Glasvezel of Kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel7
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 14:23
Ben op het moment aan het twijfelen tussen XS4ALL 100/100 Glasvezel of UPC 200/10 kabel.
Online gamen is voor mij erg belangrijk (waardoor KPN glasvezel afvalt vanwege de slechte modem) en daarnaast internetten en downloaden.

Wat adviseren jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

glas.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raspbetory
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-10 17:07
Ik zou de 100/100 nemen. Glasvezel heeft een lage ping en is heel stabiel. En de kabel van UPC is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:32
Maakt echt geen klap uit als je enige eis online gamen is. Latency is bij zowel glas als UPC kabel dermate laag dat je daar niks aan gaat merken, dat is mijn ervaring. 10Mbit up is meer dan genoeg voor wat voor spel dan ook en of je nu 100 of 200 down hebt maakt natuurlijk ook niks uit.

Wil je daarnaast nog volop gaan downloaden en of andere bandbreedte-vretende zaken uitvoeren dan wordt het verhaal ineens anders. Maar dat geef je niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel7
Wat is de reden als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel7
The Realone schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 12:17:
Maakt echt geen klap uit als je enige eis online gamen is. Latency is bij zowel glas als UPC kabel dermate laag dat je daar niks aan gaat merken, dat is mijn ervaring. 10Mbit up is meer dan genoeg voor wat voor spel dan ook en of je nu 100 of 200 down hebt maakt natuurlijk ook niks uit.

Wil je daarnaast nog volop gaan downloaden en of andere bandbreedte-vretende zaken uitvoeren dan wordt het verhaal ineens anders. Maar dat geef je niet aan.
Naast gamen ga ik wel volop downloaden, dus dan is glas beter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 11:31
Bekijk het ook eens anderom; steeds meer mensen stappen over op glas waardoor de infra van de providers het zwaarder te verduren krijgt. In Veldhoven (niet mijn eigen woonplaats) merken we vanaf 17:00 's avonds flinke drops en is kom je tot pakweg 0:00 niet meer verder dan 40/40 (100/100 abo).

Daarentegen lopen steeds meer mensen weg bij kabelaars, ik denk dat dit uiteindelijk hun latency wel ten goede zal komen. It's a wide shot maar het is iets om rekening mee te houden :)

Kijk vooral naar de prijs, voor online gamen zal het lood om oud ijzer zijn. Zorg vooral voor een snelle router in huis, een ouwe WRT54G gaat meer latency geven dan glas of kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-10 20:24
Is TV verder nog belangrijk? Evt CI+ module? Coax al liggen? UTP liggen?
Prijs?

Voor download is de kabel dus beter (met de huidige abonnementen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
maikel7 schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 12:19:
[...]

Naast gamen ga ik wel volop downloaden, dus dan is glas beter ?
Niet helemaal juist geformuleerd van mij. Als je download heb je natuurlijk meer aan een hoge downloadsnelheid. Het gevaar zit hem meestal in de upload. Trek je die dicht dan hou je niet veel meer over om mee te werken. Maar dat is natuurlijk allemaal te regelen (limieten instellen in je download programma).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel7
Miyamoto schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 12:21:
Is TV verder nog belangrijk? Evt CI+ module? Coax al liggen? UTP liggen?
Prijs?

Voor download is de kabel dus beter (met de huidige abonnementen).
Op dit moment schotel voor TV. Dit wil ik voorlopig ook houden. Maar voor boven overweeg ik wel tv. Dan is het pakket van UPC uitgebreider (neem sowieso geen Horizon) dan XS4ALLL.
Maar internet vind ik belangrijker dan TV gedeelte omdat ik schotel voorlopig laat hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

maikel7 schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 12:17:
[...]

Wat is de reden als ik vragen mag?
Lagere latency, hogere upstream, typisch gezien hogere betrouwbaarheid, meer toekomstperspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
CyBeR schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 12:30:
[...]

Lagere latency, hogere upstream, typisch gezien hogere betrouwbaarheid, meer toekomstperspectief.
Allemaal tot op zekere hoogte waar maar:

Lagere latency: Ga je volgens mij niet merken. Ikzelf heb toevallig vorige week m'n UPC verbinding verwisselt voor glasvezel. Ik ging van een gemiddelde van rond de 18ms in het binnenland naar ongeveer 14ms. 120Mbit heb ik eigenlijk altijd volledig dichtgetrokken. Bij mijn glas abonnement moet ik dat nog maar zien, de eerste testen van de afgelopen weken waren nog niet veelbelovend (100/100 abo, 80/70 effectief).

Hogere upstream: Ja, maar als je dat niet gebruikt (en dan praat je toch al gauw over het overgrote deel van alle internetters) dan heb je daar weinig aan. Als je vervolgens wel de dubbele downloadsnelheid kan krijgen bij UPC, wat is dan belangrijker?

Toekomstperspectief: De rek is nog lang niet uit de kabel. De enige reden dat ikzelf overgestapt ben is omdat ik de aanlegkosten dan niet hoefde te betalen en ik gebruik wil maken van een hoge uploadsnelheid. Was dat niet van toepassing geweest dan had ik geen reden gezien om over te stappen op dit moment. Wellicht over een paar jaar, maar dat kan dan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

The Realone schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 12:47:
[...]

Allemaal tot op zekere hoogte waar maar:

Lagere latency: Ga je volgens mij niet merken. Ikzelf heb toevallig vorige week m'n UPC verbinding verwisselt voor glasvezel. Ik ging van een gemiddelde van rond de 18ms in het binnenland naar ongeveer 14ms. 120Mbit heb ik eigenlijk altijd volledig dichtgetrokken. Bij mijn glas abonnement moet ik dat nog maar zien, de eerste testen van de afgelopen weken waren nog niet veelbelovend (100/100 abo, 80/70 effectief).
Ligt eraan waar je zit:

--- tweakers.net ping statistics ---
10 packets transmitted, 10 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 1.931/2.068/2.168/0.069 ms
Hogere upstream: Ja, maar als je dat niet gebruikt (en dan praat je toch al gauw over het overgrote deel van alle internetters) dan heb je daar weinig aan. Als je vervolgens wel de dubbele downloadsnelheid kan krijgen bij UPC, wat is dan belangrijker?
De grap is dat een hogere upstream zonder dat je 't wellicht door hebt steeds belangrijker wordt. Videoconferencing, VPN'en, nieuwe nog uit te vinden peer-to-peer applicaties, etc. Allemaal worden ze beter van een hogere upstream. 10mbps is ook al redelijk maar meer == beter. Ik heb thuis 120mbps kabel en ik kan niet zeggen dat ik daar nou zoveel meer plezier van heb dan de 60mbps die ik eerst had. (Dat 't me minder kost was de voornaamste reden om over te stappen.)
Toekomstperspectief: De rek is nog lang niet uit de kabel. De enige reden dat ikzelf overgestapt ben is omdat ik de aanlegkosten dan niet hoefde te betalen en ik gebruik wil maken van een hoge uploadsnelheid. Was dat niet van toepassing geweest dan had ik geen reden gezien om over te stappen op dit moment. Wellicht over een paar jaar, maar dat kan dan altijd nog.
De rek is inderdaad nog niet uit de kabel maar we zijn nog niet eens begonnen met de rek in glasvezel. Nu al kun je daar (zonder truuken als WDM) 100Gbps overheen duwen, waar de kabel op dit moment nog ophoudt bij minder dan 1Gbps (en dat is als je als kabelaar alle bandbreedte op een CMTS wilt opofferen aan één klant.)

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 03-12-2013 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
CyBeR schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 13:08:
[...]

De grap is dat een hogere upstream zonder dat je 't wellicht door hebt steeds belangrijker wordt. Videoconferencing, VPN'en, nieuwe nog uit te vinden peer-to-peer applicaties, etc. Allemaal worden ze beter van een hogere upstream. 10mbps is ook al redelijk maar meer == beter. Ik heb thuis 120mbps kabel en ik kan niet zeggen dat ik daar nou zoveel meer plezier van heb dan de 60mbps die ik eerst had. (Dat 't me minder kost was de voornaamste reden om over te stappen.)
Als je dat gebruikt, ja. Maar ook hiervoor geldt, voor het gros van de mensen is dit (voorlopig) nog totaal niet van toepassing. Daar is 10Mbit/s al meer dan genoeg voor. Lopen ze ooit tegen die limitatie aan dan kunnen ze alsnog naar glas, als UPC tegen die tijd zijn uploadsnelheid ook niet alweer heeft verhoogd.
De rek is inderdaad nog niet uit de kabel maar we zijn nog niet eens begonnen met de rek in glasvezel. Nu al kun je daar (zonder truuken als WDM) 100Gbps overheen duwen, waar de kabel op dit moment nog ophoudt bij minder dan 1Gbps (en dat is als je als kabelaar alle bandbreedte op een CMTS wilt opofferen aan één klant.)
We zijn niet begonnen aan de rek in glasvezel omdat daar totaal nog geen vraag naar is op de consumentenmarkt. Zelfde verhaal als hierboven, gebruik je het niet, dan heb je het niet nodig. En gebruik je de downloadsnelheid wel, dan is de keuze tussen 100 of 200Mbit/s natuurlijk snel gemaakt.

Persoonlijke voorkeuren... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens mbt gewoon nu kiezen wat je nu nodig hebt. Als over een jaar de eisen anders zijn kun je dan voor het alternatief gaan.

Grootste voordeel van glas is dat je niet verplicht TV hoeft te nemen, grootste voordeel van kabel is dat je er goede TV op de koop toe bij krijgt.

Ik zou daarom aanraden om voor glas te gaan als je legacy-free in de 21e eeuw wilt zijn en alleen een IP-verbinding wilt. Wil je daarentegen nog steeds zoals in vorig millennium gehersenspoeld worden met liniaire TV, dan ben je bij kabel geheid goedkoper uit.

Upload - tja, bepaal wat je nodig hebt. Als 10Mbps niet genoeg is, dan is de keuze duidelijk, als 10Mbps wel genoeg is, dan maakt het niets uit.

"Toekomst" is iig slechtst mogelijke reden om iets in de techniek te kiezen. Iets wat je nu koopt maar niet gebruikt kost over een jaar 33% minder. Dus doe je er beter aan te wachten tot je iets nodig hebt en dan nemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mja, als je steeds overschakelt zit je ook steeds weer aan een jaarcontract vast dus of dat nou een goed idee is…

Ik adviseer bij gelijke kosten voor algemeen gebruik glas, vanwege de symmetrie van de verbinding. Als je gebruik verwacht wat niet 'algemeen' is, dan moet je daar zelf over nadenken. Ben je van plan constant van alles te downloaden ben je meer gebaat bij een hoge downstream. Wil je juist veel video's naar youtube uploaden, hoge upstream, etc. In het algemeen echter acht ik een symmetrische verbinding een toegevoegde waarde te zijn juist voor de gewone mens die niet zoveel weet van dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Maar je wisselt doorgaans niet om de paar maanden van aanbieder en na een jaar zit je al op een maandcontract. Dus of dat nu echt een issue is.

Het belang van symmetrie zie ik eigenlijk niet. Je hoeft niet te weten hoe het werkt, maar ieder persoon weet wel wat hij eigenlijk wil doen met het internet. Wil hij veel video's uploaden naar YouTube en is het belangrijk dat dit heel snel gedaan worden, wil hij massa's foto's uploaden of wisselt hij op een andere manier veel data uit? Hoge uploadsnelheid nemen. Dat zijn simpele vragen die iedereen voor zichzelf kan beantwoorden, daar hoef je geen IT-kenner voor te zijn en dus heb je ook niet zo gauw iets als "een goede keuze voor de gemiddelde gebruiker".

In dit geval vraagt de TS simpelweg dat hij wil gamen en graag volop wil downloaden. De latency is normaal gesproken geen factor meer. Dan blijft de keuze tussen 100Mbit/s of 200Mbit/s down over en dan lijkt er in dit geval vooralsnog niks voor glas te pleiten. Is zijn volgende post weer: "Ja maar van mijn games maak ik opnames die ik weer graag in HD op YouTube knal" dan zal ons advies wel weer veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel7
Bedankt voor de interessante discussie! Verschillende invalshoeken waarvan ik weer wat kan leren.

Wat ik me afvraag: is het hoe hoger de upload, hoe beter je online kan gamen? Dat lees je namelijk op verschillende sites met voordelen van glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee, dat is niet waar

Je hebt gewoon een minimale upload nodig. maar als je pc meer wil uploaden (door wat dan ook, e.g. torrents) dan kan raakt je upload vol en dan ga je laggen met je games

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
maikel7 schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 14:20:
Bedankt voor de interessante discussie! Verschillende invalshoeken waarvan ik weer wat kan leren.

Wat ik me afvraag: is het hoe hoger de upload, hoe beter je online kan gamen? Dat lees je namelijk op verschillende sites met voordelen van glas.
Dat is niet zo. Wel is het zo dat een lage upload niet toereikend zou kunnen zijn voor bepaalde games en je dus last kan ondervinden, maar dan praat je over upload snelheden van < 1Mb/s. Jij praat al over minimaal 10Mb/s dus dat zal nooit je beperkende factor zijn. Het belangrijkste voor gamen is een stabiele verbinding en een lage latency.

Ik ben bij UPC of Ziggo de laatste jaren nooit meer een latency van hoger dan 20ms tegen gekomen tenzij er echt iets mis is met de lijn en voor glas zal niet anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

maikel7 schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 14:20:

Dat is alleen zo in zoverre dat je genoeg upstream moet hebben voor je game. Maar daar heb je 't niet over enorme hoeveelheden data; die games zijn erop gemaakt dat niet alleen mensen met een aansluiting op hun lokale researchnetwerk ervan gebruik kunnen maken. Dus wat dat betreft zit je met beide goed.

Wel belangrijk is de latency bij games. Lager is beter, en daar heeft glas nog steeds het voordeel hoewel 't tegenwoordig niet zo heel veel meer scheelt. Wel in absolute getallen (hier op de zaak in Amsterdam met glas ping ik naar t.net 2ms, vanaf huis in hetzelfde stadsdeel met UPC is 't 10ms) maar in termen van real-world performance merk je daar niet zoveel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Het grootste verschil merk ik wanneer de lijn last heeft van congestie.

'Vroeger' had ik 60/6 van UPC, nu 100/100 van Tele2.

Wanneer ik de UPC lijn voltrok, ging de latency naar 80ms ongeveer.
Zodra ik de Tele2 lijn voltrek, gaat de latency van 8 naar 14ms.

Downloaden en gamen tegelijk gaat prima, in tegenstelling tot de UPC lijn.

Overigens merk ik het wel met downloaden wanneer het drukker is 's avonds, maar goed, de KPN WBA lijn is natuurlijk overboekt met waarschijnlijk een factor 100 (heb geen exact cijfer).
CyBeR schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 15:04:
Wel in absolute getallen (hier op de zaak in Amsterdam met glas ping ik naar t.net 2ms, vanaf huis in hetzelfde stadsdeel met UPC is 't 10ms) maar in termen van real-world performance merk je daar niet zoveel van.
Zakelijke glasvezel internet is anders opgebouwd dan een consumer lijntje (dan zit er nog een BRAS tussen etc).

Ik kan je geen voorbeelden laten zien, omdat ik op kantoor niet achter een 'normale' zakelijke lijn zit.

[ Voor 34% gewijzigd door Gravit0n op 03-12-2013 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Downloaden en gamen tegelijk ?
Ja het zou moeten kunnen, maar tijdens het gamen kan je je dowloads ook op pauze zetten toch?
Dan komt het maar iets later binnen.
Ik zie het probleem niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je kan het ook zo inregelen dat het geen last heeft van elkaar, ik zie het probleem niet zo

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gravit0n schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 17:23:

Zakelijke glasvezel internet is anders opgebouwd dan een consumer lijntje (dan zit er nog een BRAS tussen etc).

Ik kan je geen voorbeelden laten zien, omdat ik op kantoor niet achter een 'normale' zakelijke lijn zit.
Ligt aan de ISP. Ik heb nu SIGnet maar de vorige FttO die ik had was KPN en die hebben inderdaad een PPP-gebaseerde infra met inderdaad een wat hogere latency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 10:55
Ik zou alleen naar de prijs kijken.
Heb hier zowel glas van heldenvan (500/500) als kabel van ziggo (150/15).
De latency naar bijv. tweakers.net is op de glasvezel lijn zo'n ~18ms op de ziggo lijn 8ms.
De 500 haal ik alleen overdag, in de avonduren eerder zo'n 200 tot 300.
Beide lijnen zijn prima wat betreft betrouwbaarheid. Ik zou zeggen, kijk naar de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:42

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
The Realone schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 13:22:
[...]

Als je dat gebruikt, ja. Maar ook hiervoor geldt, voor het gros van de mensen is dit (voorlopig) nog totaal niet van toepassing. Daar is 10Mbit/s al meer dan genoeg voor. Lopen ze ooit tegen die limitatie aan dan kunnen ze alsnog naar glas, als UPC tegen die tijd zijn uploadsnelheid ook niet alweer heeft verhoogd.
En toch gebruiken mensen het al steeds meer zonder het te beseffen. Genoeg mensen die een leuke telefoon hebben en alles naar de cloud syncen. Dan kun je een foto van 2MB (niet moelijk met een 8MP camera) gewoon uploaden zonder dat je dat merkt, bij kabel zit je dan ~4 seconden te wachten, bij glasvezel een halve seconde. Dat merk je echt wel. Verder ook met dropbox, even via wetransfer de foto's met je familie sharen, gewoon blijven internetten terwijl jij de upload half vol trekt etc.

Je staat er mischien niet bij stil omdat je niet anders weet, maar ik heb glas gehad en ben nu weer aan de kabel. Niet slecht, maar de pingtijden zijn hoger en minder stabiel, ik mis iptv, en ik mis de mogelijkheid om vanuit huis even een grote file ergens heen te sturen zonder lang te wachten.

Overigens zie ik hier ook mensen met een ping vna 18ms op glas, dat lijkt mij heel erg hoog, toen ik glas had kwam de ping naar a'dam niet boven de 3ms uit (ping naar tweakers ofc). Op de kabel zit ik tussen de 8 en 12ms aan ping, minder stabiel en twee-drie keer zo hoog.

Kortom, als het kan: glas.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
eltweako schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 19:49:
Ik zou alleen naar de prijs kijken.
Heb hier zowel glas van heldenvan (500/500) als kabel van ziggo (150/15).
De latency naar bijv. tweakers.net is op de glasvezel lijn zo'n ~18ms op de ziggo lijn 8ms.
De 500 haal ik alleen overdag, in de avonduren eerder zo'n 200 tot 300.
Beide lijnen zijn prima wat betreft betrouwbaarheid. Ik zou zeggen, kijk naar de prijs.
Ligt aan je eisen. Prijs kan een criteria zijn maar kan ook een slechte keuze. Als je een provider neemt die de meest goedkope transits heeft kun je daar wel leuk 1Gbit afnemen, maar dan heb je effectief veel meer aan een 100Mbit lijntje met goede connectivity.

Hetzelfde geld voor kabel. Glas is veruit superieur, maar kabel kan prima meekomen. Alleen zit je dan veel meer aan fluctuaties door de opbouw van het netwerk en de gebruikte technieken. In drukkere gebieden is de latency van glas veel stabieler dan die van kabel.

Als je puur voor prijs/mbits gaat wint kabel het vaak van glas (immers, bij bv UPC heb je voor hetzelfde geld 200Mbit, bij glas 'slechts' 50 of 100.
Voor TV is kabel (helaas) superieur aan de meeste glasaanbieders. Technisch totaal niet nodig, maar nu in de praktijk nog wel zo.(of het merkbaar is is een 2e, en ook persoonlijk verschillend)

Op het gebied van upload wint glas het altijd, en de pingtijden zijn stabieler op glas. Maar voor veel mensen is 8 of 12ms totaal niet boeiend, en dan kan de prijs de doorslag geven.

Als je internetverbinding essentieel onderdeel van je bedrijf is, dan is de connectivity en routing belangrijker dan 100 of 200Mbit bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Kees schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 20:07:
[...]

En toch gebruiken mensen het al steeds meer zonder het te beseffen.
Precies. Wij techniekers zien dit vaak verkeerd: mensen die niet technisch onderlegd zijn hebben geen sneller pc nodig, geen snelle internetverbinding, etc. Het is andersom: wij techies kunnen met langzame shit werken omdat we de limitaties kennen. De gewone mens moet gewoon het snelste hebben wat ie kan betalen, zodat 'ie er niet over na hoeft te denken dat shit langer duurt en welk gevolg dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Steeds meer mensen (ook niet tweakers) kopen een NAS.
Upload van 6mibit is dan echt irritant als je een video aan je familie wil laten zien van 500MB...

Dus ja, zeker glas!

Alleen voor de upload al...

En als alternatief voor de slechte service bij bedrijven als Ziggo en UPC... Wat heb ik vaak aan de telefoon gehangen voor problemen zeg...

Het leukste is nog dat volgens Ziggo en UPC en maximaal 5 meter tussen router en de tv mag zitten...

5 meter... Mijn leidingen lopen in het plafond, dus we moeten 2,5 meter omhoog, en ook weer 2,5 meter naar beneden, daarnaast zit er hemelsbreed zo''n 10 meter tussen de meterkast en de plek waar de TV kabel in de woonkamer de muur uitkomt...

Iedere keer als ik uitleg dat ik dus minimaal 15 meter tussen de tv en het modem heb en dat ik liever niet in de gang TV ga kijken, zegt men dat dat niet ondersteund wordt...

Ja lekker... Je ondersteund dus geen enkel nieuwbouwhuis waar alles de meterkast binnenkomt en netjes is weggewerkt in de muren, want 5 meter ga je dan nooit redden.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 22:40

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik heb nu glas en merkt qua gamen op de xbox zeker wel een verschil. Je ping is meestal lager en een stuk stabieler. Hier heb je al een klein voordeel bij, zeker met shooters. Maar omdat je een snelle stabiele verbinding hebt met hoge upload word je ook nog eens vaker de host van een game. Dan heb je dus al helemaal een voordeel qua latency.

Hiervoor had ik UPC waar ik ook best wel tevreden over was. Qua downloaden merk ik niet echt een verschil maar met gamen dus wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sorry maar wat een flauwekul. Natuurlijk wordt dat niet ondersteund.

De verantwoordelijkheid voor de kabelmaatschappij houdt op bij het AOP, oftewel het Abonnee Overname Punt.

Concreet houdt dit in dat de kabelmaatschappij er zorg voor dient te dragen dat het signaal bij de AOP sterk genoeg is om van alle diensten gebruik te kunnen maken. Door gebruik te maken van versterkers kan je er zelf voor zorgen dat het signaal sterk genoeg blijft bij al je eigen aansluitpunten. In ieder huis ligt weer een ander coax netwerk (overigens bijzonder vaak met belabberde bekabeling). Je kan toch niet eisen van de kabelmaatschappij dat zij daar de verantwoordelijkheid voor nemen? Een UPC alleen al heeft zo'n 3,5 miljoen klanten in Nederland. Moet je voorstellen dat ze ook nog eens de verantwoordelijkheid zouden dragen voor de kwaliteit van de bekabeling in al die huizen.

En voor zowel TV als Internet over Coax geldt hetzelfde. Je kan prima deze apparaten niet bij het AOP plaatsen, maar in het geval van problemen zul je dit toch moeten doen om uit te sluiten dat je binnenbekabeling het probleem veroorzaakt. Als jij aan kan tonen dat je direct aan het AOP problemen ervaart dan zal geen enkele kabelmaatschappij moeilijk gaan lopen doen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-10 20:24
dfrenner schreef op zondag 08 december 2013 @ 11:59:
Steeds meer mensen (ook niet tweakers) kopen een NAS.
Upload van 6mibit is dan echt irritant als je een video aan je familie wil laten zien van 500MB...

Dus ja, zeker glas!

Alleen voor de upload al...
:S
De bestandsgrootte is wel het laatste wat van belang is bij streamen.
Verder lukt het me ook filmpjes te bekijken via 3G, dus dat gaat dan (ook) makkelijk via de kabel.
Edit: En als je niet streamt, is dat filmpje ook in 10 min binnen. Want gelukkig bieden ze 6 Mbit ipv 6 mbit.
En als alternatief voor de slechte service bij bedrijven als Ziggo en UPC... Wat heb ik vaak aan de telefoon gehangen voor problemen zeg...
Met Ziggo geen ervaring, maar UPC heeft de laatste 5-10 jaar de zaken wel echt op orde.
99,999% van de problemen worden veroorzaakt binnenshuis, daar trekt KPN de handen ook vanaf hoor.
De wachttijden van vroeger zijn ook verleden tijd.
Het leukste is nog dat volgens Ziggo en UPC en maximaal 5 meter tussen router en de tv mag zitten...
:F ;w
Wat een onzin. Vooral omdat de TV niets met de router te maken heeft, maargoed. Je bedoelt vast de afstand tussen het AOP en de TV. Ik zie UPC daar niets over zeggen, behalve dat de afstand tussen de wandcontactdoos en de TV maximaal 5 meter mag bedragen*. De afstand van AOP tot de wandcontactdoos kan eenvoudig tot 40 meter met een versterker (bron - en eigen ervaring).

* Hier gaan ze er waarschijnlijk vanuit dat de wandcontactdozen goed zijn aangelegd en voldoende signaal ontvangen: Te bereiken door het gebruik van versterkers indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gokje: de genoemde 5m was een max gegarandeerde afstand zonder versterker :z

Verder eens met bovenstaande twee posts, bestandsgrootte is irrelevant voor streaming, waar het om gaat is bitrate en (tot op zekere hoogte) jitter en latency. Maar met buffering ondervang je die twee, dus komt het toch neer op gemiddelde bitrate verbinding die hoger moet liggen dan gemiddelde bitrate van je videomateriaal.

Er bestaat trouwens absoluut materiaal wat te hoge bitrate heeft om over een asymmetrische verbinding te gooien, denk bijv aan een geripte maar niet getranscode blu-ray van 40GB met 60Mbps bitrates. Ik heb er eentje liggen. Maar is het realistisch dat je dat soort ding real-time wilt streamen? Zo ja wil je een zeer dikke verbinding. Maar zo niet is het nergens voor nodig. DVD-quality (nog altijd bestanden van 9GB, maar bitrate van slechts 8Mbps) kun je makkelijk met 10Mbps upload streamen mocht je dat willen.

Sowieso nogal offtopic aangezien TS aangeeft te gamen, dan gaat het puur om latency, want bandbreedtes van meer dan 500kbps kom je bij spellen niet tegen (want ze moeten ook kunnen werken achter een ruraal ADSL-lijntje).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert310
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-09-2022
Dit topic is al een tijdje stil maar ik probeer het hier toch maar weer eens. Gezien de kennis die hier aanwezig is/was 8) .
Ik heb totnogtoe gebruik gemaakt van UPC en het snelste/volledigste Horizon pakket. Dit heeft altijd perfect gewerkt.Nu UPC naar Ziggo is over gegaan heb ik recent steeds vaker te maken met slechte performance (langzaam) Internet en een zeer regelmatig niet meer opstartende mediabox bij tv kijken. ook valt de tyfoon en internet uit.
Remedie van Ziggo, mediabox uitzetten, een kwartier(!) wachten en weer opstarten. Dit is de laatste dagen een bijna dagelijks ritueel aan het worden en daar betaal ik niet voor. Ik ben dat helemaal zat en wil dus weg!

Ik ben echter niet thuis in de wereld van glasvezel en dat is reuze lastig als je een keuze moet gaan maken welke glasvezelleverancier je moet kiezen..... Wie kan mij advies geven over de mogelijkheden en vooral(!) de betrouwbaarheid/performance van providers op dit moment?
Alvast bedankt voor de reactie(s)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Albert310 schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 12:04:
Dit topic is al een tijdje stil maar ik probeer het hier toch maar weer eens. Gezien de kennis die hier aanwezig is/was 8) .
Ik heb totnogtoe gebruik gemaakt van UPC en het snelste/volledigste Horizon pakket. Dit heeft altijd perfect gewerkt.Nu UPC naar Ziggo is over gegaan heb ik recent steeds vaker te maken met slechte performance (langzaam) Internet en een zeer regelmatig niet meer opstartende mediabox bij tv kijken. ook valt de tyfoon en internet uit.
Remedie van Ziggo, mediabox uitzetten, een kwartier(!) wachten en weer opstarten. Dit is de laatste dagen een bijna dagelijks ritueel aan het worden en daar betaal ik niet voor. Ik ben dat helemaal zat en wil dus weg!

Ik ben echter niet thuis in de wereld van glasvezel en dat is reuze lastig als je een keuze moet gaan maken welke glasvezelleverancier je moet kiezen..... Wie kan mij advies geven over de mogelijkheden en vooral(!) de betrouwbaarheid/performance van providers op dit moment?
Alvast bedankt voor de reactie(s)!
kijk is de ervaring topic in dit sub forum? vrijwel alle providers hebben er een. maar niet alle providers kan je op elk adres krijgen. kijk in de vele http://www.breedbandwinke...IZrWFuahspLfQ0aAind8P8HAQ
achtige websites. vul je gegevens/wensen in. en kijk welke er uit komen. en dan kijk je of die isp wat is.

eigen inzit is al een begin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert310
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-09-2022
:9~
loki504 schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 13:12:
[...]

kijk is de ervaring topic in dit sub forum? vrijwel alle providers hebben er een. maar niet alle providers kan je op elk adres krijgen. kijk in de vele http://www.breedbandwinke...IZrWFuahspLfQ0aAind8P8HAQ
achtige websites. vul je gegevens/wensen in. en kijk welke er uit komen. en dan kijk je of die isp wat is.

eigen inzit is al een begin :)
Dankjewel, ga dat zeker doen!
Pagina: 1