Advies voor werk+privé laptop - kennisniveau zeer basic

Pagina: 1
Acties:

• Kida
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-07-2024
Hi all,

Met veel plezier heb ik het forum doorgespit, maar ik kom er toch echt niet uit. Misschien dat jullie me wat gerichter kunnen helpen:

Mijn schoonzus gaat binnenkort als ZZP-er beginnen en wil een goede laptop voor voornamelijk werk-, maar ook voor privégebruik. Ze weet hoe je een laptop aanzet, hoe je Word en Excel gebruikt en hoe je op het internet kan surfen, maar hoe verbinding maakt met een router gaat te ver.

Wat ik dus voor haar zoek is een super betrouwbare laptop met goede levensduur. Verder:

- een processor + werkgeheugen welke sterk genoeg zijn voor het draaien van bijvoorbeeld een boekhoudprogramma, Excel, Internet Explorer, Outlook en bijvoorbeeld Spotify ofzo.
- geen baksteen van 4 kilo
- gamen doet ze niet
- genoeg geheugen om niet in de problemen te komen binnen een paar jaar. (ze slaat geen hele films op, maar ik denk wel aardig wat foto's)

Ik heb zelf echt heel erg goede ervaringen met Dell. Mijn 7 jaar oude desktop loopt nog als een zonnetje en het feit dat veel bedrijven Dell gebruiken zegt mij ook wel wat. Lenovo schijnt ook goede zakelijke laptops te maken, zo las ik op het forum.
Zoals wat anderen hier krijg ik ook een beetje een raar onderbuikgevoel van Acer, Asus, Sony en Samsung. 9 van de 10 keer ligt het aan de gebruiker, maar toch..

Wie kan me helpen? Advies over een minimale processor, werkgeheugen, harde schijf, etc. is ook allemaal welkom!

Groetjes, Kida

Edit: Zoals gezegd een startende ZZP-er, zullen we het budget onder de EUR 1000,- houden? Als het kan ver eronder? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Kida op 03-12-2013 16:15 ]

• Biemold
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Voor office ben je geen dikke specificaties nodig, een i3, 4GB werkgeheugen en 500GB harde schijf vol doen denk ik wel. Is alleen wel lastig om te zeggen hoeveel opslag je nodig hebt, als je wil kan je makkelijk terabytes vol maken. :9

De ThinkPad E540 lijkt mij wel geschikt hiervoor, de laptop is samen te stellen op de website van Lenovo. Het is wel aan te raden om het scherm te upgraden naar een FHD scherm zo dat je wat meer werkruimte op je scherm hebt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Paar andere dingen om over na te denken en wat te roepen voordat we (ik iig) met een advies kunnen komen:

1) Scherm. Denk dan aan:
- hoe groot?
- welke resolutie?
- maakt kleurechtheid en kijkhoek wat uit?
2) Accuduur. Hoe lang moet ze weg van een stopcontact moeten kunnen?

Verder eens met Biemold, processor is voor dit soort gebruik een sluitpost, alles is in principe goed genoeg, 4GB RAM even goed. Qua harde schijf hangt het helemaal van gebruik af. Ik ben zelf voorstander van een relatief kleine (<100GB) SSD in de laptop voor de snelheid met enkel besturingssysteem en apps erop en een losse 2.5" externe schijf voor de opslag, maar kan me voorstellen dat de prijs van een SSD en de onhandigheid van losse schijf ongewenst zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Je hebt de Sony Vaio Pro 13 vanaf 790 euro met een i3-4010u, 8gb en 256gb ssd. Dus een beste prijs voor een laptop van 1,14kg en deze specs. Maar dat ligt aan je eisen.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-01 13:07
Een Thinkpad Edge zou ik persoonlijk iets meer vertrouwen in hebben.
Een E540 met i3-4000M, 1080p scherm en 128GB ssd kost €702,-

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nadeel van de Thinkpads is dat verreweg de meeste werkelijk erbarmelijke TN-panelen hebben als scherm, zelfs in de non-budget-categorie.

Persoonlijk zou ik het toetsenbord van een Lenovo met het scherm van een Sony met de BIOS van een HP willen hebben - maar goed, dat bestaat niet dus je moet ergens een compromis sluiten.

Hoe dan ook kunnen we niets zinnigs roepen zonder schermgrootte en accuduur te weten.

Oslik blyat! Oslik!

• Kida
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-07-2024
Wat een snelle reacties! Ik zal het eens aan haar vragen, dat van de schermgrootte en de accu. Ik verwacht eigenlijk dat ze er niet echt concrete antwoorden op heeft, maar het zijn goede aandachtspunten.
Voor nu, bedankt allemaal! Ik zal me niet meer blind gaan staren op de Dell's ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mbt schermgrootte kun je trouwens uitgaan van 13.3", 14", 15.6" en 17.3" - verreweg de meeste laptops vallen in een van die categorieen. De grootste twee hebben standaard een keyboard met numpad, de kleinere hebben geen numpad.

Mbt accuduur is de spreiding enorm. Er worden laptops verkocht die geen twee uur volhouden en er zijn laptops die het >12u uithouden. Daar moet je soms extra accu voor kopen, maar het kan wel.

Bedenk trouwens dat het scherm een van de grootste stroomvreters is, dus hoe groter het scherm, des te moeilijker (=duurder) het is om een redelijk accuduur te hebben. Deze twee staan dus niet geheel los van elkaar.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1