Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nette notebook voor HD video bewerken

Pagina: 1
Acties:

• tvdruenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-10 10:02
Dag tweakers,

Om maar gelijk open kaart te spelen, eigenlijk ben ik op zoek naar Macbook Pro variant. Ik heb een bedrijf waarmee ik o.a. promotie video's maak (voor bedrijven en evenementen). Ik wil het werkpaard graag meenemen naar klanten, mijn partner in het bedrijf, thuis achter het bureau en beneden aan de eettafel. Hij moet dus makkelijk mee te nemen zijn, er goed uit zien (voor bijvoorbeeld bezoekjes bij klanten, maar ook gewoon omdat ik daar zelf van houd), en krachtig genoeg zijn. De reden dat ik geen Macbook neem zijn cliché. Eén, ik heb er het geld niet voor over, en twee, ik vind mezelf zo goed met windows om kunnen gaan (en zo slecht met OSX :/ ) dat ik niet de moeite wil nemen om de stap te maken.

Nou, ik hoop dat de inleiding voor de meeste genoeg is zo, ik wil het ook niet zo uitgebreid maken dat de meeste het te lang vinden om te lezen. Anders hoor ik het graag in de comments.

Dan nu het technische gedeelte en mijn vooronderzoek.

Wat moet de notebook voor mij kunnen betekenen?
- We filmen maximaal in H264 op 1080p/50 @ 24mb/s
- We gebruiken Adobe CS5, binnenkost CS6 (Photoshop, Premiere Pro, After Effects, etc)
- Het moet een elegante notebook zijn, uiterlijk is dus ook belangrijk.
- Prijs rond de 1600 euro

Wat zou hij/zij eventueel moeten kunnen in de toekomst (geen vereisten!)
- RAW 1080p/25 film materiaal bewerken
- Een hoge resolutie scherm hebben om 1080p/4k materiaal het beste tot uiting te laten komen (ook tijdens het bewerken in Premiere bijvoorbeeld). Mocht er echter een notebook zijn met 1600 pixel breedte scherm maar verder een super ding is, dan is dat nog te overwegen).

Minimale vereisten, waarvan ik denk dat ze nodig zijn (ik kan het verkeerd hebben!)
- Intel Core i7 Quad core processor
- 8GB intern geheugen
- SSD schijf 128gb
- 14' tot 15.6' scherm
- Goed kwaliteit scherm, goede kleurweergave/contrast, weinig backlight bleeding, weinig weerspiegeling, etc.
- HDMI uitgang
- Het liefst niet hoger dan 25mm

Eigen onderzoek en gevonden notebooks met twijfelpunten
Dell XPS 15 (Ci7 4702HQ, 16GB, 1TB, GF750M)
+ Hoog resolutie scherm (nu weet ik niet of dit bij CS6 nog problemen geeft met photoshop e.d.)
+ 16gb intern geheugen
+ Iets snellere/zuinigere CPU
+ Iets betere/zuinigere videokaart
- Accu (maar is me opzich niet heel van belang)
- Kleine SSD van 32gb
- Scherm (voor zover ik weet geen IPS), dus mindere kijkhoeken en kleurweergave. In een review op youtube kwam naar voren dat er aardig wat backlight bleeding aanwezig was.

Asus Zenbook Touch U500VZ
+ Iets platter
+ Iets betere accu
+ 2 SSD schijven in raid0 256gb
+ IPS en gekalibreerd scherm
+ CD/DVDrw lezer/schrijven en mini-VGA naar VGA meegeleverd (geen idee hoe dat bij de Dell zit)
- Minder intern geheugen
- Mindere CPU en GPU (ga je hier veel van merken in de praktijk?)
- Lagere resolutie scherm (alhoewel ik denk dat 1080p voldoende moet zijn)

Dell Precision M3800 (goedkoopste versie*)
+ CPU en GPU
+ Uiterlijk, mooi en plat
- Lagere resolutie scherm (alhoewel ik denk dat 1080p voldoende moet zijn)
- Minder intern geheugen dan XPS 15
- 8gb flash
* de specificaties van tweakers zijn van het dure model

Afgevallen notebooks met reden
Razer Blade 14
Te duur, slecht verkrijgbaar, geen SD kaart lezer.

Samsung ATIV Book NP880Z5E
Goede accu! Geen SSD, Radaen gpu ipv Nvidea (geen idee of dit perse slechter is).

HP Elitebook Folio 9470m
Alleen de standaard onboard intell gpu en mindere accu.

Conclusie
Ik twijfel dus tussen 3 notebooks. Dit kunnen er natuurlijk meer worden als iemand hier met een goed alternatief komt.

Graag zou ik jullie mening willen horen, en hoop ik daaruit de beste keuze te kunnen kiezen binnenkort.
Op dit moment staat denk ik de Asus een heel klein puntje boven de twee Dell's. Dit door het design, materiaal waardoor het gemaakt is en de SSD's. Maar mocht de CPU en GPU en de schermresolutie echt iets toevoegen, dan wordt het natuurlijk echt een lastige.

Bij voorbaat dank voor je reactie!

Groeten,

Tim :)

Verwijderd

Lastige keuze Tim! Ik zou de keuzes beperken tot binnen de Dell notebooks. De Asus is leuk, maar je zit vast aan 8GB intern geheugen en met met het oog op de toekomst en eventueel op de 4K beeldmateriaal zou ik toch eerder voor een laptop kiezen waar op z'n minst 16gb aan RAM in kan.

Qua schermen .. tsja, ik weet niet in hoeverre je aan colour-grading doet, maar dit is natuurlijk wel een hekel punt als je een scherm hebt wat de kleuren niet "juist" weergeeft.

Ik snap dat je graag een laptop wilt die "iets" uitstraalt en dat het oog ook wat wilt, maar is een workstation niet een betere keuze? Bijvoorbeeld de professionele HP's, Dell Precision M4800 of even wachten op de Lenovo W540. Misschien niet het mooiste van het mooiste en het oogt wat log, maar qua inhoud .. is het toch net wat beter denk ik.

Over de macbook, goede keuze om dat niet te doen. Op het scherm na heb je eigenlijk een stuk minder professionele machine voor het geld.

• tvdruenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-10 10:02
Bedankt voor je reactie!

Naar workstations heb ik al zitten kijken. Dat gaat hem (helaas) niet worden. Dan kan ik net zo goed een desktop kopen. Het gaat voor een deel ook om uitstraling naar de klant. Daarnaast moet het ook in m'n rugzak/tas passen. Dat wordt vaak al wat lastiger met een 40mm laptop.

Ik vraag me dus af of 2k/4k video ook daadwerkelijk meer dan 8gb RAM nodig heeft. Ik heb een beetje zitten zoeken, maar er zijn weinig echte feiten te vinden helaas. De een zegt dat 12gb intern ideaal werkt, de ander beweert met 1080p aan 4gb genoeg te hebben.

Daarnaast is het natuurlijk ook altijd nog mogelijk om met proxy files te werken, mocht er binnenkort een 4k video aan zitten te komen. Waar ik overigens nog niet van uit ga.

Het nadeel is dat ik de Dell apparaten nergens kan bekijken/vasthouden/proberen voordat ik het aanschaf. Asus ligt hier in de Saturn 100 meter verderop. Ik blijf het lastig vinden haha.

Verwijderd

Ja, ik snap je punt helemaal. Qua uitstraling, tja dat is een kwestie van smaak, ik vind zo'n log ding juist professioneel uitkomen.

Meer dan 8gb aan RAM is niet persé nodig nee, maar het verbeterd wel de prestaties van je machine aanzienlijk en daarmee ook je workflow, maar goed het is vooral een kwestie van welke codecs je gebruik maakt. Ik heb een laptopje met 4gb aan RAM en bepaalde 1080P beelden pakt hij prima, terwijl hij andere 1080P (andere camera en codec) beelden echt niet trekt.

Ik ga er ook niet vanuit dat 4K de standaard gaat worden binnenkort, maar tsja .. voor het geval dat is een powerhouse toch wel fijn, zeker gezien het feit dat hij dan een aantal jaartjes meekan :). Ja, dat is inderdaad het nadeel van Dell, maar goed .. gezien de specs zou ik die Asus toch echt links laten liggen. Persoonlijk zou ik voor de XPS gaan, al heeft de precision wel weer 3 jaar garantie volgens mij. Als je thuis bent zou je de XPS toch altijd nog aan een extern scherm kunnen hangen, mocht het scherm echt een drama zijn.