Cpu fan draait niet/soms, MoBo kapot?

Pagina: 1
Acties:

• jeltek
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-02-2022
Hallo tweakers,

Heb al een tijdje problemen met bf4 (computercrash), helaas is hier een tweede en erger probleem bij gekomen.
Hoorde laatst een ventilator in mijn kast harder en zachter draaien toen mijn pc idle draaide of toen ik gewoon aan het internetten was. Mischien gebeurde dit ook wel tijdens het gamen maar dan hoor ik het niet....

Ik dacht dat het de ventilator van mijn videokaart was, toch maar even de kast opengedaan en toen zag ik dat het mijn ventilator van mijn Scythe Mugen 2 rev b was. Ik had de kast nog geen 5 minuten open en toen hield hij er helemaal mee op (toeval :? ).

Heb de ventilator van het koelblok gehaald en op een 9v batterij getest en dan doet hij het gewoon. Als ik mijn pc een tijdje uit gehad heb en ik doe hem daarna aan draait hij ongeveer 5 minuten daarna stopt hij gewoon.

De vraag luidt: Wat kan ik nu het beste testen/doen.
1. Kijken of hij wel voeding krijgt door moederbord 4pins aansluiting te meten
2. Nieuwe ventilator kopen (10 euro)
3. Of is mijn moederbord aan het dood gaan 8)7

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik kan wel gewoon computeren maar ik ben bang dat hij oververhit raakt dus ik gebruik hem maar even niet meer.

Moederbord: Msi p55 gd65
Cpu koeler: Scythe mugen 2 rev b
Processor: Intel i7 870
Gpu: Msi r7970 Oc
Ram: 4x2gb Kingston 1333
2 hdd's 1TB
1 SSD 128 GB

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:48

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mijn ventilator van de mugen 2 draait continu op een heel laag standje, heb je soms een andere ventialtor in je kast zitten om even te testen?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:28
Misschien kan je het beste je computer toch opstarten, HWMonitor opstarten en je CPU temps bekijken, en de computer gaan stressen. Als de fan bij 60 graden nog niet aanstaat, is er iets mis. Je kan tijdens het opstarten ook eventueel voelen aan de koeler, als die duidelijk warm (meer dan lauw) wordt zonder dat de fan aan gaat is het ook niet goed denk ik.

Ik heb wel vaker een (OEM) pc gezien die zijn fan uit deed in idle.

• jeltek
Damic, de cpu koeler is een 4 pins aansluiting waarbij de gewone fans 3 pins zijn....

Marcop23 Volgensmij draait de ventilator normaal gesproken wel idle, want toen hij steeds harder/zachter ging was dat ook gewoon idle. Tevens heb ik ook via realtemp geloof ik naar de temperaturen gekeken en daar stond dat de ventilator op een x-aantal procenten aan het draaien was terwijl hij echt stil stond.

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-12 22:05
jeltek schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 18:28:
Damic, de cpu koeler is een 4 pins aansluiting waarbij de gewone fans 3 pins zijn....

Marcop23 Volgensmij draait de ventilator normaal gesproken wel idle, want toen hij steeds harder/zachter ging was dat ook gewoon idle. Tevens heb ik ook via realtemp geloof ik naar de temperaturen gekeken en daar stond dat de ventilator op een x-aantal procenten aan het draaien was terwijl hij echt stil stond.
In dit geval gaat het toch echt om de temperaturen die belangrijk zijn van de CPU, zolang de temperaturen laag zijn is er ook geen reden om paniek. Evt. kan je een stresstest uitvoeren met Prime95 wanneer idle alles in orde is. Idle moeten de temperaturen niet boven de 50 graden komen ;).

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:40

Nemesizz

Untouchable

Lijkt me eigenlijk gewoon een BIOS optie, als de temperatuur onder een bepaalde drempel komt gaat de fan langzamer draaien.

Dat de fan stil staat terwijl hij zogenaamd op 10% of 20% hoort te draaien ligt aan de fan (soort, type, voltage/amps). Sommige fans blijven draaien op 10%, zat fans stoppen al met draaien als ze bijvoorbeeld op 30 of 40% staan, dit verschild gewoon per fan.

Als het niet een BIOS optie is kan ook de fan kapot zijn. Mocht het in het ergste geval toch de aansluiting op het moederbord zijn zou ik gewoon een andere connector proberen (4pin PWM kan ook gewoon op een 3 pin aansluiting, en vice versa, 3 pin op een PWM aansluiting heb je alleen geen fan snelheid controle meer en draait de fan altijd op 100%* *= uitzonderingen daargelaten).

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:48

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zie dat dus om gewoon te testen, als hij bij een andere fan uitblijft = mobo defect anders fan defect ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
Snelheden in de bios controleren, en instellen.
je kan in de bios de snelheden aanpassen tav de warmte.
Indien je dit te langzaam zet dan valt je ventilator uit, want dan komt je ventilator onder zijn minimale snelheid.
En bij elke ventilator is anders.

[ Voor 10% gewijzigd door jan99999 op 03-12-2013 20:36 ]

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Als je Moederboard/ fancontroller nou kapot blijkt te zijn maar de rest werkt wel goed kan ook overwegen om een Fancontroller aan te schaffen. Klikerdieklik

Ik heb er zowiezo al een maar ik zweer erbij, Mobo/graka en overige koelers hangen eraan. Zeker de digitale modellen met temp. sensors zijn super handig.
-Game of internet profielen maken..
-Handmatig of automatisch laten instellen.
-Snelheden en temperaturen bekijken/aanpassen zonder uit je game of werk te gaan..
-enz....
Met name als je de in/outtake goed kan afregelen hoef je niet eens full speed te draaien om alles supercool te houden..
Your in control 8)

Het kost je wel een Zondag middag want je halve pc moet uit mekaar om de temp. sensors te plaatsen en kabels netjes weg te werken. Gelijk dan maar een schoonmaak actie en koelpasta's want je bent toch bezig maar dan heb je ook wat...
Zeker als je regelmatig games online doet zoals BF4 wat op drukke momenten best veel kan vergen van je pc (dus warm wordt) is het wel een must om het zooitje koel te houden. Je sloopt je hardware als het te vaak te warm word.

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:09
Mijn mugen 2 fan draait ook niet altijd in idle (maar voornamelijk juist tijdens of vlak na het opstarten).
Eerst startte de pc niet eens op omdat de beveiliging in de bios aan stond dat ie niet zou booten als de cpu fan niet zou draaien.
Maybe gewoon te weinig voltage om hem aan het draaien te krijgen, zolang de fan maar draait als de cpu warmer wordt zou ik me er geen zorgen om maken.

• jeltek
Bedankt voor de vele reacties mensen, ik zal de instellingen controleren en kijken of hij niet te warm wordt als hij belast wordt.

• jeltek
Ik heb hem net even gestresst, helaas draaide hij dit keer wel non stop zonder dat hij stil gestaan heeft.

Getest met prim95, realtemp geeft de volgende temperaturen aan: 22 tot 25 idle en 59-61 tijdens stresstest.
Heb even opegezocht maar dat leek wel een redelijke temperatuur. Heb niet kunnen merken dat de cpufan sneller ging draaien.....
Heb altijd het gevoel gehad dat hij gewoon constant draaide, dat komt mischien ook omdat mijn oude videokaart zeer luidruchtig was. Maar heb ook het idee dat hij voorheen nooit stilgestaan heeft. Kan dit komen door een andere windows versie oid?

Ok vlak voor ik dit zou posten stopte de ventilator ermee, vreemd dat hij het maar 10 minuten doet na opstarten....

Nog een test gedaan, ventilator begon niet te draaien, max temperatuur dat ik gegaan ben is 64 graden liep heel langzaam nog op.

Hier een plaatje van de tweede test:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2h6tzj4.jpg

• jeltek
Speedfan geeft nu ook aan dat fan1 0RPM draait en dat klopt ook wel....

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-12 22:05
jeltek schreef op woensdag 04 december 2013 @ 14:23:
Speedfan geeft nu ook aan dat fan1 0RPM draait en dat klopt ook wel....
Je probleem is denk dat je je CPU fan op de 'sysfan1' header aangesloten hebt op je moederbord alleen moet de cpu fan op de 'cpu fan' header aangesloten worden die rechts boven je socket zit op het mobo. Dit is een witte fan header.

Want op fan1 kun je een aparte fan aansluiten die in je kast gemonteerd zit ;).

• jeltek
Justwilliam, nee helaas is dit niet het geval.
De ventilator zit gewoon op de 4 pins ''cpu''fan aansluiting. Ik heb dit meermaals gecheckt en hier heeft hij ook altijd zonder problemen opgezeten.

Het gene wat ik nu niet snap is waarom hij het de eerste 10 minuten wel doet als ik mijn computer op start en daarna gewoon nooit meer gaat draaien hoe warm de processor ook wordt. 8)7

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12 14:35
Wat heb je al geprobeerd in je Bios? Ik zie namelijk in de handleiding dat je nogal wat instellingen hebt.

Ik zou eerst CPU Smart Fan Target uitzetten en CPU Min.FAN speed (%) op minimaal 80% zetten.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• jeltek
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2z3s42d.jpg
Bios veranderen helpt niks, ik kan hem zodanig instellen dat hij probeert om hem 40,50,60 etc graden te houden maar dan gaat hij niet aan.
Ook als ik de cpufan handmatig op 87,5% instel gebeurd er niks. Hij geeft tevens aan dat hij 0rpm draait.

• jeltek
Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

andere fan op de header aansluiten, blijft die dan wel draaien? Zo ja... nieuwe fan kopen, zo nee dan is je mobo stuk aan t gaan..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1