Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavix
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 13:57
Hoi,

Sinds kort viel het me met behulp van GPU-Z op dat de temperaturen van mijn eerste HD6950 (heb er 2 in crossfire) idle 60C waren en op 30% load al maarliefst 90C. Ter vergelijking: de tweede HD6950 is 40C in idle. Ik had mijn kast opengemaakt terwijl mijn pc aanstond en het viel me dus op dat 1 van de 2 fans niet meer draait.

Ik heb er nog niks mee gedaan en vraag me af wat ik kan doen om het te repareren. Ik zit niet er bepaald op te wachten om een nieuwe GPU te kopen. Ik zou graag willen weten of ik er zelf iets aan kan doen.

Ik heb mijn kaarten al meer dan 2 jaar en er zit dus geen garantie meer op.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Wat dacht je van een nieuwe fan?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

kuusj98 schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 19:38:
Wat dacht je van een nieuwe fan?
interresant antwoord 8)7
jammer dat de mensen niet googlen meer tegenwoordig

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Maakt de fan geluid? Zit er veel stof in de kast? probeert hij wel in beweging te komen bij het opstarten?
Als de fas lichtelijk beweegt of start/stopt, kan het zijn dat de lagers gaar zijn, wellicht helpt een klein beetje kruipolie hier nog (niet knoeien!). Bij veel stof even schoonspuiten...
Zo niet--> kijken of je een tweedehands standaardkoeler of andere vervangende koeling kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavix
PAPPLE schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 21:23:
Maakt de fan geluid? Zit er veel stof in de kast? probeert hij wel in beweging te komen bij het opstarten?
Als de fas lichtelijk beweegt of start/stopt, kan het zijn dat de lagers gaar zijn, wellicht helpt een klein beetje kruipolie hier nog (niet knoeien!). Bij veel stof even schoonspuiten...
Zo niet--> kijken of je een tweedehands standaardkoeler of andere vervangende koeling kan regelen.
De fan maakt zeker geluid, maar dat zal mede komen omdat hij hoge toeren moet draaien om de kaart enigzins koel te houden. Bij het opstarten doet de fan inderdaad een pogin om te draaien en ik heb wel het idee dat hij bij een zware game (Assassins Creed 4) de fan probeert aan te krijgen. Na een kwartier komt er een soort golvend geluid (geen idee hoe ik het anders moet beschrijven) alsof de andere fan de hele tijd aan en uit gaat.

Toevallig heb ik net een nieuwe harde schijf binnen en zal ik bij het monteren ervan gelijk even alles ontstoffen. Ik zal deze post morgenavond updaten als ik de harde schijf gemonteerd heb.
Consigliere schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 21:04:
[...]

interresant antwoord 8)7
jammer dat de mensen niet googlen meer tegenwoordig
Natuurlijk is dit een optie, maar eerst even kijken of er mogelijkheden zijn om het zelf op te lossen zonder veel geld uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-08 15:41
Hoi ik heb anders nog een standaard koeler liggen, mocht het niet opgelost zijn! Succes verder!

[ Voor 9% gewijzigd door HengelNL op 04-12-2013 00:28 ]

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavix
HengelNL schreef op woensdag 04 december 2013 @ 00:27:
Hoi ik heb anders nog een standaard koeler liggen, mocht het niet opgelost zijn! Succes verder!
Ik heb deze kaart: pricewatch: Sapphire HD6950 (en de linker fan is dus kapot).
Past jouw koeler daarop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Als het reference kaarten zijn, past de koeler er gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-08 15:41
sorry mavix ik heb een asus dus de koeler is anders.

deze heb ik dus niet liggen sorry!

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavix
PAPPLE schreef op woensdag 04 december 2013 @ 10:15:
Als het reference kaarten zijn, past de koeler er gewoon op.
HengelNL schreef op woensdag 04 december 2013 @ 12:21:
sorry mavix ik heb een asus dus de koeler is anders.

deze heb ik dus niet liggen sorry!
Volgens mij zijn het allebei reference kaarten. Tenminste, als ik de definitie van reference kaart goed begrepen heb.

Update: ik heb daarnet mijn hele pc leeggehaald en ontstoft met behulp van perslucht. Er kwam een dikke bol stof los toen ik tegen de kapotte fan blaasde. Vooralsnog lijkt de fan weer te werken, het scheelt maarliefst 35C bij 30% load. Ik laat het voorlopig hierbij, maar ik laat uiteraard weer van me horen als het weer kapot gaat, want dan moet ik waarschijnlijk aan een nieuwe fan gaan denken.

In ieder geval bedankt voor de hulp!

[ Voor 30% gewijzigd door Mavix op 04-12-2013 21:39 ]

Pagina: 1