Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Ik ben bezig met het samenstellen van een HTPC, als student zijnde probeer ik dit voor een zo laag mogelijke prijs te realiseren. Met de HTPC wil ik downloaden en via openELEC xbmc draaien.
3D hoeft hij niet af te kunnen spelen aangezien het 3D materiaal dat ik kijk SBS is (LG tv)

Ik heb zelf al:
Een kast, Coolermaster Elite 120
Een voeding, BeQuiet 450W
Geheugen, Kingston HyperX 4Gb 1600Mhz 1,65v (eerst kijken of dit op 1,5v wil werken?)
Hardeschijf

Ik heb dus nog enkel een processor en moederbord nodig, ik zat nu zelf naar dit te kijken:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 39,40€ 39,40
1MSI FM2-A75IA-E53€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 112,30

Zijn er nog dingen die ik nu over het hoofd zie of dingen die beter kunnen?
Ik neem aan dat dit systeem snel genoeg is voor het afspelen van 1080P materiaal en dat ook het navigeren door menuutjes soepel gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Volgens mij is de pricewatch: Intel Pentium G3220 Boxed een stuk zuiniger. Die 10 e verdien je vanzelf terug. Dan heb je wel een ander mobo nodig, bijvoorbeeld de pricewatch: ASRock H81M-ITX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Je kan natuurlijk nog iets besparen.
pricewatch: ASRock H81M-ITX
pricewatch: Intel Pentium G3220 Boxed
Zuiniger met stroom, zeker als hij 24/7 aan staat. Maar als je stroom niet afhangt van je huurprijs (aangenomen dat je een kamertje hebt) dan kan de AMD nog wel eens aantrekkelijk zijn vanwege de apu die grafisch beter is.
Overigens, als er een usb 3.0 slot zit aan de voorkant van je kast en je wil die actief gebruiken kan je beter niet voor het door mij geposte mobootje gaan. Deze heeft namelijk maar 2 usb 3.0 slots (die dus alleen aan de achterkant zitten).

Dat lijkt best wel op wat ik net postte :)
Gezellig, dan zitten we op 1 lijn. :)

[ Voor 56% gewijzigd door Frozen op 03-12-2013 21:11 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Niet online
Stef602 schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 21:02:
Je kan natuurlijk nog iets besparen.
pricewatch: ASRock H81M-ITX
pricewatch: Intel Pentium G3220 Boxed
Zuiniger met stroom, zeker als hij 24/7 aan staat. Maar als je stroom niet afhangt van je huurprijs (aangenomen dat je een kamertje hebt) dan kan de AMD nog wel eens aantrekkelijk zijn vanwege de apu.
Dat lijkt best wel op wat ik net postte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Het stroomverbruik idle van de amd zit rond de 30 watt:
http://benchmarks-tests.c...review/power_consumption/
http://www.xbitlabs.com/a...ity-vs-ivy-bridge_12.html

Het idle verbruik van de Intel processor kan ik niet vinden.

Ik heb wel wat negatieve ervaringen op internet gelezen over Intel en Linux, bijvoorbeeld dat het afspelen van de videobestanden in zijn geheel voor rekening van de processor komt en niet door de gpu gedaan wordt.

In het geval van Intel zou ik wel voor dit moederbord gaan, pricewatch: ASRock B85M-ITX
4x sata is toch wel fijn aangezien ik geen server oid heb voor de bestanden. En deze heeft een usb 3.0 header

[ Voor 21% gewijzigd door Brilsmurfffje op 03-12-2013 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Niet online
Kijk: Als ik google op "Intel xbmc problemen", dan krijg je problemen :)
Er zijn je al velen voorgegaan, de pricewatch: Intel Pentium G3220 Boxed is één van de populaire processors voor htpc's. Maak je geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:18
BramvandenH schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 21:01:
Volgens mij is de pricewatch: Intel Pentium G3220 Boxed een stuk zuiniger. Die 10 e verdien je vanzelf terug.
Heb je daar een bron bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:29
Dat zijn TDP's, en zegt niets over het daadwerkelijk opgenomen vermogen natuurlijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Het verbruik van de Intel is wel aantrekkelijk en in combinatie met een B85 chipset heb ik nog steeds 4x sata en een USB3.0 header aansluiting.

Op het internet staat dat intel de 23.976 bug heeft opgelost met Haswel:
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=171820

Ik neem aan dat dat niet geld voor de budget processors maar pas vanaf de i3 generatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Een HTPC wordt over het algemeen 95% v/d tijd weinig tot niet belast (video afspelen middels h/w acceleratie zal resulteren in een CPU load van 1% tot 5%). Idle is er weinig verschil in het verbruik tussen Intel en AMD's huidige generatie CPU's. Onder hoge CPU load is het een ander verhaal, maar dat is bij een HTPC amper relevant. Zeker wanneer je HTPC niet 24/7 aan staat is het verschil in verbruik tussen een Intel en AMD setup totaal niet significant.

Zowel een G3220 als een A4 zal prima gaan werken. Voor simpel HD video afspelen zul je weinig verschil zien. Het voordeel van de Intel is dat deze op CPU gebied wat sneller is, AMD heeft echter de superieure GPU. Ook op het gebied van ondersteuning komt de G3220 wat tekort (quicksync, clearvideo en 3D is eruit gesloopt). Nu doet een A4 ook geen 3D, maar verder mankeert er niks aan de GPU (kun je nog steeds makkelijk mee deinterlacen of Madvr als renderer gebruiken).

De Intel setup lijkt wat voordeliger, maar dat Asrock moederbord heeft maar 2 sata aansluitingen. Een alternatief is dan een B85 moederbord, maar die is ook €70,- en maakt de totale setup weer wat duurder. Het AMD moederbord uit de TS is verder prima met 4x sata, optisch spdif, bluetooth, Wlan, USB 3.0 headers en Esata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Ik heb zelf een setup met een AMD A10, maar zou om die reden ook hartelijk aan willen raden om voor een zo snel mogelijke processor te kiezen, bijvoorbeeld de A6 ipv de A4 als je die paar tientjes extra kunt missen. Xbox controller erbij, en je hebt ook nog een leuke emulator (lukt met de A4 ook)/ lichte pc games bak, iets waar ik mijn HTPC ook erg veel voor gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:29
Henk schreef op woensdag 04 december 2013 @ 10:48:
Ik heb zelf een setup met een AMD A10, maar zou om die reden ook hartelijk aan willen raden om voor een zo snel mogelijke processor te kiezen, bijvoorbeeld de A6 ipv de A4 als je die paar tientjes extra kunt missen. Xbox controller erbij, en je hebt ook nog een leuke emulator (lukt met de A4 ook)/ lichte pc games bak, iets waar ik mijn HTPC ook erg veel voor gebruik :)
De keuze voor een A6 ben ik het inderdaad wel mee eens als het te bekostigen valt natuurlijk, maar dat is meer met het oog op dat je dan wel alle content kunt afspelen, inclusief 3D, wat op de A4 niet altijd het geval is. Die APU zou ik dan ook vrijwel altijd niet nemen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Dit is wat ik dan nu heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 49,20€ 49,20
1Transcend JM1600KLN-4GK€ 35,48€ 35,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 157,58

Mijn tv doet wel 3D, maar het is een LG tv dus dan is de hoogste kwaliteit 1080P Side by side. Maar dat is voor de processor niet zwaarder omdat de tv dit voor zijn rekening neemt.

Hoe zit dat precies met die emulators? draait dat onder Linux?

Ik heb ook nog even de intel configuratie op een rijtje gezet:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 49,99€ 49,99
1ASRock B85M-ITX€ 67,90€ 67,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9K2/4G€ 25,93€ 25,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 143,82

3D maakt mij eigenlijk niet zoveel uit en de 3D content die ik kan afspelen is toch enkel SBS. Dus dat maakt voor de chip niet uit. Gamen zal ik ook niet doen aangezien ik daar een desktop voor heb.

Als het stroomverbruik van de intel significant lager is dan is dat een betere keus denk ik mede omdat minder stroom ook gelijk staat aan minder warmte en dus stiller.
Het afspelen van FullHD is met beide APU's geen probleem neem ik aan?

[ Voor 36% gewijzigd door Brilsmurfffje op 04-12-2013 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
brilsmurfffje schreef op woensdag 04 december 2013 @ 11:40:
Dit is wat ik dan nu heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Transcend JM1600KLN-4GK€ 35,48€ 35,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 157,58
In de AMD setup hoef je niet perse sneller geheugen te zetten. Het geheugen uit de Intel setup kan ook prima in de AMD setup.
Mijn tv doet wel 3D, maar het is een LG tv dus dan is de hoogste kwaliteit 1080P Side by side. Maar dat is voor de processor niet zwaarder omdat de tv dit voor zijn rekening neemt.

Hoe zit dat precies met die emulators? draait dat onder Linux?

Ik heb ook nog even de intel configuratie op een rijtje gezet:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 143,82

3D maakt mij eigenlijk niet zoveel uit en de 3D content die ik kan afspelen is toch enkel SBS. Dus dat maakt voor de chip niet uit. Gamen zal ik ook niet doen aangezien ik daar een desktop voor heb.

Als het stroomverbruik van de intel significant lager is dan is dat een betere keus denk ik mede omdat minder stroom ook gelijk staat aan minder warmte en dus stiller.
Het afspelen van FullHD is met beide APU's geen probleem neem ik aan?
Je vraag over het afspelen van HD video en stroomverbruik/warmte heb ik al beantwoord in mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Ik heb het intel systeem zojuist besteld :)

Bedankt voor de input en feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

brilsmurfffje schreef op woensdag 04 december 2013 @ 15:28:
Ik heb het intel systeem zojuist besteld :)

Bedankt voor de input en feedback
Mooi! Ik zou graag weten voor welke je bent gegaan en waarom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Stef602 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 17:07:
[...]

Mooi! Ik zou graag weten voor welke je bent gegaan en waarom. :)
Ik heb dit systeem besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 143,82

Als het goed is wordt het morgen allemaal al geleverd.
Deïnterlacing is voor mij niet van toepassing omdat alles 1080P of 720P is, gaming hoeft ook niet. Het is puur voor downloaden en het draaien van XBMC. Het Intel systeem is zuiniger en de koeler van Intel is stiller dan het geval van AMD, tevens is het systeem ook nog ietsje goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ik denk niet dat de intel zuiniger is, zeker in idle niet (en als dat al zo is zal het niet meer dan 5W zijn).

De intel koeler is denk ik ook niet stiller, aangezien die van amd meer koeloppervlak heeft waardoor de fan minder hard hoeft te draaien bij eenzelfde verbruik (al zullen beide onhoorbaar zijn).

Bedenk je ook dat de celeron geen 3D kan draaien, de amd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

mitsumark schreef op woensdag 04 december 2013 @ 20:34:
Ik denk niet dat de intel zuiniger is, zeker in idle niet (en als dat al zo is zal het niet meer dan 5W zijn).

De intel koeler is denk ik ook niet stiller, aangezien die van amd meer koeloppervlak heeft waardoor de fan minder hard hoeft te draaien bij eenzelfde verbruik (al zullen beide onhoorbaar zijn).

3 dingen:
1)
en dat basseer je op wat? de pentium g2020? of ben je in de war met de i3 3220 en de pentium g3220?

2)
Laat mij maar eens een review zien waarin dit naar voren komt.

3)
a) dit is geen celeron
b)
3D hoeft hij niet af te kunnen spelen aangezien het 3D materiaal dat ik kijk SBS is (LG tv)
c) YouTube: Battlefield 3 Pentium G3220 + Intel HD Graphics Full HD, Custom Settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
mitsumark schreef op woensdag 04 december 2013 @ 20:34:

De Intel die daarin staat is ivy Bridge.

Haswell komt uit op een watt of 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Met celeron bedoelde ik uiteraard pentium.

BF3 is geen 3D.

Laat anders een review zien waaruit blijkt dat de pentium zuiniger is? (tot nu toe heeft nog niemand die aan mij laten zien)
Iederen blijft maar roepen dat de g3220 zuiniger is dan een apu, maar niemand komt met bewijs...
(en nee, het TDP zegt niks)
Als je wat rondkijkt op het grote wijde web zie je dat 90% van de mensen toch een apu aanraad voor een HTPC.

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 04-12-2013 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
mitsumark schreef op woensdag 04 december 2013 @ 20:58:
Met celeron bedoelde ik uiteraard pentium.

BF3 is geen 3D.

Laat anders een review zien waaruit blijkt dat de pentium zuiniger is? (tot nu toe heeft nog niemand die aan mij laten zien)

Iederen blijft maar roepen dat de g3220 zuiniger is dan een apu, maar niemand komt met bewijs...
(en nee, het TDP zegt niks)
G3220 is ook een APU ;) Intel is gebakken op een kleiner productie procède.
3D maakt in mijn geval niet uit omdat als ik 3D afspeel ik dit door mijn tv laat afhandelen:
Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-Q0A912TYnaw/ULNnk1FNtlI/AAAAAAAAErU/Yjev4SxsoCY/s320/1211cum492.jpg

Hier maakt mijn tv dan een 3D beeld van en door de Pasieve 3D brillen haal ik zo het maximale op het gebied van kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Het is inderdaad een apu, maar intel zelf noemt het niet zo.

Het gaat mij om het punt dat je zelf met een amd a4 aankomt wat een prima low budget keus is (eventueel liever de a6).
Vervolgens wordt er gezegd dat je beter een intel kunt nemen omdat die zuiniger zou zijn, maar er wordt geen bewijs geleverd (en ik heb dus mijn sterke twijfels of dit inderdaad het geval is).

3D is in jouw geval wellicht niet belangrijk, maar in veel HTPC's wel.
(even om te voorkomen dat zometeen iedereen een g3220 in zn htpc zet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 09:38
Kan nog goedkoper!

pricewatch: Biostar NM70I-1037U
pricewatch: Gigabyte GA-C1037UN-EU

Intel 1037U is een ivy bridge dual core die XMBC gewoon goed aankan. Meer heb je niet nodig :)

als je denkt dat dit te langzaam is
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1620 Boxed€ 35,67€ 35,67
1Gigabyte GA-H61N-D2V€ 46,75€ 46,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 82,42

Werkt ook prima, beetje verouderd is niks mis mee.

[ Voor 65% gewijzigd door Flaat op 05-12-2013 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Ik heb toch nog wat zitten twijfelen en uiteindelijk de Intel order geannuleerd en het volgende AMD systeem besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-4GBXL€ 39,20€ 39,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 161,30

Ik moest van het intel systeem sowieso het geheugen om ruilen dus dan kan ik net zo goed heel het systeem terug sturen :+

De volgende blog heeft mij over de streep getrokken:
http://www.google.nl/url?...NTQ&bvm=bv.57155469,d.bGQ

En het feit dat de AMD chip een betere video chip heeft voor het afspelen van video materiaal. Het downloaden gaat dusdanig snel dat de pc daarvoor nooit een nacht hoeft aan te staan, dat kan dus ook prima tijdens het kijken van films en series :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

brilsmurfffje schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:57:
Ik heb toch nog wat zitten twijfelen en uiteindelijk de Intel order geannuleerd en het volgende AMD systeem besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-4GBXL€ 39,20€ 39,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 161,30

Ik moest van het intel systeem sowieso het geheugen om ruilen dus dan kan ik net zo goed heel het systeem terug sturen :+

De volgende blog heeft mij over de streep getrokken:
http://www.google.nl/url?...NTQ&bvm=bv.57155469,d.bGQ

En het feit dat de AMD chip een betere video chip heeft voor het afspelen van video materiaal. Het downloaden gaat dusdanig snel dat de pc daarvoor nooit een nacht hoeft aan te staan, dat kan dus ook prima tijdens het kijken van films en series :)
beide heeft zijn voor en nadelen. Met beide maak je een goede keus en krijg je een goed systeem voor je geld. Veel plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Stef602 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 15:13:
[...]

beide heeft zijn voor en nadelen. Met beide maak je een goede keus en krijg je een goed systeem voor je geld. Veel plezier.
Systeem draait als een tierelier, video speelt hij boterzacht af in XBMC onder OpenELEC en ook de belasting van de processor komt niet boven de 25% uit per core
Pagina: 1