Netwerkkabel geen verbinding

Pagina: 1
Acties:

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-12 15:06
Ik dacht ik doe mijn ouders een plezier en leg alvast wat netwerkkabels aan, zodat er minder werk is wanneer ze hun Ziggo alles-in-1 krijgen.
Ze zaten nog op ADSL :+

Ik had nog wat spulletjes (stugge kabel en pluggen etc) liggen van mijn netwerk, dus dat kwam wel goed uit.

Het enige wat ik niet had was een opbouw contactdoos. Die heb ik besteld:
https://netwerkproducten....bouw-dn-9002-n-p-429.html

Nu heb ik niet enorm veel verstand van netwerken, maar ik ga er vanuit dat als je iets op 2 manieren kunt aansluiten ( A of B ), en je voor beide uiteinden het op manier B aansluit, dat het dan goed is.

Vooral toen ik de kabeltester aansloot en alle groene lampjes aangingen, ging ik er ook vanuit dat het goed was.

Maar ik moet wel zeggen dat beiden B-volgordes verschillend waren.
Die van de contactdoos liep iets anders dan de B-instructie van de losse keystone jack aan het andere eind van de kabel.

Maar B=B en groene lampjes is oké dacht ik.

Nou, vandaag heeft de Ziggo monteur alles aangesloten, maar men kreeg geen signaal door de kabel.
Andere rechtstreekse kabel tussen modem en pc getrokken en dat lukte wel.
Fout zit dus toch in de verbinding die ik gemaakt heb.

Hoe kan dat.
En hoe moet ik het dan aansluiten als beide producten een andere volgorde aangeven.
Want B≠B :?

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
CHeck check dubbelcheck.

Opnieuw patchen, misschien een loos contactje.

[ Voor 51% gewijzigd door BlackWhizz op 03-12-2013 20:23 ]

Verwijderd

NeutraleTeun schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 20:09:
Maar ik moet wel zeggen dat beiden B-volgordes verschillend waren.
Die van de contactdoos liep iets anders dan de B-instructie van de losse keystone jack aan het andere eind van de kabel.

En hoe moet ik het dan aansluiten als beide producten een andere volgorde aangeven.
Want B≠B :?
Aan beide zijde de zelfde (juiste) volgorde gebruiken. ;)

Afbeeldingslocatie: http://virensa.com/wp-content/uploads/UtpSchema.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2013 20:32 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-12 16:03
Ik dacht dat dat zo'n kabeltester nog enigszins intelligentie in zich had en dus ook kan doormeten wat de kwaliteit (of lengte) van de kabel is. Blijkbaar alleen het duurdere spul.

• NeutraleTeun
BlackWhizz schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 20:23:
CHeck check dubbelcheck.

Opnieuw patchen, misschien een loos contactje.
Dat deed ik dus.
1 maal testen aan de ene kant, nog eens testen aan de andere kant, en nog eens laten zien aan me vader hoe makkelijk zo'n apparaat wel niet is.
Nou... 0,0 zekerheid dus.
Verwijderd schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 20:29:
[...]

Aan beide zijde de zelfde (juiste) volgorde gebruiken. ;)

[afbeelding]
Dan moet ik even kijken of ik kan uitvogelen hoe de kabels/pinnen lopen.
Want in de contactdoos loopt er 1 rij verticaal, en in de keystone (je kent het wel) heb je 2 rijen van 4.
Jolke schreef op woensdag 04 december 2013 @ 15:48:
Ik dacht dat dat zo'n kabeltester nog enigszins intelligentie in zich had en dus ook kan doormeten wat de kwaliteit (of lengte) van de kabel is. Blijkbaar alleen het duurdere spul.
Denk dat met de kabel niets mis is.
Is gewoon goede solid core cat5e, wat ik hier in mijn woning ook heb liggen (en geen problemen mee heb, aansluiten ging toen wel in 1x goed, alleen had ikzelf wel ander type inbouwdozen).
Afstand kabel bij mijn ouders is ook maar metertje of 10, dus daar zou het ook niet aan kunnen liggen.

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:05
Hoezo, testen aan de ene kant en dan testen aan de andere kant? Je test toch altijd 2 kanten tegelijk?

• NeutraleTeun
Ja... maar heb het ook nóg eens andersom gedaan.
Check, check, dubbelchech toch.

Verwijderd

NeutraleTeun schreef op woensdag 04 december 2013 @ 17:22:
[...]

Dan moet ik even kijken of ik kan uitvogelen hoe de kabels/pinnen lopen.
Want in de contactdoos loopt er 1 rij verticaal, en in de keystone (je kent het wel) heb je 2 rijen van 4.
De nummers die er staan lopen naar desbetreffend pinnetje van de utp kabel.
Als je dus aan beide kanten de juiste kleur bij het juiste nummer doet zou het moeten werken, zelfs als op de producten andere kleur combi staat aangegeven als "hulp".

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

B=B, ik denk dat je e.e.a verkeerd geïnterpreteerd hebt. Pinnummering kan idd niet misgaan.
Nu weet je ook dat je eerst altijd moet testen dat het ook écht werkt voordat je weggaat, basic rule nummer 1 bij klussen onsite.

Waarschijnlijk is je kabeltester niet geschikt voor Gbit. Grote kans dat als je alles op 100mbit forceert de lijn wel werkt, en daarom ga je kabeltester ook oke aan.

[ Voor 27% gewijzigd door KillerAce_NL op 05-12-2013 08:11 ]

• NeutraleTeun
Kan iemand mij dan vertellen waarom de pin-nummering B in het contactdoos anders loopt dan de andere "B's" die ik gewend ben?

Afbeeldingslocatie: https://netwerkproducten.com/content/wandcontactdozen/cat5e-inbouwplaat.JPG

Wat is daar het nut van.
Waarom überhaupt op producten A en B zetten, en vervolgens gewoon nog 'willekeurige' volgordes maken/aanhouden.

Qua tester heb ik zoiets:
https://netwerkproducten....0-kabeltester-p-2861.html

Geen idee of die niet geschikt is voor Gbit, maar nogmaals, bij mij thuis heb ik ook een hele woning aangelegd (diverse kabels naar woonkamer, slaapkamer etc voor pc's/mediaspelers/nas, en AOP verplaatst en diverse coax getrokken) en dat is allemaal wel goed gegaan.

Reden waarom ik het niet echt onsite kon testen was omdat de set-up volledig anders was.
Alles liep via de telefoonlijn, en de router stond in de slaapkamer.

Maar goed, enige nadeel is de afstand tussen ons (200 km) en dat ze nu een kabel over de vloer hebben lopen door alle ruimtes heen :9

Maar nu ik even nadenk...
Belachelijk dat die Ziggo monteur dan niet even die kabel heeft getest of anders heeft aangesloten.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Het is vrij normaal dat outlets gewoon per paar gemonteerd worden, zie je hier ook. Intern wordt de aderparing goed gezet op de pins.

Verwijderd

De volgorde is zeker niet willekeurig. Hij is ecther wel anders en zoals KillerAce_NL al aangeeft, dit word in de wandcontactdoos naar de juiste poortjes gestuurd. Vandaar dat de nummering ook niet natuurlijk verloopt (1 2 3 6 7 8 5 4). Als je de kleuren aan de hand van de nummering in de juiste volgorde zet, krijg je netjes A/B color codes.

Wat betreft het waarom, stel je eens voor dat je 500 van die contactdozen aan moet sluiten en je moet elke keer weer blauw in het midden wurmen en daar dan oranje of groen omheen proberen te prutsen. Door de aderparen per kleur naast elkaar op de wandcontactdoos te plaatsen is het aansluiten makkelijker. In de meeste situaties zit er aan de andere kant een patch panel waar je de kabels op dezelfde manier aan kunt sluiten waardoor er minder verwarring is.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:55
NeutraleTeun schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:16:
[..]
Maar nu ik even nadenk...
Belachelijk dat die Ziggo monteur dan niet even die kabel heeft getest of anders heeft aangesloten.
Valt niet onder zijn werkzaamheden denk ik. Hij heeft een werkende internetverbinding opgeleverd, en hoe je dat bij je PC krijgt zal hem een zorg zijn.

Over de volgorde, ik gebruik altijd deze site om stekkertjes te knijpen: http://www.lanshack.com/make-cat5E.aspx en dan pak ik de linkerfoto (568-B). Dat werkt altijd, krijg altijd netjes een Gbit connectie.

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:11

krietjur

Where am I?

Ben wel benieuwd wat voor "andere" B-variant je dan voor de andere kant hebt gebruikt, want die op je contactdoos is gewoon standaard ;)

Die kabeltesters met die lampjes ben ik nooit zo heel kapot van, heb gelukkig zelf een Fluke meter liggen, maarja, die kosten wel een paar cent meer ;)

• NeutraleTeun
ThinkPadd schreef op donderdag 05 december 2013 @ 11:19:
[...]

Valt niet onder zijn werkzaamheden denk ik. Hij heeft een werkende internetverbinding opgeleverd, en hoe je dat bij je PC krijgt zal hem een zorg zijn.
Nou ja, hij mag blij zijn dat ík al de kabel via de kruipruimte heb getrokken.
Als ik dat niet had gedaan... hoe had hij anders een werkende internetverbinding verkregen?
De PC is niet draadloos. Is een kabel over de vloer, door allerlei ruimtes en drempels, dan conform afspraak?
Volgens mij niet.
Verwijderd schreef op donderdag 05 december 2013 @ 11:12:
dit word in de wandcontactdoos naar de juiste poortjes gestuurd.
Hier ging ik dus ook gewoon vanuit, dat het intern omgeleid zou worden.
De keystone heb ik ook gewoon via B aangesloten, dus waar het probleem dan zit.
Ik weet het niet.
Blijft toch ook speculeren vanaf hier.
Zal het eens nader bekijken als ik weer daar ben.

Wat is trouwens nog een manier om de kabel te testen?
Los van een internetverbinding of een dure kabeltester.

• Jolke
Multimeter en de pinnetje een voor een doormeten.
Heb je een koppelstukje voor RJ-45 liggen? Daar kan je wat makkelijker bij de pinnetjes komen.

Verwijderd

Eventueel kun je voor ongeveer 15-20 euro een simpele netwerk kabel tester aanschaffen. Die dingen doen net veel meer dan aangeven welke pinnen verbonden zijn met elkaar. Uiteraard is dit ook met een mulitmeter te doen maar, stukken minder praktisch.

Bijvoorbeeld:
http://www.allekabels.nl/...netwerk-kabel-tester.html
Maar zoek ook vooral even naar andere aanbieders.

Daarnaast nog dit plaatje:
http://www.studiohub.com/images/rj45pinout.gif

Dat zou wat duidelijkheid moeten geven over de relatie tussen plug en stekkerdoos.

• jarrin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:50
Dat je kabel tester "Oke" aangeeft komt simpelweg omdat je alle aders wel verbonden hebt, maar op de verkeerde volgorde.

Het zou niet meer moeten zijn dan:
Contactdoos:
OranjeWit, Oranje, GroenWit, Groen, BruinWit, Bruin, BlauwWit, Blauw (v.l.n.r.)
RJ-45:
OranjeWit, Oranje, GroenWit, Blauw, BlauwWit, Groen, BruinWit, Bruin (v.l.n.r.)

Als je dan gaat testen, test dan ader voor ader, niet alle aders tegelijk!

Succes ermee!
Edit:
Nog een tip als je de kabel wilt "debuggen": sluit alvast je kabeltester aan, voordat je de kabels in de contactdoos vast klikt. Dan zie je gelijk of je laatst gepunchde kabel wel op de juiste positie zit.

[ Voor 19% gewijzigd door jarrin op 05-12-2013 16:31 ]

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:05
Die kabeltester die hij heeft gebruikt let toch ook op de volgorde het is inprincipe dezelfde als die lennaert.goris hierboven aanprijst. Lezen ook een kunst. Ik gok erop dat de keystone verkeerd is aangesloten.

[ Voor 15% gewijzigd door AtRi op 05-12-2013 18:15 . Reden: spelfout ]

• jarrin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:50
AtRi schreef op donderdag 05 december 2013 @ 16:33:
Die kabeltester die hij heeft gebruikt let toch ook op de volgorde het is inprincipe dezelfde als die lennaert.goris hierbij aanprijst. Lezen ook een kunst. Ik gok erop dat de keystone verkeerd is aangesloten.
Als lezen zo moeilijk voor mij is, kan jij dan aangeven waar de TS aangeeft dat de volgorde inderdaad klopt en hij dit gecontroleerd heeft? Heb moeite met het te vinden.

• NeutraleTeun
jarrin schreef op donderdag 05 december 2013 @ 16:41:
[...]

Als lezen zo moeilijk voor mij is, kan jij dan aangeven waar de TS aangeeft dat de volgorde inderdaad klopt en hij dit gecontroleerd heeft? Heb moeite met het te vinden.
Kabeltester van de link in mijn post heeft ook getallen en lichtjes.
Dus ja, alle lampjes waren groen, opeenvolgend, van 1 naar 8.

Vandaar dat ik er gewoon vanuit ging dat het goed was.

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:16

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Getest met een cross-cable van tester naar contactdoos?

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• NeutraleTeun
Durf ik niet met zekerheid te zeggen!
Was wel een kant-en-klare kabel inderdaad.

Maar dacht dat dat tegenwoordig geen verschil meer maakte?

Ah, 1 van die kabels ligt hier
Lijkt op groen/wit - groen - oranje/wit - blauw - blauw/wit - oranje - bruin/wit - bruin

@onder
alles brandt van 1 naar 8

[ Voor 6% gewijzigd door NeutraleTeun op 05-12-2013 17:30 ]

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:16

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Die losse kabel in de tester en je weet het...

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• Jolke
NeutraleTeun schreef op donderdag 05 december 2013 @ 17:25:
Durf ik niet met zekerheid te zeggen!
Was wel een kant-en-klare kabel inderdaad.

Maar dacht dat dat tegenwoordig geen verschil meer maakte?
Switches zijn tegenwoordig slim genoeg om een gewone kabel als een cross-kabel te kunnen gebruiken, dus tussen twee switches is het niet meer nodig. Tussen twee computers weet ik niet of het met een gewone kabel gaat werken.

Laat eens een foto zien van je gepatchte kabel. Ik begrijp niet waar het fout gaat. 8)7

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:50
NeutraleTeun schreef op donderdag 05 december 2013 @ 17:05:
[...]

Kabeltester van de link in mijn post heeft ook getallen en lichtjes.
Dus ja, alle lampjes waren groen, opeenvolgend, van 1 naar 8.

Vandaar dat ik er gewoon vanuit ging dat het goed was.
Aan welke kant van de tester kijk je?
Als ik me niet vergis brandt één kant sowieso van 1 naar 8 en moet je aan de andere kant kijken of dat ook gebeurd.

• Jolke
Als ik goed gelezen heb, dan heeft TS de kabel ook andersom aangesloten.

• NeutraleTeun
Allen bedankt voor de input, maar ik kan niks vanaf hier :-P
Zal het nader bekijken als ik weer daar ben, en het hier updaten.
Pagina: 1