Voor games heb je bijna niks aan RAID0 en kan ik mij ook situaties indenken waarbij je juist nadelig uit bent als je hiervoor RAID0 toepast, al zal dat per game en de indeling van diens data verschillen.
RAID0 is handig als je veel sequentiële read/writes hebt. Laat games nou juist bestaan uit meer random I/O, lezen van allerlei kleinere files mogelijk in combinatie met een enkele keer sequentieel om een data file in te lezen. Meeste tijd verlies je op die random I/O.
Als je snel een game wilt laden kun je in mijn ogen beter zorgen dat je random seektime verlaagt en het aantal I/O operaties (IOPS) die je tegelijkertijd kunt uitvoeren verhoogd. De beste oplossing daarvoor is een SSD want dat is exact het gebied waar deze t.o.v. een conventionele harddisk op uitblinken.
RAID0 zal je in deze situatie niet helpen.
Een andere optie is een mirror (RAID1) of zelfs striped mirror (RAID10) met een intelligent algoritme zodat de seeks en reads beter verspreid kunnen worden over twee of meer disks. Maar dit zal voor het laden van games lang niet zoveel helpen als een SSD, welke de prestaties vele malen overtreffen.
Mijn advies is dus: ga voor een SSD van geschikte/gewenste capaciteit.
Als het per se op een harddisk moet wil je tussen deze twee kiezen voor de WD Blacks.
Of bijvoorbeeld een WD Velociraptor als het dus per se een hard disk moet zijn. Maar een vlotte disk van bijv. Seagate of andere fabrikant kan natuurlijk ook.
Ze zullen echter allen flink afgetroefd worden door een SSD.
[
Voor 21% gewijzigd door
Ultraman op 03-12-2013 18:27
]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.