smartmontools heirloom-mailx en local smtp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Hela,

Ik heb een super vaag probleem ... :P.

Ik heb op Debian postfix geconfigureerd. Dit draait goed en mail kan netjes naar buiten.

Ik heb op een andere pc Debian met heirloom-mailx draaien. in ~/.mailrc staat een smtp server naar die postfix server met from= regeltje. DIt bestandje staat er voor m'n eigen user maar ook voor root.

Voor beide users kan ik mail -s "subject" ontvang@domain.nl doen, body + control-d en ik zie op m'n postfix (tail -f /var/log/mail.log staat open) mailtje voorbij vliegen. Vrijwel direct ontvang ik em in mn mailclient.

Smartmontools met smartd staan geconfigureerd. Dit heeft in smartd.conf -m mail@adres.nl staan. Ik zet er -M test achter en herstart de service. Dit draait als het goed is onder root (voor zover ik weet).

DIt mailtje gaat nooit naar buiten :?

In /etc/smartmontools/run.d/ staat een 10mail bestandje, permissies staan goed en inhoud is hetzelfde als op de postfix server waarop dit wel normaal werkt.

Ben er al de hele avond mee bezig, had in notime die postfix draaien maar nu loop ik toch even vast.

Ideeen welkom!

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En in /var/log vind je niets van smartmontools? Heb je ook gecontroleerd of smartd echt als root draait, of dat 't naar een andere gebruiker wisselt met de bijbehorende settings? Of dat het überhaupt wel de omgeving gebruikt van root? Het is tenslotte niet gegarandeerd dat .mailrc altijd gelezen wordt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Ah geweldig. Had ik natuurlijk aan moeten denken om effe in syslog te kijken.

Daar staat dus
Dec 3 22:43:41 host smartd[15317]: /etc/smartmontools/run.d/10mail:
Dec 3 22:43:41 host smartd[15317]: /usr/lib/sendmail: No such file or directory

Maar waarom gaat tie dan naar sendmail? Er staat toch echt /usr/bin/mail in dat script.

smartd draait onder root overigens.

Edit:
/usr/bin/mail is een symbolic link naar /etc/alternatives/mail en /usr/bin/mailx naar /etc/alternatives/mailx.

/etc/alternatives/mail en mailx wijzen op hun beurt naar /usr/heirloom-mailx.

Ik kan elke willekeurige link or heirloom-mailx opstarten en het start gewoon de juiste.

Dus nogmaals, ik heb werkelijk geen idee waarom er sendmail wordt opgestart, dat is niet wat er in dat script staat.

[ Voor 35% gewijzigd door InflatableMouse op 04-12-2013 07:34 . Reden: details links toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Iemand mischien nog ideen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, een MTA gaan draaien en die instellen om naar je postfix machine te forwarden. De default MTA is Exim4, maar niets weerhoudt je ervan om postfix te gebruiken ervoor en alleen een smarthost op te geven.

Heb je ook gekeken naar waarom het sendmail probeert aan te roepen?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Ik heb dus net m'n server gesloopt |:( .

Ik dacht wat te kunnen restoren maar ik lette niet op - ding wilde niet eens meer booten.

Heb net effe snel geherinstalleerd met alle applicaties en settings terug gezet van backup, maar postfix was nog niet gebackupped dus die ben ik kwijt.

Ik moet dat dus even opnieuw doen maar ik ga dat dus eerst eens even in een virtual machientje proberen.

Dit verandert bovenstaand probleem niet, behalve dat ik dus effe geen MTA heb om naar te forwarden.
Hero of Time schreef op woensdag 04 december 2013 @ 20:02:
Ja, een MTA gaan draaien en die instellen om naar je postfix machine te forwarden. De default MTA is Exim4, maar niets weerhoudt je ervan om postfix te gebruiken ervoor en alleen een smarthost op te geven.

Heb je ook gekeken naar waarom het sendmail probeert aan te roepen?
Ik wilde dus voorkomen om op elke pc een MTA te draaien, dat wilde ik dus de server laten doen en clients hun mail daar af laten leveren en daar heb je geen MTA voor nodig, mail en mutt kunnen dat rechtstreeks. Dat werkte ook behalve voor smartmontools die begon over sendmail te mekkeren terwijl er nergens een verwijzing naar sendmail staat.

Ik heb wel een vermoeden. Ik denk dat de optie '-M test' in smartd.conf helemaal niet dat script 10mail aanroept maar rechtstreeks iets met sendmail doet. Ik snap dan nog steeds niet waarom de regel er boven 10mail staat maar goed. Die theorie doet mij vermoeden dat een echte alert dan wel zou werken maar de -M test niet. Helaas moet ik dus even wachten tot postfix (of exim) weer draait op de server om verder te experimenteren.

Denk dat dat van het weekend wordt of zo.

Bedankt voor je hulp in ieder geval!

To be continued ...
Pagina: 1