Aanschaf mediaspeler advies en aansluiting netwerk

Pagina: 1
Acties:

• DvMaasakker
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 11:37
Hallo allen,

Ik ben sinds een maand bezitter van de DS114 NAS en dit werkt uitstekend.
Nu wil ik graag al mijn content af kunnen spelen op de tv, die helaas zelf niet over deze mogelijkheden beschikt.
Ik kom hierdoor uit op een mediaspeler en heb hier zelf al wat voor rond zitten te kijken.
Het budget ligt op ongeveer max €100,- maar iets er boven, met goede redenen is natuurlijk altijd het overwegen waard.
Qua eisen heb ik er niet zo spectaculair veel:
- ISO afspelen
- MKV afspelen
- Video_TS map
- Redelijk simpele user interface
- WiFi is niet echt nodig. Bedraad werkt altijd lekkerder.
- USB aansluitingen en het liefst minimaal 1 met USB3.0 gericht op de toekomst. Overigens geen must.

Als ik dit allemaal zo bekijk ben ik eigenlijk tot de volgende opties gekomen:
- WD TV Live (2011) -> pricewatch: WD TV Live (2011)
- Eminent EM7380 -> pricewatch: Eminent EM7380
- Mede8er MED400X2S -> pricewatch: Mede8er MED400X2S

Wat zijn eventueel jullie ervaringen en wat is daarbij het advies gezien deze ervaringen en eventueel kennis/weten? Ik heb wat mediaspelers betreft weinig kennis/weten qua merken en wat nou wel en niet goed is.

Dan nog het volgende m.b.t. het aansluiten op het netwerk. Als de mediaspeler er komt zal onderstaande situatie het geval worden. Zal dit gewoon naar behoren werken?
https://www.dropbox.com/s/oqv6j5joci8gm7c/Netwerk.jpg

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Qua mediaspelers heb ik zelf ervaringen met Dune HD en deze vind ik prima werken. De 102 is hun meest recente instapmodel.

Je aansluitschema is volgens mij prima. Alles bekabeld en geen wifi-verbindingen dus streamen zal geen probleem zijn.

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:03
Ik heb een Eminent 7380.
Die speelt alle films (AVI, MKV, ISO et cetera) af die op mijn NAS staan.
Zo nu en dan kijk ik er 3D op (SBS, Full HD) en dat gaat doorgaans goed.
Alleen bij de Full HD 3D-versie van Avatar hapert 't soms, maar ik weet niet of dat door de film-rip zelf, mijn netwerk, de speler of de NAS komt.

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-01 18:11

Hokkie

Hello

RaspBerry PI met raspbmc (xbmc). Heerlijk apparaatje, plain and simple! Erg goedkoop! CEC ondersteund (AB van tv kon ik door menu's van de XBMC). Bediening verder met de XBMC remote app (Android en iOS). Speelt (bekabeld) MKV's van 15GB zonder problemen af. Voor de ISO's moet je wel de MPEG licentie (2,50 euro geloof ik) kopen. Blu-ray bestanden weet ik niet. USB 2.0

De Raspberry had ik in combinatie met een DS713+

Maar sinds de komst van mijn Mac Server (de NAS verkocht), heb ik een ATV3 icm PlexConnect.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
S1NN3D schreef op woensdag 04 december 2013 @ 09:46:
Qua mediaspelers heb ik zelf ervaringen met Dune HD en deze vind ik prima werken. De 102 is hun meest recente instapmodel.

Je aansluitschema is volgens mij prima. Alles bekabeld en geen wifi-verbindingen dus streamen zal geen probleem zijn.
Is imho kwalitatief gezien zeker een van de betere spelers op de markt.

iRacing Profiel

• DvMaasakker
Bedankt voor jullie reacties!

@D vd V -> w.b.t. het aansluiten denk ik ook dat het in orde moet zijn, ik was alleen aan het twijfelen of dit geen problemen met IP's etc. op gaat leveren aangezien dan zowel de nas als de mediaspeler via een andere router aangesloten zijn.

@mark_vs -> Mooi dat ie alles goed afspeelt. Ik heb alleen verscheidene dingen gelezen over schuine ondertiteling dat ie dit niet goed doet. Ondervind jij dit soort vergelijkbare problemen?

@Hokkie -> Dat zou inderdaad ook nog een oplossing zijn.

• kroegtijger
DvMaasakker schreef op woensdag 04 december 2013 @ 12:01:
Bedankt voor jullie reacties!

@D vd V -> w.b.t. het aansluiten denk ik ook dat het in orde moet zijn, ik was alleen aan het twijfelen of dit geen problemen met IP's etc. op gaat leveren aangezien dan zowel de nas als de mediaspeler via een andere router aangesloten zijn.
Zolang je de routeringen er goed in zet hoeft dat geen enkel probleem zijn, maar waarom zou je dat op deze manier überhaupt willen aansluiten? Ik zou alleen het gebruik van een DMZ hiervoor kunnen verzinnen, maar waarvoor zou je dat nodig hebben?

iRacing Profiel

• DvMaasakker
De reden dat dit zo in eerste instantie bedacht is heeft te maken met de aansluitingen in het huis.
De plek waar de mediaspeler zal komen te staan heeft een netwerkaansluiting in de muur vanuit de meterkast waar de modem/router van upc staat. De plek waar de Nas/draytek router staat heeft ook een netwerkaansluiting in de muur vanuit de meterkast aan de modem/router van upc.

De Modem/router van UPC staat overigens in Bridge mode

[ Voor 7% gewijzigd door DvMaasakker op 04-12-2013 12:52 ]

• kroegtijger
Dan gaat het niet werken; immers, als je upc modem in bridge staat, kan je niet die extra LAN-poorten erop gebruiken want die hangen dan in het publieke netwerk. Je zult dus je mediaspeler op de poort van je 2e router moeten hangen, maar mij lijkt een makkelijkere oplossing om je router naar de meterkast te verhuizen zodat je daar direct ook je LAN-poorten hebt, en een switch op de plek waar nu je router staat.

iRacing Profiel

• S1NN3D
  • Niet online
Mee eens. Lijkt mij handiger om het UPC modem niet in de bridge modus te gebruiken. Hang direct achter het modem je router en leg in plaats hiervan een switch neer.

• DvMaasakker
@ Kroegtijger, Dat is inderdaad een optie. Ik ben alleen bang dat het bereik dan een beetje verloren gaat.
@ D vd V, als ik het toepas zoals Kroegtijger aandraagt, dan kan hij in principe toch op bridge modus blijven staan.

• kroegtijger
DvMaasakker schreef op woensdag 04 december 2013 @ 14:56:
@ Kroegtijger, Dat is inderdaad een optie. Ik ben alleen bang dat het bereik dan een beetje verloren gaat.
@ D vd V, als ik het toepas zoals Kroegtijger aandraagt, dan kan hij in principe toch op bridge modus blijven staan.
Klopt inderdaad. Voor het bereik kun je het even testen. Mocht het tekort schieten, dan zou je altijd nog een 2e access point kunnen overwegen.

iRacing Profiel

• DvMaasakker
Ja, dat zou inderdaad ook nog kunnen.
Maar qua advies van speler zitten er dus meerdere op en Dune als ik het zo begrijp?
W.b.t. de WD live? Hier hoor ik altijd goede verhalen over.

• DvMaasakker
@D vd V wat is overigens de reden dat jij bridgemodus niet handig vindt?

• S1NN3D
  • Niet online
DvMaasakker schreef op donderdag 05 december 2013 @ 06:55:
Was wat te kort door de bocht en ff uit het oog verloren hoe je het had ingericht. Als je de router direct achter het modem hangt hoeft het niets uit te maken.

• kroegtijger
DvMaasakker schreef op woensdag 04 december 2013 @ 20:06:
Ja, dat zou inderdaad ook nog kunnen.
Maar qua advies van speler zitten er dus meerdere op en Dune als ik het zo begrijp?
W.b.t. de WD live? Hier hoor ik altijd goede verhalen over.
De WD Live is ook een prima device hoor, en er zijn er wel meer. Een hele hoop hangt ook van persoonlijke smaak af natuurlijk. Zelf ben ik liefhebber van de Dune vanwege de kwaliteit, het design en de brede ondersteuning, maar er zijn wel meer producten die daar net zo prima in scoren.
DvMaasakker schreef op donderdag 05 december 2013 @ 06:55:
Bridge-modus kan in sommige gevallen juist heel nuttig zijn, bijvoorbeeld als je er direct een hardware-firewall achter hangt. In jouw geval zie ik er echter niet direct de toegevoegde waarde in, en is deze in router-stand net zo prima.

iRacing Profiel

• DvMaasakker
S1NN3D schreef op donderdag 05 december 2013 @ 08:42:
[...]

Was wat te kort door de bocht en ff uit het oog verloren hoe je het had ingericht. Als je de router direct achter het modem hangt hoeft het niets uit te maken.
Oké prima. Ik had gister echter even mijn laptop direct bedraad aan die eerste modem/router (Bridge modus) gekoppeld, alleen kreeg ik geen internet. Dit zou volgens mij wel gewoon moeten werken aangezien mijn 2e modem/router (Draytek) ook gewoon internet heeft.
kroegtijger schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:30:
[...]

De WD Live is ook een prima device hoor, en er zijn er wel meer. Een hele hoop hangt ook van persoonlijke smaak af natuurlijk. Zelf ben ik liefhebber van de Dune vanwege de kwaliteit, het design en de brede ondersteuning, maar er zijn wel meer producten die daar net zo prima in scoren.

[...]

Bridge-modus kan in sommige gevallen juist heel nuttig zijn, bijvoorbeeld als je er direct een hardware-firewall achter hangt. In jouw geval zie ik er echter niet direct de toegevoegde waarde in, en is deze in router-stand net zo prima.
Oké bedankt voor je reactie.
Zal er eens goed over na gaan denken.

• kroegtijger
DvMaasakker schreef op donderdag 05 december 2013 @ 12:50:
[...]

Oké prima. Ik had gister echter even mijn laptop direct bedraad aan die eerste modem/router (Bridge modus) gekoppeld, alleen kreeg ik geen internet. Dit zou volgens mij wel gewoon moeten werken aangezien mijn 2e modem/router (Draytek) ook gewoon internet heeft.
Nee, dat zal niet gaan werken, tenzij je lijn meerdere IP's geeft. Een standaard consumentenlijntje heeft dat niet, en dus zit het ene externe IP dat je hebt op je Draytek. Zodra je die router uit zou zetten / los zou koppelen, en een renew van je IP doet op je laptop (en 't modem van UPC heeft niet specifiek 1 LAN-poort gedefinieerd staan natuurlijk), dan zou je op je laptop op de 2e poort netjes verbinding moeten krijgen. Uiteraard zal je Draytek dan geen IP meer krijgen aangezien je deze dan op je laptop al in gebruik hebt. Vandaar dat de toegevoegde waarde van bridge-modus in dit geval niet veel toevoegt, want de functionaliteit van de Draytek zal waarschijnlijk niet veel afwijken van de functionaliteit die al in het UPC-modem zit.
De bridge-modus is wel weer handig als je gebruik wilt maken van andere devices, zoals een ISA-server, of dus een hardware-matige firewall, zoals een fortigate of vergelijkbaar device, of als je meerder IP's op de lijn hebt zitten zodat je ook meerdere netwerken ermee kan bedienen, danwel meerdere routeringen wilt maken. Echt noodzakelijk is dit in veel gevallen niet.
[...]

Oké bedankt voor je reactie.
Zal er eens goed over na gaan denken.

iRacing Profiel

• DvMaasakker
Alvorens ik een mediaspeler aanschaf ben ik aan het proberen om mijn netwerk voor te bereiden.
Wat ik heb gedaan is de eerste modem/router van UPC van bridge modus afgehaald en gewoon op Switch modus gezet.
Vervolgens heb ik daar de DHCP enabled, omdat ik anders geen internet verkrijg via de andere poorten van dit modem/router. De draadloze netwerken heb ik hierop uitgeschakeld.
De draytek router werkt nog naar behoren en alle verbindingen die via de draytek router lopen werken ook nog naar behoren.
Mijn laptop, via WiFi op de Draytek Router, heeft gewoon verbinding met de nas op het statische ip-adres van de NAS.
Echter als ik mijn laptop bedraad op de UPC modem/router aansluit heb ik geen toegang tot de NAS.
Ook via extern is de NAS niet meer bereikbaar d.m.v. mijn eigen domein zoals dit voorheen wel het geval was. (logisch als dat intern via de UPC kastje niet eens gaat) Ik heb even gekeken bij www.mijnip.nl en zag dat het externe ip-adres veranderd was. Dit heb ik dus bij mijn domein aangepast, maar het blijkt nu nog steeds niet te werken, omdat het ook via het upc kastje niet lukt.
Moet ik nu in mijn UPC Modem/Router ook nog poorten open zetten etc. om deze verbinding tot stand te brengen? Ik heb van alles geprobeerd, maar kom er niet uit

[ Voor 15% gewijzigd door DvMaasakker op 07-12-2013 09:37 ]

Pagina: 1