Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloudwa1ker
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04-2022
Hallo hallo,

Een maand of 2 geleden heb ik mijn eerst game pc gebouwd en ben er erg trots op en blij mee natuurlijk. maar ik ondervind regelmatig heftig frame drops in spellen zoals battlefield 3, far cry 3, rome total war 2 , bioshock infinite etc... Nou zijn de drops nogal eigenaardig, want het spel speelt gewoon super soepel rond de 60 frames zelfs met veel effecten maar hij zakt dan gewoon weer terug naar 20 fps voor 3-4 seconden en springt dan weer terug, maar dit gebeurd ook als ik gewoon wat rond wandel. Dit maakt het spelen hiervan zeer irritant en frustrerend. Mijn rig zou dit ook gewoon makkelijk moeten aan kunnen. Hier zijn de specs:

Mobo - asrock 970 pro 3 r2.0

GPU - Sapphire 7850 OC edition

RAM - Corsair Vengeance ddr3 8gb 2x 4

CPU - AMD black edition 8320 3,5ghz

CPU Cooler - Thermaltake Spinq

PSU - corsair CX series modular CX600m

Case - Bitfenix shinobi

Seagate 1tb HDD

OS - Windows 8 pro

AMD Beta driver version 13.11

Ik heb ook al mijn moederboard eens terug gestuurd voor een controle van mijn sata controller, want soms als ik kijk bij task manager staat er 100% disk usage met maar iets van 0.5 mb/s in gebruik ofzo, heel vreemd, ik heb al een andere hdd nu en aan t moederboard lag het niet. Mijn hdd heb ik ook al gecheckt met een healthcheck maar die gaf geen problemen aan.

Hopelijk is dit voldoende informatie en als jullie nog meer nodig hebben om mij te helpen vraag maar raak ik wil dit namelijk graag opgelost hebben :( geen leuke eerst ervaring zo...

Aron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:55

Nemesizz

Untouchable

Ik denk dat het waarschijnlijk hetzelfde probleem is als met de Extreme 3 van Asrock, de VRM's kunnen mogelijk je CPU niet helemaal goed aan.

Volgens de specs moet een CPU tot een TDP van 140W willen, maar met een 4+1 phase VRM krijgen ze het vaak al benauwd met 125W TDP CPU's.
Stock snelheid wil vaak nog wel (net), maar overklok of turboboost word te veel en dan vliegt ie in de beveiliging (en throtteled je CPU om de VRM's te beschermen).
(dat is vermoeden 1)

Wat ook nog wel eens een probleem wil geven, is als je dingen op de achtergrond draait, bijvoorbeeld Youtube open hebt staan tijdens gamen. Dan wil je videokaart soms 'vergissen' in clockspeeds en staat die te laag voor games (dit komt omdat moderne browsers hardware versnelling gebruiken, metname voor dingen zoals filmpjes op Youtube).

Wat je kan proberen, is GPU-z in de achtergrond even laat loggen wat je GPU doet (of er ineens gekke drops zitten in core/memory snelheid), en kijken wat je CPU doet met CPU-z (of die gaat throttelen).
CPU-z moet je volgens mij wel op een 2e scherm draaien, zit volgens mij geen logger in (of ik kijk er glad overheen :P ).

Dit is althans wat ik als eerste denk gezien je omschrijving van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloudwa1ker
Nemesizz schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 21:44:
Ik denk dat het waarschijnlijk hetzelfde probleem is als met de Extreme 3 van Asrock, de VRM's kunnen mogelijk je CPU niet helemaal goed aan.

Volgens de specs moet een CPU tot een TDP van 140W willen, maar met een 4+1 phase VRM krijgen ze het vaak al benauwd met 125W TDP CPU's.
Stock snelheid wil vaak nog wel (net), maar overklok of turboboost word te veel en dan vliegt ie in de beveiliging (en throtteled je CPU om de VRM's te beschermen).
(dat is vermoeden 1)

Wat ook nog wel eens een probleem wil geven, is als je dingen op de achtergrond draait, bijvoorbeeld Youtube open hebt staan tijdens gamen. Dan wil je videokaart soms 'vergissen' in clockspeeds en staat die te laag voor games (dit komt omdat moderne browsers hardware versnelling gebruiken, metname voor dingen zoals filmpjes op Youtube).

Wat je kan proberen, is GPU-z in de achtergrond even laat loggen wat je GPU doet (of er ineens gekke drops zitten in core/memory snelheid), en kijken wat je CPU doet met CPU-z (of die gaat throttelen).
CPU-z moet je volgens mij wel op een 2e scherm draaien, zit volgens mij geen logger in (of ik kijk er glad overheen :P ).

Dit is althans wat ik als eerste denk gezien je omschrijving van het probleem.
Hmmm en wat zou ik kunnen doen met vermoeden 1 ? ik heb helaas geen 2e monitor voor cpu-z :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Cloudwa1ker schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 18:54:
AMD Beta driver version 13.11

Ik heb ook al mijn moederboard eens terug gestuurd voor een controle van mijn sata controller, want soms als ik kijk bij task manager staat er 100% disk usage met maar iets van 0.5 mb/s in gebruik ofzo, heel vreemd, ik heb al een andere hdd nu en aan t moederboard lag het niet. Mijn hdd heb ik ook al gecheckt met een healthcheck maar die gaf geen problemen aan.

Hopelijk is dit voldoende informatie en als jullie nog meer nodig hebben om mij te helpen vraag maar raak ik wil dit namelijk graag opgelost hebben :( geen leuke eerst ervaring zo...

Aron
100% disk zou ik mij niet druk om maken als dat soms gebeurd kan indexeren van windows search zijn.

Maar ik zou de AMD Beta driver vervangen voor de huidige 13.9 driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloudwa1ker
bobsquad schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 22:26:
[...]

100% disk zou ik mij niet druk om maken als dat soms gebeurd kan indexeren van windows search zijn.

Maar ik zou de AMD Beta driver vervangen voor de huidige 13.9 driver.
oh? zijn er dan problemen met die driver? nou ik ga t anders een proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Niet dat ik weet maar het zou kunnen met beta drivers dus vandaar dat je dus gemakkelijk even de huidige drivers kunt testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloudwa1ker
Ik heb de 13.9 driver geprobeerd en t leek erop dat dit de oplossing was maar na enige minuten te spelen begon hij weer met frame drops... Ook toen ik ge alt tabbed had was de sky dome zwart... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:45
Het probleem klinkt alsof er iets op de achtergrond loopt te scannen tijdens het spelen. Dat zou namelijk verklaren waarom je disk activiteit 100% is en de drops.

Probeer eens te kijken of Windows Indexing uit staat en dat je virusscanner niet loopt te scannen tijdens het spelen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloudwa1ker
Windows indexing, dat heb ik al eens voorbij zien komen bij een andere forum post kan ik eens proberen, zal ik wel moeten opzoeken, en ik heb gewoon windows defender erop staan. Maar ik vind t wel vreemd dat hij moeite heeft met zulke dingen. :/ Ik heb nog een installatie gekregen van windows 8.1 misschien dat eens testen kijken of hij nog steeds problemen heeft en anders nog windows 7 proberen. Of zou het daar niet aan kunnen liggen? Want ik merkte op dat t 100% disk gebruik ook wel eens gebeurt op mijn laptop die dezelfde windows installatie heeft, maar daar speel ik geen zwaardere games op omdat deze dat niet aankan dus dat heb ik niet kunnen testen.

[ Voor 24% gewijzigd door Cloudwa1ker op 04-12-2013 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloudwa1ker
Op een ander forum poste iemand dat 65-70 graden te hoog is voor een 8320? en gaf als tip de heatsink opnieuw te plaatsen, ik maak gebruik van de bijgeleverde thermaltake koelpasta die grijs van kleur is. Het was namelijk mogelijk dat mijn cpu aan throttelen was? zegt iemand dit wat? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Cloudwa1ker schreef op woensdag 04 december 2013 @ 12:04:
Op een ander forum poste iemand dat 65-70 graden te hoog is voor een 8320? en gaf als tip de heatsink opnieuw te plaatsen, ik maak gebruik van de bijgeleverde thermaltake koelpasta die grijs van kleur is. Het was namelijk mogelijk dat mijn cpu aan throttelen was? zegt iemand dit wat? :/
Het is wat hoog qua temp, maar throttelen (vanwege CPU hitte) doet ie bij 75 a 80 graden ofzo volgens mij.
Waar je op moet letten met koelpasta is dat je er niet te veel van op doet, te veel werkt isolerend en word de warmteoverdracht van je CPU naar het koelblok slechter.
Tussen CPU en koelblok moet een flinterdun laagje zitten.

Al denk ik nog steeds dat je VRM's het er ook moeilijk mee hebben.

Zit zo te denken, kun je ook een game 'windowed' spelen (in een venster) en dat je dan CPU-z er naast houdt? Dan kun je gewoon met 1 scherm kijken of je CPU throtteled tijdens gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloudwa1ker
Heb er net cpuid hwmonitor op gezet als tip van een vriend, tijdens windowed zegt hij:

amd fx-8320 package: value - 50-56c, min 40c , max 63c powers value 28 - 38W, min 23,70W max 50,20W

zegt jou dat wat? en met cpuz hoe zie ik de throttle en wat moet ik jou doorgeven dan? heb er zelf vrij weinig verstand van, met deze cijfers dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloudwa1ker
Oh wacht ja ik zie het idd, als hij soepel speelt zit hij bij cpuz op 1.3xx V maar zodra hij lagged zakt hij naar 0.8xx V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloudwa1ker
Dus ik denk dat ik de boosdoener heb gevonden, nu is mijn vraag dan ook, wat is de oplossing hiervoor? een maat zij de max temp in t bios omhoog krikken naar 85-90 C maar is dat veilig? of is 80 genoeg?

[ Voor 4% gewijzigd door Cloudwa1ker op 04-12-2013 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Met CPU-z moet je kijken wat de kloksnelheid doet (in Mhz), staat als het goed is links-onder in het venster (als het goed is staat daar corespeed, deze moet je in de gaten houden tijdens belastig, multiplier, FSB/HT bus, rated FSB/HT speed). Als je niks doet en je zit gewoon op je bureaublad te kijken is het normaal dat 'corespeed' lager gaat, tijdens belasting (games of benchmarks) hoort dit niet te gebeuren.
Als deze tijdens belasting ineens drastisch omlaag gaat houdt het in dat de CPU aan het throttelen is (om eventueel doorbranden van CPU en/of VRM's te voorkomen).

Ik zou max temp niet omhoog zetten, er word aangegeven dat de maximum temperatuur eigenlijk niet (langdurig) boven de 70ºC mag komen, aangeraden word 60ºC of lager.
Als je de temp op 80ºC loop je de kans dat je CPU beschadigd bij langdurig gebruik.

Hoop dat dit duidelijk is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloudwa1ker
Bij hwmonitor gaf hij aan dat de max 63C was en de min 40C, hij bleef constant rond de 55-57C tijdens far cry 3, maar bij cpu-z zag ik in t bovenste gedeelte rechts boven staan 1.387V en dan speelde hij soepel, maar toen hij begon te laggen, frame drops zakte hij spontaan naar 0.888V en na enige tijd sprong hij weer terug naar 1,389 V en toen speelde hij weer soepel, ben op zoek gegaan in mijn bios om te kijken waar ik de throttle threshold omhoog kan krikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloudwa1ker
Zou het mogelijk ook kunnen zijn dat mijn cpu rond de 50 zit maar de temp in mijn case hoog word, waardoor mijn mobo hoog word en deze dit ziet als schadelijk en automatisch mijn cpu naar beneden klokt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloudwa1ker
Ok ik heb het probleem gevonden, de VRM's van het moederboard , 4+1 zijn, lees ik nu op veel andere sites, zeer slecht in combinatie met 8 core processors, ook al staat het op de doos dat ze compatible zijn met 8 cores werkt deze architectuur niet. Ik kan namelijk mijn vinger niet langer dan 3 seconden op mijn vrm's houden of ik verbrand ze, ze zijn gloeiend heet.... dat word denk ik dan maar upgraden naar een 8 + 2 vrm 990 chipset....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Cloudwa1ker schreef op woensdag 04 december 2013 @ 19:31:
Ok ik heb het probleem gevonden, de VRM's van het moederboard , 4+1 zijn, lees ik nu op veel andere sites, zeer slecht in combinatie met 8 core processors, ook al staat het op de doos dat ze compatible zijn met 8 cores werkt deze architectuur niet.
Gaf ik in m'n eerste post ook al aan ;)

Die 4+1 phases werkt alleen een beetje met TDP's van 95W of lager, die octacores (en bepaalde hexacores) met TDP van 125W+ geven regelmatig problemen.

Asrock heeft inmiddels wel een rood sterretje bij die 125W CPU's staan dat je dan extra airflow op je VRM's moet hebben (dit stond er eerder niet bij, ze zullen wel veel klachten krijgen van AMD FX gebruikers).
Maar ik heb her en der al gelezen dat extra luchtkoeling weinig tot geen nut heeft, de VRM's kunnen de enorme power-vraag van de octa cores gewoon niet goed aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloudwa1ker
@nemesizz, denk je dat een 990 chipset wel voldoende zal zijn voor de 8320? Vind t wel nogal vreemd een vriend heeft hetzelfde moederboard met cpu maar geen enkele problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Cloudwa1ker schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:36:
@nemesizz, denk je dat een 990 chipset wel voldoende zal zijn voor de 8320? Vind t wel nogal vreemd een vriend heeft hetzelfde moederboard met cpu maar geen enkele problemen?
Het ligt niet zozeer aan de chipset, maar aan de gebruikte VRM's die (Asrock in dit geval) op het moederbord heeft zitten.
Meestal zie je 4+1 alleen bij m-atx of kleinere borden, en worden vaak CPU's van 95W TDP of lager support.
Asrock heeft dus besloten om die 4+1 ook op full-size ATX borden te planten, zo lijkt het net een high-end bord (veel features komen overeen met high ends) maar de prijs is stukken lager. Een 125W+ TDP CPU kán werken, maar dan zit je echt op een grensgeval. Dat een vriend van je met hetzelfde bord en CPU wel stabiel is is dan geluk hebben voor hem, maar reken maar dat die ook op het randje van z'n kunnen draait (kan mogelijk later tegen dezelfde problemen aanlopen).

Als je een goed bord wil icm die 8320 CPU moet je vooral opletten dat je een 8+2 VRM variant neemt, chipset maakt dan nog niet eens zoveel uit (970 of 990, de VRM's zijn nu je probleem).

Straks zit je met een 990 chipset waar een lolbroek van een fabrikant als nog 4+1 op zet, schiet je nog niks op (weet zo niet of die er zijn, maar je weet maar nooit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 14:32
Heb hetzelfde probleem (zelfde mobo en processor)

Is er dus eigenlijk geen fix? Anders heb ik nu 60 euro weggegooid voor een game pc waar ik niet op kan gamen :(

[ Voor 6% gewijzigd door Knamix op 10-12-2013 17:19 ]

Pagina: 1