Nieuwe all round PC 800 tot 1000€

Pagina: 1
Acties:

• Kempis
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-03 19:18
Beste mensen,

Graag zou ik jullie advies vragen over een nieuwe PC

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Alles eigenlijk. Voor werk zal ik geregeld met grote Excel documenten werken, maar de keuze voor dit systeem zal toch vooral hangen op het spelen. Want natuurlijk wil ik me er ook mee vermaken. Zo nu en dan een shooter or RPG, denk aan oblivion of Crysis, maar voornamelijk strategie, Europa Universalis of een belachelijk grote mod voor civ 4.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Tussen de 800 en 1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Schermpje (IIyama 19")
harde schijven (500 GB & 200 GB, 4 jaar oud ongeveer)
muis & toetsenbord

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Voor nu alleen de kast. De randapparatuur komt een andere keer wel als ik weer wat bijeen heb gespaard.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Eigenlijk heb ik altijd intel gehad. Ik koop eens in de 4 tot 6 jaar een nieuwe PC en heb het idee dat een Intel genoeg rekenkracht geeft om zolang mee te gaan. Ik kan dit zo gauw nergens mee onderbouwen, dus kan hierop schuiven.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

2 dingen zijn voor mij belangrijk. Allereerst wil ik een systeem dat zo stil mogelijk is. Daarnaast een opzet die mij over drie jaar nog steeds de mogelijkheid geeft om een groot spel te spelen. Dat hoeft dan natuurlijk niet op ultra settings.

--

Zoals jullie hieronder kunnen zien heb ik als uitgangspunt de BBG voor november gevolgd. Ik ga niet overklokken, vandaag een wat goedkoper moederbord. (uit het budgetgamesysteem gelicht)

Ik heb gekozen voor een andere kast, omdat deze kast in de review als uitermate stil omschreven staat, en ik het ding bovendien ook gewoon mooi vind.

Ik denk er aan om alleen een nieuwe SSD te nemen en verder mijn oude HDD's te gebruiken. Gegevens overzetten, formatteren en opnieuw beginnen, maar is dit wel verstandig? zo duur is ruimte tegenwoordig ook weer niet.

Qua videokaart volg ik nu de BBG, maar ik las in een ander topic dat de Sapphire R9 280X veel herrie maakt. Ook koop ik hem nu vooral met het oog op spelen in de toekomst. Er zijn geen superzware spellen die ik op dit moment zou willen spelen. (Maar ik heb al geruchten gehoord over een nieuwe Fallout) Is dit dan wel de beste keuze?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 187,90€ 187,90
1Asus B85M-E€ 66,95€ 66,95
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X€ 249,-€ 249,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 87,38€ 87,38
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,-€ 37,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,90€ 62,90
1Seasonic M12II 520W€ 55,-€ 55,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 139,64€ 139,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 885,77

Een laatste vraag nog. Ik heb mijn eerste 2 systemen zelf in elkaar gezet. Daarna heb ik het laten doen. mijn laatste ervaring met bouwen is dan ook zo'n negen jaar geleden. Ik heb wel zin om er weer zelf mee aan de slag te gaan, maar vind het natuurlijk ook wel spannend. Ben ongetwijfeld een hoop weer vergeten dus vandaar: moet ik ook koelingspasta kopen? en heb ik wat extra kabels nodig (SATA bijvoorbeeld). Of klinkt dit al zo achterhaald dat ik het geheel weer beter geassembleerd kan bestellen?

Alvast dank voor het lezen, en de eventuele reacties natuurlijk!
Thomas

• Norbert.O
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-01 16:24
Systeem ziet er prima uit naar mijn inzien. Ik zou je toch aanraden een nieuwe HDD erin te stoppen. pricewatch: WD Green WD10EZRX, 1TB En voor een paar euro meer nog meer ruimte.

Zelf in elkaar zetten is toch het leukste naar mijn mening. 2 maanden geleden mijn eigen in elkaar gezet en nu zet ik er 10 per dag in elkaar. :)

Bekijk even een paar youtube video's en je bent alweer bij. In de handleiding vind je alle aansluitingen voor je usb en aan/ uit knopjes etc. Koelpasta heb je niet nodig, die zit op de stock koeler van je cpu.

• Norbert.O
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-01 16:24
Sorry, zat in de verkeerde tab te werken. 8)7

[ Voor 89% gewijzigd door Norbert.O op 03-12-2013 23:39 ]

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
In het geval van een aftermarket koeler zoals de Mugen 4 PCGH, wordt er koelpasta meegeleverd. (laat de boxed koeler maar gewoon in de verpakking zitten. ;) )

SATA kabeltjes worden bij het moederbord geleverd. Bij ASRock zijn het er twee, maar ik vermoed dat je er bij Asus meer krijgt.