Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselcandea
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-07 20:49
Beste Tweakers,

Ik heb heel weinig verstand van netwerken en vraag daarom jullie hulp. _/-\o_
Bij de zoek functie heb ik helaas niks gevonden.
Wij hebben een UPC modem die tevens een router met wifi is. Kan ik hier een switch op aan sluiten voor ongeveer 8-10 aansluitingen extra? Wij hebben een 120/20 internet abbo.
Ik zat te denken aan zoiets: pricewatch: WD My Net Switch

Mvg Hessel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja, dat is exact waarom switches bestaan ;)

[ Voor 91% gewijzigd door Fish op 03-12-2013 14:32 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonILLY
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:56
JA dat kan, maar hou er rekening mee dat je maar 7 extra computers aan die WD kan hangen. (8 aanslutingen - 1 = 7)

[ Voor 12% gewijzigd door DonILLY op 03-12-2013 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

idd op beide switches raak je een poort kwijt om ze met elkaar te verbinden.
dus als je er 10 bij wil hebben moet je minimaal een 12 poort switch kopen

koop dan een grotere (16 of 24 poort switch)en sluit alles op deze switch aan

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:26
Hoe kom je bij de WD switch terecht? Er zijn alternatieven die de helft kosten en (in mijn ogen) ook goed zijn.
Wist niet eens dat WD ook switches maakte

Let bij het kopen op dat het een Gigabit switch is en zoals opgemerkt dat je 1 poort 'minder' over houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

2 poorten ....

je verliest een poort op de switch die je in gebruik hebt, en op de nieuwe switch. domweg omdat je met elkaar moet verbinden

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-07 20:16

Cyphax

Moderator LNX
Maar die verbinding op het modem zou je anders hebben gebruikt voor één machine, dus dan ben je onder de streep toch maar 1 poort kwijt? :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee.

aan één kabel zitten 2 stekkertjes

Stel je sluit een iets aan op een 1 poortig device. en dat werkt. mooi.

Ik wil uitbreiden en koop een 16 poort switch. ik trek een kabel naar de switch.
dan moet ik de kabel die in de modem zat in de switch stoppen. en ook weer de switch verbinden me de modem. 16-apparaat-modem = 14
2 poorten kwijt
martijnnos schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 17:15:
Nou als je router 4 poorten heeft en je switch 8 dat zijn er dan 12. wanneer je vergeet dat er ook nog een kabel van router naar switch gaat heb je 2 poorten minder. Maar goed wat een gedoe over het aantal poorten.

Ik kan me ook voorstellen dat het goed koper is 2 kleine switchen te nemen ipv 1x16 poorts, maar weet niet hoe de prijzen nu zijn, verbruik is dan wel iets hoger maar je kan wel per verdieping of per kant van je huis net wat verder weg is.
Het voordeel ie het gezamelijk backplane waardoor de link van 1 Gbit geen bottleneck wordt als er meerdere apparaten achter hangen. maar thuis is dat meestal niet een issue.

en 100 meter is meer dan genoeg voor de meeste huizen.

[ Voor 53% gewijzigd door Fish op 03-12-2013 17:59 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnnos
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nou als je router 4 poorten heeft en je switch 8 dat zijn er dan 12. wanneer je vergeet dat er ook nog een kabel van router naar switch gaat heb je 2 poorten minder. Maar goed wat een gedoe over het aantal poorten.

Ik kan me ook voorstellen dat het goed koper is 2 kleine switchen te nemen ipv 1x16 poorts, maar weet niet hoe de prijzen nu zijn, verbruik is dan wel iets hoger maar je kan wel per verdieping of per kant van je huis net wat verder weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

fish schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 17:13:
nee.

aan één kabel zitten 2 stekkertjes

Stel je sluit een iets aan op een 1 poortig device. en dat werkt. mooi.

Ik wil uitbreiden en koop een 16 poort switch. ik trek een kabel naar de switch.
dan moet ik de kabel die in de modem zat in de switch stoppen. en ook weer de switch verbinden me de modem. 16-apparaat-modem = 14
2 poorten kwijt
Situatie 1: 1 poort, 1 computer
Situatie 2: 17 poorten, 15 computers.
Toename: 16 poorten, 14 computers

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

geen idee, wat je probeert te zeggen

Om een nieuwe switch er bij te zetten heb je 1 verbindingskabel nodig en daar zitten 2 stekkers aan. per verbindingskabel verlies je 2 poorten van het totaal

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

martijnnos schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 17:15:

Dat is soms goedkoper in aanschaf maar niet beter in performance en het verbruik in energie wil ook wel 's hoger zijn, waardoor je alsnog duurder uit bent op termijn.

(En fish heeft gelijk met die poorten.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

fish schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 19:18:
geen idee, wat je probeert te zeggen

Om een nieuwe switch er bij te zetten heb je 1 verbindingskabel nodig en daar zitten 2 stekkers aan. per verbindingskabel verlies je 2 poorten van het totaal
Ik ging niet tegen je in. Technisch gesproken zei ik al hetzelfde als jij, en nu herhalen we nog een keer ;)
Eigenlijk had ik er de post van Cyphax nog willen quoten en was het een optelsom van jouw verhaal.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

c0ne schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 19:57:
[...]

Ik ging niet tegen je in. Technisch gesproken zei ik al hetzelfde als jij, en nu herhalen we nog een keer ;)
Eigenlijk had ik er de post van Cyphax nog willen quoten en was het een optelsom van jouw verhaal.
Je hebt alleen een aanname gemaakt. (en dat ga ik nu ook doen ;) ) er zit wifi op dus het is erg aannemelijk dat er 4 poorten op de modem(router) zitten. en dan is situatie 2 waarchijnlijk. 20 poorten-2 of 16-2 :P

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselcandea
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-07 20:49
Ben er uit hoor mensen! Bedankt voor de reacties! Is een unmanaged 8 poorts switch geworden van het merk TP-Link, werkt perfect voor mijn doeleinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
En hoeveel poort kan je effectief gebruiken voor je netwerken? Iedereen wacht hier in spanning op... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

:F echt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ja, je kan een switch gebruiken.

Koop geen rare rebranded switch zoals van "Western Digital" of "Sweex" of "Trust" of "Sitecom".
Neem een degelijke switch van een goed merk, zoals TP-Link, D-Link, Cisco, Linksys, Netgear of HP.

Voorbeeld: http://tweakers.net/price.../?keyword=netgear+prosafe

NetGear Prosafe zijn goede betrouwbare switches, zonder dat ze meteen verschrikkelijk duur zijn.
Let wel op dat je een Gigabit switch neemt, om dat je meer dan 100Mbit wil halen.

Stel dat je er nu ±10 extra wil inpluggen, maar later ook nog wat wil kunnen toevoegen, dan kan je het beste een 16-poort switch nemen.

Daarnaast is het als je de switch naast je modem plaatst verstandig om alles op je switch aan te sluiten, en daarna vanaf je switch 1 kabel op je modem aan te sluiten. Dan loopt al het interne verkeer over de switch, en pas als je verbinding naar buiten gaat naar je modem.

Een 16-poort switch die ik je zou aanraden:

pricewatch: Netgear Prosafe GS116GE

Een 8-poort alternatief voor het geval je niet zo veel wil aansluiten en in de toekomst ook niet:

pricewatch: Netgear Prosafe GS108

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

beste john lees eens 2 3 post boven je ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 09-12-2013 14:32 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-07 20:16

Cyphax

Moderator LNX
Jolke schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:22:
En hoeveel poort kan je effectief gebruiken voor je netwerken? Iedereen wacht hier in spanning op... :P
Alle nog vrije poorten.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-07 07:33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online