Toon posts:

Systeem versnellen -> RAM of SSD?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik ben in bezit van de volgende PC:

Moederbord: H-Alpinia-RS780L-uATX (Alpinia)
Processor: AMD Athlon II X4 635
RAM geheugen: 4GB DDR3-1333
Videokaart: ATI Radeon HD5450

En ik wil hem upgraden omdat het nu iets langzamer is. Ik was eerst van plan om 4GB ram erbij te kopen, maar ik kreeg een tip van iemand om over te stappen naar een SSD. Op internet heb ik gezocht naar wat het beste keuze zou zijn, maar ik kom er niet helemaal uit.

Kan iemand mij adviseren wat beter zou zijn voor het versnellen van de algemene prestaties van mijn PC? (Gamen doe ik niet op de pc :P , het is echt alleen voor school). Ik dacht ook om misschien gelijk te upgraden naar Windows 8, dus heb ik voldoende aan 4GB daarvoor?

Mijn budget is ongeveer 80-90 euro

Thanks! Shad

EDIT: Graag ook tips voor aankoop van een SSD, als dat geadviseerd wordt

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2013 16:58 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tenzij je geheugen continu vol zit zal dat niet echt een megawinst gaan geven. Een SSD is wat dat betreft interressanter, omdat je HDD nog steeds het traagste onderdeel van je PC zal zijn. voor 80 tot 90 euro kun je al wel een 120GB drive scoren, dus ik zou daarvoor gaan.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 16:57:
Tenzij je geheugen continu vol zit zal dat niet echt een megawinst gaan geven. Een SSD is wat dat betreft interressanter, omdat je HDD nog steeds het traagste onderdeel van je PC zal zijn. voor 80 tot 90 euro kun je al wel een 120GB drive scoren, dus ik zou daarvoor gaan.
Normaal hou ik niet bij of mijn ram volloopt of niet. Ik heb dat net even gecheckt. Standaard staat ie op 50% met enkele applicaties, maar wanneer ik het meerdere programma's (Firefox en Chrome, beide met veel tabbladen, iTunes en Word) aan heb, dan raakt het 70%. Zegt dat wat? Of is dat gewoon normaal...

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-02 17:57
Dat is vrij normaal en niet heel heftig. Zolang je geen zware games/photoshop of videobewerking doet is 4 GB voldoende voor de taken die je hebt draaien. Een SSD zal daarentegen veel meer versnelling geven van het laden van programma's of het opstarten van windows. Lees verder deze tweakblog eens door om SSD's te kunnen vergelijken

• mr.day
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-12-2022
Een SSD is nooit weggegooid geld, maar kijkend dat je hoofdzakelijk alleen wat surft en office gebruikt, denk ik dat er niet heel veel mis met je pc is. Ik zou even een schone install doen en je pc-tje heeft weer wat van zijn snelheid terug ;-)

Verwijderd

SSD. For sure.

Ik heb een poosje met 3GB moeten werken ivm beperking geheugen modules. Dat kan best. Niet al teveel mediaprogramma's open en je kunt ermee uit de voeten hoor. :)

Verwijderd

Topicstarter
@Qaatloz, @mr.day en @Jism: Bedankt voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik met de advies van mr.day ga. In het begin had ik niet echt snelheidsproblemen als nu, dus denk dat een schone installatie hier zou moeten werken. Voorlopig zal ik RAM kopen, omdat het goedkoop is en staat SSD op mijn verlanglijstje voor mijn verjaardag binnenkort :P

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom RAM kopen als dat vrijwel 0 verschil gaat maken. Een SSD ga je altijd merken, en een Samsung Evo heb je bijv ook al voor onder de 90 euro. Ik heb een aantal systemen met en een aantal zonder SSD, en hoe snel of traag een ding ook is, met een SSD werkt het gewoon een stuk soepeler, ongeacht de rest van de specs. Zeker als je maar 70% van je RAM gebruikt gaat dat dus weinig helpen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Meer RAM heeft alleen zin als je het ook gebruikt. Als je 3GB in gebruik hebt met wat je normaal doet is 32GB RAM 0,0 sneller dan 4GB RAM.

Verwijderd

Je hebt een voordeel met een SSD ipv Ram: het swappen gebeurd nu vele malen sneller.

Uiteindelijk moet met een HDD toch alles geladen worden. Snap je keuze niet met nu geheugen en later een SSD. Die SSD merk je meteen.

Ik ben van 4GB naar uiteindelijk 16GB gegaan. 0 Snelheidswinst maar veel meer ruimte vrij voor forse applicaties. Ik wil mijn PC nog wel eens een week of 2 onafgebroken aanstaan met alle applicaties vandien. Dan is 16GB meer dan voldoende.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2013 21:11 ]

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-02 17:57
Ik heb pas geleden voor het eerst pas de beperking van 4 GB geheugen gemerkt. Ik moest een vrij zware Panorama stitch uitvoeren die eigenlijk 7 GB geheugen nodig had. Maar zelfs met 3 GB in swap komt je computer er wel uit.

In de andere 3 jaar dat ik op mijn huidige setup werk heb ik aan de 4 GB die erin zit genoeg gehad. (afgezien van af en toe een memorybug in firefox |:( of een echt zware game) Een SSD zal je voor elke dag veel meer voordeel opleveren is mijn opinie.

Verwijderd

Topicstarter
SSD is dan wel beter ja, zal ik dat doen. Thanks voor de tip!

Nog een laatste vraag: Waarschijnlijk zijn veel mensen op SSD overgestapt met hun harde schijf. Ik heb op mijn huidige harde schijf een windows 7 installatie, deze was al voorgeinstalleerd en hiervan heb ik geen CD. Is er een manier om je huidige windows installatie over te zetten naar je SSD

EDIT: Ben dit tegengekomen: http://www.storagereview....data_migration_2_overview

Heeft iemand ervaring met de Samsung Magician software en het overzetten van hun OS naar de SSD met dit?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2013 18:23 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:26

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ja, je kunt een image maken van je huidige installatie en die op je SSD restoren. Soms wordt een tool daarvoor meegeleverd met de SSD, maar er zijn ook meer dan genoeg guides te vinden op internet. Ook kun je een nieuwe installatie doen, images van eigenlijk alle Windows versies zijn via Microsoft wel te verkrijgen.

Rail Away!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mad Marty schreef op woensdag 04 december 2013 @ 18:24:
Ja, je kunt een image maken van je huidige installatie en die op je SSD restoren. Soms wordt een tool daarvoor meegeleverd met de SSD, maar er zijn ook meer dan genoeg guides te vinden op internet. Ook kun je een nieuwe installatie doen, images van eigenlijk alle Windows versies zijn via Microsoft wel te verkrijgen.
Met Windows 7 is het een kwestie van backup maken en mbv systeemherstelschijf terugzetten. Daar heb je geen tools voor nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Wolly schreef op woensdag 04 december 2013 @ 18:26:
[...]

Met Windows 7 is het een kwestie van backup maken en mbv systeemherstelschijf terugzetten. Daar heb je geen tools voor nodig.
Dit heb ik op het internet ook teruggevonden, alleen lees ik dat het bij veel mensen misgaat bij het activeren van de Windows versie.

Maar goed, zou je mij misschien naar een tutorial kunnen verwijzen? Thanks

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-02 10:36
Zolang je niet opgeeft welk OS je gebruikt, zal het antwoord nooit anders zijn dan: SSD.
Meer dan 4GB helpt enkel op een 64bits OS.

Verder geef je al aan dat je weinig gebruik maakt van meer geheugen.. laat hem evt. swappen op je SSD dan zal dat ook een stuk sneller gaan, waardoor je die enkele keer dat je virtueel geheugen gebruikt, ook winst maakt op snelheid door de SSD.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Die magician werkt prima, onlangs nog gebruikt. Heel af en toe een raar iets (moest mijn av re-installen omdat het vertrouwenscentrum elke keer aangaf dat er geen av was geinstalleerd). Maar da's meer cosmetisch, functioneel is mijn verplaatste install prima.

Verwijderd

Topicstarter
@Gadgeteer: Samen met een nieuwe SSD wil ik overstappen op Win8.1 (64 bits)

@KillerAce_NL: Ik dacht eerlijk gezegd aan een clean install bij het overstappen op een SSD
-------------------
Momenteel twijfel ik tussen de Crucial M500 en de Samsung EVO 120GB... Het gaat mij erom dat het een lange levensduur heeft... Iemand enige reacties erover?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2013 11:56 ]

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02 09:00

henwy

Meh

Van wat ik tot nu toe gelezen heb hoef je met normaal huis en tuin gebruik niet direct bang te zijn voor de levensduur. Persoonlijk zou ik voor de Samsung gaan, deze heb ik zelf meerdere malen gebruikt, maar geen ervaring met de Crucials.

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
henwy schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 12:27:
Van wat ik tot nu toe gelezen heb hoef je met normaal huis en tuin gebruik niet direct bang te zijn voor de levensduur. Persoonlijk zou ik voor de Samsung gaan, deze heb ik zelf meerdere malen gebruikt, maar geen ervaring met de Crucials.
Op papier lopen de Crucials iets achter op bijvoorbeeld Samsung, en dan met name op schrijf-scnelheden. Desalniettemin zijn de SSD's van Crucial van hele goede kwaliteit en snel genoeg voor thuis- en officegebruik.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 04 december 2013 @ 18:38:
[...]

Dit heb ik op het internet ook teruggevonden, alleen lees ik dat het bij veel mensen misgaat bij het activeren van de Windows versie.

Maar goed, zou je mij misschien naar een tutorial kunnen verwijzen? Thanks
Activeren? Geen problemen mee gehad hoor (werd mij niet gevraagd om opnieuw te activeren). Sterker nog, die restore via Windows zet ook nog eens je alignment op je SSD goed. Begrijp dus niet goed waarom mensen altijd CloneZilla etc aanraden terwijl er al perfecte functionaliteit in Windows 7 zit ingebakken 8)7

Zie http://www.lifehacker.com...n-made-easy-in-windows-7/

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 10-12-2013 18:29 ]

Pagina: 1