Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Artikel: Nederlandsche Bank waarschuwt voor gevaren Bitcoins

Pagina: 1
Acties:

• mischaatje2
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-02 11:41
In het artikel wordt gemeld
Bij normale banken is dat wel zo: valt een bank dan om, dan krijgen spaarders maximaal 100.000 euro per rekening terug
.

Deze fout wordt vaak gemaakt. Het is per rekeninghouder per bank, dus slechts één rekening per klant per bank.

Hierbij wordt een en/of rekening gezien als een aparte rekeninghouder, waarbij beide tenaamgestelden apart kunnen terugkrijgen. Dat naast hun privé rekening. Voor een echtpaar is er dus met twee privé rekeningen en een en/of dus 4x 100k terug te halen.

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wilde het net melden met bronvermelding:
http://www.dnb.nl/over-dn.../depositogarantiestelsel/
Volgens mij heb je het trouwens niet helemaal goed. Het is slechts per rekeninghouder en niet per rekening. Wanneer je verdeeld over twee banken meer dan 100k verdeeld hebt, en beide banken gaan failliet, dan krijg je slechts 100k vergoed. Zie ook het voorbeeld bij de link:
Een rekeninghouder heeft twee rekeningen met saldi van € 50.000 en € 70.000. Samen is dit een vordering van € 120.000. Deze rekeninghouder krijgt de maximale vergoeding onder het depositogarantiestelsel van € 100.000 vergoed.

[ Voor 64% gewijzigd door wcduck op 03-12-2013 13:46 ]

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Het artikel is fout, maar de correctie hier ook. Het is inderdaad per rekeninghouder, maar dan wel 100k per rekeninghouder totaal. Losse rekeningen worden bij elkaar opgeteld.

Dus die 4x 100k klopt niet, de rest wel. Bron is de link hierboven, het tweede voorbeeld.

offtopic:
Hetgeen hij ook zojuist toegevoegd heeft :P

[ Voor 9% gewijzigd door Hooglander1 op 03-12-2013 13:47 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• wcduck
  • Niet online
Ahum, mijn correctie was dus niet fout >:) :9

• mischaatje2
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-02 11:41
Owja, foutje bedankt. Het is inderdaad max 100k per individu. Was effe in de war met een ander garantiestelsel.

Maar in jouw rekenvoorbeeld wcduck heb je het over TWEE banken. De garantie is echt per bank (preciezer: per bankvergunning), dat staat ook letterlijk in je eigen bron, dus worden de bedragen zoals in jouw voorbeeld niet opgeteld. Gelukkig niet, want ik heb juist mijn spaargeld verspreid over een reeks banken, juist om meer gegarandeerd te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door mischaatje2 op 03-12-2013 18:06 . Reden: nuance bank/bankvergunning gemaakt ]

• wcduck
  • Niet online
Misschaatje2, je hebt gelijk. Het voorbeeld is dat ik geef is wel correct (copy/paste van de bron), maar mijn bijbehorende uitleg is dat niet.

Pagina: 1