Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Medetweakers,
Hoe staan jullie tegenover volgende situatie;

Ik werk 40 uur in de week en mijn vriendin studeert (HBO) nog (waarschijnlijk) anderhalf jaar met een variabel inkomen (nooit meer dan 5k bruto per jaar). Nu hebben we een huis gekocht (staat op mijn naam & gefinancieerd op mijn salaris) en willen we een samenlevingscontract afsluiten. Dit om ons in te dekken voor situaties die zich hopelijk niet voor zullen doen, but better safe than sorry.

Echter op basis van haar huidige thuissituatie, zou mijn vriendin een maximale uitwonende beurs krijgen;
- basisbeurs HBO
- uitwonende beurs
- prestatie/aanvullende beurs
Totaal ongeveer € 520,- per maand. Mooi meegenomen natuurlijk, aangezien ze hiervan haar studie kan bekostigen, maar ook haar zorgverzekering, telefoonrekening en een bijdrage kan leveren aan de gezamenlijke lasten (boodschappen, GWE, gemeentelijke belastingen/heffingen, Inet+TV, etc..). Bovengenoemden allen een gift als je een diploma behaalt binnen 10jaar, waar we natuurlijk wel van uit gaan ;)

DUO over Bijverdienen
PDF

Ik ging er bij studiefinanciering altijd van uit dat er naar de inkomsten van je ouders werd gekeken.
Als wij een samenlevingscontract afsluiten, valt mijn inkomen dan ook onder haar "verzamelinkomen", of is dit enkel haar eigen inkomen?

Met andere woorden, kunnen we beter wachten met afsluiten van een samenlevingscontract totdat zij ook een inkomen heeft, of wordt hier niet naar gekeken en kunnen we gewoon een samenlevingscontract afsluiten?
Ik kon op internet niet echt recente vergelijkbare situaties vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Belletje naar DUO lijkt je niet handiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht probeer het eerst hier, ik wil natuurlijk "geen slapende honden wakker maken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 22:04:
Ik dacht probeer het eerst hier, ik wil natuurlijk "geen slapende honden wakker maken".
En wat dacht je dat er gebeurde als het niet mocht en ze kwamen er na 2 jaar achter?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:31
Zover ik het heb uitgezocht 2.5 jaar geleden is het enige criteria dat je niet bij je ouders woont. Of je nu samen woont of alleen een kamer hebt.

het verzamelinkomen lijkt me meer een belasting term, jullie verzamelinkomen is beide inkomens bij elkaar opgeteld minus de aftrekposten. Een samenlevingscontract is een contract bij leven, als jij overlijd heb je er zonder testament niets aan bij overlijden. Wel kan je in jullie samenlevingscontract beschrijven wie wat betaalt en wat van welke partner is.

Wat jij verdient is niet haar inkomen dus telt voor het DUO niet mee.

Mogelijk is de regelgeving veranderd, bel of mail het DUO.Als het achteraf niet mag vorderen ze alles terug incl OVjaarkaart, dat wil je ook niet

o let ook op, zover ik weet valt bij erven je vriendin onder een hoger tarief erf belasting. Je legt wel goed dingen vast bij uit elkaar gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door DaTimMan op 04-12-2013 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 21:37:
Nu hebben we een huis gekocht
...
Echter op basis van haar huidige thuissituatie, zou mijn vriendin een maximale uitwonende beurs krijgen;
Qua inkomen lijkt het me wel te kloppen, ik heb alleen de vraag of ze wel uitwonend is als jullie een samenlevingscontract hebben en een huis hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Verwijderd schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 22:04:
Geloof me. Als je ze op wat voor manier benadeeld komen ze echt wel hun geld halen. Ik kreeg ook na 3 jaar het vriendelijke doch dringende verzoek of ik ff 1100 euro terug wilde betalen omdat ik toendertijd teveel had verdiend.....

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:31
Definitie: 'Uitwonend'
DUO:
Als je woont op het adres waarop je bij de gemeente ingeschreven staat en dit niet het adres van (één van) je ouders is, dan heb je recht op een hogere toelage (uitwonend dus).

http://financieel.infonu....r-ben-ik-uitwonend.html#1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10 11:33
Heeft vziw geen gevolgen voor je studiebeurs maar mogelijk wel voor je zorgtoeslag en dergelijke.

Edit: zit me net te bedenken dat toeslagen volgens mij ook niet eens afhangen van samenlevingscontract maar dat daarvoor alleen gekeken wordt naar 'wonend op zelfde adres'. Samelevingscontract heeft wel gevolgen voor fiscaal partnerschap geloof ik.

[ Voor 56% gewijzigd door Rupie op 04-12-2013 14:39 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:21
Het enige wat ik me afvraag is of jouw inkomen wordt meegenomen met hoeveel ze verdient waardoor je recht op stufi ook vervalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:29
Rupie schreef op woensdag 04 december 2013 @ 14:36:
Heeft vziw geen gevolgen voor je studiebeurs maar mogelijk wel voor je zorgtoeslag en dergelijke.

Edit: zit me net te bedenken dat toeslagen volgens mij ook niet eens afhangen van samenlevingscontract maar dat daarvoor alleen gekeken wordt naar 'wonend op zelfde adres'. Samelevingscontract heeft wel gevolgen voor fiscaal partnerschap geloof ik.
Maar hebben toeslagen dan misschien weer gevolgen voor je studiebeurs? Ik kan mij herrineren dat in mijn studietijd mijn toendertijd wajong via een wetswijziging omhoog ging. Aantal jaren later kreeg ik van DUO daar netjes een berichtje van of ik even een x bedrag per direct terug wilde storten.

Dus mijn advies aan de TS is. BEL met DUO en vraag het ze. Als je het niet wilt om geen slapende honden wakker te maken dan heb je er straks alleen nog maar meer last van als je niet oppast..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zover ik weet kijkt DUO enkel en alleen naar het inkomen van je ouders. Je vriendin zal dus gewoon uitwonende beurs krijgen (ongeveer 270,- pm) en daarnaast eventueel een aanvullende beurs (wat dus afhankelijk is van de inkomsten van de ouders).
Pagina: 1