Laptop start pas na tientallen reboots op

Pagina: 1
Acties:

• Ties86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-01 14:03
Hallo mede tweakers,

Sinds kort heb ik een probleem met mijn laptop (Sony Vaio, VPCEB1X5E, Windows 7). Wat gebeurd is het volgende:

Als ik mijn laptop wil opstarten, valt deze na 1-2 seconden weer uit. Je hoort dat de HDD en fans beginnen te draaien en daarna valt deze uit. Kort daarna wordt (automatisch) nogmaals de laptop gestart en valt hij ook snel weer uit.

Dit gaat zo enkele minuten door en na een tijdje wordt de laptop wel correct opgestart. Windows geeft dan aan dat een systeemherstel nodig is, maar als ik die uitvoer, krijg ik na een kwartier de melding dat systeemherstel niet lukt. Het opstarten daarna gaat zonder problemen en ook tijdens het werken op de laptop valt hij niet uit en zie ik geen vreemd gedrag.

Mijn zoektocht heeft al enkele suggesties opgeleverd:
-Opstarten met andere RAM configuratie
-Opstarten met anderen HDD
-CMOS batterij kan kapot zijn

De eerste suggestie kan ik proberen, aangezien ik twee memory cards heb. Een nieuwe HDD of CMOS batterij kost aanzienlijk meer moeite, zeker omdat ik weinig ervaring heb met laptop reparaties.

Aan jullie de volgende vragen:
-Gezien dit gedrag, wat is dan de meest waarschijnlijke oorzaak
-Hoe kan ik dit als beste aanpakken/oplossen

Alvast bedankt,

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:52

Nemesizz

Untouchable

Is dit met accu of netadapter (of allebei ?).

Klinkt een beetje als een soort 'cold-bug' , naarmate het systeem warm word dat het stabieler word.

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-01 19:14

NeHoX

Gamer + PV

als je hem een 5-10 minuten op de kachel legt start hij dan wel direct?

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Probeer eens een andere accu of adapter als je daar de beschikking over hebt :) Dat heeft bij mij ook wel eens dit soort raar gedrag opgeleverd.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Ties86
Naar aanleiding van de suggesties hierboven heb ik het volgende geprobeerd:

1: Enkel met accu opstarten - Geen effect
2: Laptop een tijdje op de verwarming leggen - Start in één keer op

Het lijkt er dus op dat de laptop een 'cold start' niet goed doet.

Hoe kan dit worden veroorzaakt? En belangrijker, hoe kan ik dit verhelpen/verminderen? Op de studeerkamer waar de laptop staat is het meestal 15 graden. Niet erg warm dus, maar ook geen temperaturen dicht bij nul.

In ieder geval bedankt voor de feedback tot dusver en hopelijk heeft een van jullie een goede suggestie

[ Voor 70% gewijzigd door Ties86 op 03-12-2013 18:09 ]

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-01 23:58
Het lijkt op een probleem met je videokaart, hebben sommige hp's ook, wanneer ze opgewarmd zijn doen ze het, zo niet dan blijft hij een paar minuten loopen tot die warm is en dan kan je er ook gewoon rustig op doorwerken.
Heb je nog garantie?

• Ties86
Helaas niet, de laptop is bijna 4 jaar oud.

Reparatie kost dan waarschijnlijk ook zoveel dat het de moeite van het repareren niet waard is, toch?

Verwijderd

Tijd voor de milieustraat denk ik! :|
Pagina: 1