeling.nl

Verwijderd

weet je wat nou het leuke is mijn vader werkt bij een tandart he daar hebben ze vloaibare stikstof,
wat denk je wat /me doet???
me pakt een paar alluminium buizen bouwt een bakje (van allu in de vorm van mijn koelblok voor amd athlon)
zet het kraantje open en mijn proc bevroor bijna (scheelde 2 graden)
nu loopt die amd athlon 600 op 1130!!
is misschien een tip want die flessen stikstof kosten niet veel (100) gld en je hoefd hem niet te vervangen, omdat je ervoor zorgd dat die buizen bevriezen en dus het bakje en dus je proc(de stikstof stroomd dus niet(en die bus stikstof werkt op electriciteit

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Hoef je niet te vervangen??????
Die stikstof raakt toch op!!!!!

• MF
  • Laatst online: 23-07 09:37

MF

Take a Seat

hardewaren ik wil wel eens een plaatje zien :) want als ik het zo lees moet het wel goed werken.

• Animal_X

Animal_X

Rodin

En dan nog wat:
Fragman: Antivries geleid juist geen stroom, en water wel!!!

• Juup
  • Niet online
Animal_X ik word een beetje moe van je.

Stel ik heb een object -dat warm WORDT- in een koude omgeving staan, dan wordt rond dat warme object de relatieve luchtvochtigheid LAGER. Je zou in gewone mensentaal kunnen zeggen dat eventueel vocht op of bij dat warme object sneller wil verdampen dan in de koude omgeving.

DUS: pas als er warme lucht van buiten komt dat een hoger absoluut vochtgehalte heeft dan in de vrieskist, zal dat vocht neer willen slaan en dat zal het als eerste doen op de koudste oppervlakten.

• Juup
  • Niet online
Oh en dan nog wat:
Animal_X:
Zuiver water (alleen H2O moleculen) geleidt geen stroom. Het is de vervuiling in de vorm van ionen (opgelost keukenzout ofzo) dat de stroom geleidt.

Misschien is het beter als je gewoon niks zegt animal. Je hebt er blijkbaar geen verstand van. Dat is verder prima (niets mis mee) maar je moet niet net doen alsof je het allemaal weet.

Jaap

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Jaaap:
als je even de tijd had genomen om alles te lezen had je gezien dat je nu dubbel zit te lullen want dat heb ik allemaal letterlijk al gezegd, ik quote:
"Neem gewoon gedestiliseert water, dit geleid geen stroom!!"
dit is dus zuiver water!!!!(alleen H2O moleculen!!!) en dat wat je bedoeld van die vervuiling van ionen wat je op de middelbare school hebt geleerd (keukenzout)klopt wel,
dit zijn de vrije elektronen die de stroom geleiden!!!!
en dit zit namelijk in gewoon leiding water, en daarom geleidt leidingwater stroom!!!!

En dat wat je in je eerste reply zegt klopt ook MAAR die warme lucht die bijvoorbeeld bij je video kaart verwamt wordt zal dan ook neerslaan op je koude mobo/geheugen/geuidskaart/netwerk kaart/etc
Bovendien is de lucht nog in bewegingdoor fans en heb je hier nog meer kans op!!!

jij bedenkt dit wel allemaal mooi maar ik heb het allemaal al gedaan

DUS voordat je zegt dat iemand er geen verstand van heeft moet je eerst maar eens naar je zelf kijken!!!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

En dan nog wat, :)

iedereen hier op GoT mag zijn eigen mening/gedachten geven, en dit is niet de plaats om mensen af te zeiken!!!

btw ik ga nu in een wapenstilstand :)
want er komt toch niks zinnigs meer uit deze thread!!! bhalve dat we steeds het zelfde in andere woorden zeggen

Greetz Animal_X

• Poepel
  • Laatst online: 06-11-2024

Poepel

MindBlower ®

He de stikstof raakt niet op, omdat het een gesloten kring is:
vloeibaar siktsof in fles--> buizen eraan-->
bakje (wel dicht dit had mr hardewaren niet gezegd)--->stikstof koeld de buizen--->
stikstof word weer gas---> doordat de fles er zelf voor zorgd dat ie een constante temp heeft van -20 word het weer vloeibaar etc.
en het is niet zo byzonder moeilijk (ik heb het ook, asl ik ff een webcam gekocht heb laat ik het zien.

If there's Oldskool i'm there

• aatos
dus ik koop een fles stikstof voor 100 piek, knutsel zelf wat in mekaar voor ongeveer 50 piek aan materiaal en ik hoef geen stikstof bij te kopen?

kan iemand precies uitleggen wat voor maat buizen en welke constructie voor het koelblok hij gebruikt heeft? dit klinkt interessant.

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Gaaf!!!
waar kan ik zo'n fles kopen????

• Juup
  • Niet online
Zucht...
Animal_X:
Allereerst: Door te impliceren dat ik m'n kennis opgedaan heb op middelbare school, tja wat schieten we daar nou mee op?

Ik zal je even quoten:
En dan nog wat:
Fragman: Antivries geleid juist geen stroom, en water wel!!!
En ÍK zit dus te lullen?

No offense, ook ik wil geen oorlog beginnen, maar ik blijf bij mijn mening dat jij weinig nuttigs toevoegt aan deze thread (toegegeven, daar maak ik me nu ook schuldig aan)

Je hebt wel gelijk dat iedereen mag zeggen wat 'ie wil, maar daar mogen anderen dan best commentaar op hebben imho.

• Animal_X

Animal_X

Rodin

ok, dat was mischien niet zo'n nuttige post maar hier laat ik het eerst bij (want we komen er toch niet uit)
jij mag denken en posten wat jij wil en ik mag denken en posten wat ik wil.
Ik heb geen zin om hier verder mee door te gaan, laten we gewoon nog wat nuttigs uit deze thread halen door nog wat dieper op die stikstof koeling in te gaan!!!
Agreed?????

Greetz Animal_X

• Wimpy006
  • Laatst online: 01:48
Ik heb gezien dat ze op de TUE vloeibare helium >:) (4 K )hebben, wel jammer dat onder +~- 15 graden halfgeleiders supergeleiders worden. :) >:)

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• Animal_X

Animal_X

Rodin

He Poepel waar zou ik zo'n fles kunnen halen???

Kan je er mischien een tekeningetje van maken of zo want ik kan me er nog weinig bij voorstellen!!

Van wat ik me nog kan herrinneren (middelbare school ja :) ) is vloeibare stikstof toch -2xx graden, correct me if I'm wrong.

En is het niet zo dat het alleen koud wordt wanneer het vloeibaar wordt en hoe krijg je dat dan zo????
Of zit het ook al vloeibaar in zo'n tankje en is dat tankje dan ook tering koud (lijkt me niet)???

Welke (CPU) Temperaturen zijn haalbaar???

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:29

winnie

de poes...

Dat van die stikstif klopt toch niet? JA bouwt een gesloten systeem, laat stikstof rondlopen, maar die stikstof wordt toch warm? En zet dan toch uit => spanning op je gsltoen systeem => explosie? Want als dei stikstof niet warm wordt, he je een soort pepertuum mobile uitgevonden (eeuwige koeling, zonder er extra energie in te stoppen). Dacht ik zo...
Nog een andere vraag: gaat het nu om het bereiken van een absolute minimum temp, of het constant houden op een lage temp. Ik kan me voorstellen, dat ik met 4 graden celsius tevreden ben, mits die temp maar altijd bereikt wordt. -50 en dan stijgend bij hogere kloksnelheden lijkt me minder belangrijk.
Overigens bedenk ik me, dat ik wel een minikoelkast heb liggen, ter grootte van een dubbele atx kast. MIsschien ga ik dan ook maar eens klussen. Wat vreet zo'n ding trouwens aan vermogen?

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 15:11
Zuiver water geleidt inderdaad geen stroom. Echter zuiver water is "onstabiel"(niet het juiste woord, maar beschrijft de situatie wel goed.) Water leidt namelijk aan het verscheinsel zelf-ionisatie: Het evenwich 2H2O <---> OH- + H3O stelt zich in. Water gaat dan stroom geleiden. Dit effect is echter niet belangrijk.

Op het moment dat er water, gedestilleerd of niet, in aanraking komt met je moederbord zullen er bepaalde stoffen in oplossen/ een suspensie vormen. Deze nieuwe vloeistof zal bijna zeker elektriciteit geleiden.

Over de geleiding van antivries kan ik weinig zeggen. Volgens mij was het een mengsel van glycerol met een andere alcohol. Op zich geleid dat geen stroom.
De Halfords/garage op de hoek antivries zal echter niet zo zuiver zijn dat het geen vrije ionen bevat. Geleidt dus ook stroom
Pagina: 1