eltweako schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 19:49:
Ik zou alleen naar de prijs kijken.
Heb hier zowel glas van heldenvan (500/500) als kabel van ziggo (150/15).
De latency naar bijv. tweakers.net is op de glasvezel lijn zo'n ~18ms op de ziggo lijn 8ms.
De 500 haal ik alleen overdag, in de avonduren eerder zo'n 200 tot 300.
Beide lijnen zijn prima wat betreft betrouwbaarheid. Ik zou zeggen, kijk naar de prijs.
Ligt aan je eisen. Prijs kan een criteria zijn maar kan ook een slechte keuze. Als je een provider neemt die de meest goedkope transits heeft kun je daar wel leuk 1Gbit afnemen, maar dan heb je effectief veel meer aan een 100Mbit lijntje met goede connectivity.
Hetzelfde geld voor kabel. Glas is veruit superieur, maar kabel kan prima meekomen. Alleen zit je dan veel meer aan fluctuaties door de opbouw van het netwerk en de gebruikte technieken. In drukkere gebieden is de latency van glas veel stabieler dan die van kabel.
Als je puur voor prijs/mbits gaat wint kabel het vaak van glas (immers, bij bv UPC heb je voor hetzelfde geld 200Mbit, bij glas 'slechts' 50 of 100.
Voor TV is kabel (helaas) superieur aan de meeste glasaanbieders. Technisch totaal niet nodig, maar nu in de praktijk nog wel zo.(of het merkbaar is is een 2e, en ook persoonlijk verschillend)
Op het gebied van upload wint glas het altijd, en de pingtijden zijn stabieler op glas. Maar voor veel mensen is 8 of 12ms totaal niet boeiend, en dan kan de prijs de doorslag geven.
Als je internetverbinding essentieel onderdeel van je bedrijf is, dan is de connectivity en routing belangrijker dan 100 of 200Mbit bandbreedte.