• dn072
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-01 15:40
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleem.
Mijn 2e PC heeft sinds enkele maanden last van dat hij plots uitvalt.
Dus na heel wat virusscanners, stofzuigers, firmwareupdates (ook SSD) en opschoonprogramma's verder heb ik nog steeds het zelfde.
Nu denk ik dat ik een soort ritme heb gevonden.

Tijdens het gamen gebeurde het uitvallen het meeste.
Dus na nog wat google speurwerk kwam ik uit op prime95, nu merk ik dat ik als ik de functie;
In-place large FFTs (maximale hitte en stroomverbruik, en een deel RAM geheugen.)

Deze vind mijn PC echt niet leuk. Hier valt hij al na enkele minuten uit.
Bij normaal gebruik (surfen, email) doet hij het prima.
Dus wat kan dit betekenen?

En o zo fijn mijn CPU ondersteund geen core temp (AMD Phenom II X4 955 Black Edition) dus weet ik niet of het de hitte kan zijn. Er zit een standaard koeler op, maar deze heeft het altijd goed gedaan.
En standaard 500Watt voeding, deze heeft het altijd goed gedaan in deze opstelling.

Verdere systeem specs:
Phenom II X4 955
ASRock 870 Extreme3
7850OC 2GB
Sonata 300 behuizing 500W
4GB DDR3 1333
OCZ 128 Agility 3
Windows 7

Wie o wie kan mij helpen?

Gr. Daniel

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

er zijn meer tempratuur programma's hoor. HWmonitor is best goed.

People as things, that’s where it starts.

• dn072
Ik heb al een vermoeden wat het is,
Bedankt voor je tip van HWmonitor, de temp. van me CPU word nog steeds niet weergegeven maar wel een temperatuur op me MOBO, en deze loop op tot 105graden, en de fanspeed blijft op 3500 toeren, deze verhoogd niet.

Dus ik denk dat ik een nieuwe CPU koeler moet aanschaffen.
Iemand commentaar of een andere oplossing?

Ik hoor het graag :-)

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Je BIOS kan de temperaturen laten zien. Dit is vaak betrouwbaarder dan software utilities.
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.ua/motherboard/amd-870-790x-asrock-gigabyte/14-asrock-870-extreme3.jpg
Hier zijn ook settings voor de fan te vinden waarmee je hem misschien wat sneller kan laten draaien. Ook kan je controleren of de Vcore correct is.

Als de cpu inderdaad te warm is, dan is een nieuwe (grotere) koeler een goede oplossing, maar misschien is het al voldoende als je de oude koeler schoonmaakt en opnieuw bevestigt met nieuwe thermische pasta.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
Klinkt inderdaad heel erg naar een oververhittingsprobleem, waarbij de CPU uit veiligheid uitschakelt. Controleer je koelpasta op je CPU en breng deze opnieuw aan. Nieuwe koeler kan daarnaasy ook helpen, maar als je met deze koeler geen problemen hebt gehad tot nu toe, dan kan je deze ook houden natuurlijk.
Daarna torture programma's draaien en monitor je temperatuur, probeer daarbij wat andere programma's voor, zoals Speedfan.

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Zoals Jolke aangeeft, ter bescherming van je CPU wordt je systeem automatisch uitgeschakeld. Ik neem aan je de standaard koeler die is meegeleverd met de CPU gebruikt. Controleer of de fan goed is aangesloten op de cpu fan header op je moederbord. Daarnaast de koelpasta vervangen want deze is wellicht uitgedroogd. Wanneer je zeker weet dat je fan niet meer naar behoren werkt kun je deze vervangen:
http://tweakers.net/categ...xAVFlijpJVtJKRkYFSbG1tLQA

• dn072
De Deepcool GammaXX 300 koeler erop gegooid en tijdens Prime 95 heb ik hem na een half uur niet boven de 66 graden zien uitkomen, acceptabel dus.

Bedankt voor jullie advies en hulp :)

Mag een slotje op

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
Mooi, gefeliciteerd :)
Als je er een nieuwe koeler opgegooid hebt, dan heb je er ook nieuwe koelpasta opgedaan. Dat scheelt natuurlijk ook heel veel in de effectieve CPU temperatuur en koeling.
Pagina: 1