• Wkrooshof
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-01 13:35
Hallo iedereen,

ik volg nu een aantal dagen het forum mbt mediaspelers en HTPC's. Nu komt het erop dat een HTPC toch een betere oplossing is dan de mediaspelers.

Ik heb een beetje rondgekeken en heb besloten een HTPC samen te stellen, nu heb ik zelf nog een moederbord en processor liggen , ook heb ik al een kast uitgezocht.

In principe wil kunnen streamen via bijv icefilms en over het network (in Full-HD, dus eigenlijk ook een HDMI aansluiting)

Even een kick :$

Ik heb besloten een oude Blu Ray speler om te bouwen tot HTPC (Sony BDP-S1), waardoor ik eigenlijk een:
- Moederbord
- Processor
- Voeding
- RAM

Eventueel:
- Videokaart
- SSD (klein, budget, misschien wel 2e hands, puur voor het booten)

De afmetingen van deze blu-ray speler zijn:
42,9 - 10.4 - 35.3 cm.

Met andere woorden;

Ik ben opzoek naar kleine en goedkope onderdelen voor een budget 1080p systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 48,98€ 48,98
1MSI FM2-A75MA-E35€ 49,95€ 49,95
1Corsair CX430M€ 43,50€ 43,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 142,43

[ Voor 45% gewijzigd door Wkrooshof op 19-12-2013 10:27 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Dit zou zeker wel moeten kunenn gaan werken, maar ik mis nog geheugen (4GB volstaat; ruim zelfs), storage voor OS (afhankelijk van OS kan dat USB, SSD of HDD zijn) en eventueel storage voor media (maar kan ook vanaf het netwerk worden gestreamt natuurlijk). Daarnaast heb je er ook geen voeding in opgenomen. Als je deze componenten niet hebt liggen kan je je afvragen of het zinvol is om 26,24 aan een videokaart uit te geven, terwijl je voor zo'n 100 a 120,- een nieuw bord met processor kan halen, én je dan ook recente componenten erbij kan kopen (geheugen, storage, voeding) die over het algemeen wat leuker zijn qua prijs dan wanneer je op zoek moet naar verouderde technologie.

Mocht het budget ontbreken, dan kan je natuurlijk altijd later nog een upgrade uitvoeren, maar heb je al wel een basis om vanuit te gaan werken.

iRacing Profiel

• Wkrooshof
Vergeten te zeggen, ik heb ook nog 4GB RAM liggen. Voeding nog niet, storage moet ik nog even zien hoe ik dat wil oplossen, USB of SSD, maar dat komt goed.

Dus het komt erop neer dat ik er alleen nog een voeding voor moet hebben?

[ Voor 19% gewijzigd door Wkrooshof op 03-12-2013 15:01 ]

• kroegtijger
Wkrooshof schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 15:00:
Vergeten te zeggen, ik heb ook nog 4GB RAM liggen. Voeding nog niet, storage moet ik nog even zien hoe ik dat wil oplossen, USB of SSD, maar dat komt goed.

Dus het komt erop neer dat ik er alleen nog een voeding voor moet hebben?
Voor zover ik nu even kan overzien wel ja. Bord, CPU, geheugen, case en GPU zijn aanwezig.
Ik zou wel vooraf even heel goed controleren of je videokaart er wel in gaat passen. De gekozen GPU is weliswaar low-profile, maar ik vraag me af of dat wel gaat lukken zonder riser-card.

iRacing Profiel

Verwijderd

Dit gaat niet passen. Je moederbord is in de ATX formfactor (dus groot voor desktop behuizingen) en deze en eigenlijk de meeste HTPC behuizing kan alleen uATX en Mini-ITX hebben.

Je moet deze bijvoorbeeld hebben: pricewatch: MS-Tech MC-380 Iets duurder maar er zit al een afstandsbediening bij. Wel is de behuizing natuurlijk groot omdat er een groot moederbord in moet.

De hardware is natuurlijk snel zat ;), zeker omdat de grafische kaart de meeste bewerkingen voor zijn rekening neemt. Je moet even kijken of je een AMD of een nVidia grafische kaart neemt, welke het beste samenwerkt met het besturingssysteem wat jij gaat gebruiken.
HvB83 schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 17:19:
Ik heb ook een GT610 kaartje in een fanless kast (Streacom FC8 evo). In mijn geval was het een bewuste keuze omdat ik uiteindelijk op Openelec ben overgestapt en AMD onder Linux geen hd-audio ondersteunt.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2013 16:17 ]

• kroegtijger
Verwijderd schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 16:11:
Dit gaat niet passen. Je moederbord is in de ATX formfactor (dus groot voor desktop behuizingen) en deze en eigenlijk de meeste HTPC behuizing kan alleen uATX en Mini-ITX hebben.
Scherp... Die vergeet ik zelf altijd te controleren (in de veronderstelling dat dit wel bij elkaar gezocht is).
Je moet deze bijvoorbeeld hebben: pricewatch: MS-Tech MC-380 Iets duurder maar er zit al een afstandsbediening bij. Wel is de behuizing natuurlijk groot omdat er een groot moederbord in moet.
De Epsilon komt afaik ook met remote, maar zonder voeding. Overigens zou ik eerder opteren voor een case zonder remote (en daar hopelijk ook iets op besparen) en een CEC-adapter toevoegen, maar dat zal de prijs wel iets opdrijven. Zeker als er ook nog een ander bord bij moet.
De hardware is natuurlijk snel zat ;), zeker omdat de grafische kaart de meeste bewerkingen voor zijn rekening neemt. Je moet even kijken of je een AMD of een nVidia grafische kaart neemt, welke het beste samenwerkt met het besturingssysteem wat jij gaat gebruiken.

[...]
Überhaupt lijkt me qua performence al wel wenselijk om naar een Linux-based build zoals OpenElec te stappen.

iRacing Profiel

• Wkrooshof
Oh daar had ik inderdaad compleet niet over nagedacht.. Dom.

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
AMD ondersteunt ondertussen toch ook HD audio in openelec/linux?

• kroegtijger
Ossi schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 23:29:
Met recente drivers wel naar het schijnt (nog niet getest, maar het zou wel moeten kunnen sinds een paar weken)

iRacing Profiel

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

kroegtijger schreef op woensdag 04 december 2013 @ 09:17:
[...]

Met recente drivers wel naar het schijnt (nog niet getest, maar het zou wel moeten kunnen sinds een paar weken)
Hier wel getest op een Zbox AD06, werkt prima! Dus is AMD ook een optie.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-02 06:59
Ossi schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 23:29:
HD audio werd pas ondersteund vanaf de 5xxx serie, gezien amd ook wel eens oude graka's hergebruikt zou ik dat even controleren. de m5450 is bijvoorbeeld eigenlijk een m4550/4570 en die ondersteunt geen hd audio. Geen idee of dit ook voor de gewone 5450 het geval is.

• kroegtijger
Bastard schreef op woensdag 04 december 2013 @ 09:29:
[...]

HD audio werd pas ondersteund vanaf de 5xxx serie, gezien amd ook wel eens oude graka's hergebruikt zou ik dat even controleren. de m5450 is bijvoorbeeld eigenlijk een m4550/4570 en die ondersteunt geen hd audio. Geen idee of dit ook voor de gewone 5450 het geval is.
Zelfs met de recente serie was er eerst onder Linux geen support voor; dat is nu dus verholpen

iRacing Profiel

• Wkrooshof
Even een kick :$

Ik heb besloten een oude Blu Ray speler om te bouwen tot HTPC (Sony BDP-S1), waardoor ik eigenlijk een:
- Moederbord
- Processor
- Voeding
- RAM

Eventueel:
- Videokaart
- SSD (klein, budget, misschien wel 2e hands, puur voor het booten)

De afmetingen van deze blu-ray speler zijn:
42,9 - 10.4 - 35.3 cm.

Met andere woorden;

Ik ben opzoek naar kleine en goedkope onderdelen voor een budget 1080p systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 48,98€ 48,98
1MSI FM2-A75MA-E35€ 49,95€ 49,95
1Corsair CX430M€ 43,50€ 43,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 142,43

[ Voor 76% gewijzigd door Wkrooshof op 19-12-2013 10:27 ]

• kroegtijger
Ik ben bang dat case dermate laag is dat je koelings-problemen gaat krijgen met deze setup. 10.4 lijkt redelijk wat, maar er gaat nog behoorlijk wat vanaf voor o.a. de montage van het bord, de hoogte van het bord, socket en cpu, waardoor je waarschijnlijk een koeler van minder dan 30mm nodig gaat hebben.
Ik denk dat je beter voor een ThinITX-oplossing kan kiezen. Ook met je voeding ben je dan meteen uit de brand, want dit is gericht op een externe voeding-oplossing. Dan hoef je die ook die kast niet meer in te zien te krijgen.

iRacing Profiel

• Wkrooshof
Nou ik wil het eigenlijk ongeveer als deze persoon maken:

http://www.avsforum.com/t/1281797/sony-htpc-mod-take-two

En deze heeft er een Micro ATX (als ik het goed heb) in zitten.

Verwijderd

Op een ander deel hier Casemodding vind je vast ook veel inspiratie en tips hoe je het beste te werk kunt gaan.

Als het echt klein moet kun je natuurlijk ook een NUC kopen en dan de case eraf halen :).

• Wkrooshof
Nou het gaat me vooral om die speler, die vind ik gewoon echt een stuk dan de gemiddlede HTPC case, en anders veel te duur ;).

Maar ik denk dat ik het gewoon ga doen; wil het niet lukken is er altijd nog de optie om een case er bij te halen ;)

Welke RAM raden jullie aan?

[ Voor 5% gewijzigd door Wkrooshof op 19-12-2013 15:05 ]

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 14:55

B-lennium

Volvo 164 1975!

Ik mis de raspberry pi als optie, de interface is misschien iets langzamer als een htpc, maar met xbmc erop werkt alles prima

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

kroegtijger schreef op donderdag 19 december 2013 @ 11:23:
Ik ben bang dat case dermate laag is dat je koelings-problemen gaat krijgen met deze setup. 10.4 lijkt redelijk wat, maar er gaat nog behoorlijk wat vanaf voor o.a. de montage van het bord, de hoogte van het bord, socket en cpu, waardoor je waarschijnlijk een koeler van minder dan 30mm nodig gaat hebben.
Hoef je je geen zorgen over te maken, spacers zijn .5cm, socket+cpu+moederbord zelf misschien nog eens 1cm erbij, houd je nog 9 over. Dan wil je nog extra ruimte om te voorkomen dat je kast er recht tegenaanzit. Houd je nog eens iets van 8cm over.

Met 8cm kan je dus ofwel de normale boxed koeler gebruiken, ofwel iets als deze pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B Idealiter heb je dan wel koelingsgaten boven je CPU, zodat er frisse lucht kan worden aangezogen, of de warme lucht juist meteen uit de kast wordt geblazen.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• kroegtijger
noes schreef op donderdag 19 december 2013 @ 21:39:
[...]

Hoef je je geen zorgen over te maken, spacers zijn .5cm, socket+cpu+moederbord zelf misschien nog eens 1cm erbij, houd je nog 9 over. Dan wil je nog extra ruimte om te voorkomen dat je kast er recht tegenaanzit. Houd je nog eens iets van 8cm over.
Ik zou het hoe dan ook vooraf even heel goed gaan na-meten allemaal. Ben namelijk onlangs tegen een vergelijkbaar probleem aangelopen bij een custom casemod wat de nodige slapeloze nachtjes heeft opgeleverd. Daar hadden we 85mm maar ging er nog wat ruimte af ivm bekabeling die uit het zicht moest komen. Uiteindelijk is er, mede in verband met warmte-issues, gekozen voor een waterkoeling (de enige manier om de warmte van de CPU volledig uit de case te houden zodat de temps mooi laag blijven). Nu is dit natuurlijk iets eenvoudiger en goed na te meten, maar het kan een lelijke tegenvaller zijn als je daar de mist mee in gaat (zeker als het goed te voorkomen bleek natuurlijk).
Met 8cm kan je dus ofwel de normale boxed koeler gebruiken, ofwel iets als deze pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B Idealiter heb je dan wel koelingsgaten boven je CPU, zodat er frisse lucht kan worden aangezogen, of de warme lucht juist meteen uit de kast wordt geblazen.
Als je inderdaad 80mm over houdt is er meer dan genoeg keuze qua koeling. Het wordt pas kritiek bij 35mm en minder. Dan is de keuze uiterst beperkt. Als het nog platter moet is een andere build (Thin Mini-ITX) een handigere keuze.

iRacing Profiel

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Het toverwoord is inderdaad Thin Mini-ITX, Google is your friend, er gaat een nieuwe wereld open in LP desktop/HTPC land :)

nieuws: Gigabyte introduceert moederborden met thin-mini-itx-formfactor

Testing, one, two ...

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:18
Ik zou nog wel een andere voeding kiezen.
De CX430M is een prutding.
Pagina: 1