Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 18:28
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleem en ik heb nog niet kunnen vinden waardoor het komt. Wel heb ik al een aantal dingen uit weten te sluiten. Misschien kunnen jullie me helpen of weet iemand anders de oplossing.

Ik heb een Acer Aspire One 522-C6Dkk waar een AMD c60 CPU-tje in zit met een Atheros w-Lan kaartje. Nu is er in huis een nieuwe router met AC en was de snelheid van het Atheros kaartje niet wat ik hoopte. Ik heb toen even gekeken of ik iets kon kopen wat beter was en kwam bij de Intel Dual Band Wireless-AC 7260 + Bluetooth. Het netbookje miste ook bluetooth dus dat was een mooie bijkomstigheid. De prijs was ook erg vriendelijk voor deze upgrade.

Voor de volledigheid ik heb Windows 7 Ultimate er op geïnstalleerd staan en al eerder (meer dan een jaar terug) 4gb geheugen en een 500gb schijf er ingezet ipv de standaard hardware. Dit heeft altijd goed gewerkt.

Toen ik het kaartje plaatste kwam er in apparaat beheer gewoon een onbekend apparaat naar boven. dus ik via de intel site de juiste driver gedownload en geïnstalleerd. Maar toen kwam het probleem:
de computer ziet de netwerkkaart volledig, maar vind geen netwerken. Volgens de probleem oplosser van intel staan de "hardware switch" wel aan, want als die uit staat is het in de programmatuur zichtbaar.

Ik was bang dat het gewoon een kapot kaartje betrof, maar toen ik het kaartje bij een ander laptopje als vervanging van een intel 4965agn stopte deed hij het wel. (en het is een snelheidsmonster die 7260 icm een asus ac66u _/-\o_ ) De antennes en alles werkt ook gewoon als ik het andere Atheros kaartje weer terug steek.

Is er ergens een database met compatible hardware voor AMD (of intel netwerkkaartjes) of is iemand bekend bij het vervangen van een netwerkkaartje voor de AMD c60? Of weet iemand de oplossing voor dit probleem?

Ben benieuwd of jullie iets weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat heeft de CPU hier nou mee te maken :?

Het probleem is gewoon de laptopBIOS, en daar zijn deze 522-tjes nogal berucht om. Ik heb een iets oudere variant met C-50 erin. Hier Intel 5300, 6230 en 6300 NICs geprobeerd maar geen van allen aan de praat kunnen krijgen. Uiteindelijk een Broadcom dualband geval uit een kapotte router gesloopt en erin gezet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
Ik ging er even vanuit dat AMD ook de bios levert bij de chipset behorende bij de AMD c60. Waarbij AMD het misschien niet fijn vind om intel kaartjes te gebruiken. Heb jij toen ook gezocht naar een mogelijkheid om iets met de bios te doen?

Had jij toevallig een Broadcom BCM94313HMG2L chip erin gezet?

Edit: zal je net zien plaats ik hier gisteren een bericht vind ik eindelijk iets dat bruikbaar lijkt op het web, zie https://communities.intel.com/message/206556#206556

nog even zoeken naar de bios waar over gesproken wordt

[ Voor 27% gewijzigd door boppos op 04-12-2013 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
OPGELOST!
Als je het verhaal van het bericht op de intel comunities leest moet je een alternatieve bios op je acer zetten die meer functies "unlocked". Binnen deze bios kan je dan naar je pic-e poorten en dan kan je poort 3 (de poort waar een wifi kaartje in zit) op disable ipv L1 and L0s. Drivers installeren en de intel 7260 + bt werkt daarna perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-07 21:16

redyak

Try and Fail

Ik had er nog niet aan gedacht om hem in mijn Aspire One te zetten.
Maar in mijn 4 jaar oude Acer 8930 deed hij het direkt. Zelf even een stukje ijzer gedremeld om van de fullhigh naar half high te gaan. En zo als gezegd een prima stukje hardware voor die prijs. Ben benieuwd wanneer de eerste laptops (betaalbaar) komen met echte AC en 3 antennes om het maximale uit mijn RT-AC66U te halen

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

boppos schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 10:14:
OPGELOST!
Als je het verhaal van het bericht op de intel comunities leest moet je een alternatieve bios op je acer zetten die meer functies "unlocked". Binnen deze bios kan je dan naar je pic-e poorten en dan kan je poort 3 (de poort waar een wifi kaartje in zit) op disable ipv L1 and L0s. Drivers installeren en de intel 7260 + bt werkt daarna perfect!
Wow! Dat was mij destijds niet gelukt :o

Kun je een link geven naar de alternatieve BIOSsen die je gebruikt hebt? Ben zelf aan vervanging van dit gevla toe, maar wil het aan m'n dochter geven en dan moet er Linux op - en de Linux driver voor mijn Broadcom is erg buggy (random vastlopers) dus zou er erg graag een Intel gevel in stoppen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
dion_b schreef op zondag 15 december 2013 @ 21:56:
[...]

Wow! Dat was mij destijds niet gelukt :o

Kun je een link geven naar de alternatieve BIOSsen die je gebruikt hebt? Ben zelf aan vervanging van dit gevla toe, maar wil het aan m'n dochter geven en dan moet er Linux op - en de Linux driver voor mijn Broadcom is erg buggy (random vastlopers) dus zou er erg graag een Intel gevel in stoppen...
Ik had hier de bios vandaan http://www.bios-mods.com/forum/Thread-AO522-Unlock-BIOS
Je moet hem alleen Flashen met DOS, maar dat moet geen probleem zijn toch? Ik heb de originele bios update gedownload en dat bestandje vervangen door die van de link om met dos te kunnen updaten (het is allebij 1.12)

Ik ben alleen nog niet tevreden over de snelheden die ik haal. Ben benieuwd wat jij haalt.
redyak schreef op zondag 15 december 2013 @ 21:16:
Ik had er nog niet aan gedacht om hem in mijn Aspire One te zetten.
Maar in mijn 4 jaar oude Acer 8930 deed hij het direkt. Zelf even een stukje ijzer gedremeld om van de fullhigh naar half high te gaan. En zo als gezegd een prima stukje hardware voor die prijs. Ben benieuwd wanneer de eerste laptops (betaalbaar) komen met echte AC en 3 antennes om het maximale uit mijn RT-AC66U te halen
In die Acer zit een intel cpu, chipset en een bios die een intel wifi kaartje gewoon ondersteund. Mijn 6 jaar oude 5920G deed het ook gewoon direct met het kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:46
maakt het nog uit waar je de zwarte en witte antenne op kaartje prikt?

ben van plan de ASUS K95VB i7 te kopen, weet alleen niet of die laptop 2 of 3 antenne's heeft

[ Voor 40% gewijzigd door SuperVeloce op 29-12-2013 20:18 ]

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

boppos schreef op maandag 16 december 2013 @ 09:36:
[...]

Ik had hier de bios vandaan http://www.bios-mods.com/forum/Thread-AO522-Unlock-BIOS
Je moet hem alleen Flashen met DOS, maar dat moet geen probleem zijn toch? Ik heb de originele bios update gedownload en dat bestandje vervangen door die van de link om met dos te kunnen updaten (het is allebij 1.12)

Ik ben alleen nog niet tevreden over de snelheden die ik haal. Ben benieuwd wat jij haalt.
Opvolger van m'n AO522 vandaag gekocht, is een Lenovo X220 geworden met exact zelfde soort whitelisting issue - maar ook daar gelukkig alternatieve BIOS gevonden. Nodig, want de 6205 die erin zit word ik niet blij van. Zojuist dus een 7260 besteld.

Ik heb een Asus RT-AC66U als router draaien, de 7260 zou volle bak moeten kunnen draaien, iig in de x220. Uiteraard ga ik even testen in de AO522, als dat goed gaat, prop ik daar natuurlijk de overtollige 6205 in. Niet beter dan de Broadcom die ik erin heb zitten, wel goede Linuxdrivers.

Maar ik twijfel of ik ook maar 1Mbps vooruitgang ga merken op de AO522. Ding is namelijk gruwelijk CPU-limited qua netwerkperformance. Bedraad haal ik ook maar enkele tientallen Mbps. Wat dat betreft vrij simpel: zodra je enige vorm van performance wilt is dit ding echt niet geschikt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1